Nekoliko pocetnickih pitanja oko procedure kupovine polovnjaka

Razne informacije u vezi kupovine automobila
rookie342
Postovi: 5
Pridružio se: 31 Avg 2020, 09:54

Nekoliko pocetnickih pitanja oko procedure kupovine polovnjaka

Post od rookie342 » 07 Sep 2020, 10:08

Planiram da kupim svoj prvi automobil ali nemam iskustva oko procedure i kako to sve izgleda u praksi. Kupio bih polovnjak od fizickog lica (C segment, 3500-4000e), placeve bih zaobisao. Uradio bih odmah prenos vlasnistva i gledacu da kupim auto iz mog grada (BG) da bih imao manje birokraskih komplikacija. Procitao sam na netu kako to sve okvirno funkcionise ali imam par nedoumica.
Mozda ce neka od ovih pitanja zvucati malo smesno ali ja stvarno nemam nikog iskusnijeg uzivo da pitam pa moram ovako.

1. Kad padne konacna odluka da kupim konkretan automobil, u kom trenutku ja treba da dam pare (gotovina) vlasniku? Da li pre sklapanja kupoprodajnog ugovora ili posle overe ugovora kod notara ili kad? Da li je potreban svedok za tu primopredaju (npr. notar)? Licno ne volim da nosim gotovinu sa sobom i mozda bih radije preneo novac preko racuna (fizicko lice ka fizickom licu), ali ne znam ima li to nekih dodatnih peripetija?

2. Kad ja vlasniku dam pare, on meni treba da preda sledece:
- dva kljuca
- saobracajnu dozvolu
- polisu osiguranja
Da li je to sve? U vezi dva kljuca, kako ja da znam da ne postoji treci kljuc kojim se moze auto otkljucati i ukrasti?

3. U kom trenutku ja postajem formalno vlasnik vozila? Overom ugovora kod notara ili dobijanjem od MUP-a nove saobracajne dozvole na moje ime ili...?

4. Kada kupim taj auto, da li ja smem po zakonu da ga vozim na staru saobracajnu dozvolu (pod uslovom da registracija jos nije istekla) dok se ne zavrsi sva birokratija (poreska uprava izda resenje o placenom porezu i MUP izda novu saobracajnu dozvolu)? Ili auto mora da mi bude parkiran dok se sve to ne zavrsi? Ovo pitam jer cujem da izdavanje poreskog resenja moze potrajati par nedelja + jos nedelju dana za izdavanje nove saobracajne dozvole (pricam za BG).

5. Kakva je situacija ako postoje neke prepravke na automobilu koje bi mogle biti problem na tehnickom pregledu? Npr. ugradjivanje ksenona, zatamnjivanje stakala i sl. Da li da izbegavam takva vozila ili je to sve ok ako mi vlasnik da dokumentaciju (atest i sta vec treba) za te stvari? Kako da proverim da li je atest regularan? Da li je to sto je automobil trenutno registrovan sa takvim prepravkama dovoljan dokaz da nece biti problema na sledecem tehnickom pregledu za registraciju?

6. Svakako bih pre kupovine doterali auto majstoru da pregleda na dizalici pa me zanima koliko detaljno se taj pregled vrsi? Sta to okvirno majstor pregleda a sta da ne ocekujem da mi moze reci (kapiram da se ne radi otvaranje motara i slicne komplikovane stvari)? Koliko otprilike traje takav jedan pregled? I da li je ok da trazim majstoru (koji mi nije drugar) i da provoza auto (ako vlasnik pristane) i kaze misljenje iz voznje?

I par pitanja iz prakse a u vezi cenjkanja (priznacu nisam neki pregovarac) posto vidim da za vecinu oglasa cena nije fiksna:

7. Ako recimo majstor utvrdi da ima nekoliko stvari za popravku ili zamenu, da li je uobicajeno da od vlasnika trazim da spusti cenu za to koliko bi okvirno kostala ta ulaganja? Ili je cesce praksa da se ti troskovi podele jednako?

8. Posto sam procitao da je uobicajena praksa da kupac placa porez na prenos vlasnistva, da li se u praksi to koristiti za cenjkanje, tipa da se spusti cena auta za polovinu tog iznosa kako bi deo poreza pao na prodavca?

Hvala unapred na odgovorima, a ako imate jos neki savet za nekog ko prvi put ovo sve radi rado bih ga procitao.

Korisnikov avatar
grujicd
Postovi: 8366
Pridružio se: 16 Jan 2012, 13:32
Garaža: Honda Jazz 1.4 2007 & CR-V 2.0 2012
Lokacija: Beograd

Re: Nekoliko pocetnickih pitanja oko procedure kupovine polovnjaka

Post od grujicd » 07 Sep 2020, 10:20

Samo ću da prokomentarišem (1), za ostalo sigurno ima ljudi koji bolje znaju. Ne možeš da prebaciš devize na račun drugog fizičkog lica, bar ne bez ovlašćenja. U najboljem slučaju ako imate obojica račun u istoj banci, dođete obojica na šalter, oni kao tebi isplate keš sa računa, a njemu uplate, samo što ne moraju da se broje i predaju novčanice. Sem toga, jedino preko dinarskog računa, ali ti se ot ne isplati zbog kursnih razlika i provizija.

Korisnikov avatar
OMP
Postovi: 8040
Pridružio se: 15 Feb 2013, 11:57
Garaža: GP TJet
Lokacija: Krusevac

Re: Nekoliko pocetnickih pitanja oko procedure kupovine polovnjaka

Post od OMP » 07 Sep 2020, 11:29

Kao prvo sumnjam da ce ti neko prodati auto i da se zeza oko prebacivanja para sa racuna, svi traze kes i to ces dati onda kad se dogovorite, obicno se novac daje onog trenutka kad se i ti odlucis za kupovinu a papirologija se naknadno zavrsava. Mozes sa vlasnikom napraviti interni ugovor uz dva svedoka da si mu isplatio odredjenu sumu novca ali ako odmah idete da zavrsavate kp ugovor onda ne mora. U principu sve se svodi na medjusobnu slobodnu procenu. Kupio sam i prodao dosta kola bez ikakvih drugih papira osim neophodnih a to su kp ugovor ili ovlascenje, nikad nije bilo problema. U danasnje vreme nije lose proveriti auto u apr-u dal nije slucajno upisan na konto nekog duga ili poreza prema drzavi pa u tom slucaju prenos nije moguc. Moze preko tablica da se proveri na sajtu apr u zalozna prava.

Sto se kljuceva tice zasto mora da ima dva kljuca? Nije obavezno i tu naravno nilkad neces biti siguran dal postoji i tak drugi kljic ako ga nije prijavio a kamoli treci.

Vlasnik auta postajes onda kad platis porez na prenos i odes po novi saobracajnu na tvoje ime. Smes da vozis auto sve vreme ako je registrovan, ne moras da cekas saobracajnu na tvoje ime. Obaranje cene na konto placanja poreza nije realno jer se podrazumeva da kupac to placa sem ako se vlasnik ne izjasni drugacije.

Za prepravke moras sam da vidis sta je uradjeno i ako smatras da nesto moze biti sporno ili trazis papire za to (atest) ili odes na prvi teh pregled sa autom i njih pitas da li takav auto moze da prodje teh ili ne.

Svaki iole dobar majstor ce znati sta da gleda i kako da gleda kao i da proceni sta treba da se radi na autu. Na osnovu toga moze da se cenka ako su ulaganja veca ali i to opet zavisi od prodavca do prodavca.

lami
Postovi: 3270
Pridružio se: 19 Feb 2017, 15:34
Lokacija: Smederevo

Re: Nekoliko pocetnickih pitanja oko procedure kupovine polovnjaka

Post od lami » 07 Sep 2020, 12:36

Samo da napomenem, za naknadno ugradjene ksenone ne postoji nikakav atest, odnosno zvanicno ne bi trebalo da prolaze tehnicki, ali u praksi mislim da ne gledaju.

Послато са SM-N960F помоћу Тапатока


Korisnikov avatar
Joker
Postovi: 495
Pridružio se: 23 Jan 2016, 15:43
Garaža: Kamiq Ambition 1.0 TSI DSG
Lokacija: Subotica
Kontakt:

Re: Nekoliko pocetnickih pitanja oko procedure kupovine polovnjaka

Post od Joker » 07 Sep 2020, 12:51

OMP je napisao:
07 Sep 2020, 11:29
Sto se kljuceva tice zasto mora da ima dva kljuca? Nije obavezno i tu naravno nilkad neces biti siguran dal postoji i tak drugi kljic ako ga nije prijavio a kamoli treci.
Ja bi teško kupio auto bez dva originalna ključa.

E sad ne poznajem toliko dobro materiju oko ključeva, ali ako dobro znam postoji mogućnost da samo ta dva ključa (koja imaš)budu prijavljeni na komp i funkcionišu. Možda grešim, ispravićete me.

ikac2000
Postovi: 5857
Pridružio se: 08 Jul 2012, 22:50

Re: Nekoliko pocetnickih pitanja oko procedure kupovine polovnjaka

Post od ikac2000 » 07 Sep 2020, 12:59

A treci samo da otvori bravu, jer je izbacen iz kompa. Ja sam imao taj slucaj kada sam izgubio originalni, koji je bio izbacen iz kompa.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Korisnikov avatar
YUgisa
Postovi: 717
Pridružio se: 29 Jan 2014, 18:52
Garaža: Yugo 1.1EFI
Lokacija: Subotica
Kontakt:

Re: Nekoliko pocetnickih pitanja oko procedure kupovine polovnjaka

Post od YUgisa » 07 Sep 2020, 13:57

rookie342 je napisao:
07 Sep 2020, 10:08
5. Kakva je situacija ako postoje neke prepravke na automobilu koje bi mogle biti problem na tehnickom pregledu? Npr. ugradjivanje ksenona, zatamnjivanje stakala i sl. Da li da izbegavam takva vozila ili je to sve ok ako mi vlasnik da dokumentaciju (atest i sta vec treba) za te stvari? Kako da proverim da li je atest regularan? Da li je to sto je automobil trenutno registrovan sa takvim prepravkama dovoljan dokaz da nece biti problema na sledecem tehnickom pregledu za registraciju?
Kad sam ja registrovao auto po novim propisima, obisao sam 14 tehnickih pregleda i ni jedan tehnicki pregled nije imao istu pricu sa drugim. Bukvalno sta god nije bilo fabricko je neko rekao da nije problem dok je drugom bio glavni problem, na jednom mestu nije bio ni problem auto nego cinjenica da je tehnicki pregled na mestu druge registracione oznake (drug je rekao da se "uselim" kod njega da bih prijavio auto na druge tablice :rofl: )... Sestra je registrovala auto najnormalnije prve godine nakon uvodjenja novih propisa o tehnickom pregledu i onda sledece godine na istom mestu kod istih ljudi nije moglo iako se nista nije promenilo na autu :kezo: Tako da sto se mog iskustva tice, definitivno ne bih bio opusten ni da znam da kupujem fabricki auto...
Being second is to be the first of the ones who loose...

Korisnikov avatar
Dare4x4
Postovi: 3159
Pridružio se: 22 Avg 2014, 17:00

Re: Nekoliko pocetnickih pitanja oko procedure kupovine polovnjaka

Post od Dare4x4 » 07 Sep 2020, 14:14

Ista iskustva sa tehničkim pregledom imam i ja ali uglavnom im je bitno kako izgleda na slici. Npr kod nekih traktorska prikolica iz 1984. mora da ima svetlo registarske tablice, a kod drugih ne mora. Fabrički ga nikad nije imala. Kod jednog gume na istoj osovini moraju biti identične, kod drugog moraju samo biti istih dimenzija itd. Za auto prikolicu neki traže zadnju maglenku i rikverc svetlo, neki ne. Nije ih imala ni kad je bila nova i nemoguće ih je dodati na auto sa sedmopolnim priključkom, a koji je legalan...

Korisnikov avatar
OMP
Postovi: 8040
Pridružio se: 15 Feb 2013, 11:57
Garaža: GP TJet
Lokacija: Krusevac

Re: Nekoliko pocetnickih pitanja oko procedure kupovine polovnjaka

Post od OMP » 07 Sep 2020, 14:40

Joker je napisao:
07 Sep 2020, 12:51

Ja bi teško kupio auto bez dva originalna ključa.

Ne bi kupio dobar primerak zato jer nema dva kljuca? A ko ti garantuje da i pored ta dva kljuca nema jos jedan napravljen koji nece da ti da, moze da ima 5 kljuceva i da svaki pali auto to ne moraju biti fabricki kljucevi vec napravljeni kod kljucara, svaki novi kljuc moze da se kodira tako da ta prica samo dva su aktivna ne pije vodu ako se vec tripujes na kradju auta broj kljuceva nije nikakva garancija

Korisnikov avatar
Joker
Postovi: 495
Pridružio se: 23 Jan 2016, 15:43
Garaža: Kamiq Ambition 1.0 TSI DSG
Lokacija: Subotica
Kontakt:

Re: Nekoliko pocetnickih pitanja oko procedure kupovine polovnjaka

Post od Joker » 07 Sep 2020, 14:55

Ne vidim problem što sam izneo svoje mišljenje, naravno da ako je sve ostalo u redu a ima jedan ključ ostaviću prodavcu izbor da napravi još jedan i proda mi auto ili ne napravi i prodaje ga i dalje.

Ako na komp prijaviš samo ta dva koja imaš fizički kod sebe mislim da svi ostali postaju neaktivni i ne možeš startovati motor sa njima.

lami
Postovi: 3270
Pridružio se: 19 Feb 2017, 15:34
Lokacija: Smederevo

Re: Nekoliko pocetnickih pitanja oko procedure kupovine polovnjaka

Post od lami » 07 Sep 2020, 15:11

Mislim da sam negde vec pisao, kljucar lako moze da napravi kopiju kljuca, u tom slucaju on kopira kod vec postojeceg kljuca, ne moze nikako da se zna da je to uradjeno.
Jedini nacin da budes 100 siguran je da ti u ovlascenom izbace kodove postojecih i naprave nove.
Tj, u racunaru su ti kodovi a i b, kljucar uzme kljuc sa kodom A, snimi ga, nareze novi kljuc i u ubaci kod A.
Ti mozes da ubacis taj kod u neograniceni broj kljuceva.

Послато са SM-N960F помоћу Тапатока



Korisnikov avatar
OMP
Postovi: 8040
Pridružio se: 15 Feb 2013, 11:57
Garaža: GP TJet
Lokacija: Krusevac

Re: Nekoliko pocetnickih pitanja oko procedure kupovine polovnjaka

Post od OMP » 07 Sep 2020, 16:54

Joker je napisao:
07 Sep 2020, 14:55
Ne vidim problem što sam izneo svoje mišljenje, naravno da ako je sve ostalo u redu a ima jedan ključ ostaviću prodavcu izbor da napravi još jedan i proda mi auto ili ne napravi i prodaje ga i dalje.

Ako na komp prijaviš samo ta dva koja imaš fizički kod sebe mislim da svi ostali postaju neaktivni i ne možeš startovati motor sa njima.
ja i ne vidim nikakav problem samo kazem da se time nisi zastitio od potencijalne kradje ako je to glavni problem kod broja kljuceva jer ih mozes praviti neograniceno kod kljucara. Skoro sam prodao auto sa dva obicna kljuca koji nisu bili daljinc, kupac je otisao i napravio daljinski jer je hteo da mu se auto otvara na daljinac, znaci sad ima 3 kljuca i sva mogu da startuju motor tako da to sa kompom i prijavom broja kljuceva pije vodu samo u slucaju ovl. servisa, npr. kod mercedesa, mozes da odes i trazis da ti poniste postojece kljuceve i naprave ti nove, time si se 100% osigurao od kradje ali to prilicno kosta mada za neki skup auto ta cifra i ne treba da bude problem.

Korisnikov avatar
Joker
Postovi: 495
Pridružio se: 23 Jan 2016, 15:43
Garaža: Kamiq Ambition 1.0 TSI DSG
Lokacija: Subotica
Kontakt:

Re: Nekoliko pocetnickih pitanja oko procedure kupovine polovnjaka

Post od Joker » 07 Sep 2020, 17:25

Naravno, uvek postoji izbor za kupca. Moj izbor je da ima dva ključa. Razlog nije samo zaštita od krađe. Troškovi izrade, da li će daljinski raditi, mislim da je kod alfe to problem itd. Ne bi da razmišljam o tome.
Svako ima svoj izbor. Npr ja ne razumem zašto prodavac ne napravi drugi ključ ako ga nema? Ali to je izbor prodavca.

Korisnikov avatar
OMP
Postovi: 8040
Pridružio se: 15 Feb 2013, 11:57
Garaža: GP TJet
Lokacija: Krusevac

Re: Nekoliko pocetnickih pitanja oko procedure kupovine polovnjaka

Post od OMP » 07 Sep 2020, 18:37

sto bi prodavac pravio drugi kljuc, to je 50-100e troska za ove prosecne automobile, kod novijih mnogo skuplje, nece svako sebe da baca na taj trosak, slazem se da je drugi kljuc bitan ali mnogi ga nemaju i ne razmisljaju o njemu. Ne znam koji je problem sa kljucem i kod koje alfe?

ftj
Postovi: 13036
Pridružio se: 26 Jan 2012, 11:43
Garaža: vw golf 2.0
Lokacija: Beograd

Re: Nekoliko pocetnickih pitanja oko procedure kupovine polovnjaka

Post od ftj » 07 Sep 2020, 18:43

Ja ne znam kako ti ne vidis. Kada ti kao kupcu prodavac kaze da ima samo jedan kljuc to je automatski alarm, koji moze i ne mora biti lazan. Samim tim da prodavac ne bi nepotrebno izgubio kupce u interesu mu je da ima dva kljuca.

Odgovori