Merenje ulja u motoru...

Iskustva sa gorivima i uljima
ljubitelj
Postovi: 10569
Pridružio se: 10 Sep 2012, 21:16
Lokacija: Beograd

Re: Merenje ulja u motoru...

Post od ljubitelj » 09 Jan 2022, 00:44

Upravo tako.
RTFM, čitati uputstvo za upotebu auta i shodno tome se ravnati.

ps. Na skoro svako pitanje odgovor se nalazi u nekom uputstvu, ima u njima i grešaka da se jave ali uglavnom treba se držati napisanoga osim ako se baš zna ili je baš sumnjivo nešto pa treba dodatno provariti.

milosg
Postovi: 1477
Pridružio se: 14 Jan 2014, 01:20
Garaža: XC90
Lokacija: Beograd

Re: Merenje ulja u motoru...

Post od milosg » 09 Jan 2022, 00:59

Sad gledam upustvo za moj xc:
"The most accurate measurements are made on a cold engine before starting. The measurement will be inaccurate if taken immediately after the engine is switched off. The dipstick will indicate that the level is too low because the oil has not had time to flow down into the oil sump."

Korisnikov avatar
DS9
Postovi: 850
Pridružio se: 18 Nov 2013, 11:35
Lokacija: Beograd

Re: Merenje ulja u motoru...

Post od DS9 » 09 Jan 2022, 11:07

Da, a inače još neki proizvođači vrlo decidirano navode u korisničkim uputstvima da se nivo motornog ulja njihovih motora odmerava na hladno (koliko se sećam npr. Renault i npr. Subaru).

***


Sad, u vezi odmeravanja novoa (kada je već formirana tema koja se time bavi) - pogotovo onih motora čiji su merači plastični, imam amandman, koji sam inače odavno napisao za CBC forum, još 2014. god.

Suština priče (za one koji vole to da čitaju) je da nivo ulja na meraču može zavisiti (čak) i od toga koliko se dugo/kratko zadrži merač pri drugom uvlačenju/izvlačenju.

Takođe, naveden je i primer da je kod istog vozila, sa istim motorom u različitim godištima - navedeno različito vreme čekanja nakon gašenja kada treba izvući merač.

Dakle, slike i komentari moje šacometrije nivoa ulja iz Citroen C3, 1,4 hdi, 2006:

https://cbc.rs/threads/16204-Koliki-vam ... post613346

Bitne su tri poslednje slike, a objašnjava ih naveden broj sekundi iznad svake od njih.

Ko voli da čita o detaljima merkanja ulja u motoru možda mu bude interesantan i ostali deo teksta, - ako je dovoljno zainteresovan i/ili ima dovoljno živaca.

Slika

Korisnikov avatar
Grujic
Moderator
Postovi: 13155
Pridružio se: 06 Jan 2012, 12:39
Garaža: Bmw 320d e90 & 316i E36 Kupe
Lokacija: Beograd

Re: Merenje ulja u motoru...

Post od Grujic » 09 Jan 2022, 11:40

Bilo bi jako lepo da odvojis vreme i taj post okacis ovde, cbc je malo zapusten, ne znam ni kako si kacio slike i postoji mogucnost da slike postanu mrtve sto bi bila greota

Послато са SM-G780F помоћу Тапатока


ljubitelj
Postovi: 10569
Pridružio se: 10 Sep 2012, 21:16
Lokacija: Beograd

Re: Merenje ulja u motoru...

Post od ljubitelj » 09 Jan 2022, 13:40

Pročitao sam, zaista je šaroliko. odličan post :thumbup:

Ja oduvek i jedino na hladan motor proveravam nivo ulja. Smatram da je kritična faza podmazivanja motora kada je hladan i da je tada jako važno da je ulje iznad minimuma.
Sa zagrejanim uljem kada se pokaže da je iznad minimuma imam strah i osećaj da bi možda moglo da se dogodi da nivo opadne ispod minimuma kada se motor dobrano ohladi, recimo preko zimske noći.
Na zagrajanom motoru smatram da nivo ulja nije više toliko bitan sam po sebi jer su već dostignuti radni zazori i trenje je umanjeno u odnosu na hladni motor.

Da dodam opet nešto za PSA.
Motor 2,0HDI ima različit kapacitet i time različito pokazivanje na šipci ulja (metalna) zavisno od primenjenih nosača motora a koji definišu ugao pod kojim je motor nagnut tako da u nekim uputstvima piše 4,50 litara u nekim 4,25 litara.
Na mom Pugu 307 u knjižici piše 4,50 litara i pokazalo se kao netačno jer je onda ulja iznad max oznake i na hladno i na toplo.

Sa druge strane neko (servis u Nemačkoj?) je obeležio i jasno napisao pored motora na parčetu plastične zaštite da se sipa 4,25 litara.
To se pokazalo da je tačno.

Objašnjenje o različitim uglovima montaže jednog te istog motora u PSA karoserije sam našao u nekom potpuno sporednom uputstvu gde se opisuje konstrukcija motora tj opšti dizajn. Potpuno neugledno uputstvo opšteg karaktera.

Inače, i dokumentacija PSA mi dodatno pojačava iskustvo (Alcatel pre svega, kao i Sagem) da Francuzi jednostavno prave dosta loša uputstva i da ne umeju da pišu tehničku dokumentaciju. Skoro svaki francuski proizvod koji sam imao i proučavao imao je dvosmislene i jako teško razumljive tehničke dokumente, čak i sasvim proste stvar kao što je katalog rezervnih delova PSA je kompliukovan i potrebno je gotovo uvek tumačiti dodatno o delu koji se traži.

Da dodam da je pri kontroli šipke ulja kod benzinaca nekada teško primetiti oznaku ulja na šipci, ono je prozirno dosta dugo pa je potrebno dobro svetlo i pažnja za razliku od ulja na dizelu koje je crno gotovo odmah po zameni.

kojot
Postovi: 535
Pridružio se: 05 Okt 2018, 22:33

Re: Merenje ulja u motoru...

Post od kojot » 13 Jan 2022, 19:10

OMP je napisao:
07 Jan 2022, 22:39
u fabrickom uputstvu za taj auto pise da se ulje proverava 5min nakon gasenja motora, nivo treba biti skoro na MAX (kao u tvom slucaju) a maksimalna potrosnja ulja je 400ml na 1000km a naravno to zavisi od nacina i uslova voznje.
Ja ne znam ljudi za koji auto je mormalno da trosi 400 ml/1000km. Ja sam vozio kola i kola i nijedan mi nije trosio gram ulja, a svi su bili stariji od 2005. godine. Ta potrošnja koju navodite je po meni ktastrofalna.
Jedini auto koji mi troši ulje je audi a5 2.0 tfsi i to oko 1-1,5 l na 10 000 km. I to je po meni mnogo, al smatra se normalnim...

Korisnikov avatar
OMP
Postovi: 8033
Pridružio se: 15 Feb 2013, 11:57
Garaža: GP TJet
Lokacija: Krusevac

Re: Merenje ulja u motoru...

Post od OMP » 13 Jan 2022, 19:16

pise lepo da je to maksimalna potrosnja ulja koja se svuda deklarise na ovaj ili onaj nacin ali ne znaci i da toliko trosi ili mora toliko da trosi....moj punto nije potrosio gram ulja za 3000km koliko je kod mene kao ni sto mi ni alfa 147 nije trosila a isto toliko je pisao u knjizi. Proizvodjaci jednostavno vole ili moraju da se ograde i osiguraju za neke eventualije i to je to, ne treba sve bukvalno shvatati sto pise.

Korisnikov avatar
nidza
Postovi: 21084
Pridružio se: 26 Feb 2012, 22:23
Garaža: Oktavije dvije
Lokacija: N.B.G.

Re: Merenje ulja u motoru...

Post od nidza » 13 Jan 2022, 20:11

Potrošnja ulja uvek postoji, izraženija kod benzinca, manje kod dizela, jer naliva naftu u karter. Motor konstrukciono ne može da ne troši ulje, predviđen je da ostavlja film ulja na zidu cilindra, koji sagori sa paljenjem smeše.

Druga stvar koja utiče na potrošnju ulja su obrtaji. U proseku eksploatacije će vise obrtaje imati motor koji tera auto na otvorenom, nego po gradu, i vise će da troši ulje što se vise i brže vozi na otvorenom. Znate i sami da motori koji su u tom režimu većinu radnog vremena i najviše prelaze, tako da to što mogu da troškare ulje stvarno nije bitan pokazatelj, pogotovo nečega lošeg.

kojot
Postovi: 535
Pridružio se: 05 Okt 2018, 22:33

Re: Merenje ulja u motoru...

Post od kojot » 13 Jan 2022, 20:49

Ja potrošnju ulja podsvesno povezujem sa gubitkom kompresije. A ustvari to rade potpuno druge karike i kompresija može da bude odlična, a da motor troši ulje.

Korisnikov avatar
OMP
Postovi: 8033
Pridružio se: 15 Feb 2013, 11:57
Garaža: GP TJet
Lokacija: Krusevac

Re: Merenje ulja u motoru...

Post od OMP » 13 Jan 2022, 21:28

od zamene do zamene mora da postoji potrosnja ali na 1000 moze a ne mora

Korisnikov avatar
DS9
Postovi: 850
Pridružio se: 18 Nov 2013, 11:35
Lokacija: Beograd

Re: Merenje ulja u motoru...

Post od DS9 » 14 Jan 2022, 20:52

Upravo tako, hvala nidžo i OMP

Ukoliko bi neko (a ja sam ti činio u više intervala zamene tj. godinama), odmeravao nivo ulja na svakih 1000 km, u uglavnom sličnim uslovima (ravne podloge, napumpanosti pneumatika i temperature ulja) bez dolivanja ulja - došao bi do zaključka da se ona povećava pri kraju intervala, što je normalna posledica izrabljivanja ulja.

Ko zaista/stvarno misli da je u motoru posle npr. 10,000 km ista količina ulja koja je na nultom kilometru sipana - u najmanju ruku ima problem da shvati kako je i ulje isparivo (kao svaka tečnost, manje/više). Inače, ta isparivost je, pored viskoziteta, takođe ključna karakteristika svakog motornog ulja - pa ona ulja kod kojih je to oko 6 % (mereno po Noack-u, tj. ASTM D5800) su vrhunski koncipirana, dok je kod većine ulja koja najčešće koristimo ta vrednost nekih 8-12 %.

Oni koji rade po svetskim istraživačkim laboratorijama hraneći sebe i svoje porodice od istraživanja dinamike potrošnje ulja - kada npr. obeleže ulje nekim radioaktivnim elementom (koje ulazi u njegov sastav) na izduvu konstatuju taj radioaktivni element zato što se deo ulja razložio/sagoreo.

Šacometrija merača ulja (tj. izvlačenje/brisanje/uvlačenje/izvlačenje i buljenje u merač) je nešto što različiti ljudi različito interpretiraju. Već sam opisivao da ima ljudi koji zaključuju da ukoliko nisu morali da doliju ulje u motor - navode da motor ne troši ulje, a naknadni zaključak im je da motor ne troši ni gram (tj. ne troši ni nešto više od 1 miliitra ulja).

Takođe, potrošnja ulja je ekonomska kategorija - u smislu da je suštinski prihvatljiva dokle god je nekome to isplativo, slično kao i potrošnja goriva (sa čime je potrošnja ulja u direktnoj vezi). Onima koji su (pre oko 27 godina) morali da se automobilima/autobusima/traktorima sklanjaju sa ratnih područja, nije bilo bitno što im je raspalo vozilo trošilo i litar (uglavnom lošeg) ulja na 500 km - ukoliko su uspeli da sačuvaju glave (a pogotovo svoju decu koja su sada odrasli ljudi).

Što se uobičajenih vrednosti (modernih motora) tiče, normalna potrošnja ulja je zavisna od uslova eksploatacije pa može biti višestruko povećana ili višestruko manja u različitimn uslovima. Najčešće se navodi (za male/automobilske motore) da su normalne vrednosti u rasponu od 0,05 % do (maksimalno) 0,5 % potrošenog goriva (konkretnog motora).

https://www.ms-motorservice.cn/fileadmi ... _51747.pdf

Suštinski, svaka konkretna kombinacija auto+vozač+uslovi_eksploatacije je posebna - odnosno priča za sebe.

ljubitelj
Postovi: 10569
Pridružio se: 10 Sep 2012, 21:16
Lokacija: Beograd

Re: Merenje ulja u motoru...

Post od ljubitelj » 15 Jan 2022, 01:26

Koliko ja znam onako narodski kada se kaže da motor ne troši gram ulja podrazumeva se da (na recimo 10,000km) nije bilo dolivanja niti jednog grama ulja, tj nije uopšte ništa dolivano.

Naravno da se ulje troši, karike za brisanje rade odlično posao i sprečavaju da ulje ostane na cilindru iza klipa u komori sagorevanja kada krene nadole ali nije moguće da svaki molekul bude obrisan, da ne ulazimo u fizičko hemijske razloge.

Neka tipična potrošnja ulja kod ispravnih motora je reda 20-50 grama na 1,000km, toleriše se u praksi kao normalno, uobičajeno, dopušteno, oečkivano, kako ko već zove potrošnja 200-300/ 1,000km a već na 500/1,000km smatra se da je motor pohaban i potreban je remont.

Ali, u celoj priči često se zaboravlja da potrošnja ulja ima 3 komponente barem, sama potrošnja ulja usled (ne)delovanja karike za brisanje kako treba, isparavanje ulja samo od sebe usled temperature i "potrošnja" usled gubljenja na zaptivenim mestima.

Ova prva komponenta govori o mehaničkom stanju motora, druga je vezana za uslove eksplatacije a treća za kvalitet same kontrukcije i kvalitet održavanja.

Na drugu i treću možemo mi kako vozači prilično uticati, uključivo i odabirom samog ulja po karakteristikama a ovu prvu komponentu habajuću gotovo da nemamo uticaja.
Neki motori počnu da troše ulje već na 100 ili 150k a neki počnu na 400k, počnu u smislu da je potrebno dolivanje izmedju servisnih intervala.

Zna se iz statistike i prakse koji motori kojih proizvodjača koju očekivanu vrednost potrošnje imaju, i tu je stanje vrlo šaroliko.

Dodao bih da je uvodjenjem Euro4 norme nastao problem sa uvećanom potrošnjom ulja i uvećanim habanjem motora kod gotovo svih proizvodjača kao posledica težnje da se smanji potrošnja goriva /ekoloških grama/CO2 /km) drugačijom konstrukcijom sklopa klip-karika sa prekratkim košuljicama klipova, sa pretnakim karikama za brisanje ulja i još sa karikama manjeg pritiska na zidove cilindra da bi se smanjilo trenje (čitati unutrašnji otpor motora).

I posledično već na 80-100,000km imamo potrebu dolivanja ulja i kanticu u gepeku za iole duži put.
Da ne nabrajam motore, puno ih ima. Neki proizvodjači su uspeli da reše u kasnijim iteracijama tih motora, neki su mejnali motore u garanciji masovno, za neke su nastali aftermarket kitovi za popravke, a neki motori nažalost nisu nikada rešeni i izlečeni od tog problema.

Korisnikov avatar
cozmo
Postovi: 5030
Pridružio se: 13 Jan 2012, 08:50
Garaža: Peugeot 307 1.6 HDI, Citroen Xsara Picasso 2.0 HDI
Lokacija: Novi Sad

Re: Merenje ulja u motoru...

Post od cozmo » 15 Jan 2022, 10:34

Ja na 1.6 HDI nemam potrosnju ulja, bar ne primetnu na meracu, za 62.000 km koliko je kod mene.

2.0 HDI 66KW u Picassu nam trosi 500-600 ml na 10.000km, ali on je presao vec 500.000 km.
"This is Chief Inspector Clouseau’s residence. This is Chief Inspector Clouseau speaking on the pheun.”

dzonic87
Postovi: 1352
Pridružio se: 05 Okt 2016, 18:53
Garaža: Hyundai Tucson 2.0crdi (2016, 4wd)

Re: Merenje ulja u motoru...

Post od dzonic87 » 15 Jan 2022, 10:38

Sve zavisi od auta do auta i od šipke do šipke

Sad SUS motori moraju da troše ulje, tako su i konstruisani - sve dok nije alarmantno (tipa 5litara na 10k km) samo pun gas

Korisnikov avatar
OMP
Postovi: 8033
Pridružio se: 15 Feb 2013, 11:57
Garaža: GP TJet
Lokacija: Krusevac

Re: Merenje ulja u motoru...

Post od OMP » 15 Jan 2022, 11:03

cozmo je napisao:
15 Jan 2022, 10:34
Ja na 1.6 HDI nemam potrosnju ulja, bar ne primetnu na meracu, za 62.000 km koliko je kod mene.

svasta, to ne treba napominjati, do sad i vrapci na grani su skontali da je tvoj auto cudo tehnike i prirode u svakom pogledu

Odgovori