Sta raditi na "T" raskrsnici i zasto

Primena propisa, crna hronika
nexy_sm
Postovi: 6
Pridružio se: 03 Apr 2024, 11:10

Sta raditi na "T" raskrsnici i zasto

Post od nexy_sm » 05 Apr 2024, 12:49

Imam utisak da se u vozackoj praksi u Srbiji raskrsnica u obliku slova T resava na sledeci nacin: Ako nema znak vozi. Uglavnom je T raskrsnica kod nas resena tako sto u onom kraku, sto bi se narodski reklo koji se uliva u put, stoji znak STOP, dok druga dva kraka u kojima je moguce ici pravo ne postoji nikakav znak. To je samo po sebi problem jer vozacu koji nema nikakav znak ispred sebe nije jasno sta treba da radi, tj. po pravilima koja se uce na terijskom delu u auto skoli jasno je da mora da propusti coveka sa desne strane, ali u praksi niko ne vozi tako. Voleo bih da se u temu javi neko ko moze da kaze zasto je to tako kod nas i da li je ta praksa obelezavanja ulica zaostala iz nekih davnih vremena, jer takav primer ni ne postoji kada se polaze tipovanje, Moje misljenje je da, ili svi imaju znak ili niko nema znak, ovako polovicno nema poente.

Kada bi to bilo ispravno, onda bi znacilo da ukoliko vozac nema znak ispred sebe na raskrsnici, mora da gleda da li onaj drugi ima znak, sto nema bas puno smisla jer svakome treba da bude jasno sta da radi, a ne da meri sirinu ulice, procenjuje sta je "glavni" put sta nije i tako dalje. Pritom, nemam protiv da bude tako ali onda i na tipovanju to mora da bude prikazano.

Sta vi mislite o ovome sto sam napisao. Pitanje nije kako vi vozite i da li uvek pogledate i tudje znakove i tako to, to je sve super, nego da li je tako postavljena raskrsnica ispravno postavljena. Drigo, takva vozacka praksa bi u drugim zemljama evrope verovatno dovela do nekakvog udesa vrlo brzo.

Korisnikov avatar
YUgisa
Postovi: 717
Pridružio se: 29 Jan 2014, 18:52
Garaža: Yugo 1.1EFI
Lokacija: Subotica
Kontakt:

Re: Sta raditi na "T" raskrsnici i zasto

Post od YUgisa » 05 Apr 2024, 13:19

Licno ne verujem nikakvim znakovima, sta ja imam od toga da li imam prednost ili ne, mnogi ih ne postuju (dobar deo vozaca ni ne zna sta predstavljaju), a kamoli da nagadjam da li postoji znak... Vozim iskljucivo prema preglednosti, ako mogu da vidim vozila, mogu da vidim obelezavanje raskrsnice prilagodim brzinu, ako ne vidim onda znam i da stanem cak iako znam da prethodnim prolazenjem tuda imam prednost.
Being second is to be the first of the ones who loose...

Korisnikov avatar
grujicd
Postovi: 8376
Pridružio se: 16 Jan 2012, 13:32
Garaža: Honda Jazz 1.4 2007 & CR-V 2.0 2012
Lokacija: Beograd

Re: Sta raditi na "T" raskrsnici i zasto

Post od grujicd » 05 Apr 2024, 13:49

Nisu slučajno stop i nailazak na put sa prvenstvom prolaza specifičnih oblika kakvih nema ni jedan drugi znak. Možeš da ih prepoznaš i od pozadi kad ideš glavnom ulicom. To me je i instruktor učio pre 30+ godina.

Koristim to i u praksi, npr. u uličicama od centra Bgd nizbrdo prema Dorćolu, čini mi se da tu u dosta ulica znak ima samo sporedna. Ili u nekim ulicama u Zemunu. Međutim to su uglavnom situacije gde skoro staneš da snimiš situaciju čak i kad imaš prednost, pa onda baciš pogled i na njihov znak čisto da vidiš ko od vas dvojice treba prvi da krene.

A inače kod T raskrsnica u praksi se više oslanjam na intuitivan osećaj da sam na glavnom putu, koji je širi i ide pravo. Decenije prakse kažu da se i ostali vozači ravnaju po tome. Znam da može nekad taj osećaj i da prevari, ali u svakom slučaju uvek očekujem da mi neko izleti sa strane i gledam da budem spreman na to pa me u suštini znak i ne zanima toliko.

nexy_sm
Postovi: 6
Pridružio se: 03 Apr 2024, 11:10

Re: Sta raditi na

Post od nexy_sm » 05 Apr 2024, 13:56

grujicd je napisao:
05 Apr 2024, 13:49
Nisu slučajno stop i nailazak na put sa prvenstvom prolaza specifičnih oblika kakvih nema ni jedan drugi znak. Možeš da ih prepoznaš i od pozadi kad ideš glavnom ulicom. To me je i instruktor učio pre 30+ godina.

Koristim to i u praksi, npr. u uličicama od centra Bgd nizbrdo prema Dorćolu, čini mi se da tu u dosta ulica znak ima samo sporedna. Ili u nekim ulicama u Zemunu. Međutim to su uglavnom situacije gde skoro staneš da snimiš situaciju čak i kad imaš prednost, pa onda baciš pogled i na njihov znak čisto da vidiš ko od vas dvojice treba prvi da krene.

A inače kod T raskrsnica u praksi se više oslanjam na intuitivan osećaj da sam na glavnom putu, koji je širi i ide pravo. Decenije prakse kažu da se i ostali vozači ravnaju po tome. Znam da može nekad taj osećaj i da prevari, ali u svakom slučaju uvek očekujem da mi neko izleti sa strane i gledam da budem spreman na to pa me u suštini znak i ne zanima toliko.
Hvala na odgovoru. To je lepo, mada mislim da intuitivni osecaj ne moze biti nesto sto bi se koristilo prilikom uredjivanja saobracaja. Ja samo hocu da ukazem na to da takav primer ne postoji na tipovanju, to postoji samo u nasoj praksi. Secam se kada sam imao svezu dozvolu, vozio sam niz Zaplanjsku i pokusavao svakog sa desne strane da propustim, sto bi inace po pravilima bilo u redu ali u praksi nije tako.

Korisnikov avatar
grujicd
Postovi: 8376
Pridružio se: 16 Jan 2012, 13:32
Garaža: Honda Jazz 1.4 2007 & CR-V 2.0 2012
Lokacija: Beograd

Re: Sta raditi na "T" raskrsnici i zasto

Post od grujicd » 05 Apr 2024, 16:38

"Prošao" sam sad koristeći google street view kroz par takvih uključenja u Zaplanjskoj, i svuda stoji znak stop u sporednim ulicama. E sad, te znake je zbog kuća teško uočiti sa glavnog puta sem kad si već u raskrsnici.

Teoretski si u pravu. Koliko dugo voziš? U nekom trenutku prihvataš neka nepisana pravila bez kojih bi stao saobraćaj u velikom gradu. Naravno, ako dođe do čukanja gledaće se striktno saobraćajna pravila, ali tvoj cilj je uvek da do čukanja ne dođe, imao prvenstvo ili ne. I ako dovoljno dugo voziš kroz Beograd pre ili kasnije će i doći do nekog incidenta, koliko god pazio i dq nisi ništa kriv. To je rizik koji ne može da se izbegne, tj. možda može u nekom malom mestu ali u velikom gradu teško.

ftj
Postovi: 13054
Pridružio se: 26 Jan 2012, 11:43
Garaža: vw golf 2.0
Lokacija: Beograd

Re: Sta raditi na "T" raskrsnici i zasto

Post od ftj » 05 Apr 2024, 16:42

Po vojvodini uglavnom imas znakove koji ti govore da nailazis na ulicu gde imas prednost dok za ostatak srbije to nije slucaj(il se ja bar ne secam). razlog tome je da se ljudi ne bi previse opustali i bahato ulazili u raskrsnicu vec da se ipak uveris da onaj sa desne strane ima znak.

A raskrsnice gde nema znakova i vazi pravilo desne strane su jako retke ali ih ima i po beogradu(ulice po senjaku npr.). Treba znati i to da pravilo desne strane ne vazi za parkinge tj. ako se sa parkinga ukljucujes na ulicu nemas prednost svakako.

ljubitelj
Postovi: 10598
Pridružio se: 10 Sep 2012, 21:16
Lokacija: Beograd

Re: Sta raditi na "T" raskrsnici i zasto

Post od ljubitelj » 05 Apr 2024, 20:12

nexy_sm je napisao:
05 Apr 2024, 12:49
, dok druga dva kraka u kojima je moguce ici pravo ne postoji nikakav znak. To je samo po sebi problem jer vozacu koji nema nikakav znak ispred sebe nije jasno sta treba da radi, tj. po pravilima koja se uce na terijskom delu u auto skoli jasno je da mora da propusti coveka sa desne strane,
Nije tako po pravilima, prednost desne strane postoji samo i jedino ako su oba puta koja se ulivaju u raskrsnicu istog ranga.
To da li je T ili nije nema uticaja, jer može da bude i tako da ulica/put koja je glavna skreće levo a ona koja ide pravo je sporedna.
Tada taj iz ulice pravo propušta sve one koji su na glavnom putu, bilo da su levo ili desno.

Dakle i one sa leve strane dužan je da propusti.

U praksi uvek je znakovima odredjeno pre same raskrsnice po kom rangu puta se vozi, taj znak važi celom deonicom bez obzira da li je T ili neki drugi ugao spajanja ta 3 kraka.

Dakle, onaj koji ima stop ili trougao mora sve da propusti na putu sa prvenstvom prolaza.
A onaj koji je na putu sa prvenstvom prolaza nikoga ne propušta bez obzira sa koje strane mu dolazi.
Prilično je jednostavno, ne vidim gde je tu problem šta raditi.

Ako su sve 3 ulice sporedne onda naravno važi pravilo desne strane, kao što je npr. kružni tok (mada tamo po pravilu ima znak pre nailaska) koji je ništa drugo do niz uzastopnih T raskrsnica na kratkom rastojanju medjusobno.

A to da su sve 3 ulice sporedne je veoma retko, ne sećam se kada sam tako nešto video.

nexy_sm
Postovi: 6
Pridružio se: 03 Apr 2024, 11:10

Re: Sta raditi na

Post od nexy_sm » 05 Apr 2024, 20:38

grujicd je napisao:
05 Apr 2024, 16:38
"Prošao" sam sad koristeći google street view kroz par takvih uključenja u Zaplanjskoj, i svuda stoji znak stop u sporednim ulicama. E sad, te znake je zbog kuća teško uočiti sa glavnog puta sem kad si već u raskrsnici.

Teoretski si u pravu. Koliko dugo voziš? U nekom trenutku prihvataš neka nepisana pravila bez kojih bi stao saobraćaj u velikom gradu. Naravno, ako dođe do čukanja gledaće se striktno saobraćajna pravila, ali tvoj cilj je uvek da do čukanja ne dođe, imao prvenstvo ili ne. I ako dovoljno dugo voziš kroz Beograd pre ili kasnije će i doći do nekog incidenta, koliko god pazio i dq nisi ništa kriv. To je rizik koji ne može da se izbegne, tj. možda može u nekom malom mestu ali u velikom gradu teško.
Vozim desetak godina, al to nije ja mislim toliko bitno. Zivim u Berlinu i polagao sam za voznju ovde. Saobracaj svakako ne bi stao, jer cim se izadje sa prometnijih ulica pravilo desne strane je najcesci nacin da se utvrdi ko ima prednost jer znakova najcesce nema. Po automatizmu kad ne vidim znak, kocim i utvrdjujem da li ide neko sa desna. Dodjem u Zaplanjsku i zajebem se :D. Pre toga u Srbiji nisam isao u auto skolu. U srbiji vozim po Kragujevcu i tamo je isto kao i u Beogradu. Dakle T raskrsnica, jedan ima stop drugi nista. Ja mislim da se i u Srbiji u auto skoli uci kao i u Nemackoj, ali da je u praksi u Srbiji obelezeno onako kako se ne uci. U Berlinu postoje ulice slicne zaplanjskoj gde nema znakova bas da bi se regulisala brzina time sto mora da se gleda desno.

nexy_sm
Postovi: 6
Pridružio se: 03 Apr 2024, 11:10

Re: Sta raditi na "T" raskrsnici i zasto

Post od nexy_sm » 05 Apr 2024, 20:43

ljubitelj je napisao:
05 Apr 2024, 20:12
nexy_sm je napisao:
05 Apr 2024, 12:49
, dok druga dva kraka u kojima je moguce ici pravo ne postoji nikakav znak. To je samo po sebi problem jer vozacu koji nema nikakav znak ispred sebe nije jasno sta treba da radi, tj. po pravilima koja se uce na terijskom delu u auto skoli jasno je da mora da propusti coveka sa desne strane,
Nije tako po pravilima, prednost desne strane postoji samo i jedino ako su oba puta koja se ulivaju u raskrsnicu istog ranga.
To da li je T ili nije nema uticaja, jer može da bude i tako da ulica/put koja je glavna skreće levo a ona koja ide pravo je sporedna.
Tada taj iz ulice pravo propušta sve one koji su na glavnom putu, bilo da su levo ili desno.

Dakle i one sa leve strane dužan je da propusti.

U praksi uvek je znakovima odredjeno pre same raskrsnice po kom rangu puta se vozi, taj znak važi celom deonicom bez obzira da li je T ili neki drugi ugao spajanja ta 3 kraka.

Dakle, onaj koji ima stop ili trougao mora sve da propusti na putu sa prvenstvom prolaza.
A onaj koji je na putu sa prvenstvom prolaza nikoga ne propušta bez obzira sa koje strane mu dolazi.
Prilično je jednostavno, ne vidim gde je tu problem šta raditi.

Ako su sve 3 ulice sporedne onda naravno važi pravilo desne strane, kao što je npr. kružni tok (mada tamo po pravilu ima znak pre nailaska) koji je ništa drugo do niz uzastopnih T raskrsnica na kratkom rastojanju medjusobno.

A to da su sve 3 ulice sporedne je veoma retko, ne sećam se kada sam tako nešto video.
Po pravilima po gradskim ulicama ne postoji rang, jer to onda znaci da ja kao vozac moram da merim ocima sirinu i utvrdjujem rang nekakve ulice sto ne bi trebalo da bude posao vozaca. Sporedna ne sporedna ponasanje na raskrsnici je definisano pravilima. Kako ti da znas da imas pravo prolaza ako dolazis na raskrsnicu a nemas znak - po praksi u Srbiji tako sto gledas koji znak ima onaj tamo, ali ljudi nauce grad u kome voze pa ni ne obracaju paznju. Ako bi dosao sa tim pravilima na primer u Nemacku napravio ni udes. Nelogicno je da jedan ima znak a drugi ne, ili obojica ili niko, a to sledi i iz teorije koja se uci i u Srbiji.

Korisnikov avatar
grujicd
Postovi: 8376
Pridružio se: 16 Jan 2012, 13:32
Garaža: Honda Jazz 1.4 2007 & CR-V 2.0 2012
Lokacija: Beograd

Re: Sta raditi na "T" raskrsnici i zasto

Post od grujicd » 05 Apr 2024, 23:16

U pravu si za ovo da ljudi nauče grad. Ali dodao bi i da nauče državu. Gde god da voziš kod nas imaš sličan osećaj. Dok kad pređeš u drugu državu iako su skoro svi znaci internacionalni - bude nekih razlika kako je sve to organizovano, kako su putevi iscrtani, kružni tokovi znaju da budu malo drugačiji sa dodatnim ostrvima... Ne osećaš se baš svoj na svome.

ljubitelj
Postovi: 10598
Pridružio se: 10 Sep 2012, 21:16
Lokacija: Beograd

Re: Sta raditi na "T" raskrsnici i zasto

Post od ljubitelj » 06 Apr 2024, 08:56

nexy_sm je napisao:
05 Apr 2024, 20:43


Po pravilima po gradskim ulicama ne postoji rang, jer to onda znaci da ja kao vozac moram da merim ocima sirinu i utvrdjujem rang nekakve ulice sto ne bi trebalo da bude posao vozaca. Sporedna ne sporedna ponasanje na raskrsnici je definisano pravilima. Kako ti da znas da imas pravo prolaza ako dolazis na raskrsnicu a nemas znak -
Naravno da po pravilima postoji rang po gradskim ulicama, i to što si ti zamislio o premeravanju očima ne postoji u pravilima nego upravo saboraćajni znaci koji definišu rang po ulicama.
Širina ulice nema veze sa rangom niti ga odredjuje. A tek nema veze sa time da li ulica sa prvenstvom prolaza ili je sporedna ulica kako to zakon ZOBS definiše.

Svim ulicama, svim putevima i gradskim i vangradskim je odredjeno da li su glavni ili sporedni.

Pravila su jedinstvena i univerzalna za celu državu.

Kako znaš se uči, tj piše u zakonu. Barem našem ovde u Srbiji je jednostavlno i jasno propisano pravilima.
Da li se krećeš ulicom sa prvenstvom prolaza i imaš prednost pri nailasku je definisano znakovima za prvenstvo prolaza.
osnovni znak za to je žuti romb, jedinstvenog oblika i veoma lako se razlikuje od svih ostalih. Važi od trenutka nailaska na njega sve do sledećeg znaka kojim prestaje da buede ulica sa prvenstvom i novim znakom postaje sporedna ulica a to je trougao ili STOP.

Kada su u raskrsnici i šinska vozila, trakvaj, imaš još nekih pravila i tada si ti kao vozač auta uvek sporedan tj tramvaj uvek ima prvenstvo pa i onda kada se ti nalaziš sa njegove desne strane i nailaziš.
To posebno teba obratiti u kružnim tokovima.

za Berlin i Nemačku ne znam kako znaš tu tvoju situaciju da dolaziš na raskrnicu i nemaš NIJEDAN znak ni u jednoj od ulica pre te raskrnice.

Toga ovde kod nas nema kao neko pravilo, ako se i nadje kao što sam napisao veoma je retko i najčešće ako je znak oštećen, ukraden, i slično a nije na vreme zamenjen.

ftj
Postovi: 13054
Pridružio se: 26 Jan 2012, 11:43
Garaža: vw golf 2.0
Lokacija: Beograd

Sta raditi na "T" raskrsnici i zasto

Post od ftj » 06 Apr 2024, 09:03

Upravo si u prethodnoj poruci napisao da pravilo desne strane(kad nema uopste znakova) vazi samo ako su putevi iste vaznosti insinuiraci da neko treba da zna kog je prioriteta njegov put a sad pominjes da to treba da zna na osnovu saobracajnih znakova.

Zutog romba ima samo u vojvodini, nek me neko ispravi ako je video jos negde.

Korisnikov avatar
zdushan
Postovi: 1648
Pridružio se: 12 Jan 2013, 13:02
Garaža: Škoda Superb 2.0 TDI 4x4
Lokacija: Beograd

Re: Sta raditi na "T" raskrsnici i zasto

Post od zdushan » 06 Apr 2024, 09:22

Ima ga svuda, samo nije čest..

Sent from my SM-S918B using Tapatalk


Korisnikov avatar
ljuba
Postovi: 6766
Pridružio se: 19 Sep 2013, 19:52
Garaža: X-trail
Lokacija: Amst

Re: Sta raditi na "T" raskrsnici i zasto

Post od ljuba » 06 Apr 2024, 10:42

U NL prvenstvo puta vrlo cesto oznacavaju sa razlicitom vrstom kolovoza, ili pak sa oznakama na istom koje zovu ajkulini zubi :)

Slika

Slika

Slika

Slika

Slika

Korisnikov avatar
Ji 4Tze
Postovi: 8094
Pridružio se: 22 Jan 2012, 23:10
Garaža: Honda CR-V 2.0 4WD
Lokacija: Beograd

Re: Sta raditi na "T" raskrsnici i zasto

Post od Ji 4Tze » 06 Apr 2024, 11:07

Eto ima i oznaka na putu ako ne vidiš znak, debela puna linija znači stop.
Isprekidana linija gde su tačke u obliku obrnutih trouglova znači da iz te ulice imaš trougao.
Kad nema ništa, pogledaš svoje i ako i ti nemaš ništa onda ide pravilo desne strane.
Vrlo prosto :)
Boringly average, but also perfect for school run mums

Odgovori