Pogon 4x4
Calibra je opelov kupe u koji se ugradjivao i 4x4 sistem, a pored nje i u vectru A .Ovaj pogon na sve tockove je neprekidno u zahvatu t.j. stalno ukljucen.Rasporedjivanje pogonskih sila na prednju i zadnju osovinu postize se pomocu hidraulicne spojke (Visco-sojka), koja je ugradjena u razvodni mehanizam i koja nema habajicih delova.Velicina prenosa sile na zadnje tockove menja se prema potrebi razlike broja okretaja prednjih i zadnjih tockova.
Novo u tehnici pogona preko svih tockova je sto se prilikom kocenja pri brzini vecoj od 25km/h iskljucuje lamelasta spojka, koja ima hidraulicno upravljanje i nalazi se u razvodnom mehanizmu. Time je pogon preko svih tockova iskljucen.
Servisna uputa
Kada se ide na tehnicki pregled prilikom kontrole sile kocenja na uredjaju sa valjcima, pogon preko svih tockova se moze iskljuciti vadjenjem osiguraca F19.
Prednosti pogona preko svih tockova su:
dobra voznja i na klizavom putu
malo proklizavanje prilikom ubrzavanja
povecana sposobnost uspinjanja na glatkom putu
stabilnost vozila nezavisnim vesanjem zadnjeg trapa
Slika prikazuje sposobnost uspinjanja (A) uz odredjeni koeficijent trenja (B) sa pogonom na sve tockove i sa obicnim pogonom na prednje tockove. Zbog stalno ukljucenog pogona na sve tockove potisna sila je znatno veca. Ta prednost se narocito moze primetiti prilikom polazenja i voznje na teskim planinskim putevima na snegu i poledici.
Voznja pod svim uslovima na putevima koje smo spomenuli odvija se bez problema.Ne morate obilaziti prepreke na glatkim usponima sa zaletom, nego mozete voziti dalje prema uslovima na putu.Prilikom kocenja ponasajte se kao i u kolima sa pogonom na prednje tockove.
Pogon preko svih tockova
Motor, spojka i menjac cine jednu jedinicu u serijskim vozilima i cine pogon prednjih tockova.Pogon zadnjih tockova je potpuno automatski preko razvodnog mehanizma, koji je spojen prirubnicom na desnoj strani mehanickog mejaca, sa ugradjenom Visko- spojkom i iskljucivacem pogona preko tockova, trodelnom kardanskom osovinom i pogona na zadnjem mostu.
Pogon preko svih tockova deluje stalno i potpuno automatski bez uticaja vozaca. pogon prvo deluje na prednju osovinu. Prenos snage na zadnju osovinu po potrebi podesava Visco-spojka do blizu 100%.
Uvek je u zahvatu
Izjednacava razliku broja obrtaja pogonskih osovina
Rasporedjuje obrtni moment prema odnosima trenja na putu
Ako je brzina vozila ispod 25km/h pogon preko svih tockova moze da ostane ukljucen.
Pogon preko svih tockova deluje i sa potisnim pogonom (Schubantrieb).
kada motor ne radi pogon na sve tockove je iskljucen.
vozilo mozete vuci na jednoj osovini (podignuto).
Pored novog sigurnosnog sistema u Vectri 4x4, postoji i elektronski komandni uredjaj i ovaj sistem je snabdeven samodijagnozom.
Smetnje koje nastaju u pogonu preko svih tockova, pokazuje simbola koji svetli odnosno treperi na instrument tabli.
Delovi pogona preko svih tockova:
delovi pogona preko svi tockova dele se u dve glavne grupe:
mehanicki,hidraulicni
elektronski, elektricni
Mehanicki i hidraulicni delovi razvodni mehanizam:
1.pogon preko suplje osovine 6.lamelasta spojka
2.zupcanik sa unutrasnjim ozubljenjem 7.hidraulicni klip
3.planetarni zupcanici 8.prostor cilindra
4.centralni zupcanik 9.visco-spojka
5.hipoidni zupcanici A prema zadnjoj osovini
Obrtni moment se prenosi na zadnju osovinu preko suplje osovine koja je vezana sa diferencijalom menjaca za hipoidni prenosnik, koji desjstvo sile zakrece za oko 90stepeni.
Zatim se preko planetarnog prenosnika sa zupcanikom sa unutrasnjim ozubljenjem, planetarnih zupcanika i centralnog zupcanika, moment prenosi na Visco-spojku, cije je spoljno kuciste spojeno sa trodelnom kardanskom ososvinom.
Oko zupcanika sa unutrasnjim ozubljenjem smestena je lamelasta spojka, cije su unutrasnje lamele kruto spojene sa zupcanikom sa unutrasnjim ozubljenjem, da bi se mogle okretati. Spoljasne lamele vezane su preko spoljnog ozubljenja za kuciste i miruju.
Klip, koji miruje pod dejstvom hidraulike, kada se pritisak u cilindru poveca sa 3600 na 5200 kPa (36-52 bara), stisne paket lamela i pridrzava zupcanik sa unutrasnjim ozubljenjem.
Time je pogon preko svih tockova ukljucen.
Kadapritisak opadne iza hidraulicnog klipa jedna opruga pomera klip unazad, lamelasta spojka opet oslobadja zupcanik sa unutrasnjim ozubljenjem koji se sada moze okretati.
Time je pogon preko svih tockova iskljucen.
Visco - spojka
Visco-spojka je mokra sigurnosna spojka (sa silikonskom tecnscu), bez habanja, koja se primenjuje za neposredan prenos obrtnog momenta. Automatsko rasporedjivanje obrtnog momenta pri proklizavanju moze se podesiti prema posebnim zahtevima za svako vozilo.
1.glavcina 5 prikljucak za kardansku osovinu
2.spoljna lamela A prenos sile od lamelaste spojnice
3.unutrasnja lamela B prenos sile na zadnju osovinu
4.kuciste
Spoljne lamele na pogonskoj strani zahvataju ozubljenje kucista, a unutrasnje lamele na pogonskoj strani glavcinu centralnog zupcanika.
posebna svojstva silikonske tecnosti doprinose prenosenju vecih pogonskih sila preko spojke.
Servis
Visko-spojka napunjena je silikonskom tecnoscu i spolja je potpuno zaptivena.Popravak spojke nije moguc.
------------------------------------------------------------------------------------------
Ako je razlika broja obrtaja ulaza u centralni zupcanik i pogona kardanske osovine neznatna, otpor blokiranja se savladjuje manjom viskoznoscu silikonske tecnosti, sto izaziva lagano proklizavanje.
Ako je razlika broja obrtaja veca, silikonska tecnost se razilazi izmedju lamela. Usled toga se stvara toplota i pritisak u kucistu Visco-spojke se povecava. povecanje pritiska naglo povecava viskozitet silikonske tecnosti usled cega ce se tecnost teze odvajati od lamele.
Visko-spojka pocinje da blokira. Lamele pocinju da prenose silu bez medjusobnog dodira.
Hidraulika za iskljucenje pogona preko svih tockova:
Konstrukcija:
1.pumpa ulja servoupravljaca
2.regulator pritiska ulja sa hidro-rezervoarom (H31)
3.razvodni ventil
4.posuda za ulje
5.servoupravljac
Sigurnosni sistem koji je ugradjen u Vectra 4x4 prilikom kocenja dobija hidraulicnu komandu preko pritiska ulja pumpe servoupravljaca.
Od hidraulicne cirkulacije servoupravljaca, odvaja se neznatna kolicina ulja pomocu regulatora za ulje (H31) koje se dovodi u hidro rezervoar. Time se puni hidrorezervoar a da se pri tome ne ugrozava rad servoupravljaca.
Ukljucivanje i iskljucivanje pogona preko svih tockova obavlja se preko razvodnog ventila klipa lamelaste (koji se pokrece elektricnim putem) urazvodnom mehanizmu.
Regulator pritiska ulja sa hidro-rezervoarom (H31)
Mlaz ulja (A) koji dolazi do pumpe servoupravljaca, pojacava se prigusnom ventilu (1) i dovodi preko razvodnog ventila (2) i nepovratnog ventila (3) u hidro-rezervoar (4).
Veci deo ove kolicine ulja odvodi se pored prigusnog ventila na prikljucak (C) servoupravljaca.
Kada se u hidro-rezervoaru (4) postigne gornji pritisak za ukljucivanje, preko odgovarajuce komande prigusnog ventila (1), sve ovo ulje sluzi za rad servoupravljaca.
A=dotok ulja od pumpe za ule servoupravljaca ka regulatoru pritiska ulja
B=od hidro-rezervoara na razvodni ventil
C=od regulatora pritiska ulja na servoupravljac
D=od regulatora pritiska ulja u rezervoar za ulje
Razvodni ventil
Razvodni ventil je postavljen na nosacu regulatora pritiska ulja sa hidro-rezervoarom. To je ventil koji se elektricnim putem pokrece radi usmeravanja ulja u 2 odnosno 3 pravca.
Kada je bez pritiska prostor hidraulicnog cilindra se prikljucuje sa povratnim vodom a dovod ulja iz hidro-rezervoara se prekida.
Lamelasta spojka je iskljucena, pogon dobija preko svih tockova je iskljucen.
Ako rezervni ventil preko elektronike dobija napon,zatvara se povratni vod, a hidro-rezervoar seprikljucuje sa prostorom hidraulicnog cilindra.
Lamelasta spojka se ukljucuje.
Ukljucuje se stalan pogon preko svih tockova.
1.kuciste ventila 5 prekidac pritiska
2.klip ventila A prikljucak za povratni vod
3.elektromagnet B prikljucak za hidro-rezervoar
4.elektro-utikacki prikljucak
Razvodni ventil dobija napon preko elektronskog komandnog uredjaja, koji istovremeno usmerava rad ovog ventila. Za vreme voznje razvodni ventil je uvek pod naponom,a iskljucen kada pritisnete papucicu kocnice pri brzini preko 25km/h.
Kada motor ne radi, razvodni vntil je bez napona. Meko ukljucivanje lamelaste spojke tokom voznje vrsi jedan hidraulicni prigusnik, koji se nalazi u razvodnom ventilu.
Vazduh u sistemu
Imbus sraf (zavrtanj), koji je smesten na razvodnom ventilu sluzi za ispustanje vazduha iz cele hidraulike pogona na sve tockove i servoupravljaca. Ovaj imbus sraf se mora odvrnuti za oko tri obrtaja i motor treba da radi oko 10 do 15 minuta.
Hidraulicni sistem ce sam od sebe izbaciti vazduh.
Prekidac pritiska
Prekidac pritiska je postavljen na razvodni ventil i kontrolise hidraulicni pritisak sistema izmedju razvodnog ventila i lamelaste spojke. Kada pritisak raste otvara se elektricni kontakt. Prekidac pritiska signalizira komandnom uredjaju da li postoji potreban hidraulicni pritisak za aktiviranje lamelaste spojke.
Posuda za ulje
Zbog vece kolicine ulja u hidraulicnom krugu u pogonu preko svih tockova i zbog promene zapremine zbog hidro-rezervoara u ova vozila se ugradjuje veca posuda za ulje od one za servoupravljac.
Inace majstori hidro-rezervoar jos nazivaju i (bomba) jer ima slican oblik.
Zadnja osovina vesanje zadnjeg tocka:
glavni delovi zadnje osovine su:
1.suplji poprecni nosac 6.stabilizator
2.viljuska zadnje osovine 7.amortizeri
3.penosnik zadnje osovine 8.podupirac za poprecni nosac za donji postroj
4.pogonska osovina 9.nosac diferencijala na donjem postroju
5.zadnje opruge
Za razliku od vozila sa pogonom na prednje tockove za vozilo Vectre i Calibre 4x4 razvijeno je tada novo, narocito vesanje zadnje osovine, koje se zasnivaju na vec poznatom konceptu kao u Omegi/Senatoru-B.
Viljuske zadnje osovine imaju uzdignutu vodjicu, cime vozilo dobija relativno visok negativni nagib od -1stepen 40 i dobru stabilnost u krivinama.
Prenosni mehanizam zadnje osovine odvojen je od sisteme amortizacije zadnje osovine, kao sto je to vec ucinjeno u Omegi, i pricvrscen je sa cetiri zavrtnja za poprecni nosac.
Pogonske osovine zadnjih tockova pricvrsene su u prenosnom mehanizmu sa samozavatnim prstenovima.
Homokineticki zglobovi su potpuno zatvoreni i nemaju potrebu za odrzavanje.
Kardanska osovina
Kardanska osovina ugradjena u ove modele 4x4 je nove kostrukcije po nacinu prenosa snage na zadnju osovinu i razlikuje se od dosadasnjih izvedbi ugradjenih u Opel vozila.
Pojedinacnim vesanjem tockova otstranjuju se komponente kretanja koje nastaju vibriranjem tockova, koja su nepozeljna za kardansku osovinu a to su:
vertikalno kretanje - uslovljno hodom opruge i
horinzontalno kretanje - uslovljeno geometrijom osovine.
1. prednji homokineticki zglob
2. prednji i zadnji ozubljeni pokretni deo sa maticom
3. prednji i zadnji srednji lezajevi
4. krstasti zglob
5. zadnji zglob
Indukativni davac impulsa
Indukativni davac impulsa je potreban za odredjivanje broja obrtaja i davanja ovog podatka elektronskom komandnom uredjaju. Nalazi se po strani, u pravcu voznje, u bloku motora. Davac se sastoji od zupcast ploce, koja je pricvrscena na radilicu.
Elektronski komandni uredjaj
Elektronski komandni uredjaj je smesten na levoj straniispod instrument table.
Potreban je radi prelaska sa pogona preko svih tockova na pogon preko prednjih tockova. Preduslov za iskljucenje zadnje osovine od razvodnog mehanizma je da se kola krecu vecom brzinom od 25km/h.
Pogon preko svih tockova ce se iskljuciti i kada vozilo stoji odnosno ako je broj obrtaja motora <500 min,sto zavisi od stepena kocenja.
Osim toga elektronika kontrolise ulazno izlazno stanje plauzibilnost/prihvatljivosti komandi. U slucaju greske prelazi na pogon dva tocka a simbol za pogon preko svih tockova na instrument - tabli zasvetli odnosno trepti. Usanovljena greska se unosi u menmoriju kao cod greske.
Davac frekvencije tahometra
Davac frekvencije tahometra se nalazi u Vectri/Calibri 4x4 sa LCD instrumentima na menjacu, a sa mehanickim tahometrom (analogni instrument) u samom tahometru.
Pravougaoni signal koji proizvodi davacfrekvencije tahometra, cija frekvencija raste proporcijonalno sa brzionom vozila, prima komandni uredjaj i preracunava ga u trenutnu brzinu voznje.
Relej za svetlo ili automat stop svetla
U upotrebi je dvostruki kombinovani relej.Pritiskom na papucicu kocnice, relej za svetlo kocnice prekida vezu sa komandnim uredjajem. Pri brzinai preko 25km/h iskljucuje se pogon preko svih tockova pomocu hidraulicne lamelast spojke.
Posle kocenja (papucica kocnice slobodna) trenutno se uspostavlja prenos snage na zadnju osovinu preko lamelaste spojke, tj, pogon preko svih tockova opet dejstvuje.
Kontrolna sijalica za pogon preko svih tockova
svetleci znak za pogon preko svih tockova
Ako se pogonu svih tockova pojavljuje smetnja, to se odmah prikazuje ukljucivanjem odnosno treptanjem kontrolne sijalice za pogon preko svih tockova, koja se nalazi na desnoj strani instrument table.
Kodovi gresaka su:
Utikac za dijagnozu (ALDL-utikac)
Utikac za dijagnozu se nalazi u prostoru za motor, na levoj strani (isti utikac za sve sisteme sa samodijagnozom).Prekidacem za dijagnozu KM-640 u polozaju (J) mogu se pozvati codovi gresaka pogona preko svih tockova. takodje pomocu Tech 1 i program modulom moze se proveravati pogon 4x4.
Kontrola nivoa ulja
Kontrolu nivo ulja mozete obaviti samo kada je sud za pritisak lmelaste spojke pun. Kada je paljenje UKLJUCENO pritisnite 10 do 15 puta kocnice sve dok nivo ulja vise ne raste.Posle toga proverite ulja.
Ako je hladno (20C) nivo ulja mora da bude do donje oznake.
Ako je ulje vruce (80C) nivo ulja treba da bude na gornjoj crti.
Ulje u razvodnom mehanizmu treba menjati u intervalima kao u automatskom menjacu i u skladu za Opel sistemom tehnickog pregleda.
1.KM-640 alat zasamodijagnozu
2.Tech 1 kompjutre
3.Delovi elektronike sa semom blokova elektronike
Ovo bi bila prica o pogonu na sva cetiri tocka iz 1989 god. stim sto bih napomenuo da je jako bitna stvar za ispravnost ovog sistema, da se ima sve cetiri gume istih dimenzija, pritisak u gumama podjednak, zamena ulja u sitemu na vreme i zamena posude tj. hidrorezervoara ili (bombe) kako je ko vec naziva.
Vrlo vazna stvar da bi pogon funkcionisao bez problema