Odabir ulja i šta znače oznake SAE, API...

Iskustva sa gorivima i uljima
Odgovori
Korisnikov avatar
ZAXSPEED
Postovi: 216
Pridružio se: 26 Jan 2012, 16:43
Garaža: Passat B7 , Clio IV 1.5 dci

Odabir ulja i šta znače oznake SAE, API...

Post od ZAXSPEED » 16 Mar 2012, 19:48




KAKO ODABRATI ODGOVARAJUĆE ULJE?
Izbor ulja najčešće se vrši prema dva glavna kriterijuma:
- prema području primjene ili primjenskom kvalitetu, koju definišu API i ACEA specifikacije, te klasifi
kacijama viskoznosti koje se temelje
- prema SAE standardu, a koje se biraju prema temperaturi okoline i zavisno o stepenu istrošenosti
motora
Vodeći proizvođači ulja klasifikuju i označavaju svoju
produkciju prema međunarodnim standardima SAE i API koji olakšavaju ocjenu njihovog kvaliteta u
poređenju s uljima proizvedenim u drugim zemljama.
Svaki diler prilikom naručivanja ulja za prodaju ili potrošač prilikom odabira ulja za konkretni automobil
treba da odluči kakvo će ulje odabrati.
U međunarodnoj praksi postoje opšta pravila za izbor ulja. Polazeći od zahtjeva motora Vašeg
automobila i temperature vazduha okoline, motorna ulja se biraju prema dva osnovna kriterijuma:
- viskozitet prema klasifikaciji SAE
- eksploatacijska klasa prema API i prema ACEA
ŠTA ZNAČI SAE?
Glavnu karakteristiku motornih ulja čini viskozno-temperaturna zavisnost i to pri zimskim uslovima
prilikom pokretanja motora, pa sve do najviših temperatura ulja pri ljetnjim temperaturama. Najširi opis
viskozno-temperaturne zavisnosti koju zahtijevaju današnji motori s unutrašnjim sagorijevanjem
predstavlja međunarodni standard SAE.
Motorno ulje je prema SAE standardu podijeljeno na šest „zimskih“ klasa viskoznosti (0W, 5W, 10W,
15W, 20W i 25W), te pet „ljetnjih“ klasa viskoznosti (20, 30, 40, 50 i 60). Prva brojčana oznaka određena
je sa tri parametra: maksimalnom dinamičkom viskoznošću (mPas) na niskim temperaturama,
maksimalnom graničnom temperaturom pumpabilnosti i minimalnom kinematskom viskoznošću u
(mm2/s) na 100°C. Druga brojčana oznaka definisana je opsegom kinematske viskoznosti u (mm2/s) na
100°C te dinamičkom viskoznošću na 150°C pri visokim brzinama kretanja.
ŠTA ZNAČI API?
Prvi standard, zavisno o području primjene, proizašao je iz Američkog instituta za naftu (API) sredinom
1940-ih godina. Motorna su ulja tada podijeljena u dvije kategorije: „S“ i „C“. Motorna ulja koja se
upotrebljavaju u benzinskim četvorotaktnim motorima pripadaju kategoriji „S“, dok se motorna ulja koja
se upotrebljavaju u dizel motorima automobila, teretnih i poljoprivrednih strojeva pripisuju oznaci „C“. Od
toga su vremena performanse motora konstantno unapređivane, pa se tako i sam standard poboljšavao.
Tako je danas usvojeno pravilo da se kategorijama „S“ i „C“ pridodaju dopunske oznake (slova alfabeta)
koja objedinjuju novu klasu API standarda. Motorna ulja koja pripadaju klasi „S“ kreću se od dopunske
oznake slova „A“ do zaključno danas slova „L“, koje označava motorna ulja najnovije generacije
benzinskih motora i sadrži najviši nivo kvaliteta.
Primjer označavanja: SL
Motorna ulja iz kategorije „C“ isto se tako kreću od dopunskog slova „A“ do zaključno danas „G“, koja
označavaju motorna ulja najnovije generacije dizel motora i najboljeg su kvaliteta. Brojčana oznaka koja
slijedi nakon dopunske oznake upućuje na četvorotaktne, odnosno dvotaktne dizel motore.
Primjer označavanja: CG-4
Kod multigradnih motornih ulja koja se upotrebljavaju tokom cijele godine i koja se mogu koristiti u
benzinskim i dizel motorima uvedeno je dvostruko označavanje:
Primjer označavanja: SL/CF, CF-4/SH
Za dvotaktne motore klasifikacija API-a definiše se slovnom oznakom „T“. Usavršavanje radnog
procesa, kao i uvođenje novih materijala, tehnologija i konstrukcijskih rješenja, čini skoro uporedivim
opterećenje dvije vrste motora – benzinskih i dizel motora. To nam govori da ulja za ove motore mogu
biti jedna te ista. Tako su stvorena i stvaraju se ulja s univerzalnim kvalitetom koja skoro jednako
zadovoljavaju zahtjeve i benzinskih i dizel motora. Ovakva se praksa toliko proširila da su danas sva
proizvedena ulja univerzalnog karaktera.
Univerzalna motorna ulja se označavaju kao odnos između dvije grupe eksploatacijskih nivoa, koje
zadovoljava određeno ulje.
ŠTA ZNAČI ACEA?
Eksploatacijska se svojstva klasifikuju i prema evropskom standardu ACEA. Evropski odbor
konstruktora motora i vozila (CCMC) izdao je evropske specifikacije za motorna ulja ličnih i
komercijalnih vozila. U februaru 1991. godine udruženje CCMC osnovalo je i novo udruženje ACEA
(Savez evropskih konstruktora vozila) koje je preuzelo CCMC specifikacije i dalje ih razvijalo. Zahtjevi
određeni ovim specifikacijama se razlikuju u odnosu na API specifikacije tako da se može reći da se
tada počinju razilaziti američke i evropske specifikacije. Iako postoji određena međusobna
isprepletanost klasifikacija i specifikacija, preporuka je da se radi pravilnog odabira odgovarajućeg
motornog ulja kontaktira proizvođač ulja u cilju primjene optimalnog motornog ulja, uvijek uzimajući u
obzir zahtjeve proizvođača motora. Nezavisno o već navedenim standardima, kod motornih ulja
značajne su i posebne dozvole dobijene direktno od proizvođača motora za upotrebu s njihovim
motorima, što ne mora biti povezano s API ili ACEA klasifikacijom, ali je uslov za upotrebu kod tog
proizvođača. U sastav kontrole ACEA je uvela i udruženje industrije maziva ATIEL i industriju aditiva
ATC. Novi sastav kvaliteta objavljen je 1995. godine i obuhvata tri grupe:
- Benzinski motori A1, A2, A3
- Lako opterećeni dizel motori B1, B2, B3, B4, B5
- Teško opterećeni dizel motori komercijalnih vozila E1, E2, E3, E4, E5
Unutar svake kategorije eksploatacijska svojstva su podijeljena na posebne grupe označene brojkama
nakon slova. Koliko je veća brojčana oznaka, toliko su teži uslovi rada motora, a skladno tome su veći i
zahtjevi u vezi kvaliteta ulja.
Za razliku od klasifikacije API, svaki član ACEA kao dopunu opštim zahtjevima klasifikacije ulja može
zatražiti svoje specifične zahtjeve uvođenjem dodatnih ispitivanja motora vlastite proizvodnje ili
specijalnih ispitivanja na kompatibilnost s gumiranim i ostalim djelovima, ili pak testova za određivanje
roka zamjene ulja i sl. Takvi dodatni zahtjevi dostavljaju se u specifikacijama fabrike za motorna ulja.
Najrasprostranjenija specifikacija za motorna ulja je ona kompanije Daimler Chrysler (DC).
Skladnost ulja određenog nivoa zahtjeva prema specifikacijama API, ACEA, Mercedes Benz (MB) ili
Volkswagen (VW) omogućavanje objektivne ocjene kvaliteta motornih ulja koju nude različiti ruski i ostali
proizvođači.
KAKO IZVRŠITI PRAVILAN IZBOR ULJA?
Preliminarni odabir motornog ulja, zavisno o potrebnoj viskoznosti, može se izvršiti za veliku većinu
vozila. U slučaju kad motor ima do oko 25% radinih sati u odnosu na predviđeni vijek trajanja motora,
govorimo o novom motoru i potrebno je upotrijebiti multigradno ulje SAE 5W-40 ili SAE 10W-40.
Kad motor ima oko 25 - 75% radnih sati u odnosu na predviđeni vijek trajanja motora, govorimo o
srednje iskorištenom motoru te je preporučljivo upotrijebiti SAE 10W-40 ili SAE 15W40 u ljetnjim
uslovima te SAE 5W-40 ili SAE 10W-40 zimi, odnosno gradaciju viskoznosti SAE 5W-40 tokom cijele
godine.
U slučaju starog motora, dakle više od oko 75% radnih sati u odnosu na predviđeni vijek trajanja
motora, preporučljivo je koristiti ulje viskoziteta SAE 15W-40 ili SAE 20W-40 u ljetnjim uslovima, te SAE
5W-40 ili SAE 10W-40 pri zimskim uslovima, odnosno SAE 5W-40 tokom cijele godine.
Svaki proizvođač motora može zahtijevati neke specifičnosti motornog ulja, npr. na način da poveća
zahtjeve prilikom testiranja motornog ulja ili da zahtjeva ispunjavanje dodatnih parametara. Ti se
zahtjevi nalaze u specifikacijama koje proizvođači motora definišu prilikom proizvodnje motora i
korišteno ulje ih mora sadržavati.
Sva ulja koja ispune zahtjeve za upotrebu u BMW, VW i Porsche vozilima predstavljaju temelje za
upotrebu kod ostalih proizvođača motora. Preporuke proizvođača kao što su MAN, VOLVO i SCANIA
predstavljaju ocjenu najboljeg ulja za upotrebu u teretnim vozilima. U slučaju kad ulje zadovoljava
zahtjeve Mercedes-Benza znači da se takvo ulje može koristiti kod svih evropskih proizvođača motora.
:D :D :D

EDIT by mod: ukoliko kopiras tekst iz nekog izvora navedi isti ukoliko ti je poznat.

Korisnikov avatar
swemir
Postovi: 3835
Pridružio se: 13 Jan 2012, 09:52
Lokacija: Novi Sad
Kontakt:

Re: Odabir ulja i šta znače oznake SAE, API...

Post od swemir » 31 Jul 2012, 19:59

da pitam, posto sam nasao ovo za odabir ulja u menjacu, da pitam, koji je moj menjac u meganu, ima pet brzina, i rikverc ispod pete.

Nasao sam ova ulja za ove manuelne menjace


Slika

Korisnikov avatar
swemir
Postovi: 3835
Pridružio se: 13 Jan 2012, 09:52
Lokacija: Novi Sad
Kontakt:

Re: Odabir ulja i šta znače oznake SAE, API...

Post od swemir » 01 Avg 2012, 15:14

:pas: :nemampojma:

Odgovori