Atest

Iskustva u vezi autogasa, preporuke za ugradnju
Odgovori
Korisnikov avatar
Saša
Postovi: 13013
Pridružio se: 13 Jan 2012, 08:07
Garaža: Renault Kadjar Equilibre 1.3 TCe 140 i Fiat Punto Classic 1.2 8V LPG Dynamic A/C
Lokacija: Novi Sad

Re: Atest

Post od Saša » 14 Apr 2015, 00:08

ljubitelj je napisao:Ostalo ispod haube je nebitno i moze po zelji da se kombinuje.
Ako ćemo po pravilima, atest prestaje da važi ako se izvrše prepravke odnosno izmeni bilo koji od vitalnih elemenata instalacije (boca, multiventil, isparivač), zato se u taj dokument obavezno upisuju fabrički broj boce i isparivača, kao i marka multiventila, a ceo taj atest važi 10 godina koliko važi i atest/rok same boce. Za taj novouvedeni "reatest" se slažem da je nakaradan i obično kršenje prava. Ovo što je urađeno na automobilu Trojančeve koleginice bi po svim pravilima zahtevalo da se ide ponovo na atest (uz obaveznu "potvrdu" odnosno opis radova servisa koji je izvršio prepravke), a ne da se u potvrdu sa tog "kontrolnog pregleda" bez pitanja samo upiše novo stanje i teraj dalje...

ljubitelj
Postovi: 10567
Pridružio se: 10 Sep 2012, 21:16
Lokacija: Beograd

Re: Atest

Post od ljubitelj » 14 Apr 2015, 00:37

Zakonski za isparivac moze ali ne mora da se unese serijski broj, po volji. (imam takav atest, a i video sam kod drugih izdato nakon 2009.)
Sve ispod haube je proizvoljno i jedini uslove je da je homologovano od strane proizvodjaca po ECE normi. Tako je u evropskim zemljama, i tako treba i mora da bude kod nas jer smo clanica ECE.

Boca mora da ima datum proizvodnje i serijski broj upisan za razliku.
Multiventil je ono sto je bitno za sigurnost ugradnje, on je osnovni zastitni element koji regulise protok gasa u raznim scenarijima. Automatski zatvara ako pukne cev/ crevo ka isparivacu, ima elektro ventil koji automatski zatvara dotok kada motor prestane da rotira, obrtaji padnu ispod minimuma tj ugasi se.
Dozirano ispustva gas u slucaju pozara, oslobadja bocu od prekomernog natpritiska.

Sve u svemu, multiventil je glavni element gasnog sistema sto se bezbednosti tice, i sa time zaista ne bi smelo biti kompromisa.
Dizne, ECU, su potpuno sporedni elementi od kojih gotovo nista ne zavisi u smislu bezbednosti.

E sad, druga stvar je ako atest, uverenje, dozvola za prepravku i ostali administrativni papiru moraju da se izmisle da bi se naplatilo "nesto" sto inace nije potrebno.

Kod nas svakako je atest potreban za svaku ugradnju s obzirom na opstu tehnicku kulturu i stepen samokontrole vlasnika auta ali je smesno da se kontrola obavlja jednom u 5 godina da tokom tog perioda apsolutno nikog nista ne zanima niti se bilo sta kontrolise.Moze i da se pokvari ali je sve legalno i ok punih 5 godina sto se tice policije.
Cak se ni na tehnickom nista ne kontrolise bilo oko gasnog sistema bilo oko benzinskog sistema.

A benzinski sistem je jos opasniji po bezbednost i jos skloniji problemima od gasnog, pogotovu curenju i benzinskim parama iz rezervoara.

Korisnikov avatar
Saša
Postovi: 13013
Pridružio se: 13 Jan 2012, 08:07
Garaža: Renault Kadjar Equilibre 1.3 TCe 140 i Fiat Punto Classic 1.2 8V LPG Dynamic A/C
Lokacija: Novi Sad

Re: Одг: Atest

Post od Saša » 14 Apr 2015, 01:03

Nema tu ništa po volji već postoje pravila koja bi trebalo poštovati, ali je kod nas sistem "prolazi to" (ili još bolje "ako prođe - prođe"). Mene svojevremeno sa Yugom nisu hteli pustiti na atestu jer isparivač nije imao na sebi serijski broj (odnosno imao je neke brojeve ali "atestirac" nije hteo da ih prihvati kao serijski). I bogami me vratiše na prepravku da skinem savršeno ispravan i kvalitetan isparivač i stavim drugi, a iz džepa ode dodatnih 70 € pored onog što sam već dao za prepravku. Da sam znao da će se to desiti počupao bih odmah kompletnu instalaciju i ugradio novu, svejedno me sve na kraju toliko izašlo a nisam dobio atest na punih 10 godina već na onoliko koliko je preostalo boci. A moglo je i da prođe sve tako kako je i pomenutoj gospođi, jer tako ti je kod nas, svako tumači kako hoće.

Korisnikov avatar
Heinz
Postovi: 19246
Pridružio se: 12 Mar 2012, 19:27
Garaža: Civic FK2 1.8
Lokacija: Voždovac
Birthday

Re: Atest

Post od Heinz » 14 Apr 2015, 07:45

Saša je napisao:No, čim je sve to prošlo bez problema - umesto da potvrde ili opovrgnu ispravnost svega na osnovu starog atesta, tj. da ustanove promene i zahtevaju novi atest, oni su u potvrdu (a iz koje je očigledno da je ovo zaista kontrolni pregled iliti po naški "reatest") - jednostavno upisali potpuno novo stanje koje se uopšte ne slaže sa potvrdom o atestu, bez postavljanja dodatnih pitanja. Neozbiljnost i očigledna svrha svega ovoga je jednostavno - uzimanje para.
Ne kapiram šta se ne slaže? Jedini dokument koji je sada bitan je potvrda koju je trojke okačio.

Korisnikov avatar
Saša
Postovi: 13013
Pridružio se: 13 Jan 2012, 08:07
Garaža: Renault Kadjar Equilibre 1.3 TCe 140 i Fiat Punto Classic 1.2 8V LPG Dynamic A/C
Lokacija: Novi Sad

Re: Atest

Post od Saša » 14 Apr 2015, 10:45

Vlasnici auta sada nije bitno, naravno, dobila je potvrdu, registrovala auto, ali... Govorimo o regularnosti celog tog kvazi postupka. Tom potvrdom sa kontrolnog pregleda se potvrđuje da je sve o.k sa prethodno ugrađenom instalacijom i čak lepo dole piše da ta potvrda važi samo uz atest koji je ranije izdao mašinski fakultet u Kragujevcu, a na tom atestu opet piše nešto sasvim drugo (potpuno druga, odnosno prva originalna instalacija). Da bi sve bilo regularno i po pravilima trebala je zbog velikih izmena na instalaciji da bude upućena na novi atest. Ili, ako je sada ovo sve zaista o.k (a nije i ne može biti), onda su tu novu i nametnutu obavezu trebali jednostavno da nazovu pravim imenom, odnosno atestom i da ljudima lepo kažu da su rok važenja atesta skratili (i to retroaktivno) na 5 godina, a ne da ovako mažu oči. No dobro, da ne drvimo dalje... :)

Korisnikov avatar
dunx81
Postovi: 5576
Pridružio se: 13 Jan 2012, 08:20
Garaža: Civic 1.8
Lokacija: Zrenjanin

Re: Atest

Post od dunx81 » 15 Apr 2015, 08:33

Dogovorio atest za utorak. Nego,sad gledam papire i vidim da su datumi proizvodnje isparivača 2011. i boce 2012.
Da li to znači da ako sad sve atestiram već dogodine atest ističe?

Korisnikov avatar
Kornjaca Rade
Postovi: 3809
Pridružio se: 15 Feb 2014, 08:57
Garaža: Lancia Delta 1.8 Di T-Jet
Lokacija: Bg

Re: Atest

Post od Kornjaca Rade » 15 Apr 2015, 08:38

Za isparivac mislim da nema veze kad je proizveden, a za bocu je rok trajanja 10god.

Korisnikov avatar
dunx81
Postovi: 5576
Pridružio se: 13 Jan 2012, 08:20
Garaža: Civic 1.8
Lokacija: Zrenjanin

Re: Atest

Post od dunx81 » 15 Apr 2015, 09:00

Zar nije 5 po novom?

Korisnikov avatar
Kornjaca Rade
Postovi: 3809
Pridružio se: 15 Feb 2014, 08:57
Garaža: Lancia Delta 1.8 Di T-Jet
Lokacija: Bg

Re: Atest

Post od Kornjaca Rade » 15 Apr 2015, 09:08

To je za reatest 5god, tu ne bi trebalo da ima uticaja datum proizvodnje, osim za bocu ako je stara 10+ god. mora nova da bi dobio reatest.
Ja mislim da je ovako, valjda ce se javiti jos neko ko se bolje razume :).

Korisnikov avatar
Saša
Postovi: 13013
Pridružio se: 13 Jan 2012, 08:07
Garaža: Renault Kadjar Equilibre 1.3 TCe 140 i Fiat Punto Classic 1.2 8V LPG Dynamic A/C
Lokacija: Novi Sad

Re: Одг: Atest

Post od Saša » 15 Apr 2015, 09:32

Da, atest same boce važi 10 godina. Ranije je bilo moguće da se posle toga odnese na pregled u ovlašćenu ustanovu za ispitivanje i da joj se taj rok produži, ali sada to više ne može (ako se ne varam) i obavezna je zamena posle tih 10 godina.

ljubitelj
Postovi: 10567
Pridružio se: 10 Sep 2012, 21:16
Lokacija: Beograd

Re: Одг: Atest

Post od ljubitelj » 16 Apr 2015, 00:00

Saša je napisao:Nema tu ništa po volji već postoje pravila koja bi trebalo poštovati, .
Sve od opreme se bira po slobodnoj volji, Ne postoje pravila kojeg proizvodjaca moras da kupis, ili koji brend se mora ugraditi da bi dobio atest.
Nema nikakvih pravila oko kombinovanja opreme jednog ili vise proizvodjaca, jedino pravilo je da oprema odgovara ECE homologaciji za TNG.

Cak i ne znam da postoji ijedan TNG proizvodjac koji proizvodi bas sve kao svoj brend.

Kod nas je kao uostalom i sirom Evrope uobicajeno da je boca recimo proizvodjaca A dok je multiventil proizvodjaca B.

Korisnikov avatar
dunx81
Postovi: 5576
Pridružio se: 13 Jan 2012, 08:20
Garaža: Civic 1.8
Lokacija: Zrenjanin

Re: Atest

Post od dunx81 » 21 Apr 2015, 23:02

Odradio danas atest, 10.000din + 1200 tehnički + 1300 takse za novu saobraćajnu.
Obzirom da sam gas ugradio pre cirka 2,5 god. morao sam pre izlaska da napravim nosač filtera da bi sve bilo kako treba pa ću nabaciti par slika:

Slika

Uzeo sam aluminijumsku ugaonu lajsnu, ispeglao je čekičem i presekao je po dušini.

Slika

Takvu sam je stavio u termskupljajuću cev,zagrejao,iskrivio i probišio pri vrhu 2 otvora za šraf.

Slika

Napravio i drugi deo nosača:

Slika

Slika

I na kraju je izgledalo ovako:

Slika

Slika

Ispostavilo se kao dovoljno pa eto,možda nekom bude od koristi.

Korisnikov avatar
Heinz
Postovi: 19246
Pridružio se: 12 Mar 2012, 19:27
Garaža: Civic FK2 1.8
Lokacija: Voždovac
Birthday

Re: Atest

Post od Heinz » 21 Apr 2015, 23:04

Ja nisam imao taj nosač.

Korisnikov avatar
Grujic
Moderator
Postovi: 13155
Pridružio se: 06 Jan 2012, 12:39
Garaža: Bmw 320d e90 & 316i E36 Kupe
Lokacija: Beograd

Re: Atest

Post od Grujic » 21 Apr 2015, 23:27

Kasnije su uveli zahtev za tu glupost...

ljubitelj
Postovi: 10567
Pridružio se: 10 Sep 2012, 21:16
Lokacija: Beograd

Re: Atest

Post od ljubitelj » 22 Apr 2015, 00:52

Ja ga juce pravio, od perforirane trake za vesanje ventilacionih kanala. Kazu da je ok sto se tice pravila, videcemo.

Odgovori