DS9 je napisao: ↑25 Maj 2019, 20:04
Je l` ima neko ovde ko u svom autu starom desetak godina nije menjao transmisiono ulje, a išao je na zamenu kočne tečnosti svake dve godine, tj. to izvršio bar pet puta, pošto tako piše u servisnoj dokumentaciji mnogih vozila u vezi zamene kočne tečnosti?
Ima
Prvo, postoje "manuelni" i "manuelni" menjaci razlicitih osobina, konstrukcionih karakteristika kvaliteta materijala, proizvodjaca itd. pa bi trebalo za konkretne modele vezivati potrebu zamene ulje.
Neki su predvidjeni da imaju ograniceni radni vek ulja, sto i pise u uputstvima i kod njih se ulje menja redovno (cesto i u prilicno kratkim) prema km ili mesecima.
I postoje oni drugi manuelni kvalitetnije konstrukcije i izrade gde se ulje nikada ne menja po uputstvima ( i praksi koja je to dokazala).
Ovi prvi su npr raniji Fiatovi menjaci, pa razne Honde, PSA MA, itd.
Ovi drugi su Mercedesi, Volvo, Ford (koriste ATF u manuelcima). PSA BE, itd.
Shodno modelu menjaca se i postupa.
TI imas u C3 MA menjac i taj jeste problematican, sto si i sam utvrdio kroz zamenu ulja.
Stoga termin manuelni ne podrazumeva jedno univerzalno shvatanje.
Drugo, sto se pitanja tice.
Kociono menjao ne 5 puta, barem 10 tak puta. Osim na 2 godine kociono menjam i svaki put kada se otvara sistem, recimo pri zameni kocionih creva.
Na prviom primeru auta ulje u manuelnom menjacu sam promenio posle 22 godine, originalno fabricko punjenje na jednom autu.
Trebalo je dopuniti a kada vec otvaram cep nije mi bilo tesko da se zameni.(M47R Volvo)
Na drugom autu ulje menjaca nije menjano za 16 godina, menjac savrseno radio.(M47 Volvo)
Na trecem autu ulje menjaca promenjeno nakon 18 godina, nakon toga problemi sa menjacem i losiji rad.(M46 Volvo)
Na cetvrtom autu 11 godina nije menjano ulje, menjac savrseno radio (Ford MT75).
Na petom autu ulje menjano na 3 godine ili25-30.000km, nije bilo problema, ali je preporuka 3 godine ili 60.000km.(VAZ razni, uvek isti menjac Fiat)
Na sestom i sedmom autu VW ulje nije menjano, nikada problemi, oba usled drugih razloga nisu dostigli 10 godina iz tvog pitanja.
Osmi auto, mislim da nije menjano jos ali nisam siguan, svakako ne planiram , BE PSA menjac radi savrseno.
5-6 raznih Fiat/Zastava/Yugo menjano nikada do na 6 meseci, i uglavnom uvek i svima problematican rad a pogotovu prebacivanje iz druge u prvu brzinu tokom voznje.
Itd itd jos 30tak raznih auta, evropskih marki uglavnom. Problema u radu sam imao samo tamo gde je ulje menjano u menjacu, doduse kod Zastava/Fiata problem menjac ima i dok je novi auto izasao iz salona. Barem je tako bilo. Odavno nisam seo niti vozio Fiat, retko ih i vidjam u okruzenju pa ne znam ni jednog vlasnika koga bih pitao kakvi su sada po tom pitanju.
Uje u diferencijalu se takodje ne menja, for life je predvidjeno.
Sto se trajanja menjaca tice, ovi sa for life uljem traju u praksi 400-800.000km do prvih naznaka blagih problema bez zamene ulja. Obicno svasta nesto drugo na autu za to vreme bude uzrok da se dostigne kraj radnog veka auta. Tako da je pitanje preventivne zamene ulja radi produzenja zivotnog veka manuelnog menjaca prilicno sporedno, takoreci nepotrebna briga.
Uvek i svuda kada god mogu, ili sam uradim zamenu kocione ili jasno i glasno obavestim vlasnika da mu trebaju uvek ispravne kocnice na autu.
Kada sam vukao prikolicu 1.100kg kocionu sam menjao svake godine pre leto, isti interval kao motorno ulje. Za 500 dinara da rizikujem havariju kocnica nisam lud.
A inace, doziveo sam kao suvozac totalni otkaz kocinica, naravno na nizbrdici sa krivinama, samo i jedino usled preskocene zamene kocione. Srecom nakon minut i po dva bez kocnica ponovo su se dovoljno ohladile da uhvate i da se nekako ukoci pre podnozja spusta sa planine.
Auto je bio tada 3 i po godine star, kupljen nov i odrzavan u servisu koji naravno nije nasao za shodno da menja kocionu posto firma nije posebno trazila a inace je dodatni trosak....bas je veliki trosak koji firma ne bi podnela.
Kociono je nesto sto se podrazumeva da se menja, isto kao sto se gume dopumpavaju ili menjaju metlice brisaca ili menja filter ulja. I to je nesto opste poznato, zna svaki (tehnicki pismen) vlasnik, serviser, prodavac u salonu ili bilo ko sa dodirom auto industrije koji je profesionalac.
Obican sedi- vozi-sipaj gorivo vlasnik ne mora nista da zna ali ako auto ide u servis (ne amaterski, onako za dz. da pogledamo auto) jasno je da kociona spada u oblast kontrole vremena/ zamene redovno po proceduri.