Motorna ulja

Iskustva sa gorivima i uljima
Odgovori
Korisnikov avatar
DS9
Postovi: 354
Pridružio se: 18 Nov 2013, 11:35
Lokacija: Beograd

Re: Motorna ulja

Post od DS9 » 26 Jan 2020, 11:08

Naravno da je u redu.

Odgovarajuću gradaciju za neki motor diktira aktuelno stanje motora i konkretni uslovi eksploatacija, a promena gradacije u okviru odgovarajuće norme (dakle kada su obe gradacije odgovarajuće za dotični motor) nema negativne posledice.

Uzgred, sa 5W-40 će se dobiti tečljivije ulje za motor dok on postigne radnu temperaturu, što je zgodnije, jer taj motor ima turbinu.

Druga je priča to da je verovatno i ranije bilo bolje koriistiti ulje iz 5W-40 gradacije, odgovarajućih normi.

Korisnikov avatar
dragvorl
Site Admin
Postovi: 19485
Pridružio se: 06 Jan 2012, 13:03
Garaža: Fiat Stilo 1.9 MJ
Lokacija: NS
Kontakt:

Re: Motorna ulja

Post od dragvorl » 26 Jan 2020, 11:38

Ja ne znam zasto je sipano 10w u taj motor.
SlikaSlika
Mauro Forghieri:"Power comes from speed, torque without speed is nothing"
Life is funny, skies are sunny, Bees make honey, who needs money

Korisnikov avatar
DS9
Postovi: 354
Pridružio se: 18 Nov 2013, 11:35
Lokacija: Beograd

Re: Motorna ulja

Post od DS9 » 26 Jan 2020, 12:17

Pa, uglavnom zato što mnogi (majstori) misle da je Selenia Gold najbolji izbor za svaki fiatov motor. :thumbdown:
Da ih pitaš koje je gradacije, verovatno većina ne bi znala. To naravno ne znači nužno da su loši majstori (majstorskog posla), ali izbor ulja zahteva i dodatno osnovno znanje. Neko to preskoči iako zna da je bitno, a neko ne nauči misleći da nije mnogo bitno jer misli da je "sve to isto". Kada je bio mlađi, pre koju deceniju, i jeste mnogo toga bilo isto, kao i što je dosta toga i sada (sada možda još više jer je kompletnije standardizovano).

Samo, po nešto nije sve jedno niti svejedno.

Korisnikov avatar
Ivan
Postovi: 8900
Pridružio se: 03 Jan 2013, 09:22
Garaža: bmw 3 f31, bmw 5 f10,
Lokacija: Novi Sad

Re: Motorna ulja

Post od Ivan » 26 Jan 2020, 16:13

Sipaju jer je jeftinije, a opravdava se da je gusce, a gusce je bolje da ne trosi ulje i tako dalje, naravno cast izuzecima, to je neki moj utisak.

@@DS9

Ono sto sam primetio jeste da je gustina vecine ulja ~0.86, gradacija viskoziteta ima svoj raspon, sae 40 je 12.5-16.3, tako da i tu ima razlike u viskozitetu.

Mada kad ne znas nista onda si opusten, ja sad stalno gledam TDS raznih ulja, razmisljam koje cu sledece sipati, uporedjujem koje je po nekim parametrima bolje za nijansu, hteo bih liqui moly 5w30 molygen da probam, ali cini mi se da je mobil 1 esp formula 5w30 kralj, obrni okreni po najvise karakteristika je lider.

Nego jos jedna zanimljiva stvar, sto sam primetio citajuci TDS raznih ulja, pogotovo high end, a to je da dosta njih nema licence ili ima samo poneku licencu, a onda dalje preporucuje to ulje za razne standarde, koje nije naveo u licenci.

Npr.

Specifications and approvals:
ACEA C3 ∙ API SN ∙ Ford WSS-M2C 917-A ∙ MB-Approval 229.31 ∙ Porsche A40 ∙ VW 502 00 ∙ VW 505 00
∙ VW 505 01

LIQUI MOLY also recommends this product for
vehicles or assemblies for which the following
specifications or original part numbers are
required:
ACEA C2 ∙ ACEA C3 ∙ API SN ∙ BMW Longlife-04 (up
to 2018) ∙ Fiat 9.55535-S3 ∙ Hyundai ∙ Kia ∙ MB
229.31 ∙ MB 229.51 ∙ MB 229.52 ∙ Opel GM-LL-A-025
∙ Opel GM-LL-B-025

ili

Mobil 1 ESP Formula 5W-30 has the following
builder approvals:
BMW Longlife 04
Mercedes Benz MB-Approval 229.31/229.51
Volkswagen (Gasoline / Diesel) 504.00 / 507.00
Peugeot Citroen Automobiles E06-N3 / D06-N3

Also recommended for usein applicationsrequiring
Volkswagen (Gasoline) 502 00 / 503 00 / 503 01
Volkswagen^ (Diesel) 505 01/ 505 00 / 506 00 / 506 01

Korisnikov avatar
nidza
Postovi: 17878
Pridružio se: 26 Feb 2012, 22:23
Garaža: Oktavije dvije
Lokacija: N.B.G.

Re: Motorna ulja

Post od nidza » 26 Jan 2020, 16:27

Fabrički u taj multijet je išla Selenia WR, 5w-40 ili PE 5w-30 od 2007-8.

10w-40 ja u turbak tog godišta ne bih sipao. Čudna odluka.

Sent from my POCOPHONE F1 using Tapatalk


Korisnikov avatar
VladimirQ2
Postovi: 12
Pridružio se: 11 Maj 2019, 15:06
Garaža: Alfa Romeo 147 Q2
Lokacija: Čačak

Re: Motorna ulja

Post od VladimirQ2 » 26 Jan 2020, 18:37

Kada sam kupio auto preporuka majstora, jer sam pre toga vozi fiat bravo sa 1.9 jtd motorom i koristio 10w40. Auto je imao 190000 km i kada sam ga prodao posle 6 godina imao je 320000 km. Svih 14 servisa je rađeno na 10000 km i radio je perfektno sa tim uljem i imao potrošnju 200-300 ml. Onda sam nastavio sa ovim uljem i u alfi sa 1.9 jtdm motorom, ali je u startu uklonjen dpf. I na alfi radim servis na nekih 8 meseci i 10000 km i imam potrošnju sličnu kao na bravu od 200-300 ml. :opustanje:

Kada sam je kupio nisam bio dobro informisan da je preporuka 5w40, a možda kasnije preći na 10w40, pa sam razmišljao da li sada da pređem, a da interval ostane isti 10000 km? Razlika u ceni nije velika oko 1500 din skuplje 5w od 10w na 5l.

Evo i jedan primer kolege koji je kupio pasat B6 1.9 105 ks 2009 god. od prvog vlasnika bio je tada star 4 godine i imao 115000 km i bio je još u garanciji. On je ubrzo na nekih prešao na 10w40 i menja na 10000 km. Za 7 godina je prešao ukupno oko 150000 km sa 10w40 i sada ima oko 270000 km. Pasat je u perfektnom stanju kao i motor sa korišćenjem 10w40. :thumbup: Njegov auto je mlađi 2 godine od mog.

P.S. auto mi već 3,5 godine inače odlično se ponaša i sa ovim uljem 10w40 i nikada problem.

Korisnikov avatar
nidza
Postovi: 17878
Pridružio se: 26 Feb 2012, 22:23
Garaža: Oktavije dvije
Lokacija: N.B.G.

Re: Motorna ulja

Post od nidza » 26 Jan 2020, 18:40

Ako će da ti znači moje iskustvo sa nasviranim jtdm u 159, primetio se prelezak sa 5w-40 na 5w-30.

Sad bih sipao neko 0w-30 ulje da još uvek posedujem automobil.

Sent from my POCOPHONE F1 using Tapatalk


Korisnikov avatar
VladimirQ2
Postovi: 12
Pridružio se: 11 Maj 2019, 15:06
Garaža: Alfa Romeo 147 Q2
Lokacija: Čačak

Re: Motorna ulja

Post od VladimirQ2 » 26 Jan 2020, 18:49

U kom smislu se primetio prelazak?

Korisnikov avatar
DS9
Postovi: 354
Pridružio se: 18 Nov 2013, 11:35
Lokacija: Beograd

Re: Motorna ulja

Post od DS9 » 26 Jan 2020, 18:56

Ivan je napisao:
26 Jan 2020, 16:13
Sipaju jer je jeftinije, a opravdava se da je gusce, a gusce je bolje da ne trosi ulje i tako dalje, naravno cast izuzecima, to je neki moj utisak.

@@DS9

Ono sto sam primetio jeste da je gustina vecine ulja ~0.86, gradacija viskoziteta ima svoj raspon, sae 40 je 12.5-16.3, tako da i tu ima razlike u viskozitetu.

Mada kad ne znas nista onda si opusten, ja sad stalno gledam TDS raznih ulja, razmisljam koje cu sledece sipati, uporedjujem koje je po nekim parametrima bolje za nijansu, hteo bih liqui moly 5w30 molygen da probam, ali cini mi se da je mobil 1 esp formula 5w30 kralj, obrni okreni po najvise karakteristika je lider.

Nego jos jedna zanimljiva stvar, sto sam primetio citajuci TDS raznih ulja, pogotovo high end, a to je da dosta njih nema licence ili ima samo poneku licencu, a onda dalje preporucuje to ulje za razne standarde, koje nije naveo u licenci.
Pa, je l` ima neko pitanje?

Da, u industriji lubrikanata je uobičajeno da proizvođač navodi da neko ulje odgovara nekim specifikacijama - iako nema odobrenje od proizvođača motora. Kod ACEA je to definisano na jedan način, kod API na nešto drugačiji.

Da, SAE je definisala šta se podrazumeva pod određenim viskozitetima - i to ima neki raspon, a dobro si primetio da je taj raspon relativno širok.

Inače hvala za napomenu oko toga da je Selenia Gold jeftinije ulje, jer to jeste osnovni razlog njegovog korišćenja.

Ponoviću ponovo, da me recimo baš briga za sva Selenia (tj. petronasova) ulja po ACEA A3/B4 - kada mogu po toj normi da nabavim 5W-40ice od Galaxa i Optime. Ako mi treba pomenuta gradacija po ACEA C3 onda biram FAM ili Nisotec odgovarajuću varijantu.

Korisnikov avatar
stejer
Postovi: 280
Pridružio se: 11 Mar 2018, 03:04
Garaža: Opel Corsa C GSI, Audi A3 Sportback
Lokacija: Beograd

Motorna ulja

Post od stejer » 26 Jan 2020, 19:00

nidza je napisao:Ako će da ti znači moje iskustvo sa nasviranim jtdm u 159, primetio se prelezak sa 5w-40 na 5w-30.
I mene zanima u kom smislu se primetio prelazak?

I ja sam se naslusao prica od majstora da kada motor predje 200-300k km nije lose preci na 10w40 jer je pomalo istrosen iznutra, pa ce trositi manje pomenutog ulja i navodno ce se ocuvati unutrasnjost bolje. U odnosu na 5w30 i 5w40. Ne kazem ni da se slazem, ni da se ne slazem sa tim, samo iznosim da je taj trend definitivno prisutan.

Korisnikov avatar
DS9
Postovi: 354
Pridružio se: 18 Nov 2013, 11:35
Lokacija: Beograd

Re: Motorna ulja

Post od DS9 » 26 Jan 2020, 19:08

Mislim da je osetio u smislu - na bolje.

Tečljivije ulje je uvek bolje na hladno, a na vruće zavisi od načina eksploatacije. Istom vozilu sa istim motorom, dva vozača mogu zahtevati drugačiji viskozitet ulja - jer ga drugačije forsiraju.

Korisnikov avatar
VladimirQ2
Postovi: 12
Pridružio se: 11 Maj 2019, 15:06
Garaža: Alfa Romeo 147 Q2
Lokacija: Čačak

Re: Motorna ulja

Post od VladimirQ2 » 26 Jan 2020, 19:13

Ja sam pročitao mnogo saveta mašinskih inženjera oko raznih ulja da motor sa pređenih tipa 200000 km je već izrabljen motor i da je neka preporuka za polusintetiku. Nije stvar dal motor troškari ulje već je nijansu ulje gušće i duže se zadržava preko delova koji imaju mikro oštećenja (iztrošenost delova motora)i bolje podmazuju i pružaju duži vek motora. A sad i neki majstori se drže toga :pardon:

Meni je sve jedno dal će mi motor trošiti ulja u nekoj normalnoj količini od servisa do servisa, bitnije mi je da podmazuje motor kako treba.

Korisnikov avatar
DS9
Postovi: 354
Pridružio se: 18 Nov 2013, 11:35
Lokacija: Beograd

Re: Motorna ulja

Post od DS9 » 26 Jan 2020, 19:15

stejer je napisao:
26 Jan 2020, 19:00
nidza je napisao:Ako će da ti znači moje iskustvo sa nasviranim jtdm u 159, primetio se prelezak sa 5w-40 na 5w-30.
I mene zanima u kom smislu se primetio prelazak?

I ja sam se naslusao prica od majstora da kada motor predje 200-300k km nije lose preci na 10w40 jer je pomalo istrosen iznutra, pa ce trositi manje pomenutog ulja i navodno ce se ocuvati unutrasnjost bolje. U odnosu na 5w30 i 5w40. Ne kazem ni da se slazem, ni da se ne slazem sa tim, samo iznosim da je taj trend definitivno prisutan.
Ta teorija pada u vodu kada je konkretna 10W-40ica na radnoj temperaturi tanja od 5W-40ice, a ima takvih primera.

Korisnikov avatar
Nestado
Postovi: 506
Pridružio se: 20 Avg 2015, 13:00
Garaža: VW Polo 1.4 TDI 70ks
Lokacija: Nis

Re: Motorna ulja

Post od Nestado » 26 Jan 2020, 20:41

Ma ajde bre ljudi, sta je 200 000km za dobro odrzavan motor, kakva crna istrosenost? Ljudi predju po 500 000km sa istim ulje, ne menjaju gradaciju.
Moj drug ima Pasata 2008 god, 1.9 TDI 105ks Bluemotion sa DPF filterom. 270 000km pravih predjenih. Ulje uvek menjano na 12000km, koristi Castrol Edge 5w30 Long Life. Nikada nije imao problem sa DPF filterom, turbina se uopste ne cuje, motor perfektan, pali, ide, potrosnja 4.5. Ne dimi ic. Ali uglavnom se vozi po Sloveniji.

ljubitelj
Postovi: 6544
Pridružio se: 10 Sep 2012, 21:16
Lokacija: Beograd

Re: Motorna ulja

Post od ljubitelj » 26 Jan 2020, 21:54

Pa to i jeste važilo da je sa 200,000km već izrabljen motor, pohaban sa uvećanim zazorima i da onda shodno tome je potrebno tzv deblje ulje da bi popunilo adelvatno te zazore.
To se odnosilo uglavnom na motore iz 50tih i 60tih godina prošlog veka, sa tadašnjom tehnologijom obrade odnosno (ne)preciznosti materijala, kada je uglavnom korišćenop mineralno ulje 15-40 i 10w40.


Zadnjih 30tak godina su motori dostigli nivo da se isti stepen pohabanosti dogadja pri 400,000km ili 650,000km i za njih sve isto važi, povećani zazori i onda tzeba za takvo stanje deblje ulje, veća viskoznost.

Dok za tih današnjih 200,000km stanje je takvo da treba ulje 5-30 ili 0w20, tj zazori su jako mali i takva viskoznost je adekvatna. U njih sipati ulje 10w40 je prosto neadekvatni izbor za njihovo stanje.

Naravno ako je neki motor pohaban i sa 50,000km onda i u njega treba 10w40 ili 10w50 ili koje već se pokaže da odgovara stanju.

Iz prakse mislim da je pogrešna pretpsotavka da se svaki motor pohabao samo na osnovu saznanja o predjenoj kilometraži.

Moje isklustvo da sam u oldtimera koji je kupljen uz gusto 15w40 ulje počeo da ispam 10w40 koje se pokazalo da je ok za stanje, zatim sam prešao na 5w40 koje je i dalje ok izbor s obzirom na stanje, i verovatno bi prešao na 5w30 da je nastavljeno korišćenje. A kilmetraža nije baš poznata, recimo da je na satu oko 340,000km s tim da neko vreme nije radila sajla kilometraže, dakle šansa je da je motor više prešao.
Potrošnja ulja 5w40 je zanemariva, 0,1-0,2 na 15,000km , znači 0,01 /1000.
Pri tome motor je klasične konstrukcije, poreklom iz 60tih godina prošlog veka, OHV koncepcije Reno Cleon familije.


Imao sam i motor koji je trošio 0,3-0,4/ 1,000km sa predjenih 170000km, a razlog je što ta serija motora je imal fabrički ovalne vodjice ventila i time problem zaptivanja. Prosto takav motor i stoga zahteva deblje ulje iako je mala kilometraža.

To naravno ne znači da je svaki motor istog tipa i iste kilmetraže u istom stanju, samo je primer da ne može da se bira gustina ulja pretpostavljena prema kilometraži bez poznavanja stvarnog stanja motora.

Odgovori