Antifriz

Iskustva sa gorivima i uljima
Odgovori
Korisnikov avatar
Darko
Postovi: 9036
Pridružio se: 12 Sep 2012, 16:05
Garaža: Fiat Stilo 1.9 Mjet
Lokacija: Lungomare

Re: Antifriz

Post od Darko » 05 Okt 2021, 09:32

Valja li cemu nisotec long life 100% antifriz?

Korisnikov avatar
nikaragva
Postovi: 14754
Pridružio se: 13 Jan 2012, 09:03
Garaža: Zafir
Lokacija: Vulinjak

Re: Antifriz

Post od nikaragva » 05 Okt 2021, 12:01

Kako da ne.

Korisnikov avatar
Darko
Postovi: 9036
Pridružio se: 12 Sep 2012, 16:05
Garaža: Fiat Stilo 1.9 Mjet
Lokacija: Lungomare

Re: Antifriz

Post od Darko » 05 Okt 2021, 12:10

Trebao bih da menjam u vise vozila. Pa se razmisljam da li uzeti fabricki paraflu ili nisotec i ima li tu neke znacajne razlike?

Korisnikov avatar
Bax
Postovi: 11044
Pridružio se: 11 Jan 2012, 22:37

Re: Antifriz

Post od Bax » 05 Okt 2021, 12:22

JA sam uzeo Valvoline, za svog Punta.
Inace mislim da nema nikakve funkcionalne razlike, ali ne bih uzimao nekog anonimnog proizvodjaca sa buvaljka.
Menjaj na 4-5 godina i to je to.
Lepse je voziti slab auto brzo, nego snazan sporo.

Korisnikov avatar
DS9
Postovi: 848
Pridružio se: 18 Nov 2013, 11:35
Lokacija: Beograd

Re: Antifriz

Post od DS9 » 06 Okt 2021, 23:56

Darko je napisao:
05 Okt 2021, 12:10
Trebao bih da menjam u vise vozila. Pa se razmisljam da li uzeti fabricki paraflu ili nisotec i ima li tu neke znacajne razlike?
Fiat u saradnji sa Petronas-om praktično drži čvrst monopol na izbor fluida za svoja vozila. Neko se drži toga (što je sasvim razumljivo bar što se tiče vozila u garanciji), neko ne.

Ako je suditi po navodima onoga što piše u opisu Paraflu UP
https://gzhls.at/blob/ldb/5/e/f/f/e03d1 ... 31910e.pdf

tj. da je to široko korišćeni OAT antifriz (tj. tzv g12, sa eventualno jednim ili dva +, tj g12+ ili g12++), dakle dugotrajni koji je predviđen da se menja uglavnom na do 5 godina, najčešće boje crvekaste ili narandžaste - za praksu to znači da se može upotrebiti svaki takav koncipirani. Ja na primer koristim FAM-ov Long Life, a Nisetoc varijanta je identično koncipirana. Bez mnogo premišljanja bih upotrebio Nisotec Long Life https://www.nisotec.eu/sr-lat/nisotec-a ... g-life-100
inače famov koristim desetak godina, u par izmena.

Btw, nemački BASF, čiji je jedan od brendova Glysantin - je praktično kreator strategije razvoja antifriza u Evropi, unazad više decenija. To je razumljivo ako se zna da je on verovatno najveći svetski proizvođač (inače nus proizvoda prilikom određenog tehnološkog procesa) možda najzastupljenijeg inhibitora korozije (koji se koristi u OAT antifrizima) tj. 2-etanoil heksanoične kiseline, odnosno njegove soli 2-etanoil-heksanoat, skraćeno 2-EH.

Po pravilu, mnogi evropski proizvođači antifriza, sirovine za antifriz nabavljaju od BASF-a, a to je bio slučaj i sa proizvođačima u Srbiji, mada za sadašnji trenutak ne mogu da se zakunem.

Suština priče oko upotrebe antifriza je jednostavna - koncentracija u okviru 40-60 %, zamena po intervalu proizvođača motora, i to je to.

Za veća curenja kod majstora, za manja periodična kontrola i uobičajena dopuna.
Uglavnom su razlike između maksimuma i minimuma u ekspanzionim posudama relativno manje količine, tipa do oko pola litre.

Ko je srećan u životu da raspolaže sa više vozila, mislim da bi mogao da ima i značajnije benefite od npr. korišćenja nekakvih akcijskih poena koje nude pumpe, tipa da se po povoljnijoj ceni dobiju fluidi kao što je antifriz, npr. na NIS pumpama.

Korisnikov avatar
A170T
Postovi: 2102
Pridružio se: 30 Jun 2013, 13:47

Re: Antifriz

Post od A170T » 19 Dec 2021, 20:27

Znate li neke brendove antifriza koji su vredni preporuke ili kupiti ono što je dostupno na pumpama (Nisotec, Gazprom...)? Ima li drastične razlike u kvalitetu?

Послато са MI 9 помоћу Тапатока



Korisnikov avatar
OMP
Postovi: 7976
Pridružio se: 15 Feb 2013, 11:57
Garaža: GP TJet
Lokacija: Krusevac

Re: Antifriz

Post od OMP » 19 Dec 2021, 22:07

sipaj te sa pumpi

Korisnikov avatar
Heinz
Postovi: 19190
Pridružio se: 12 Mar 2012, 19:27
Garaža: Civic FK2 1.8
Lokacija: Voždovac

Re: Antifriz

Post od Heinz » 19 Dec 2021, 22:27


Morse
Postovi: 178
Pridružio se: 28 Jul 2020, 10:06
Garaža: Lancer 2009. 1.5

Re: Antifriz

Post od Morse » 08 Jan 2022, 18:45

Toyota Aygo 2007. godište, 1.0, benzin (bez plina), došlo vreme za zamenu antifriza, da li staviti:

1. Adeco Frizantin G12+ 100%
2. Nisotec Long Life 100
3. Nešto treće (mora koncentrat jer hoću da detaljno isperem sistem destilovanom vodom)

U servisnom uputstvu samo pise Hybrid OAT Long Life, konkretno High quality ethylene glycol-based non-silicate, nonamine, non-nitrite and non-borate coolant with longlife hybrid organic acid technology; malo je neprecizno jer Hybrid OAT mora imati nešto od ovih aditiva ali nema veze, mislim da je jedan od ova dva spomenuta gore već u hladnjaku.

Hvala unapred za preporuku!

Korisnikov avatar
dragvorl
Site Admin
Postovi: 23743
Pridružio se: 06 Jan 2012, 13:03
Garaža: Fiat Stilo 1.9 MJ
Lokacija: NS
Kontakt:

Re: Antifriz

Post od dragvorl » 08 Jan 2022, 20:29

Imas iznad tvog posta test antifriza. Mozda nije bas tvoj tip, ali ima smisla pogledati.
SlikaSlika
Mauro Forghieri:"Power comes from speed, torque without speed is nothing"
Life is funny, skies are sunny, Bees make honey, who needs money

Korisnikov avatar
DS9
Postovi: 848
Pridružio se: 18 Nov 2013, 11:35
Lokacija: Beograd

Re: Antifriz

Post od DS9 » 09 Jan 2022, 00:07

Morse je napisao:
08 Jan 2022, 18:45
Toyota Aygo 2007. godište, 1.0, benzin (bez plina), došlo vreme za zamenu antifriza, da li staviti:

1. Adeco Frizantin G12+ 100%
2. Nisotec Long Life 100
3. Nešto treće (mora koncentrat jer hoću da detaljno isperem sistem destilovanom vodom)

U servisnom uputstvu samo pise Hybrid OAT Long Life, konkretno High quality ethylene glycol-based non-silicate, nonamine, non-nitrite and non-borate coolant with longlife hybrid organic acid technology; malo je neprecizno jer Hybrid OAT mora imati nešto od ovih aditiva ali nema veze, mislim da je jedan od ova dva spomenuta gore već u hladnjaku.

Hvala unapred za preporuku!
Toyota Aygo 1.0 je identična platforma kao i npr. Citroen C1, a motor je tojotin. Specifičnost citroenovih servisnih navoda za taj auto sa tim tojotinim motorom je da on zahteva drugačiji antifriz od svih ostalih (kojima je preporučen Glysantin G33). Na srpskom nezavisnom forumu ljubitelja citroena tj. CFS-u smo detaljno obrazlagali ovu začkoljicu oko posebnog antifriza za taj tojotin motor u citroenu c1. Pošto bi mi trebalo poprilično vremena da sve obrazložim, samo ću dati par zaključaka.

1. Pravi odgovor, u smislu da se striktno ispoštuje servsno uputstvo bi bio - nešto treće, odnosno bilo koji H-OAT antifriz, odnosno npr. tojotin antifriz po kataloškoj oznaci. Inače, Citroen je propisao da se taj antifriz u C1 sa 1,0 motorom menja na do 10 godina, za razliku od ostalih svojih voszila sa PSA motorima.

2. H-OAT sadrži specifične organske kiseline, koje su drugačije od 2-EH koju sadrže navedena dva antifriza (a i npr. Glacelf Auto supra). odnosno h-oat sadrži kombinaciju drugačijih organskih kiselina + fosfate (i kao što je navedeno ne sadrži silikate, borate, amine i nitrate).

3. Ako je neki od ona gore dva antifriza već u sistemu, i u međuvremenu nije bilo bitnih problema, moglo bi da se zaključi da su i oni uglavnom odgovarajući, pa da se nastavi sa njima. Naravno, u skraćenom intervalu tipa do pet godina.

Morse
Postovi: 178
Pridružio se: 28 Jul 2020, 10:06
Garaža: Lancer 2009. 1.5

Re: Antifriz

Post od Morse » 09 Jan 2022, 14:18

@dragvorl

Hvala, zanimljivo deluje taj Bell, nisam ni znao da postoji, svakako realna alternativa ako se odlucim za tu vrstu antifriza.

@DS9
Hvala na informacijama, otprilike sam tako nešto i naslućivao. Sličnu dilemu sam imao i sa Micubišijem koji isto tako zahteva antifriz za "azijska" vozila i čitajući malo u čemu je razlika između azijskih i evropskih motora, naišao sam na sledeće:

Europe
Europe is generally plagued by a hard water problem. This means that in order to meet European regulations, the coolant would need to be phosphate-free.

Calcium and magnesium, which are common in hard water, react with phosphate inhibitors to form calcium or magnesium phosphate. These chemical reactions can cause scale formations on engine surfaces.

Europe uses a form of HOAT coolant that is phosphate-free. European HOAT contains a mix of silicates and carboxylates.

This form of HOAT is recommended for BMW, Volvo, Tesla, Mini, other vehicles. This European coolant disregards a color designation. Instead, Europe requires each manufacturer to create one specific color of coolant.

Asia
Asia has the opposite need of Europe. In Asia, a phosphated HOAT (P-HOAT) is required.

Problems with poor heat transfers have led to a ban on silicates as corrosion inhibitors in coolants. To protect engines, Asian manufacturers have adopted a mix of carboxylates and phosphates as corrosion inhibitors.

P-HOAT is used in most Asian vehicles, including Toyota, Nissan, Honda, Hyundai, KIA & others. Typically these coolants are pink or blue.


Na ovakvo tumačenje sam naišao na više mesta, otprilike je ista stvar i sa USA, kod njih je kao i u Evropi nepotrebno dodavati fosfate u antifriz. Čak sam naleteo na podatak i da su (neki) fosfatni aditivi zabranjeni u EU, mada nisam mogao da proverim jer ima mnogo vrsta fosfata i bez mnogo vremena i podataka bi bilo nemoguće utvrditi koji smeju u EU, a koji ne smeju, niti me to zanima.

U svakom slučaju, gore navedena tvrdnja upućuje više na vodu koja se koristi za mešanje sa koncentratom, nego na sam motor konstrukcijski. Utoliko mi je čudnije jer ne razumem zašto bi neko koristio "običnu" vodu umesto destilovane, verujem i da se pripremljena smeša (50/50) fabrički pravi sa destilovanom a ne običnom vodom.

Dodatni problem je što P-HOAT mogu da uzmem aftermarket ali samo kao već pripremljenu smešu 50/50. To mi ne odgovara jer moram da isperem sistem, što znači da i uz najveći trud, određena količina (destilovane) vode mora ostati u sistemu. Na taj način bih dodavanjem 50/50 smeše teško dostigao realnu razmeru 50/50 u sistemu. Nisam našao dosad koncentrat P-HOAT, pokušaću da iskopam nešto sa interneta.

Probaću i da zovem Tojotin servis da vidim da li oni imaju koncentrat P-HOAT, ali nešto sam skeptičan.

Mislim da motoru/sistemu apsolutno ne smeta da koristim bilo koji OAT bez ikakvih aditiva, (silikati, borati, fosfati itd.), ni ne mrzi me da menjam ako treba na tri godine, nije neki posao, niti nešto košta (15-ak litara destilovane vode + dve litre koncentrata). Ako ne iskopam ništa na netu i ako Tojota nema koncentrat koji odgovara Aygu, uzeću ili taj Bell ili Nisotec, na šta naletim. Obratiću pažnju prvih dana na temperaturu, ali kao što rekoh, u sistemu je već ko zna koji antifriz jer je to menjano dok ja nisam bio tu (pumpa za vodu je zamenjena), a majstor koji je to menjao se sigurno nije upuštao u problematiku P-HOAT vs OAT, mislim da je sipao ono što je imao pri ruci. To je bilo pre više od 4 godine i 40k km...

ljubitelj
Postovi: 10551
Pridružio se: 10 Sep 2012, 21:16
Lokacija: Beograd

Re: Antifriz

Post od ljubitelj » 09 Jan 2022, 14:41

Objašnjenje je sasvim razumno oko tih razlika. Da, u Evropi i SAD mislim da je uobičajeno da se koristi voda iz česme za dodavanje u sistem.
Uvek mi je bilo zanimljivo kako to da azijski proizvodjači stavljaju tako male hladnjake sa tako malo antifirza u sistemu.
Dok je kod evropskih 6-10 litara sasvim očekivano da se sipa to kod japanac bude i samo 4-5 litara sve zajedno a i često imaju otvoreni sistem ekspanzione posude (znači manji toplotni kapacitet hladjenja).

U ovom konkretnom slučaju ja bih išao na lako dobavljivu mešavinu 50-50 i to sipao bez ikakvih ispiranja sistema.

To ispiranje nastaje posle 20tak godina korišćenja vode iz česme (ako se koristi).
Kod tih gotovih mešavina koristi se destilovana i dejonizovana voda tako da formiranje taloga je malo verovatno, ne bih brinuo o tome previše.

Inače ispiranje ne uklanja već nastalo taloženje na zidovima izmenjivača toplote tako da ako je u prošlosti bio već neodgovarajući antifriz neće se dogoditi povratak na početno fabričko stanje bilo kakvim ispiranjem destilovanom vodom.

Za uklanjanje kamenca potrebne su odgovarajuće hemikalije za razlaganje ali to baš u krajnjem slučaju bih razmatrao.

Morse
Postovi: 178
Pridružio se: 28 Jul 2020, 10:06
Garaža: Lancer 2009. 1.5

Re: Antifriz

Post od Morse » 09 Jan 2022, 16:56

Razmišljao sam da li da ispiram sistem deterdžentima tipa Wynns ili Liqui Moly ali sam odustao- kao što si spomenuo, to će teško ukloniti kamenac ili koroziju, ako su prisutni. Više mi je da isperem sistem jer ne znam šta je unutra, plus da eventualno uklonim ako ima nekakav talog. Ispiraću dok ne bude bistra voda, kod Ayga je koliko toliko dostupno da se poprilično isprazni sistem jer se tečnost ispušta na dva mesta - ima odušak na pumpi za vodu plus se skida donje crevo sa hladnjaka, time se izbaci preko 80 tečnosti iz sistema. Pogledaću da li ima načina i da se skine crevo sa malog hladnjaka pa i da tu ubrzam zamenu.

To je nauk za sledeći put, da znam šta je u sistemu, samo bih zamenio antifriz bez mnogo filozofije, ovako moram da izvučem maltene sve napolje i da ispiram verovatno 4-5 puta pre nego što sipam novi antifriz.

ljubitelj
Postovi: 10551
Pridružio se: 10 Sep 2012, 21:16
Lokacija: Beograd

Re: Antifriz

Post od ljubitelj » 10 Jan 2022, 12:08

Ne znam kako je kod Toyote rešeno ispuštanje, kod PSA je komplikovana zamena antifriza do bola i nema načina da se ispusti antifriz dok je na Volvoima predvidjeno ispuštanje tako što se odvrnu slavina na hladnjaku i slavina na bloku motora (ispusti se sav antifriz, posupak isti kao što se ispušta ulje iz kartera) čime sve izadje u par minuta. I ispere taloga ako nešto ima zaostalo, slavina hladjnjaka je skroz na dnu (kao čep na karteru).

Ako do sada nije bilo problema leti sa pregrevanjem ja se ne bih bavio tematikom ispiranja, samo zamenio novim. Eventualno na proleće uradio još jednu zamenu antifriza.

Odgovori