Fiat Punto Classic - podešavanje ručne kočnice
Poslato: 29 Mar 2015, 13:33
Evo i kako podesiti ručnu kočnicu kod Punta (model koji pozadi ima doboše), odnosno njenu visinu, na kojem zubu da hvata...
Prvo moram napomenuti da morate znati (makar otprilike) u kakvom su vam stanju pakne inače ovo nema smisla raditi. Ako ne znate - biće potrebno prvo skinuti točkove i doboše i videćete koliko "mesa" imaju pakne". Ako imaju bar malo, a poželjno što više - ima smisla, inače ih treba zameniti pa tek onda podesiti. Kako se njihove obloge vremenom lagano troše (ali i usled blagog istezanja sajli), poluga ručne se polako "penje" i umesto na četvrtom ili petom zubu onda "hvata" tek na 7. ili 8, a na kraju ne hvata uopšte odnosno ručna slabo ili nikako koči.
Mehanizam za podešavanje ručne kod Punta (Mk2a, Mk2b Classic) se nalazi ispod zadnje pepeljare.
Izvadite prvo onaj uložak/posudu pepeljare, potom skinete i njen poklopac. Samo ga pritisnete palcem i kažiprstem sa strana da ove "osovinice" izađu iz svog ležišta i možete ga skinuti.
Ostaje vam još samo da odvrnete ovaj mali vijak sa imbus glavom (3 mm):
I onda možete skinuti kompletan poklopac sa ležištem pepeljare i videćete mehanizam preko kojeg se podešava ručna. Ključić 10 i ODVRNETE (otpustite) prvo do kraja ovu navrtku označenu strelicom:
Kada je navrtka odvrnuta do kraja, odnosno ove dve sajle budu potpuno labave - sednete napred za volan i par puta pritisnete nožnu kočnicu. Ako ste sve otpustili kako treba, čućete pozadi sa oba točka po jedno "klik", "klik". Ako ne čujete ništa (a vrlo se jasno čuje), poslužite se malim trikom - palcem i kažiprstom uhvatite prvo jednu sajlu tamo gde se vide (crvene strelice) i malo je gurnite nazad prema točku. Sada ćete sigurno čuti to "klik". Isto uradite i sa drugom sajlicom.
Zašto je ovo neophodno? Punto ima samoštelujući mehanizam sa ozubljenjem koji drži pakne primaknute dobošima na optimalnom rastojanju, odnosno kako se pakne vremenom troše, jedan zubac tamo preskoči na sledeći utor i pakne su opet na optimalnom ratojanju. No, kada je ručna zategnuta a pakne recimo već napola istrošene - njene sajle ne dozvoljavaju da se to ponovo desi, zato je potrebno prvo ih potpuno otpustiti da bi pakne mogle još da se rašire, odnosno priđu bliže dobošima i da bi mehanizam odradio svoje.
Kada ste ovo uradili - uzmete ponovo onaj ključić 10 i sada zategnete tu navrtku koliko treba, odnosno, zategnete par krugova, pa potegnete ručnu da proverite gde hvata i namestite je na kraju da hvata na recimo 4. ili 5. zubu.
Ostaje samo da prekontrolišete da niste previše pritegli. Spustite ručnu kočnicu, "potklocajte" nečim jedan od točkova na desnoj strani (recimo prednji desni)...
Potom podignite dizalicom zadnju levu stranu (toliko da točak bude u vazduhu)...
I jednostavno zavrtite točak rukama: ako ide teško ili neće uopšte da se okreće - otpustite onu navrtku tamo sve dok se točak ne bude mogao slobodno vrtiti. Pritom kontrolišite i koliko sada visoko ručna hvata, odnosno na kojem zubu. Ako pri optimalno podešanoj visini ručne točak malo "češka" na jednom delu kruga ali se ipak vrti bez problema - ništa strašno, češaće tako dok pakne opet ne legnu kako treba (jer su sada malo pomerene iz ranijeg položaja), ali vi to nećete ni osetiti ni čuti, bez brige. Uglavnom, podesite ručnu kako vam najviše odgovara, a da pritom - dok je ručna spuštena - ne blokira odnosno ne koči točak. Mada je u principu dovoljno da se proveri na jednom točku - ja to ipak proverim ovako na oba. Na vama je... Ostaje još da vratite nazad onaj poklopac i pepeljaru, odnosno da bude sve kako je bilo i ranije.
Preporučio bih vam takođe i da posle par ili desetinu kilometara vožnje "u komadu" napravite još jednu malu kontrolu urađenog posla - pipnite pažljivo kroz otvore felne doboše - ako su mlaki - sve je o.k, tako i treba. Felna pritom mora biti hladna. Ako su doboši vreli - niste dobro podesili, odradite sve ponovo (mada su za ovo male šanse ako ste ispoštovali sve navedeno, ovo je čisto još jedna kontrolica radi vašeg mira). Ja sam inače ovo prvi put uradio na oko 66.000 pređenih kilometara i cenim da je to - to, odnosno sledeći put verovatno neće biti podešavanja već će biti potrebna zamena pakni.
Prvo moram napomenuti da morate znati (makar otprilike) u kakvom su vam stanju pakne inače ovo nema smisla raditi. Ako ne znate - biće potrebno prvo skinuti točkove i doboše i videćete koliko "mesa" imaju pakne". Ako imaju bar malo, a poželjno što više - ima smisla, inače ih treba zameniti pa tek onda podesiti. Kako se njihove obloge vremenom lagano troše (ali i usled blagog istezanja sajli), poluga ručne se polako "penje" i umesto na četvrtom ili petom zubu onda "hvata" tek na 7. ili 8, a na kraju ne hvata uopšte odnosno ručna slabo ili nikako koči.
Mehanizam za podešavanje ručne kod Punta (Mk2a, Mk2b Classic) se nalazi ispod zadnje pepeljare.
Izvadite prvo onaj uložak/posudu pepeljare, potom skinete i njen poklopac. Samo ga pritisnete palcem i kažiprstem sa strana da ove "osovinice" izađu iz svog ležišta i možete ga skinuti.
Ostaje vam još samo da odvrnete ovaj mali vijak sa imbus glavom (3 mm):
I onda možete skinuti kompletan poklopac sa ležištem pepeljare i videćete mehanizam preko kojeg se podešava ručna. Ključić 10 i ODVRNETE (otpustite) prvo do kraja ovu navrtku označenu strelicom:
Kada je navrtka odvrnuta do kraja, odnosno ove dve sajle budu potpuno labave - sednete napred za volan i par puta pritisnete nožnu kočnicu. Ako ste sve otpustili kako treba, čućete pozadi sa oba točka po jedno "klik", "klik". Ako ne čujete ništa (a vrlo se jasno čuje), poslužite se malim trikom - palcem i kažiprstom uhvatite prvo jednu sajlu tamo gde se vide (crvene strelice) i malo je gurnite nazad prema točku. Sada ćete sigurno čuti to "klik". Isto uradite i sa drugom sajlicom.
Zašto je ovo neophodno? Punto ima samoštelujući mehanizam sa ozubljenjem koji drži pakne primaknute dobošima na optimalnom rastojanju, odnosno kako se pakne vremenom troše, jedan zubac tamo preskoči na sledeći utor i pakne su opet na optimalnom ratojanju. No, kada je ručna zategnuta a pakne recimo već napola istrošene - njene sajle ne dozvoljavaju da se to ponovo desi, zato je potrebno prvo ih potpuno otpustiti da bi pakne mogle još da se rašire, odnosno priđu bliže dobošima i da bi mehanizam odradio svoje.
Kada ste ovo uradili - uzmete ponovo onaj ključić 10 i sada zategnete tu navrtku koliko treba, odnosno, zategnete par krugova, pa potegnete ručnu da proverite gde hvata i namestite je na kraju da hvata na recimo 4. ili 5. zubu.
Ostaje samo da prekontrolišete da niste previše pritegli. Spustite ručnu kočnicu, "potklocajte" nečim jedan od točkova na desnoj strani (recimo prednji desni)...
Potom podignite dizalicom zadnju levu stranu (toliko da točak bude u vazduhu)...
I jednostavno zavrtite točak rukama: ako ide teško ili neće uopšte da se okreće - otpustite onu navrtku tamo sve dok se točak ne bude mogao slobodno vrtiti. Pritom kontrolišite i koliko sada visoko ručna hvata, odnosno na kojem zubu. Ako pri optimalno podešanoj visini ručne točak malo "češka" na jednom delu kruga ali se ipak vrti bez problema - ništa strašno, češaće tako dok pakne opet ne legnu kako treba (jer su sada malo pomerene iz ranijeg položaja), ali vi to nećete ni osetiti ni čuti, bez brige. Uglavnom, podesite ručnu kako vam najviše odgovara, a da pritom - dok je ručna spuštena - ne blokira odnosno ne koči točak. Mada je u principu dovoljno da se proveri na jednom točku - ja to ipak proverim ovako na oba. Na vama je... Ostaje još da vratite nazad onaj poklopac i pepeljaru, odnosno da bude sve kako je bilo i ranije.
Preporučio bih vam takođe i da posle par ili desetinu kilometara vožnje "u komadu" napravite još jednu malu kontrolu urađenog posla - pipnite pažljivo kroz otvore felne doboše - ako su mlaki - sve je o.k, tako i treba. Felna pritom mora biti hladna. Ako su doboši vreli - niste dobro podesili, odradite sve ponovo (mada su za ovo male šanse ako ste ispoštovali sve navedeno, ovo je čisto još jedna kontrolica radi vašeg mira). Ja sam inače ovo prvi put uradio na oko 66.000 pređenih kilometara i cenim da je to - to, odnosno sledeći put verovatno neće biti podešavanja već će biti potrebna zamena pakni.