Mercedes Benz W123
Poslato: 26 Jan 2012, 19:40
Neuništiv, nepoderiv, dugotrajan, pouzdan ... Ovim rečima najbolje može da se opiše jedinstveni model Mercedesa, pod internom kodnom oznakom W123. Automobil koji su taksisti obožavali, a gastarbajteri sa ponosom dovozili u tadašnju Jugoslaviju, je i danas moguće videti na ulicama u relativno pristojnom stanju. Već po početku proizvodnje probne (nulte) serije 1975. godine, Mercedes se našao u problemu, jer nije mogao da isprati veliku porudžbinu. Za mnoge kupce vreme isporuke željenog modela, od tri meseca do godinu dana, je jednostavno bilo neprihvatljivo dugo, zbog čega su radnici u Mercedesu zadovoljno trljali ruke. Naime, svi zaposleni u Mercedesu su bili u privilegovanom položaju u odnosu na ostale kupce i svoje modele su dobijali znatno pre redovnih kupaca. Preduzimljivi radnici su momentalno iskoristili priliku za dodatnom zaradom, pa su se tako dugi niz godina nove limuzine kupovale preko reda, i po dosta višoj ceni. U nekim slučajevima je bilo potrebno izdvojiti čak 5.000 maraka više u odnosu na početnu cenu od 18.870 DM.
Januara 1976. godine Mercedes je zvanično prikazao javnosti novu generaciju E klase. Konstrukcijski W123 je preuzeo dosta komponenti sa svog prethodnika, ali je nakon osam godina razvoja svaki deo dodatno unapređen. Sa dizajnerske strane W123 predstavlja vrlo dobru evoluciju poznatog i prepoznatljivog dizajna prethodnika (W115). Sedan verzija je prva ponuđena kupcima, a do kraja proizvodnje 1986. godine ova verzija je činila 90 % od ukupne proizvodnje, odnosno skoro 2.4 miliona primeraka. Coupe verzija, predstavljena u proleće 1976. godine, se odlikovala nešto kraćim međuosovinskim rastojanjem (2.710 mm). Ponuda motora za kupe su činile verzije 230C (kasnije 230CE) i 280C/CE na većini tržišta; dok je za tržište Severne Amerike na raspolaganju bila i verzija 300CD. Lang verzija, predstavljena avgusta 1977. godine, je od standardne bila duža za 630 mm. Karoserija je u zadnjem delu bila produžena na prilično jednostavan način i to tako što su zadnja vrata bila zavarena za strukturnu osnovu prednjih. Produžena verzija je bila na raspolaganju kupcima u verzijama 240D, 300D i 250. Na salonu automobila u Frankfurtu 1977. godine je predstavljena karavan, odnosno Touring/Transport verzija. Proizvodnja karavana je počela u martu 1978. godine u fabrici u Bremenu.
Što se unapređenja i tehničkih novina tiče W123 je 1979. godine dobio prvi turbo dizel motor, dostupan samo u kombinaciji sa automatskim menjačem. 1982. godine dolazi do blagog osvežavanja karoserije, prednji farovi su umesto okrugle od sada u četvorougaonoj formi, servo upravljač i petostepena manuelna transmisija postaju standardni. ABS sistem postaje deo opcione opreme od 1980. godine, dok vazdušni jastuk postaje deo opcione opreme 1982. godine. Servo kočnice sa četiri diska su deo standardne opreme, kao i katalizator, koji postaje sastavni deo motora sa ubrizgavanjem od 1984. godine.
W123 je bio nuđen sa zaista velikim brojem benzinskih i dizel motora, u rasponu snage od 54 do 185 KS. Ponudu motora su činili - 200, 200 D, 200 T, 230 (1977-1978), 230 E, 230 C, 230 CE, 230 T, 230 TE, 240 D (1977-1983), 240 TD, 240 D (Lang), 250, 250 T, 250 (Lang), 280, 280 E (1977-1981), 280 CE (1978-1981), 280 TE, 300 D (1977-1981), 300 TD (1979-1980), 300 TD turbodiesel (1981-1985), 300 D turbodiesel (1982-1985) (SAD tržište), 300 CD (1978-1981) (SAD tržište), 300 CD turbodiesel (1982-1985) (SAD tržište) Najčešća verzija je bila 240D – 455.000 primeraka.
Kada je pouzdanost ove Mercedesove serije u pitanju, prema istraživanju ADAC-a W123 je držao vrh liste pouzdanosti. Verzija 200D je imala prosečno 852.777 Km kada se prvi veći kvar pojavio. Na kraju samo još jedno podsećanje na veliki prodajni uspeh serije W123. U periodu od 1976. do 1986. godine je ukupno proizvedeno 2.696.915 primeraka (2.397.514 sedana, 99.884 kupea i 199.517 karavana). 1980. godine u SR Nemačkoj je registrovano 202.252 primerka Mercedesa W123, dok je Vokswagen bio drugi sa 200.892 Golfa.
Januara 1976. godine Mercedes je zvanično prikazao javnosti novu generaciju E klase. Konstrukcijski W123 je preuzeo dosta komponenti sa svog prethodnika, ali je nakon osam godina razvoja svaki deo dodatno unapređen. Sa dizajnerske strane W123 predstavlja vrlo dobru evoluciju poznatog i prepoznatljivog dizajna prethodnika (W115). Sedan verzija je prva ponuđena kupcima, a do kraja proizvodnje 1986. godine ova verzija je činila 90 % od ukupne proizvodnje, odnosno skoro 2.4 miliona primeraka. Coupe verzija, predstavljena u proleće 1976. godine, se odlikovala nešto kraćim međuosovinskim rastojanjem (2.710 mm). Ponuda motora za kupe su činile verzije 230C (kasnije 230CE) i 280C/CE na većini tržišta; dok je za tržište Severne Amerike na raspolaganju bila i verzija 300CD. Lang verzija, predstavljena avgusta 1977. godine, je od standardne bila duža za 630 mm. Karoserija je u zadnjem delu bila produžena na prilično jednostavan način i to tako što su zadnja vrata bila zavarena za strukturnu osnovu prednjih. Produžena verzija je bila na raspolaganju kupcima u verzijama 240D, 300D i 250. Na salonu automobila u Frankfurtu 1977. godine je predstavljena karavan, odnosno Touring/Transport verzija. Proizvodnja karavana je počela u martu 1978. godine u fabrici u Bremenu.
Što se unapređenja i tehničkih novina tiče W123 je 1979. godine dobio prvi turbo dizel motor, dostupan samo u kombinaciji sa automatskim menjačem. 1982. godine dolazi do blagog osvežavanja karoserije, prednji farovi su umesto okrugle od sada u četvorougaonoj formi, servo upravljač i petostepena manuelna transmisija postaju standardni. ABS sistem postaje deo opcione opreme od 1980. godine, dok vazdušni jastuk postaje deo opcione opreme 1982. godine. Servo kočnice sa četiri diska su deo standardne opreme, kao i katalizator, koji postaje sastavni deo motora sa ubrizgavanjem od 1984. godine.
W123 je bio nuđen sa zaista velikim brojem benzinskih i dizel motora, u rasponu snage od 54 do 185 KS. Ponudu motora su činili - 200, 200 D, 200 T, 230 (1977-1978), 230 E, 230 C, 230 CE, 230 T, 230 TE, 240 D (1977-1983), 240 TD, 240 D (Lang), 250, 250 T, 250 (Lang), 280, 280 E (1977-1981), 280 CE (1978-1981), 280 TE, 300 D (1977-1981), 300 TD (1979-1980), 300 TD turbodiesel (1981-1985), 300 D turbodiesel (1982-1985) (SAD tržište), 300 CD (1978-1981) (SAD tržište), 300 CD turbodiesel (1982-1985) (SAD tržište) Najčešća verzija je bila 240D – 455.000 primeraka.
Kada je pouzdanost ove Mercedesove serije u pitanju, prema istraživanju ADAC-a W123 je držao vrh liste pouzdanosti. Verzija 200D je imala prosečno 852.777 Km kada se prvi veći kvar pojavio. Na kraju samo još jedno podsećanje na veliki prodajni uspeh serije W123. U periodu od 1976. do 1986. godine je ukupno proizvedeno 2.696.915 primeraka (2.397.514 sedana, 99.884 kupea i 199.517 karavana). 1980. godine u SR Nemačkoj je registrovano 202.252 primerka Mercedesa W123, dok je Vokswagen bio drugi sa 200.892 Golfa.