Cvrčanje ventilatora kod Punta - solution by Saša

Uputstva, ilustracije, pitanja i odgovori
Korisnikov avatar
Saša
Postovi: 12985
Pridružio se: 13 Jan 2012, 08:07
Garaža: Renault Kadjar Equilibre 1.3 TCe 140 i Fiat Punto Classic 1.2 8V LPG Dynamic A/C
Lokacija: Novi Sad

Cvrčanje ventilatora kod Punta - solution by Saša

Post od Saša » 18 Nov 2014, 23:35

Cvrčanje ventilatora kabine (klime) poznata je boljka Punta, posebno izražena u hladnijem periodu godine. Retki su oni koji nemaju problema sa time, nekima je čak kompletan ventilator menjan zbog toga u garanciji, a ostali se snalaze kako već mogu i umeju, podmazuju ili kupuju drugi polovan, nadajući se da taj neće cvrčati (pusti snovi). To cvrčanje se javljalo naravno i kod mog Punta ali me nije nešto posebno nerviralo pa zato nisam ništa ni preduzimao oko toga. Inače, najviše cvrči u prvoj, najsporijoj i najpotrebnijoj brzini, pa sam zato kada baš počne da nervira znao da ga nakratko prebacim u drugu ili treću brzinu, pa opet vratim u prvu i to bi pomoglo (ali baš nakratko).
Ovih dana (prošli vikend) nisam imao pametnijeg posla, bio sam na selu kod matoraca a pošto tamo imam kompletan alat za bilo kakvu intervenciju na autu (pa čak i kanal kod komšija preko puta) - reših da se pozabavim konačno i time. Odluku je dodatno pomogao Sh@rance jer je jednom prilikom kada smo razgovarali telefonom pomenuo da ga je skoro skidao i da se baš vrlo jednostavno i lako skida - drže ga samo tri vijka, otkopčaju se dva konektora i izlazi bez problema napolje. Pošto verujem da će ovo biti od koristi još nekome (pogotovo što se posao na kraju neplanirano iskomplikovao), strpljivo sam sve fotografisao pa evo malog "uputstva" kako to odraditi.

Idemo redom. Ventilator se nalazi kod nogu suvozača, dole ispod konzole. Strelicama sam označio vijke koji ga drže (tri vijka pod 120 stepeni).

Slika

To su vijci za koje je potreban ključić (najbolje gedorica) od 5.5 mm, a identični su onima koji tu pored drže i poklopac filtera klime.

Slika

Za treći vijak koji se ne vidi na fotografiji trebaće vam i duži nastavak za gedoricu da mu lakše priđete. Sa strane kućišta ventilatora imate i mali konektor sa kablom koji mu daje napajanje - prstima napipate i pritisnete mu "osigurač" koji ima sa strane i iskače bez problema napolje:

Slika

Sa suprotne strane (do vrata) postoji još jedan konektor - širi i deblji - no njega ne morate skidati jer nije deo ventilatora. Ili, možete ako hoćete, da lakše skinete ventilator pa ga kasnije ubodite nazad. Kada sve odšrafite i otkopčate konektor, ventilator ide sa lakoćom dole:

Slika

Evo kako to cvrčka čak i kada ga malo vrtim rukom levo-desno. Snimao sam telefonom pa se ne čuje baš najbolje, no nadam se da ćete nešto čuti:



Odmah kada sam ga skinuo, kroz krilca "propelera" video sam malo parče njegove osovine, pa sam ga uljem u spreju i sa cevčicom (koju sam proturio do osovine) propisno nauljio. Isto to sam uradio i na suprotnom kraju osovine, ispod nalepnice sa natpisom proizvođača ("Denso") krio se mali čepić, pa sam ga skinuo i nauljio osovinu rotora (odnosno klizni ležaj - čauru) i sa te strane.

Slika

Potom sam rukom vrteo ventilator da se ulje bolje rasporedi, ponovo podmazivao, vrteo i... ništa! Prokletinja cvrči i dalje. Posle jedno 6-7 ponavljanja (sa povećim pauzama između da ulje konačno siđe gde treba) na kraju sam ga prikopčao na konektor u autu, vrteo na struju, podmazivao - ma opet niš' koristi, prokletinja cvrči pa cvrči! Na kraju sam uvideo da je to uzaludan posao i da svi oni saveti po forumima o podmazivanju ventilatora (i priče da su tu stavljene čelične piksne umesto bronzanih pa zato cvrči) - ne vrede ništa, pa sam se morao potruditi da rešim problem (a baš sam se zainatio).

Primetio sam slučajno da ventilator cvrči samo u tom vertikalnom položaju u kojem i stoji u autu (na trećoj fotografiji). Kada ga oborim za 90 stepeni - cvrčanje prstaje. Isto ne cvrči i kada ga obrnem naopačke ("propeler" na dole). A-ha, tu smo, znači da težina plastičnog propelera pritiska unutra nešto (a posebno pod težinom/pritiskom vazduha dok se vrti) i cvrčanje odmah počinje. Prvo sam mislio da osovina negde kakvim svojim većim prečnikom pritiska piksnu (čauru) - međutim nije bilo to. Na kraju ukapiram da to u stvari CVRČE ČETKICE ELEKTROMOTORA! Ovo je bilo najvažnije "otkriće" i praktično polovina rešenja problema.

Da bih prišao četkicama - moralo se malo rasturati. E, zato će ovo "uputstvo" sigurno biti od koristi još nekom. Da biste uopšte prišli elektromotoru, morate da skinete plastično kućište u kome se on nalazi. Ono se skida tako što se šrafcigerom pritisnu tri gumena osigurača (raspoređena okolo na 120 stepeni) da malo uđu unutra:

Slika

Slika

Pritisnete svaki od njih tek malo vrhom šrafcigera (nemojte preterivati da ih ne oštetite, baš su mekani, samo ih malo sabijte):

Slika

Posle toga ćete lako izvući elektromotor sa propelerom napolje. No, to plastično kućište će ostati vezano kablovima sa motorom, dakle, morate osloboditi i kablove iz konektora. To se radi tako što ćete zabosti tanki šrafciger ili parče tvrđe žice pored obe "buksne" konektora. Time ćete saviti jezičke koji ih drže u plastici i oni onda idu napolje:

Slika

Evo ih napolju, a u drugom planu je konektor bez njih:

Slika

Sada vam je motor "na izvol'te" i možete bez problema da priđete četkicama. One se nalaze ispod ovih malih plastičnih poklopaca sa nogicama i zakačkama. Pažljivo zavučete malo šrafciger (odvijač) sa strane i polako ih izvadite (pazite da ne polomite "nogice"):

Slika

Ispod ta dva poklopca se nalaze i opruge koje pritiskaju četkice na rotor, pa pazite da vam ne odlete negde:

Slika

Potom prstima jednostavno izvučete napolje četkice (dva komada, sa svake strane je po jedna):

Slika

Kada sam izvadio četkice - zavrtim ponovo propeler - totalna tišina u bilo kom položaju, ništa se više nije čulo! Potvrda da su četkice zaista pravile problem. :)

E, a kako sad tome "doakat"i? Prvo sam mislio da možda i četkice jednim krajem negde ne dodiruju namotaje rotora ili tako nešto, pa zato dolazi do cvrčanja, međutim to nije bio slučaj, nisu dodirivale ništa što ne trebaju. Na kraju ukapiram da cvrče zato što su i one i deo rotora na koji naležu baš izbrazdane i onda kada od gore na njih deluje težina propelera i vazduha koji zahvata, ti utori zbog povećanje površine naleganja (i verovatno neodgovarajućeg sastava četkica) usled delovanja sile/pritiska - proizvode zvuk, to nesnosno cvrčanje.

Evo kako izgleda uvećano (kropovano) površina četkice kojom naleže na rotor:

Slika

U ništa boljem stanju nije ni deo rotora na koji naležu četkice:

Slika

Uvećano:

Slika

Dakle, to bi nekako trebalo "podmazati", samo kako? Ako se to uradi bilo kojom konvencijalnom mašću ili uljem - četkice više neće obavljati svoj posao - prenositi struju na obrtni deo motora (rotor), motor neće raditi, i šta smo onda uradili? Jedini način da se to reši je da se četkice zamene nekim drugim odnosno boljim i mekšim, rotor takođe da se zameni ili bar poravna na strugu. Strug imam takođe tamo kod matorog, ali nisam se usudio da sve baš totalno rasturam da bih ga "odrejao" (nisam ni imao toliko vremena na raspolaganju), pa sam rešio da nekako improvizujem u cilju da ga koliko-toliko poravnam. Uradio sam to na kraju parčetom šmirgle:

Slika

Ubacio sam je pažljivo tamo kroz dostupan otvor:

Slika

Potom sam je pritiskao vrhom šrafcigera i jednim četvrtastim parčetom metala, a zamolio sam ćerku da vrti propeler koliko brzo može (udaranjem dlanom i prstima o obod):

Slika

I to je bogami upalilo, posle nekog vremena sasvim sam ga fino poravnao. Zatim sam parčetom šmirgle malo "obrusio" i četkice (pošto nisam imao druge na raspolaganju). Savio sam parče tog brusnog papira u polukrug, da prati oblik četkice koji naleže na rotor i skinuo utore koji su bili na njoj. Četkice su inače grafitne i lako se bruse šmirglom (nemojte preterivati, dovoljno je par poteza):

Slika

Evo kako je izgledala pre:

Slika

I posle "brušenja":

Slika

Da sam imao šmirglu još finije gradacije bilo bi to još bolje, no dobro je ispalo i ovako (taj deo rotora je inače izrađen od bakra i mekan je, lako se skida). Zatim je sve trebalo vratiti nazad kako je i bilo. Vratite dakle četkice u njihova ležišta - evo ovde se obe vide dobro:

Slika

Zatvorite ih onim poklopcima sa oprugama, zatim vratite plastično kućište na motor, ali pre toga morate vratiti i ona dva kablića sa "jezičcima" u konektor . Ali, cvrc, kablić kratak, prsti debeli i kratki, kućište tesno, nema šanse da se vrati nazad. No, srećom je proizvođač mislio i na to, na kraju sam primetio da se kompletan konektor može odvojiti od kućišta:

Slika

Dakle, motorić se vrati u to kućište, kablići se izvuku kroz nastalu rupu:

Slika

I ukopčaju nazad u konektor (raširite/vratite nazad one jezičke na njima):

Slika

Pazite da kablićima ne zamenite slučajno mesta (moraju biti postavljeni tačno kao na fotografijama) jer ako im zamenite pozicije ventilator će promeniti smer okretanja, što nikako nije dobro (izvlačiće vazduh iz kabine umesto da ga ubacuje).

Slika

Propeler inače sa gornje strane ima strelice koje pokazuju potreban smer okretanja, pa ako niste sigurni da li ste sve dobro vratili nazad - prikopčate ga na konektor u autu, upalite ventilaciju na trenutak i vidite da li se okreće u dobrom smeru.

Zatim se sve to vrati gde je i bilo:

Slika

Potom se i motorić sa propelerom pritisne u kućište da oni gumeni "osigurači" uđu nazad na svoja mesta. Oni se inače mogu skinuti pa pripazite da vam koji ne ispadne, namestite ih na njihovo ležište i tek onda pritisnite da sve legne kako treba:

Slika

Slika

I to je to, sklopljen ventilator vratite nazad u auto, zavrnite ga sa ona tri šrafa i prikopčajte konektor...

Slika

Otkako sam ovo uradio prošla su skoro 3 dana, više se ništa ne čuje i mogu konačno da uživam u tišini i dobroj muzici... Da li sam rešio problem trajno - ne verujem, ali jesam sigurno na duži period. Kada budem imao vremena možda ponovo sve skinem, rasturim kompletno, poravnam rotor na strugu, stavim nove (kvalitetnije i mekše četkice) - e, to bi onda sigurno bilo to. Najvažnije od svega je bilo da sam ustanovio definitivno odakle potiče to nesnosno cvrčanje i da se više ne gubi vreme na podmazivanje. :)

Korisnikov avatar
trojanac
Editor in Chief
Postovi: 29862
Pridružio se: 06 Jan 2012, 11:39
Garaža: KIA Ceed JD 1.4
Lokacija: Beograd
Kontakt:

Re: Cvrčanje ventilatora kod Punta - solution by Saša

Post od trojanac » 18 Nov 2014, 23:39

Svaka čast. Ukrašću za blog ako nemaš ništa protiv. :)
Posetite www.garaza.rs !

Korisnikov avatar
Saša
Postovi: 12985
Pridružio se: 13 Jan 2012, 08:07
Garaža: Renault Kadjar Equilibre 1.3 TCe 140 i Fiat Punto Classic 1.2 8V LPG Dynamic A/C
Lokacija: Novi Sad

Re: Cvrčanje ventilatora kod Punta - solution by Saša

Post od Saša » 18 Nov 2014, 23:47

A-ha, to sam negde prekočio. Jel sad bolje? :)

Korisnikov avatar
Geza
Moderator
Postovi: 45621
Pridružio se: 06 Jan 2012, 11:49
Lokacija: Apsurdistan

Re: Cvrčanje ventilatora kod Punta - solution by Saša

Post od Geza » 18 Nov 2014, 23:53

Sve OK, svaka čast na tutorijalu. :thumbup:
Najgore je svađati se sa budalom. Prvo te spusti na svoj nivo, a onda te dotuče iskustvom...
Slika Slika

Korisnikov avatar
methane.master
Postovi: 21560
Pridružio se: 13 Jan 2012, 10:30
Garaža: Clio III ph2 1,2 16V

Re: Cvrčanje ventilatora kod Punta - solution by Saša

Post od methane.master » 19 Nov 2014, 00:11

:thumbup:
Širim haos!

Korisnikov avatar
Vladapetr
Postovi: 9821
Pridružio se: 26 Jan 2013, 10:50
Garaža: Skoda Kodiaq 2.0 TDI L&K / Jeep Compass 1.3 DDCT
Lokacija: Beograd

Re: Cvrčanje ventilatora kod Punta - solution by Saša

Post od Vladapetr » 19 Nov 2014, 00:12

Svaka čast na trudu i tutorijalu!

Poslato telepatski
There are 10 kinds of people in the world:
those who understand binary and others who don't.

Korisnikov avatar
Rakhil
Postovi: 8335
Pridružio se: 06 Jan 2012, 13:01
Garaža: Ford Focus Mk2 1.6 16V, KTM Leggero Cross
Lokacija: Beograd

Re: Cvrčanje ventilatora kod Punta - solution by Saša

Post od Rakhil » 19 Nov 2014, 00:27

:bravo:

Korisnikov avatar
Kuzmanovic
Postovi: 15130
Pridružio se: 13 Jan 2012, 01:31
Garaža: Alfa Romeo MiTo 1.4 TB MultiAir
Lokacija: Beograd

Re: Cvrčanje ventilatora kod Punta - solution by Saša

Post od Kuzmanovic » 19 Nov 2014, 06:44

Odlican opis :pivo:

Sent from my Tesla TTL7 using Tapatalk

pedjabj
Postovi: 38
Pridružio se: 22 Apr 2014, 11:16
Garaža: Punto Classic 1.2 8V (LPG)
Lokacija: Beograd/Vozdovac

Re: Cvrčanje ventilatora kod Punta - solution by Saša

Post od pedjabj » 19 Nov 2014, 07:48

:klanjamse: :klanjamse: :klanjamse:
Svaka čast ...

Korisnikov avatar
Филиповић
Postovi: 543
Pridružio se: 13 Jan 2012, 07:21
Garaža: Фијат Пунто Емоушн АБС
Lokacija: Ja, Srb

Re: Cvrčanje ventilatora kod Punta - solution by Saša

Post od Филиповић » 19 Nov 2014, 10:14

Браво Саша, тебе за председника! :)

Korisnikov avatar
trojanac
Editor in Chief
Postovi: 29862
Pridružio se: 06 Jan 2012, 11:39
Garaža: KIA Ceed JD 1.4
Lokacija: Beograd
Kontakt:

Re: Cvrčanje ventilatora kod Punta - solution by Saša

Post od trojanac » 19 Nov 2014, 10:16

Posetite www.garaza.rs !

Korisnikov avatar
Saša
Postovi: 12985
Pridružio se: 13 Jan 2012, 08:07
Garaža: Renault Kadjar Equilibre 1.3 TCe 140 i Fiat Punto Classic 1.2 8V LPG Dynamic A/C
Lokacija: Novi Sad

Re: Одг: Cvrčanje ventilatora kod Punta - solution by Saša

Post od Saša » 19 Nov 2014, 11:30

^Samo napred, nadam se da će nekom koristiti. :)

Hvala svima. :)

TT

ljubitelj
Postovi: 10547
Pridružio se: 10 Sep 2012, 21:16
Lokacija: Beograd

Re: Cvrčanje ventilatora kod Punta - solution by Saša

Post od ljubitelj » 19 Nov 2014, 23:07

Odlican opis i slike a dodao bih da je korisno uraditi jos neke stvari kada je vec sve rasklopljeno.
Deo na koji nalezu cetkice, kolektor rotora, ima te segmente od bakra koji su medjusobno razdvojeni. To razdvajanje ima ulogu elektricnog izolatora, gde je vazduh sam izolator.
U njima hoce da se talozi ugljena prasina sa cetkica sto je nepozeljno iz vise razloga, jedan od njih je pojava varnicenja.

Dakle, kada se obradi smirglom kolektor i poravna, uzme se neki tanak srafciger ili jos bolje nesto tanko spicasto ali od drveta i prociste se svi kanali.
Nakon toga, moze da se rastvorom alkohola predje preko kolektora da se odmasti od dodirivanja pstima i slicno.

Ovim se bitno produzava radni vek jer svako varnicenje (ugljena prasina je provodnik struje) stvara malecne "kratere" na povrsini kolektora i time stvara hrapavu povrsinu koja ubrzava trosenje cetkica i otpadanje ugljenih cestica a to jos brze zapunjuje procepe na kolektoru i tako se ubrzano haba taj sklop.

Da bi se smanjilo iskrenje a time i smanjilo habanje cetkica obicno se na samom konektoru kojim se napaja motor postavlja blok kondenzator reda 2.2 mikrofarada ili slicno.
Time se ujedno smanjuju i moguce smetnje pri slusanju radija na AM (srednjim, kratkim) talasima.

Na te 2 zice se prosto zalemi dodatno taj kondenzator. (kosta par desetina dinara).

Korisnikov avatar
Heineken
Postovi: 6231
Pridružio se: 13 Jan 2012, 01:34
Garaža: Alfa Romeo Giulietta 2.0 JTDm-2 150
Lokacija: Šid, Srbija

Re: Cvrčanje ventilatora kod Punta - solution by Saša

Post od Heineken » 20 Nov 2014, 15:00

:klanjamse:

Svaka cast!

Korisnikov avatar
Saša
Postovi: 12985
Pridružio se: 13 Jan 2012, 08:07
Garaža: Renault Kadjar Equilibre 1.3 TCe 140 i Fiat Punto Classic 1.2 8V LPG Dynamic A/C
Lokacija: Novi Sad

Re: Cvrčanje ventilatora kod Punta - solution by Saša

Post od Saša » 09 Mar 2015, 23:43

Samo da vas izvestim da evo i posle 4 meseca od ove intervencije (i zime koja je taman naišla - a kada se problem naročito ispoljavao) i dalje više nema cvrčanja ventilatora. Dakle, opisana metoda ga definitivno rešava potpuno ili u najmanju ruku na veoma dug period... :D

Odgovori