Električni automobili

Opšte diskusije o markama i modelima automobila
Odgovori
Korisnikov avatar
Xepoj87
Postovi: 26737
Pridružio se: 13 Jan 2012, 01:37
Lokacija: Beograd

Električni automobili

Post od Xepoj87 » 26 Jan 2018, 01:25

Da ne bi spamovali Tesla temu, da otvorim novu za sve elektricne automobile, informacije, poredjenja i slicno, posto vecina ljudi ni ne zna ni za sta van Tesle.
Vecina nije ni znala da postoji Smart electric, i ako je izasao pre Tesle, da takodje dugo postoje elektricni automobili iz Renoa, Opela i drugih marki, a sve ih se vise prikljucuje.

Vcrs gledah neki kanal na koji sam nabasao, pa da podelim e-Golf vs Focus Electric :)




Evo i Hyundai Ionic, koji su obojica rekli da bi radije kupili od Focusa i Golfa.

Poslednja izmena od Xepoj87 u 26 Jan 2018, 01:50, izmenjeno 1 put ukupno.
Veče u kome se svi slazu je protraceno.
Prvi znak gluposti je potpuno odsustvo stida.

speedy stikis
Postovi: 1741
Pridružio se: 01 Jul 2016, 12:27

Re: Elektricni automobili

Post od speedy stikis » 26 Jan 2018, 01:30


Korisnikov avatar
ljuba
Postovi: 3974
Pridružio se: 19 Sep 2013, 19:52
Garaža: E200d
Lokacija: Amst

Re: Elektricni automobili

Post od ljuba » 26 Jan 2018, 08:41

Kada smo vec kod ZOEa stariji model (isto izgleda) je jako jeftin u Holandiji - moze da se nadje od 6000Eur sa predjenih nesto sitno kilometara, jedino sto mora da se iznajmljuje akumulator (ne dobijas ga uz auto) i to kosta od 80 eur mesecno za 10.000km godisnje pa na vise... Ali kao uvek imas akumulator u vrhunskom stanju plus imas podrsku ako ti se auto negde isprazni...

PS: Elektricnog Hyundai-a vozi koleginica, vozio sam se pa puta u njemu, stvarno super ide i jako je udoban. Ona je prilicno zadovoljna, jedino je domet (bar kod nje) iz prosle generacije, znaci u najgorem slucaju predje tek nesto preko 100 i nesto kilometara dok se ne isprazni...

Korisnikov avatar
shandu90
Postovi: 8844
Pridružio se: 22 Jan 2016, 23:13
Garaža: Astra G 1.4 Twinport
Lokacija: Novi Sad

Re: Elektricni automobili

Post od shandu90 » 26 Jan 2018, 08:56

Novu Amperu su brutalno odradili, manja nego stara, lepsa, i mnogo veci domet ima.

Sent from my LG-H440n using Tapatalk


Korisnikov avatar
Пунтилак
Banned
Postovi: 228
Pridružio se: 16 Jan 2018, 16:16
Lokacija: favela Beograd

Re: Elektricni automobili

Post od Пунтилак » 26 Jan 2018, 13:53

Malo istorije..
Neki od prvih e mobila

Flocken Elektrowagen ( 1889. godina)
Slika

Rad Tomasa Parkera iz 1895.
Slika


Lunarni roveri ( navodno ostavljeni na Mesecu) sa početka 70ih
Slika



Fića na elektro pogon ( uradi sam varijanta)

Slika
http://www.autoslavia.com/fica-na-elektricni-pogon/

Jedan od elektro Jugića ( rad male firme iz Pančeva)
Slika
http://auto.blog.rs/blog/auto/noviteti/ ... novom-sadu




..i sve isto kao danas - pouzdani, jednostavni ali kratkog dometa i teških baterija

Korisnikov avatar
snork
Postovi: 4207
Pridružio se: 13 Jan 2012, 07:50
Lokacija: Beograd

Re: Elektricni automobili

Post od snork » 27 Jan 2018, 15:05

Puntilak, u pravu si i ti, ali i članovi koji kažu da su moderni električni automobili high-tech i bitno drugačiji.

Ubaciti jednosmerni motor u auto zaista jeste lako. Kao izvor energije su u 19. veku koristili ugljeno-cinkane baterije (sa smešnim kapacitetima), a tokom 20. veka su mnogi hobisti stavljali veći broj automobilskih olovnih akumulatora (kao na tvojim slikama). Ipak, treba imati u vidu da su taj Fića i Jugo sa slike nosili više stotina kilograma dodatnog tereta, mnogo preko svoje fabričke nosivosti, da su projektovane karakteristike automobila (upravljanje, kočenje) zbog toga bile totalno poremećene, i da se nisu mogli registrovati. A max. brzina i domet sa jednim punjenjem su opet bili skromni.

Nikl-kadmijumski akumulatori su postojali, ali su u velikim kapacitetima bile nedostupni običnim ljudima. Njihova gustina energije je bolja od olovnih, ali opet ne toliko da bi bili pogodni za ovu svrhu. Tek sa nastankom litijum-jonskih akumulatora došlo se do dovoljno velike gustine energije i male mase. Oni se kontinuirano usavršavaju i reč je o ogromnim istraživanjima koja koštaju milijarde evra. Osim povećanja gustine energije, predmet istraživanja je i povećanje bezbednosti litijumskih baterija. One su od starta sklone samozapaljenju i moraju se puniti na poseban način. Uz njih uvek ide i elektronika za punjenje, koja je obično integralni deo komercijalno dostupne baterije. I to je sve trebalo istražiti i napraviti i nije došlo preko noći.

U toku su razna istraživanja na sasvim drugim tipovima baterija, a i super-kondenzatori su dostigli dovoljno velike kapacitivnosti i napone da se mogu koristiti za pogon vozila.

Što se tiče motora - postoje tri osnovna tipa: jednosmerni, sinhroni i asinhroni (Teslin, indukcioni). U pravu si da je svaki od njih mnogo prostiji od SUS motora i da su suštinski isti kao pre 150 godina. U pravu si i da su mehanička poboljšanja napravljena na njima u tom periodu mnogo manja od poboljšanja na SUS motorima.

Za pogon vozila (vozova, tramvaja, trolejbusa) su, sve do poslednje četvrtine 20. veka, korišćeni samo jednosmerni motori. Njima se lako upravlja (u smislu promene brzine), a imaju odličnu karakteristiku kretnog momenta (kriva je hiberbola, koja je teorijski beskonačna u nuli, a opada sa porastom brzine). Međutim, zbog postojanja četkica (koje vrše funkciju mehaničke komutacije), jednosmerni motori su prilično bučni i imaju relativno kratak servisni interval jer se četkice troše i potrebno ih je menjati. Dobra strana je što se, osim lakog korišćenja za pogon, lako koriste i za rekuperaciju energije pri kočenju (motor radi kao generator bez ikakvih dodatnih uslova ili upravljanja).

Brzina naizmeničnih (sinhronih i asinhronih) motora zavisi od frekvencije, njihov kretni moment je funkcija napona i frekvencije, a korišćenje za pogon vozila nije bilo moguće pre razvoja energetske elektronike. Elektronski pretvarači - invertori, "prave" potreban napon i frekvenciju i tako omogućuju da motor pod opterećenjem krene iz mesta i da se zatim može menjati njegova brzina. Prvo je trbalo razviti svu potrebnu teoriju ovog elektronskog upravljanja (u svetu je to počelo 1970-ih, kod nas na ETF-u su radili 1980-ih), a paralelno vršiti i istraživanja u oblasti fizike poluprovodnika i proizvesti elektronske komponente sposobne da rade sa snagama od više desetina ili stotina kW. Pogledaj samo koliko je invertorsko upravljanje bilo skupo u kućnoj elektronici (klima uređaji, frižideri) sve do 2000-ih, a tu nije ni približno reč o takvim snagama.

Nije od suštinskog značaja, ali rešen je i problem rekuperacije energije kod ovih motora. Kod sinhoronog (oni se i inače koriste kao generatori u elektranama) se to svodi na upravljanje jednosmernom pobudom rotora, a za asinhrone (čiji je rotor u kratkom spoju i nema električni kontakt sa okruženjem) se dugo mislilo da se i ne mogu koristiti kao generatori, pa se pokazalo da ipak mogu. :)

Itd, itd, tu su i jednosmerni motori bez četkica (brushless) kod kojih se komutacija vrši elektronski, pa onda sinhroni motori sa stalnim magnetom u rotoru (mnogi od nas su ga pravili u 8. razredu OŠ na časovima tehničkog :) - pokušali Amerikanci da koriste za pogon novog razarača klase Zumwalt - ali na kraju nisu uspeli da naprave dovoljno velik stalni magnet :) ). U principu si u pravu kada kažeš da je kod motora malo fundamentalno novih ideja. Pre bih rekao da se stare ideje dopunjuju elektronikom da bi radile ono što pre nisu mogle.
Ђенерал Јанковић

Korisnikov avatar
Geza
Moderator
Postovi: 31636
Pridružio se: 06 Jan 2012, 11:49
Lokacija: Apsurdistan

Re: Električni automobili

Post od Geza » 27 Jan 2018, 15:26

Pošto je snork u materiji. :)
Teorijski bi mogao da se konstruiše kardanom pokretani sinhroni motor (kao generator u hidroelektranama ili kao vetrogeneratora), postavljen na nepogonskoj osovini, koji bi struju proizvodio samim kretanjem točkova automobila?
Najgore je svađati se sa budalom. Prvo te spusti na svoj nivo, a onda te dotuče iskustvom...
Slika Slika

Korisnikov avatar
Laki021
Postovi: 13096
Pridružio se: 13 Jan 2012, 01:41
Garaža: BMW 540i xDrive
Lokacija: Zurich

Električni automobili

Post od Laki021 » 27 Jan 2018, 15:30

Opa, imamo li to opet perpetuum mobile!

Da to “radi” odavno bi to valjda imali. Ako stavis taj generator, ti kocis te tockove.

Korisnikov avatar
Пунтилак
Banned
Postovi: 228
Pridružio se: 16 Jan 2018, 16:16
Lokacija: favela Beograd

Re: Električni automobili

Post od Пунтилак » 27 Jan 2018, 15:41

@ snork:

E hvala Bogu da najzad neko kaže nešto bez "napadačkog" tona.

PS - nisam ni ja rekao da se baš ništa nije promenilo. Baterije su napredovale ( zato i imamo "smatrfonove" od 100g) ali u suštini i dalje je baterija problem kod e-mobila. I dalje su, kad se podvuče crta - teške, (pre)skupe, ograničenog roka trajanja što ih čini neisplativim ( iako jesu napredovale).

Eto..samo da reše bateriju i e-mobil postaje "mejnstrim". Nedostajao bi mi zvuk motora, ali kad pomislim da se vozim na NT plave zone - ma idila :D

Korisnikov avatar
Geza
Moderator
Postovi: 31636
Pridružio se: 06 Jan 2012, 11:49
Lokacija: Apsurdistan

Re: Električni automobili

Post od Geza » 27 Jan 2018, 15:58

Znam da se ponavljam. :)
Laki, a montaža nekog reduktora kao posrednika između točkova i motora?
Najgore je svađati se sa budalom. Prvo te spusti na svoj nivo, a onda te dotuče iskustvom...
Slika Slika

Korisnikov avatar
Laki021
Postovi: 13096
Pridružio se: 13 Jan 2012, 01:41
Garaža: BMW 540i xDrive
Lokacija: Zurich

Re: Električni automobili

Post od Laki021 » 27 Jan 2018, 16:02

Ne vredi :)
Reduktor samo menja broj obrtaja ali ne i snagu. Da li ces praviti jedan “teski” obrtaj motora ili 10 laganih, tockovima svejedno, dokle god je snaga motora ista podjednako ih koci.

Korisnikov avatar
Geza
Moderator
Postovi: 31636
Pridružio se: 06 Jan 2012, 11:49
Lokacija: Apsurdistan

Re: Električni automobili

Post od Geza » 27 Jan 2018, 16:25

Javim ti se kad nađem nekog havarisanog hibrida za eksperimentisanje. :)
Najgore je svađati se sa budalom. Prvo te spusti na svoj nivo, a onda te dotuče iskustvom...
Slika Slika

Korisnikov avatar
Пунтилак
Banned
Postovi: 228
Pridružio se: 16 Jan 2018, 16:16
Lokacija: favela Beograd

Re: Električni automobili

Post od Пунтилак » 27 Jan 2018, 16:39

@geza

Khm...zakon o održanju energije.
Ali, na nizbdrici možda i budeš u pravu ? :think:

Ako bi imao neki softverčić koji bi tvoju napravu uklučivalo samo na nizbrdici, to bi verovatno i funkcionisalo ( "I neispravan sat je tačan 2 puta dnevno")

Korisnikov avatar
Xepoj87
Postovi: 26737
Pridružio se: 13 Jan 2012, 01:37
Lokacija: Beograd

Re: Električni automobili

Post od Xepoj87 » 27 Jan 2018, 17:40

Ako se ne varam, vec postoji rekuperacija energije od "kocenja motorom".
Veče u kome se svi slazu je protraceno.
Prvi znak gluposti je potpuno odsustvo stida.

Korisnikov avatar
Laki021
Postovi: 13096
Pridružio se: 13 Jan 2012, 01:41
Garaža: BMW 540i xDrive
Lokacija: Zurich

Električni automobili

Post od Laki021 » 27 Jan 2018, 17:45

Naravno

Odgovori