Vožnja na gas - vaša iskustva

Iskustva u vezi autogasa, preporuke za ugradnju
Odgovori
Korisnikov avatar
Sinisa G.
Postovi: 2429
Pridružio se: 11 Feb 2014, 11:25
Garaža: GTS, EVO500, GSI
Lokacija: Beograd, Grac

Re: Vožnja na gas - vaša iskustva

Post od Sinisa G. » 12 Feb 2023, 11:35

Kad moze termo elektrana da radi na plin, sto ne bi mogao i tesla.

Ovako odprilike :D


ljubitelj
Postovi: 10590
Pridružio se: 10 Sep 2012, 21:16
Lokacija: Beograd

Re: Vožnja na gas - vaša iskustva

Post od ljubitelj » 12 Feb 2023, 12:06

hyundai_i30 je napisao:
12 Feb 2023, 10:28
Sto se Nemacke tice, tamo su na ulje mogli da voze samo Balkanci, Svabe nikada nece imati tako originalne ideje Slika.
Mislim da si nekako previše mlad i sa baš malo iskustva kada si ovako nešto napisao. Baš je sve suprotno što se tiče teme i Nemačke:)
Tako da hteli mi to ili ne, TNG, benzin ili dizel kod nas ponajmanje zavise od cene nafte i svako od ovih goriva se uredjuje onako kako politicarima odgovara, a TNG ne moze da zavisi nikako od benzina jer jednostavno mi vise nemamo potrebe da TNG proizvodimo kroz prepradu uvozne nafte kao ranije, imamo ga na pretek iz prirodnih rezervi koje danas zadovoljavaju sve nase pptrebe jer je potraznja za istim pala bar 5x unazad 10 godina.
Mešaš cene benzina i TNG kao derivata nafte sa maloprodajnim cenama na pumpama.

Kakve prirodne rezerve TNGa?
Tako nešto ne postoji..

Uzgred, pišem o praćenju cena medjusobno benzina i TNGa zadnjih decenija, taj neki odnos se ustaliio u svim zemljama.
Ne o poslednjih 12 meseci ili koliko već kada ne postoji tržište već regulisana cena.
I da, direktno zavisi cena dobijenog TNGa iz nafte od cene benzina takodje dobijenog iz iste te nafte, da ne ulazim zašto ali prosto je tako. (opet videti postupak frakcione destilacije i kako teče sama proizvodnja derivata od lakih pa do teških i medjusobni udeo u troškovima prerade).
Poslednja izmena od ljubitelj u 12 Feb 2023, 12:15, izmenjeno 1 put ukupno.

Korisnikov avatar
hyundai_i30
Postovi: 353
Pridružio se: 02 Avg 2022, 05:13
Garaža: Hyundai i30 1.4 16V, 2011. (plin + benzin)
Lokacija: Niš

Re: Vožnja na gas - vaša iskustva

Post od hyundai_i30 » 12 Feb 2023, 12:11

Bio sam lep i mlad, ali mlad odavno nisam . Drago mi je da smo se slozili da se ne slazemo jer cenim tvoje dugogodisnje iskustvo sa TNG pogonom i automobilima uopste

Sent from my M2101K6G using Tapatalk



ljubitelj
Postovi: 10590
Pridružio se: 10 Sep 2012, 21:16
Lokacija: Beograd

Re: Vožnja na gas - vaša iskustva

Post od ljubitelj » 12 Feb 2023, 12:20

Ako nisi mlad onda si zaboravio da jesu Nemci baš ti koji jesu medju prvima izmislili vožnju na ulje iz friteze...da Nemci a ne Balkanci. Nije teško naći nemačke novine iz tog doba i tekstove o tome, i kako su Aldi i Lidl zabranjivali kupovine usncokretovog ulja u svojim objektima u većim količinama od jednog kartona.
A to nije bilo tako davno...

Neki utisak, možda pogrešan, da imaš jako loše mišljenje o sebi i sunarodnicima pa i kada nije prilika red je da se ocrni sve kao da su ovde najgori ljudi na planeti ;)

Slažemo se da se ne slažemo oko politika :thumbup:

ljubitelj
Postovi: 10590
Pridružio se: 10 Sep 2012, 21:16
Lokacija: Beograd

Re: Vožnja na gas - vaša iskustva

Post od ljubitelj » 12 Feb 2023, 12:28

havijer je napisao:
12 Feb 2023, 11:00
ljubitelj je napisao:

I benzin i plin su pojeftinili u zadnjih mesec dva....i procentualni odnos cena je ostao približno isti.
Odnos nije isti

Nekad je plin bio 75
A benzin 145Slika

Sent from my VOG-L29 using Tapatalk
U zadnjih mesec dva...kao što piše je odnos sličan, nešto nisam primetio da se bitno menjalo u tom pogledu.
Oni što jesam primetio je stalan porast cene CNG /metana.

Korisnikov avatar
hyundai_i30
Postovi: 353
Pridružio se: 02 Avg 2022, 05:13
Garaža: Hyundai i30 1.4 16V, 2011. (plin + benzin)
Lokacija: Niš

Re: Vožnja na gas - vaša iskustva

Post od hyundai_i30 » 17 Feb 2023, 05:19

Veoma interesantan clanak nasih dragih "susjeda" i posto kod nas svaka TV ili novinska kuca (nekad bilo odvojeno, a danas dodje na isto) povremeno izbacuje slican, najcesce lose argumentovan clanak cisto zbog evergreen naslova i jos malo tiraza, ovaj je mozda drugaciji jer je u racunicu uzeo vise faktora koji drugi nisi:

https://www.autopress.hr/plin-je-jos-uv ... od-benzina

Daleko od toga da je racunica savrsena i daleko od toga da bi se svako od nas sa svim ovim slozio, ali priznaćete da je bilo vredno čitanja...onom ko se usudi Slika

Sent from my M2101K6G using Tapatalk


ljubitelj
Postovi: 10590
Pridružio se: 10 Sep 2012, 21:16
Lokacija: Beograd

Re: Vožnja na gas - vaša iskustva

Post od ljubitelj » 17 Feb 2023, 20:22

Lep članak, šteta što nije obimniji i nije se dublje ušlo u računicu na primerima iz prakse više vozila.

Nekako je lepo započeto a onda ostalo površno i nedorečeno do kraja sa svim troškovima uključivo i razne takse/ akcize -trošarine kako oni zovu jer to može bitno da menja odnose od jednog do drugog vozila po osnovu radne zapremine motora i euro norme gasova pri merenju.

Jako je bitno koliko je udeo benzina pri startovanju motora odnosno koliko nekom motoru treba vremena da postigne radnu temperaturu, a tu su razlike u praksi povelike. Taj bitan segment nisu ni dotakli, preskočili potpuno temu.

Kako god i kod nas je sličan odnos, plin po km košta približno isto kao dizel po km za slično vozilo (mase, veličine, snage) izadje na kraju kao trošak predjenog puta.

Korisnikov avatar
hyundai_i30
Postovi: 353
Pridružio se: 02 Avg 2022, 05:13
Garaža: Hyundai i30 1.4 16V, 2011. (plin + benzin)
Lokacija: Niš

Re: Vožnja na gas - vaša iskustva

Post od hyundai_i30 » 18 Feb 2023, 07:31

Potpuno se slazem, clanak je najobuhvatniji od svih koje sam do sada citao na ovu temu, ali nije do kraja razradjen valjano iako je imao potencijala. U svakom slucaju za razliku od domacih, svaka cast hrvatskom kolumnisti koji je ocigledno usao dublje u materiju, sagledao stvari sa vise detalja, a ne samo kopirao neki od prethodnih clanaka uz korekciju aktuelne cene goriva.

Najvise mi se svidja osvrt vezan za elektro pogon gde je najveca pocetna investicija i zakljucak da je ovo najrentabilnja opcija, ali samo za onog ko ima inicijalno veci kapital, planira solidno da vozi, bar lupam 20k km godisnje i da dodje do ekonomije tek nakon par godina kada ce verovatno imati daleko vise mesta u zemlji gde je moguce uopste napuniti bateriju...Kod nas se to svodi na situaciju da onaj ko ima da kesira auto na elektricni pogon prakticno i ne brine o ekonomiji, a jos manje o ekologiji vec kesira taj auto zato sto je fancy i zarad nekog vida prestiza nazalost.

Sto se tice odnosa plin/dizel i tu se slazem i uvek biram pre benzin+plin iako sam vec imao negativnih iskustava sa plinadzijama i TNG-om koji trenutno imam, a koji spada u domen "egzotike" kako oni vole da kazu jer naravno zasto bi neko placao licencu za Tartarini kada je AC Stag freeware varijanta i to je skroz logicno.

Kolega iz "lijepe nase" nije u obzir uzeo ni hibride sto bi tekst ucinilo dodatno interesantnim definitivno i uporedni test kao sto kazes na vise razlicitih vozila radi preciznijeg konačnog rezimea kao sto to uvek radi SAT recimo.

Na kraju, posto sam razmisljao o kompletnom izbacivanju TNG uredjaja, poslao sam mail AMSS-u i trazio od njih da mi opisu celu proceduru + navedu trenutne cene tog zadovoljstva i prijatno su me iznenadili odgovorom u toku dana sa detaljima i cak sa kontaktom osobe koja se ponudila da me jos preciznije uputi u ovaj proces ako se za isti odlucim. Posto znam da postoji zasebna tema za "izgradnju TNG-a" kako AMSS voli da kaze, ovde lepim samo screen shot odgovora, cisto da i oni koji ovo citaju imaju na umu jer ce im to kao i meni verovatno dati motiv vise da nikako NE "izgradjuju" TNG iz svog auta Slika jer je ova procedura blagi haos iako ne mora biti.

Interesantno je to da nas drzava tako uslovljava da nam sa jedne strane svake godine "priteze kais" i tera ljude da bukvalno izbacuju TNG iz automobila ili da uopste ne razmisljaju o toj opciji, a pritom proceduru izbacivanja/iliti izgradnje komplikuju toliko da covek umesto WIN-WIN situacije sa plinom (ekonomija + ekologija), dodje do toga da za sebe bira manje zlo i to "zlo" samo zato sto mu je to tako predstavljeno...

P.S. Slao sam o istom trosku i mail Ministarstvu ekologije, pa tamo neki od desetine njihovih odseka gde sam ih pitao zasto vozaci koji koriste ili planiraju da koriste ekoloski prihvatljivija goriva poput TNG-a nemaju kod nas nikakve beneficije poput vozaca u Italiji, Nemackoj, Grckoj i zasto se ne ugledamo bar na njih i time vratimo situaciju koju smo imali pre 10-ak i vise godina sa nekih 400k vozila sa TNG-om po nekim procenama ako se dobro secam, ali naravno taj odgovor ne ocekujem da cu ikada dobiti Slika

Slika

Sent from my M2101K6G using Tapatalk

ljubitelj
Postovi: 10590
Pridružio se: 10 Sep 2012, 21:16
Lokacija: Beograd

Re: Vožnja na gas - vaša iskustva

Post od ljubitelj » 18 Feb 2023, 16:25

Pogon na struju je još neoporezovan, tj ne plaća se akciza kao na automobilsko gorivo/ primenu struje a što se plaća za benzin, dizel i TNG.

Kada bi bila recimo ista akciza doatno uvedena na struju(znači manja po iznosu) kao na benzin teško da bi se iko vozio na struju (sa javnih punjača) jer bi bilo baš baš neisplativo.

Uvek treba u pozadini misliti da je 1 litar dizela evkivalent oko 9,5kWh "struje" tj sadržaj energije.

A 9,5kWh struje je već sada oko 450 dinara (ekvivalent 1 litar dizela).
Srećna okolnost je što dizel ima približno 45% iskorišćenje korisno za pokretanja vozila (+ grejanje zimi kabine) dok je struja na približno 80% iskoriđćenja.

Dakle, usled efikasnosti i nemanja poreskih opterećenja vožnja na struju je isplativija po predjenom kilometru. Još uvek a dokle će...tj kada će država i tu naplatiti akcizu kao na TNG videće se verujem sasvim neočekivano brzo. (već je počelo na zapadu uvodjenje zahvatanja od strane države, da se ne propusti prilika...) :)

Korisnikov avatar
hyundai_i30
Postovi: 353
Pridružio se: 02 Avg 2022, 05:13
Garaža: Hyundai i30 1.4 16V, 2011. (plin + benzin)
Lokacija: Niš

Re: Vožnja na gas - vaša iskustva

Post od hyundai_i30 » 18 Feb 2023, 16:33

Neocekivano brzo - citaj cim broj elektricnih automobila poraste sa par stotina na par hiljada jer je banalno sada oporezovati za neku sicu...

Zato po meni treba uraditi i racunicu za hibride koji su dostupniji u svakom pogledu od cistog elektro pogona.

Sent from my M2101K6G using Tapatalk


Korisnikov avatar
dragvorl
Site Admin
Postovi: 23808
Pridružio se: 06 Jan 2012, 13:03
Garaža: Fiat Stilo 1.9 MJ
Lokacija: NS
Kontakt:

Re: Vožnja na gas - vaša iskustva

Post od dragvorl » 18 Feb 2023, 17:08

ljubitelj je napisao:
18 Feb 2023, 16:25

Srećna okolnost je što dizel ima približno 45% iskorišćenje korisno za pokretanja vozila (+ grejanje zimi kabine) dok je struja na približno 80% iskoriđćenja.

45% mozda u nekom idealnom slucaju, vise za neke generatore nego za vozila. Narocito ako je promenljivo opterecenje (kao kod automobila) nema tu sanse da se postigne 45%.
SlikaSlika
Mauro Forghieri:"Power comes from speed, torque without speed is nothing"
Life is funny, skies are sunny, Bees make honey, who needs money

ljubitelj
Postovi: 10590
Pridružio se: 10 Sep 2012, 21:16
Lokacija: Beograd

Re: Vožnja na gas - vaša iskustva

Post od ljubitelj » 18 Feb 2023, 17:10

Imam neko svoje skromno mišljenje da je oko automobila i transporta jako puno toga nerazumno ponašanje u smislu politika upravljanja, gotovo kao da nekakva "mafija" želi da uništava umesto da poboljšava prilike gradjanima.
Ja pratim Skandinavce, prvo su uveli subvencije za TNG i kao promovisali čak i od strane proizvodjača vozila.
Onda su uveli dodatne takse i namete i TNG je praktično povučen a na kraju su i zabranili.
Čista ekologija.
Onda je Norveška dugo i obilato davala subvencije i razne pogodnosti, a evo idu istim utabanim putem.
Ukinuti podsticaji, počelo naplaćivanje svega i svačega što ima veze sa strujom i hibridima.

Nemačka takodje ukinula subvencije za TNG i CNG (oni uvek kasne 20tak godina za Skandima) i počinje gašenje gasnih pumpi 2025/26 a već je primetan taj proces.

Primer, nijedna nemačka firma nije razvila nijedan uredjaj za gas bilo propan bilo metan...a nije da nisu sposobnio (bili nekada) i za takvu proizvodnju.

Početkom prve decenije nemačka je obilato subvencionisala dizele i reklamirala Vlada naveliko po medijima kako su diezli maltene ideal ekologije, i manje zagadjuju.
Onda narod tamo pokupovao dizele i gotovo da su nestali benzinci a onda trt, dizel su zlo, takse, zabrane vožnje, problemi sa tehničkim i registracijom...

Države su uglavnom isti prevaranti, navuku o onda opale da iscede suvu drenovinu kada se nešto proširi.

Slično bilo i sa romingom u mobilnoj, inicijalno GSm zamišljen da bez problema i bez ikakvih naknadnih intervencija (u smislu taksi, naknada, ograničenja) bude globalno dostupan.

Opet Skandinavci prvi krenuli u GSM priču, i potukli bađ zbog univerzalnosti kao preimuđstva sve ostale mobilne sisteme (mreže) i zavladali kao de facto svetski standard.
A onda uveli roming, izmislili kao neke takse i naplaćivali tj drali korisnike.
Kada je pojavila IP telefonija i kada su lokalni provajderi nudili jeftine turist pakete odjednom ni roming više nije potrebna pa je ukinut finansijski deo gotovo kopmletno u celoj Evropi.
Ima još nekih sitnih slova u vidu politike fer potrošnje u romingu ali to je je vrlo retko primenjeno na obične korisnike.

Tako se bojim i da će jednu lepu ideju da EV budu masovno dostupna uspeti u Evropi da ukanale čim iole zaživi po obimu.


A o ekologiji puna usta onih koji odlučuju, ali da ne primene na sebi ako može...mislim na birokrate EU.
Mene ustrojstvo EU tako neodoljivo podseća na SFRJ 80tihl, jedno se priča i kao zajedništvu a svako navlaći vodenicu na svoju stranu kako baš njemu odgovara ne mareći mnogo za posledice po druge.
Prilično sam uveren da će se još xx puta produžavati rokovi i da neće 2035 nastati zabrana niti proizvodnje a niti prodaje nemačkih SUS automobila...biće tu još preglasavanja i "izuzetaka".
Živi bili pa videli, kako će teći razvoj cena kako samih EVozila i elektro kao energije za njih.
Ako će slediti primer Norveške i Danske biće skupo posedovati EV kao lični, privatni auto.
U Danskoj su svi automobili ekstremno skupi, razlog ekstremne državne takse pri kupovini.

ljubitelj
Postovi: 10590
Pridružio se: 10 Sep 2012, 21:16
Lokacija: Beograd

Re: Vožnja na gas - vaša iskustva

Post od ljubitelj » 18 Feb 2023, 17:15

dragvorl je napisao:
18 Feb 2023, 17:08
ljubitelj je napisao:
18 Feb 2023, 16:25

Srećna okolnost je što dizel ima približno 45% iskorišćenje korisno za pokretanja vozila (+ grejanje zimi kabine) dok je struja na približno 80% iskoriđćenja.

45% mozda u nekom idealnom slucaju, vise za neke generatore nego za vozila. Narocito ako je promenljivo opterecenje (kao kod automobila) nema tu sanse da se postigne 45%.
Tako su nekada učili po školama ali napredovalo se. I ja sam mislio do skoro ovo što si napisao ali više nije tako.

U praktičnom redovnom vozilu, kod benzinaca (ne tako davno) je dostignuto 43-44% , Toyota i Geely su vodeće firme po efikasnosti SUS benzinskih motora. Mazda odmah za njima sa svojim Sky Active rešenjem.
Pa verujem da za dizel treba (i mora ) da bude samo veća efikasnost.

Za razliku struja u termoelektranama je reda 25% efikasnosti, tako da Evozila na struju iz termoelektrana ispadaju ista ili jako slična po potrošnji primarne energije kao klasični SUS motori na fosilna goriva.

Korisnikov avatar
dragvorl
Site Admin
Postovi: 23808
Pridružio se: 06 Jan 2012, 13:03
Garaža: Fiat Stilo 1.9 MJ
Lokacija: NS
Kontakt:

Re: Vožnja na gas - vaša iskustva

Post od dragvorl » 18 Feb 2023, 18:07

To sto ti pises je maksimalna efikasnost. Prosecna efikasnost je daleko od toga. I ranije su stacionarni i slicni motori koji 90% veka provedu na jednom opterecenju za koje su projektovani postizali preko 50% efikasnosti.
Evo grafika, kao sto se vidi, jako je mali deo koji pokriva maksimalnu efikasnost, isto tako je i u svakodnevnoj upotrebi. Narocito kod vecine benzinaca koji imaju leptir i dodatno time stvaraju otpor.

Slika
SlikaSlika
Mauro Forghieri:"Power comes from speed, torque without speed is nothing"
Life is funny, skies are sunny, Bees make honey, who needs money

ljubitelj
Postovi: 10590
Pridružio se: 10 Sep 2012, 21:16
Lokacija: Beograd

Re: Vožnja na gas - vaša iskustva

Post od ljubitelj » 18 Feb 2023, 20:11

Ja sam napisao sada, nedavno, a ne stanje pre 5 godina.
Motor u autu koji vozimo u saobraćaju, Geely je pre par meseci napravio prodor u tom smeru povećanja efikasnosti i sada pravi najefikasniji motor.
Barem tako je pisalo, nisam se dalje udubljivao ko , kada, kojim načinom, gde, je merio....tekst je bio naslovljen kao prodor u konstrukciji SUS motora ili tako nešto.
Probaću da pronadjem taj članak, šta je tačno navedeno za procenat.

Uglavnom, ono što smo učili u školama nekada kao brojke više nisu aktuleno stanje tehnike.

Uostalom, auti koji su pre 20 godina trošili 8 litara benzina ko dobar dan danas troše 5-6 litara istog tog benizna, ima nešto i u aerodinamici ali i u razvoju motora i poboljšanju njihove efikasnosti.

Ti bar imaš prakse sa benzinicma nove generacije i sudeći po tvojim izveštajima protrošnje su drastično smanjene u odnosu na ranije.

Odgovori