Fiat Punto Classic - popravka štitnika za sunce

Uputstva, ilustracije, pitanja i odgovori
Korisnikov avatar
Saša
Postovi: 12985
Pridružio se: 13 Jan 2012, 08:07
Garaža: Renault Kadjar Equilibre 1.3 TCe 140 i Fiat Punto Classic 1.2 8V LPG Dynamic A/C
Lokacija: Novi Sad

Fiat Punto Classic - popravka štitnika za sunce

Post od Saša » 14 Nov 2015, 22:45

Ako vam se kao i meni desi da vam na Puntu samo odjednom "padne" štitnik za sunce (suncobran) i neće više da se vrati gore u položaj u kojem ne smeta, odnosno neće da stoji kao ranije u "radnim položajima", evo kako sam ga ja ponovo osposobio... :D

Slika

Prvo ga morate skinuti. Postoji samo jedan vijak u osloncu sa leve strane (desnu stranu odnosno "žabicu" u koju se kači suncobran ne morate uopšte dirati). Odvrnite ga i onda jednostavno izvucite/skinite suncobran. Taj levi nosač pored vijka ima i ovu kuku zavučenu u rupu...

Slika

...pa imajte i to u vidu i samo ga izvučete napolje. Zatim jednostavno iščupate njegovu osovinicu iz njenog ležišta:

Slika

Ovde je potrebna malo veća sila, ali ne bojte se, nećete ništa polomiti. Jednom rukom držite štitnik, a drugom odlučno čupajte pravo napolje. Evo kako izgleda osovinica.

Slika

Može se primetiti da je na dva mesta karakteristično obrušena/istanjena - na tim mestima je mehanizam u unutrašnjosti štitnika zaustavljao, to su u stvari "radni položaji" štitnika, a vrhom ulazi u rupu na suprotnoj strani u kojoj se oslanja. Od tog originalnog mehanizma nažalost nema ništa, popravka nije moguća jer ne možete da rastavite štitnik. U fabrici su to verovatno sklapali tako što bi kompletan mehanizam sastavili, ubacili unutar štitnika a onda sve oko odnosno materijal štitnika "zavarili" i to je to. Da bi doprli do mehanizma morali bi pocepati ili raseći negde materijal, a to onda više ne bi bilo to, ružno bi izgledalo.

Zato sam virio unutra pomoću male LED lampice da vidim šta se može uraditi i ustanovio da ne mogu mnogo toga. Srećom je ležište te osovinice kompletno u plastici, dakle osovina nije zabodena u meki materijal štitnika kao što sam ranije viđao kod nekih starijih automobila već je cela u plastičnoj "rupi" mehanizma, pa sam došao na ideju da nekako "nagojim", odnosno "udebljam" tu osovinu i da je nabijem nazad u rupu. Na taj način bi ona usled tako povećanog prečnika pružala otpor prilikom okretanja i u stvari držala štitnik u mestu.

No, čime je nagojiti? Ako uzmem izolir traku ili nešto slično - to će se zguliti ili spuzati prilikom nabijanja ili jednostavno neće ući punom dužinom u rupu, pa neće biti dovoljno sile trenja da drži štitnik u mestu. Posle još malo "mozganja" setio sam se - najlona za pecanje! :D Namotaću ga gusto na osovinicu, namotaj do namotaja, jedan sloj za početak, pa ću je probati nabiti da vidim da li to funkcioniše. Tako je i učinjeno:

Uzeo sam najlon debljine nekih 0.30 mm (može i za nijansu deblji, recimo 0.31-0.33) i krenuo da motam po osovinici. Ne treba krenuti sa motanjem odmah od njenog početka, već treba ostaviti 5-6 mm prazno, da se najlon ne vidi kada se osovinica nabije nazad:

Slika

Početak najlona se zalepi super-lepkom, sačekate da uhvati i onda lagano i čvrsto motate namotaj do namotaja. Ne morate totalno precizno motati namotaj uz namotaj već napravite 5-6 namotaja, pa ih noktom gurnete/složite do ostalih i poravnate. I tako sve do kraja ravnog dela osovinice... Kada namotate - pređete odnosno natopite sve namotaje super-lepkom u gelu, da se to čvrsto "armira" i da se ne može odmotati ni spuzati niz osovinicu.

Slika

Sačekate 10-tak minuta da se sve to osuši... :)

Slika

I zatim osovinicu vratite nazad, odnosno nabijete je jednostavno na njeno mesto. Probate zatim okretati taj ceo nosač sa osovinicom da vidite da li pruža dovoljno otpora prilikom okretanja. U mom slučaju se ispostavilo da je bio dovoljan samo taj jedan sloj namotaja plus armiranje super-lepkom, pa više ništa nisam dirao. Pogodio sam iz prve. :D

Zatim sve vratite nazad, zavučete prvo onu kuku nazad u rupu gore, poravnate sa rupicom u limu za vijak, zavrnete vijak, zakačite desnu stranu štitnika za žabicu desno i to je to. Radi odlično! :D

Slika

Slika

Slika

Kao što sam već pomenuo tamo u mojoj temi o Puntu, sada sve ovo funkcioniše čak i bolje jer ga je ranije taj "mehanizam" unutra držao u samo dva baš idiotska položaja: prvi - pravo na dole, bukvalno pod 90 stepeni u odnosu na "nebo" a u tom položaju moramo sam da se saginjem, krivim vrat i da škiljim između njega i volana jer nisam video kuda vozim. U drugom položaju bi ga bukvalno zalepio za šoferku - a što je opet bilo previsoko i sunce bi često tuklo pravo u oči, kao da ga i nemam. U neki drugi položaj ga nisi mogao postaviti jer bi ga taj mehanizam kao pod oprugom odmah vratio u jedan od dva pomenuta. Sada ga mogu namestiti u bilo koji ugao po želji od plafona do šoferke i to u koracima od po 1 stepen, a stoji kao zakucan. :D Ako i desni/suvozačev štitnik vremenom isto otkaže poslužnost, odradiću i njega ovako... Koliko će ova "popravka" potrajati - zaista ne znam, ali za sada to funkcioniše odlično, ima i više nego dovoljno otpora da štitnik stoji kao ukopan u bilo kom položaju. :D :pivo:

Korisnikov avatar
Geza
Moderator
Postovi: 45621
Pridružio se: 06 Jan 2012, 11:49
Lokacija: Apsurdistan

Re: Fiat Punto Classic - popravka štitnika za sunce

Post od Geza » 14 Nov 2015, 22:58

Super majstorisanje. :thumbup:
Da li bi možda mogla teflonska traka da se zamota i zalije lepkom?
Najgore je svađati se sa budalom. Prvo te spusti na svoj nivo, a onda te dotuče iskustvom...
Slika Slika

Korisnikov avatar
Kuzmanovic
Postovi: 15130
Pridružio se: 13 Jan 2012, 01:31
Garaža: Alfa Romeo MiTo 1.4 TB MultiAir
Lokacija: Beograd

Re: Fiat Punto Classic - popravka štitnika za sunce

Post od Kuzmanovic » 14 Nov 2015, 22:58

Kao i uvek, odlicno uputstvo. :bravo:

Svaka cast kako si se setio najlona za pecanje :bravo:

Sent from my Tesla TTL7 using Tapatalk

Korisnikov avatar
srdjanyo
Postovi: 3252
Pridružio se: 12 Okt 2014, 11:44
Garaža: Škoda Fabia Combi 1.9 TDI
Lokacija: Novi Sad
Kontakt:

Re: Fiat Punto Classic - popravka štitnika za sunce

Post od srdjanyo » 14 Nov 2015, 23:04

Svaka čast tebi komšo!
Sve ove prepravke/popravke mnogo govore o tome kako radi ta fabrika u Kragujevcu i zašto su više na prinudnim odmorima nego na radnim mestima.Možda nema veze toliko sa temom,ali čuo sam da se 500l modeli vraćaju na doradu,svake godine sve više.

Korisnikov avatar
Saša
Postovi: 12985
Pridružio se: 13 Jan 2012, 08:07
Garaža: Renault Kadjar Equilibre 1.3 TCe 140 i Fiat Punto Classic 1.2 8V LPG Dynamic A/C
Lokacija: Novi Sad

Re: Fiat Punto Classic - popravka štitnika za sunce

Post od Saša » 14 Nov 2015, 23:06

@Geza

Može bilo šta što će povećati prečnik osovinice i pritom čvrsto stajati na njoj. Mana tih traka je što ne možeš lako kontrolisati prečnik prilikom namotavanja (ili bi eventualno prilikom motanja trebalo stalno kontrolisati šublerom), a sa teflonom pogotovo jer se rasteže. Najlon je čini mi se najjednostavniji način jer daje namotaj konstantne i kontrolisane debljine... :)

@srdjanyo

Nema ovo nikakve veze sa ljudima u Kragujevcu, oni su to samo prišrafili gore na nebo. To je neko drugi loše napravio. :)

Korisnikov avatar
Saša
Postovi: 12985
Pridružio se: 13 Jan 2012, 08:07
Garaža: Renault Kadjar Equilibre 1.3 TCe 140 i Fiat Punto Classic 1.2 8V LPG Dynamic A/C
Lokacija: Novi Sad

Re: Fiat Punto Classic - popravka štitnika za sunce

Post od Saša » 20 Nov 2015, 12:41

Da stavimo ovde i onaj video o drugom načinu popravke koji je našao AcaDorcol - za onog kome nije žao da seče štitnik i ne smeta mu kasnije takav izgled: :)

https://www.youtube.com/watch?v=xC8kA8IjtME

Korisnikov avatar
Bax
Postovi: 11042
Pridružio se: 11 Jan 2012, 22:37

Re: Fiat Punto Classic - popravka štitnika za sunce

Post od Bax » 20 Nov 2015, 14:10

Samo mali dodtak, super lepak se nekad susi mnogo duze od 10min, pa cak i ceo dan, ako je deblji sloj...
Lepse je voziti slab auto brzo, nego snazan sporo.

Korisnikov avatar
Saša
Postovi: 12985
Pridružio se: 13 Jan 2012, 08:07
Garaža: Renault Kadjar Equilibre 1.3 TCe 140 i Fiat Punto Classic 1.2 8V LPG Dynamic A/C
Lokacija: Novi Sad

Re: Fiat Punto Classic - popravka štitnika za sunce

Post od Saša » 20 Nov 2015, 14:24

Da, ali dovoljno je da površina najlona više ne bude lepljiva na dodir prstiju (na pipkanje) i može slobodno da se montira nazad, a za to je zaista dovoljno desetak minuta. Naravno, ne treba ni preterivati sa lepkom, on je tu čisto da spreči najlon da se odmota ili pomera po osovinici. :)

TT

Korisnikov avatar
samark
Postovi: 3
Pridružio se: 30 Mar 2016, 20:57
Lokacija: ub

Re: Fiat Punto Classic - popravka štitnika za sunce

Post od samark » 31 Mar 2016, 20:11

Ovaj video je odličan. Mislim da ideja sa najlonom za pecanje nije dobra iz razloga što u suncobranu pukne metalni deo koji služi kao opruga. To su oni delići koji osoba sa snimka vadi iz suncobrtana i buši ih. Taj deo pukne na vrhu baš gde najviše radi. To nisam shvatio dok nisam otvorio suncobran. E sad to je rešeno tako što je taj metalni deo (opruga) zavaren aparatom za autogeno varenje valjda nekim manjim pošto nisam ja vario. Meni su stradala oba suncobrana na istom mestu tako da sam kvar rešio na ovaj način. Mislim da je rešenje ok, tek sam namestio pa ćemo videti kako funkcioniše. Požurio sam što pre da ga sastavim tako da sam slikao tek kada sam završio. Kada se sve završi može lepo da se zalepi super lepkom da se jedva primećuje ( bolje nego na snimku).
Slika

Korisnikov avatar
Saša
Postovi: 12985
Pridružio se: 13 Jan 2012, 08:07
Garaža: Renault Kadjar Equilibre 1.3 TCe 140 i Fiat Punto Classic 1.2 8V LPG Dynamic A/C
Lokacija: Novi Sad

Re: Fiat Punto Classic - popravka štitnika za sunce

Post od Saša » 31 Mar 2016, 20:46

Nije zavareno ničim, to je jedan običan komad lima ili pleha koji je savijen u obliku slova "U" (uprošćeno rečeno) i onda termički obrađen da ima efekat opruge, pa takav kakav je drži i koči u određenim položajima profilisanu osovinicu štitnika.
Meni se nije dopala ideja sečenja pa sam zato to odradio sa najlonom za pecanje, a time sam dobio da štitnik može da stoji pod kojim hoćeš uglom, dok u originalu imaš tri položaja od kojih su samo dva "radna" i vrlo loše određena, a između ništa. Koliko je ovo moje "rešenje" trajno pokazaće se već ovo leto, no mogu reći da mi baš prija što mogu da ga u vožnji podesim kako hoću. :)

TT

Korisnikov avatar
samark
Postovi: 3
Pridružio se: 30 Mar 2016, 20:57
Lokacija: ub

Re: Fiat Punto Classic - popravka štitnika za sunce

Post od samark » 03 Apr 2016, 21:08

Mozda se nisam dobro izrazio, hteo sam reci da kada sam ga popravio onda je zavareno samo nisam ja vario nego moj komsija.

AcaDorcol
Postovi: 52
Pridružio se: 08 Feb 2013, 06:38
Lokacija: Downtown

Re: Fiat Punto Classic - popravka štitnika za sunce

Post od AcaDorcol » 03 Apr 2016, 23:44

Odlicno si zalepio pokrivnu plastiku stitnika nakon popravke tako da se skoro nista ne primecuje!
Ako nije tajna, koji lepak si koristio da to zalepis?
:doubleup:
******************

Korisnikov avatar
samark
Postovi: 3
Pridružio se: 30 Mar 2016, 20:57
Lokacija: ub

Re: Fiat Punto Classic - popravka štitnika za sunce

Post od samark » 11 Apr 2016, 22:44

Ovaj super lepak, stvarno je kvalitetan vece je pakovanje a i skuplji je.
Slika
Mada mislim da moze bilo koji samo malo strpljenja i to je to.

AcaDorcol
Postovi: 52
Pridružio se: 08 Feb 2013, 06:38
Lokacija: Downtown

Re: Fiat Punto Classic - popravka štitnika za sunce

Post od AcaDorcol » 12 Apr 2016, 08:01

:navijamo: :pivo:
******************

Korisnikov avatar
Delija
Postovi: 18943
Pridružio se: 13 Jan 2012, 08:48
Garaža: BMW M340i | Honda CR-V
Lokacija: NS
Kontakt:

Re: Fiat Punto Classic - popravka štitnika za sunce

Post od Delija » 14 Apr 2016, 21:47

Nemam dobro iskustvo sa Moment lepkovima kod bilo kakvih poslova koji su "pipavi" iliti tamo gde je mala povrsina i potrebna je jako velika cvrstoca.
BTW, samo kod nas se zove Moment, a u celom krstenom svetu se zove Pattex. Pitam se zasto... :ccc:

Za takve precizne i sitne stvari je mnogo bolji Loctite "super" lepak, i to Powerflex gel, koji je odlican i za gumu, kozu i slicne stvari koje nisu fiksirane, a daleko lakse se radi sa njim nego sa klasicnim tecnim super lepkom.
Life is not measured by the number of breaths you take but by the moments that take your breath away...

Odgovori