Fiat Punto Classic - podešavanje ručne kočnice

Uputstva, ilustracije, pitanja i odgovori
Korisnikov avatar
Saša
Postovi: 9670
Pridružio se: 13 Jan 2012, 08:07
Garaža: Fiat Punto Classic 1.2 8V LPG Dynamic A/C
Lokacija: Novi Sad

Fiat Punto Classic - podešavanje ručne kočnice

Post od Saša » 29 Mar 2015, 13:33

Evo i kako podesiti ručnu kočnicu kod Punta (model koji pozadi ima doboše), odnosno njenu visinu, na kojem zubu da hvata... :)

Prvo moram napomenuti da morate znati (makar otprilike) u kakvom su vam stanju pakne inače ovo nema smisla raditi. Ako ne znate - biće potrebno prvo skinuti točkove i doboše i videćete koliko "mesa" imaju pakne". Ako imaju bar malo, a poželjno što više - ima smisla, inače ih treba zameniti pa tek onda podesiti. Kako se njihove obloge vremenom lagano troše (ali i usled blagog istezanja sajli), poluga ručne se polako "penje" i umesto na četvrtom ili petom zubu onda "hvata" tek na 7. ili 8, a na kraju ne hvata uopšte odnosno ručna slabo ili nikako koči.

Mehanizam za podešavanje ručne kod Punta (Mk2a, Mk2b Classic) se nalazi ispod zadnje pepeljare.

Slika

Izvadite prvo onaj uložak/posudu pepeljare, potom skinete i njen poklopac. Samo ga pritisnete palcem i kažiprstem sa strana da ove "osovinice" izađu iz svog ležišta i možete ga skinuti.

Slika

Ostaje vam još samo da odvrnete ovaj mali vijak sa imbus glavom (3 mm):

Slika

I onda možete skinuti kompletan poklopac sa ležištem pepeljare i videćete mehanizam preko kojeg se podešava ručna. Ključić 10 i ODVRNETE (otpustite) prvo do kraja ovu navrtku označenu strelicom:

Slika

Kada je navrtka odvrnuta do kraja, odnosno ove dve sajle budu potpuno labave - sednete napred za volan i par puta pritisnete nožnu kočnicu. Ako ste sve otpustili kako treba, čućete pozadi sa oba točka po jedno "klik", "klik". Ako ne čujete ništa (a vrlo se jasno čuje), poslužite se malim trikom - palcem i kažiprstom uhvatite prvo jednu sajlu tamo gde se vide (crvene strelice) i malo je gurnite nazad prema točku. Sada ćete sigurno čuti to "klik". Isto uradite i sa drugom sajlicom.

Slika

Zašto je ovo neophodno? Punto ima samoštelujući mehanizam sa ozubljenjem koji drži pakne primaknute dobošima na optimalnom rastojanju, odnosno kako se pakne vremenom troše, jedan zubac tamo preskoči na sledeći utor i pakne su opet na optimalnom ratojanju. No, kada je ručna zategnuta a pakne recimo već napola istrošene - njene sajle ne dozvoljavaju da se to ponovo desi, zato je potrebno prvo ih potpuno otpustiti da bi pakne mogle još da se rašire, odnosno priđu bliže dobošima i da bi mehanizam odradio svoje.

Kada ste ovo uradili - uzmete ponovo onaj ključić 10 i sada zategnete tu navrtku koliko treba, odnosno, zategnete par krugova, pa potegnete ručnu da proverite gde hvata i namestite je na kraju da hvata na recimo 4. ili 5. zubu.

Slika

Slika

Ostaje samo da prekontrolišete da niste previše pritegli. Spustite ručnu kočnicu, "potklocajte" nečim jedan od točkova na desnoj strani (recimo prednji desni)...

Slika

Potom podignite dizalicom zadnju levu stranu (toliko da točak bude u vazduhu)...

Slika

I jednostavno zavrtite točak rukama: ako ide teško ili neće uopšte da se okreće - otpustite onu navrtku tamo sve dok se točak ne bude mogao slobodno vrtiti. Pritom kontrolišite i koliko sada visoko ručna hvata, odnosno na kojem zubu. Ako pri optimalno podešanoj visini ručne točak malo "češka" na jednom delu kruga ali se ipak vrti bez problema - ništa strašno, češaće tako dok pakne opet ne legnu kako treba (jer su sada malo pomerene iz ranijeg položaja), ali vi to nećete ni osetiti ni čuti, bez brige. Uglavnom, podesite ručnu kako vam najviše odgovara, a da pritom - dok je ručna spuštena - ne blokira odnosno ne koči točak. Mada je u principu dovoljno da se proveri na jednom točku - ja to ipak proverim ovako na oba. Na vama je... Ostaje još da vratite nazad onaj poklopac i pepeljaru, odnosno da bude sve kako je bilo i ranije.
Preporučio bih vam takođe i da posle par ili desetinu kilometara vožnje "u komadu" napravite još jednu malu kontrolu urađenog posla - pipnite pažljivo kroz otvore felne doboše - ako su mlaki - sve je o.k, tako i treba. Felna pritom mora biti hladna. Ako su doboši vreli - niste dobro podesili, odradite sve ponovo (mada su za ovo male šanse ako ste ispoštovali sve navedeno, ovo je čisto još jedna kontrolica radi vašeg mira). Ja sam inače ovo prvi put uradio na oko 66.000 pređenih kilometara i cenim da je to - to, odnosno sledeći put verovatno neće biti podešavanja već će biti potrebna zamena pakni. :D

Milos
Postovi: 8253
Pridružio se: 04 Feb 2012, 23:30

Re: Fiat Punto Classic - podešavanje ručne kočnice

Post od Milos » 29 Mar 2015, 15:21

Ovi tutorijali su odlicni,sa toliko smisla napisani,svaka ti cast.Mogao bi trojke da ti dodeli kolumnu na blogu :)

pedjabj
Postovi: 34
Pridružio se: 22 Apr 2014, 11:16
Garaža: Punto Classic 1.2 8V (LPG)
Lokacija: Beograd/Vozdovac

Re: Fiat Punto Classic - podešavanje ručne kočnice

Post od pedjabj » 01 Apr 2015, 07:56

Sale na visini zadatka kao i uvek !

Samo predlog:
Dodaj kako se skida plastika oko rucne i menjaca...
Za ovaj posao nije neophodno, ali bi bilo potpunije. Svi bi, verovatno kao i ti, ocistili/usisali ispod nje i oprali plastiku...

Korisnikov avatar
sebekkg
Postovi: 8577
Pridružio se: 13 Jan 2012, 02:18

Re: Fiat Punto Classic - podešavanje ručne kočnice

Post od sebekkg » 01 Apr 2015, 14:56

Ovo je primenjivo kao princip na svim autima koji imaju nazad dobose. Jedino dolazak do sajle za rucnu je drugacije.
Slika

Korisnikov avatar
Saša
Postovi: 9670
Pridružio se: 13 Jan 2012, 08:07
Garaža: Fiat Punto Classic 1.2 8V LPG Dynamic A/C
Lokacija: Novi Sad

Re: Fiat Punto Classic - podešavanje ručne kočnice

Post od Saša » 01 Apr 2015, 20:44

pedjabj je napisao:Dodaj kako se skida plastika oko rucne i menjaca... Za ovaj posao nije neophodno, ali bi bilo potpunije. Svi bi, verovatno kao i ti, ocistili/usisali ispod nje i oprali plastiku...
Nije problem, skida se vrlo jednostavno. Treba krenuti od one kožice oko menjača, krajevi su joj elastični i samo je skinete sa ruba na koji je navučena:

Slika

Slika

Time će se ukazati prva dva vijka. Za njih vam je potreban običan odvijač sa krstastom glavom:

Slika

Sledeća dva (dve navrtke) se nalaze ispod one male posudice (ostave za sitnice) koja se nalazi ispod poluge ručne kočnice. Izvadićete je tako što ćete zavući neki tanak šrafciger ili nož na mesto označeno strelicama i samo podići na gore:

Slika

Nikako je nemojte vaditi sa suprotne strane iako je onaj "urez" na sredini pored gume oko ručne kao stvoren da se tu zavuku prsti i da se podigne: otkinućete dva "pera" sa te strane koja ulaze u dve male rupice i tako sa te strane fiksiraju posudicu.

Evo i te dve navrtke (strelice) a na ovoj fotki se vidi i treća navrtka (pošto sam već bio izvadio pepeljaru) a koja se dakle nalazi ispod poklopca oko pepeljare:

Slika

Ključić 10 i odvrnete ih. Da biste došli do one tamo poslednje navrtke najbolje je da izvadite pepeljaru i taj poklopac oko nje (gore je već objašnjena procedura, staviću samo ponovo slike). Biće vam potreban imbus 3 mm za poklopac:

Slika

Slika

A zatim opet viljuškasti ključić 10 za tu poslednju navrtku:

Slika

I evo konačno napolju sporne plastike:

Slika

Sada može baš lepo da se priđe usisivačem svemu... :D

Slika

I za kraj evo i svih elemenata napolju...

Slika

Za one kod čijih je Puntića ta plastika spojena sa centralnom konzolom - u prvom postu teme već je objašnjeno gde se nalaze vijci i kako se skida.

pedjabj
Postovi: 34
Pridružio se: 22 Apr 2014, 11:16
Garaža: Punto Classic 1.2 8V (LPG)
Lokacija: Beograd/Vozdovac

Re: Fiat Punto Classic - podešavanje ručne kočnice

Post od pedjabj » 02 Apr 2015, 07:21

:klanjamse:
Hvala !

Korisnikov avatar
trojanac
Editor in Chief
Postovi: 25111
Pridružio se: 06 Jan 2012, 11:39
Garaža: Honda Civic EU8 1.6 VTEC
Lokacija: Beograd
Kontakt:

Re: Fiat Punto Classic - podešavanje ručne kočnice

Post od trojanac » 02 Apr 2015, 08:03

Bravo.

From HTC wia TT
Posetite Garaža blog !

Korisnikov avatar
ikac2000
Postovi: 4183
Pridružio se: 08 Jul 2012, 22:50
Garaža: C-Max 2018 1.0 125
Lokacija: Van Srbije

Re: Fiat Punto Classic - podešavanje ručne kočnice

Post od ikac2000 » 03 Apr 2015, 20:44

Ako zelim samo malo da dotegnem rucnu, mogu li, na primer samo da za nijansu dotegnem onaj srednji sraf bez labavljenja?

Korisnikov avatar
Saša
Postovi: 9670
Pridružio se: 13 Jan 2012, 08:07
Garaža: Fiat Punto Classic 1.2 8V LPG Dynamic A/C
Lokacija: Novi Sad

Re: Fiat Punto Classic - podešavanje ručne kočnice

Post od Saša » 04 Apr 2015, 08:32

Možeš, ali... Ručna će hvatati niže ali se sila kočenja na dobošima neće povećati, ostaće kao i ranije.

Korisnikov avatar
ivke74
Postovi: 284
Pridružio se: 21 Dec 2013, 13:07
Garaža: Punto emotion tng abs & Passat 1.9TDI
Lokacija: Kosjeric

Re: Fiat Punto Classic - podešavanje ručne kočnice

Post od ivke74 » 04 Apr 2015, 09:37

Svaka cast na svim upustvima sto si do sada dao .Brate kada bi odstampao i izdao upustvo za odrzavanje punta ja bih ga prvi kupio.Jako detaljno i slikovito objasnjavas .Svaka cast!

Korisnikov avatar
dag81
Postovi: 5451
Pridružio se: 13 Jan 2012, 09:09
Garaža: BMW1 118d i Doblo JTD radna makina :)
Lokacija: Novi Sad
Kontakt:

Re: Одг: Fiat Punto Classic - podešavanje ručne kočnice

Post od dag81 » 04 Apr 2015, 20:50

Ovo za otpustanje sajle nisam cuo do sad. Ima logike sa jedne strane, a sa druge i ne jer bi plocice uvek trebale da su uz disk kao ni zatezanje sajle jer je samostelujuca rucna(klip se navija)osim ako nine istegljena sajla.
Ali svakako dobra fora, sa stiskanjem papucice da se priblize plocice sto vise.

Caletu na Golfu je landarala rucna, povuces a ona kaci na 10-15cm. Uglavnom problem je bio u kljestima, spoljnom delu. Ocistio zicanom, izduvao vazduhom, naspricao WDom malo razradio rukom i opet kaci od pocetka.

Korisnikov avatar
Saša
Postovi: 9670
Pridružio se: 13 Jan 2012, 08:07
Garaža: Fiat Punto Classic 1.2 8V LPG Dynamic A/C
Lokacija: Novi Sad

Re: Fiat Punto Classic - podešavanje ručne kočnice

Post od Saša » 04 Apr 2015, 20:57

Ovde je reč o varijanti sa paknama i dobošima pozadi, ne diskovima i pločicama... :)

Korisnikov avatar
dag81
Postovi: 5451
Pridružio se: 13 Jan 2012, 09:09
Garaža: BMW1 118d i Doblo JTD radna makina :)
Lokacija: Novi Sad
Kontakt:

Re: Одг: Fiat Punto Classic - podešavanje ručne kočnice

Post od dag81 » 04 Apr 2015, 21:46

Pardoniram.

Korisnikov avatar
limaher
Postovi: 3
Pridružio se: 24 Feb 2019, 08:41

Re: Fiat Punto Classic - ulje

Post od limaher » 24 Feb 2019, 10:45

posle 70000 km . koje ulje treba koristiti do sada sam koristio selieniu 20k . ne trosi ni gram ulja , serviser mi predlaze da simam nesto gusce ule tipa selenia gold ili nesto slicno , da li da poslusam servisera ili da nastavim sa 20k ? Hvala

Korisnikov avatar
limaher
Postovi: 3
Pridružio se: 24 Feb 2019, 08:41

Re: Fiat Punto Classic - podešavanje ručne kočnice

Post od limaher » 24 Feb 2019, 11:12

svaka cast veo lepo objasnjeno, verovali ili ne majstor kod koga sam oterao da mi nasteluje rucnu je to uradio ali bez efekt, nije vratio maticu u pocetni polozaj pa mi je rucna posle intervencije jos slabije hvatala , sada sam uradio sam po uputstvu i rucna kopa brava i hvala :ovacije: :ovacije: :ovacije:

Odgovori