Šta je snaga, a šta obrtni moment?
Re: Šta je snaga, a šta obrtni moment?
Moment je posledica sile, a snaga je posledica momenta (sile.). Ne može da se nadoknadi snaga, a da se samim tim ne poveća i moment i obrnuto. Najbolje ubrzanje je kad je najveća moguća vučna sila na točku, a tada je i najveći moment na točku i najveća snaga na točku. Najveća snaga u motoru je kad je najveći proizvod momenta u motoru i broja obrtaja motora. Sve je to linearno povezano i ne može da se gleda šta je bitnije.
- dragvorl
- Site Admin
- Postovi: 24701
- Pridružio se: 06 Jan 2012, 13:03
- Garaža: Fiat Stilo 1.9 MJ
- Lokacija: NS
- Kontakt:
Re: Šta je snaga, a šta obrtni moment?
Menjac moze da se ponasa kao multiplikator ili reduktor momenta, snage koliko motor ima toliko moze da isporuci, moze da se menja karakteristika snage kroz obrtaje, ali ne moze se dobiti vise od one vrednosti koliko motor isporuci. Ajd sad kad smo vec tu, mislim da bi inzenjeri koji projektuju u sustini vise voleli da motori ne moraju da isporucuju tolike momente, jer zbog toga moraju da se koriste masivniji elementi, vece mase...

Mauro Forghieri:"Power comes from speed, torque without speed is nothing"
Life is funny, skies are sunny, Bees make honey, who needs money
Re: Šta je snaga, a šta obrtni moment?
Odlično poznavanje bimmera za jednog vagenovcaIvan napisao:To je manuelni, koliko znam svaki zf8 ima iste odnose, samo se final drive razlikuje, ako se ne varam 20d je na nekih 1800rpm na 120kmh, a 20i na 2000rpm, jako su slicni.
Послато са GT-N7100

Re: Šta je snaga, a šta obrtni moment?
Snaga ostaje ista zato sto se u menjaču prilikom multiplikacije ili redukcije momenta menja i broj obrtaja obrnuto srazmerno pa proizvod momenta i broja obrtaja ostaje isti. Snaga je posledica, a ne uzrok.
- dragvorl
- Site Admin
- Postovi: 24701
- Pridružio se: 06 Jan 2012, 13:03
- Garaža: Fiat Stilo 1.9 MJ
- Lokacija: NS
- Kontakt:
Re: Šta je snaga, a šta obrtni moment?
Snaga jeste slozenija od obrtnog momenta jer ukljucuje i vreme, a ubrzanje se vrsi kroz vreme. Moment je jedinica nezavisna od vremena.

Mauro Forghieri:"Power comes from speed, torque without speed is nothing"
Life is funny, skies are sunny, Bees make honey, who needs money
Re: Šta je snaga, a šta obrtni moment?
Moment je uzrok ubrzanja i posledica toga je snaga. Nema snage same od sebe. Snaga je izvedena veličina i ne može se izmeriti nego se meri sila, moment ili šta već pa se odatle računa snaga.
- dragvorl
- Site Admin
- Postovi: 24701
- Pridružio se: 06 Jan 2012, 13:03
- Garaža: Fiat Stilo 1.9 MJ
- Lokacija: NS
- Kontakt:
Re: Šta je snaga, a šta obrtni moment?
Naravno, na dinamometru se meri moment u osnovi.
Kako je rad sila koja deluje na nekoj putanji, a snaga je rad/vreme, napravio bih jednu analogiju. Kada neko gura auto, i predje odredjeni put gurajuci auto odredjenom silom vrsi rad. Kad auto gura brze istom silom ostvaruje se veca snaga. Isto tako, ako se gura vecom silom, ali sporije dobija se ista snaga. Dakle, ako se sila ogromna, to ne znaci nista za ubrzanje dok nema brzinu. U mom potpisu pise "Power comes from speed, torque without speed is nothing", to je citat Maura Forghieria, slavnog italijanskog inzenjera koji je konstruisao motore u F1 za vise timova, pa i Ferrari.
Kako je rad sila koja deluje na nekoj putanji, a snaga je rad/vreme, napravio bih jednu analogiju. Kada neko gura auto, i predje odredjeni put gurajuci auto odredjenom silom vrsi rad. Kad auto gura brze istom silom ostvaruje se veca snaga. Isto tako, ako se gura vecom silom, ali sporije dobija se ista snaga. Dakle, ako se sila ogromna, to ne znaci nista za ubrzanje dok nema brzinu. U mom potpisu pise "Power comes from speed, torque without speed is nothing", to je citat Maura Forghieria, slavnog italijanskog inzenjera koji je konstruisao motore u F1 za vise timova, pa i Ferrari.

Mauro Forghieri:"Power comes from speed, torque without speed is nothing"
Life is funny, skies are sunny, Bees make honey, who needs money
Re: Šta je snaga, a šta obrtni moment?
To ja sve vreme i pišem. Snaga je posledica momenta (sile) i broja obrtaja (brzine). Ako fali momenta ili obrtaja nema ni snage.
- Ji 4Tze
- Postovi: 8230
- Pridružio se: 22 Jan 2012, 23:10
- Garaža: Mercedes E Class 220d All-Terrain
- Lokacija: Beograd
Re: Šta je snaga, a šta obrtni moment?
Nenene, moment je posledica energije nastale sagorevanjem u cilindru.
Nema momenta bez sagorevanja, jedan W=1J/s
snaga motora se predstavlja u kW.
Da bi izmerio snagu, šta meriš na dinamometru? Nm na točku i onda konvertuješ da bi dobio Nm na radilici. Nm je krajnja mera.
Nm i KW su merne jedinice koje opisuju performanse motora ali ono što je jedino važno je snaga prema težini. Ona određuje koji motor je jači pri poređenju. Ne tork.
Svakom motoru (ne samo kod automobila) je osnovna specifikacija - snaga...
Nema snage bez momenta, da, ali auto sa motorom od 150 kW je uvek brži od onog sa 10 kW manje i 100 Nm više momenta, ako imaju istu težinu, je l...


Da bi izmerio snagu, šta meriš na dinamometru? Nm na točku i onda konvertuješ da bi dobio Nm na radilici. Nm je krajnja mera.
Nm i KW su merne jedinice koje opisuju performanse motora ali ono što je jedino važno je snaga prema težini. Ona određuje koji motor je jači pri poređenju. Ne tork.
Svakom motoru (ne samo kod automobila) je osnovna specifikacija - snaga...
Nema snage bez momenta, da, ali auto sa motorom od 150 kW je uvek brži od onog sa 10 kW manje i 100 Nm više momenta, ako imaju istu težinu, je l...
Boringly average, but also perfect for school run mums
Re: Šta je snaga, a šta obrtni moment?
Na probnom stolu i valjcima se meri slila preko davaca sile koji preko poluge sprečava kočnicu da se okreće, pa se preko izmerene sile i kraka računa moment, pa moment i broj obrtaja daju snagu. Može da se meri i moment ali su senzori jako skupi. Napravio sam kompletan sistem za merenje i snimanje podataka na probnom stolu na kojem radim.
Ne gledaš maksimalni moment motora nego maksimum proizvoda momenta i broja obrtaja što daje maksimalnu snagu. Ako fali momenta ili broja obrtaja fali i snage.
Priča se još komplikuje pošto efikasnost motora zavisi od oblika krive momenta ali o tome sutra.
Ne gledaš maksimalni moment motora nego maksimum proizvoda momenta i broja obrtaja što daje maksimalnu snagu. Ako fali momenta ili broja obrtaja fali i snage.
Priča se još komplikuje pošto efikasnost motora zavisi od oblika krive momenta ali o tome sutra.
Re: Šta je snaga, a šta obrtni moment?
To je filozofsko pitanje, tipa kokoska i jaje. Kao sto je napisano sve pocinje pretvaranjem hemijske energije u toplotnu i mehanicku sto mu u jedinici vremena znaci snaga. Ali posle se mere sile i snaga je posledica sila, mislim da nema razloga za diskusiju na tu temu.
Ono sto smo za sada zakljucili:
1. Auto sa osetno vise snage je osetno brzi od slicnog auta pa makar drugi imao i visestruko veci moment.
2. Slicni auti iste snage imaju slicne performanse nevezano za moment.
3. Slicni auti sa istim momentom imaju potpuno razlicite performanse zavisno od snage.
4. Automatski menjaci a posebno CVT pri max ubrzanju (punom gasu) motor drze u tacki maks snage a ne max momenta. Mora biti da vragolani nesto znaju
Posebno je sokantna necija izjava da je pri max snazi ubrzanje 0. Ovo moze biti samo pri max brzini.
Cini mi se da je ovo posledica loseg razumevanja ravnoteznog stanja (telo koje se krece ubrzano nije u ravnotezi a jednacine se izjednacavaju uvodjenjem inercijalnih sila koje su nista drugo no m•a, tj predstavljaju ubrzanje) i stabilne radne tacke motora (motor pri ubrzanju nije u stabilnoj radnoj tacki, niti ima razloga da bude).
Ono sto smo za sada zakljucili:
1. Auto sa osetno vise snage je osetno brzi od slicnog auta pa makar drugi imao i visestruko veci moment.
2. Slicni auti iste snage imaju slicne performanse nevezano za moment.
3. Slicni auti sa istim momentom imaju potpuno razlicite performanse zavisno od snage.
4. Automatski menjaci a posebno CVT pri max ubrzanju (punom gasu) motor drze u tacki maks snage a ne max momenta. Mora biti da vragolani nesto znaju

Posebno je sokantna necija izjava da je pri max snazi ubrzanje 0. Ovo moze biti samo pri max brzini.
Cini mi se da je ovo posledica loseg razumevanja ravnoteznog stanja (telo koje se krece ubrzano nije u ravnotezi a jednacine se izjednacavaju uvodjenjem inercijalnih sila koje su nista drugo no m•a, tj predstavljaju ubrzanje) i stabilne radne tacke motora (motor pri ubrzanju nije u stabilnoj radnoj tacki, niti ima razloga da bude).
-
- Postovi: 575
- Pridružio se: 23 Feb 2013, 17:52
- Garaža: Audi A3 Sportback
- Lokacija: Darmstadt, Deutschland
Re: Šta je snaga, a šta obrtni moment?
Prvo, glavni parametar za konstrukciju menjaca je Max moment, a ne max snaga...
Drugo, zavisnost momenta i snage nije linearna, a to se najbolje vidi na spoljasnjoj brzinskoj karakteristici motora. U rezimu max snage, moment pada. Pogotovo kod diesela je nelinearnost izrazena. Jer kriva snage nije ravna kao kriva max momenta.
Evo malo gradiva, pa prouci...
http://ttl.masfak.ni.ac.rs/TKV/IV_Vucni_bilans.pdf
Laki, procitaj stranu 32. Verovatno profesori sa masinskog fakulteta znaju nesto.
https://tkdv.files.wordpress.com/2012/0 ... kripta.pdf
A na toj strani pise, i nije izvuceno iz konteksta:
CITAT:
S obzirom na to da obrtni moment (odnosno snaga) nema jednu konstantnu vrednost, već različite vrednosti za različite brojeve obrtaja, postavlja se pitanje šta je to što određuje na kom režimu odnosno pri kom broju obrtajaće motor raditi. Pri tome treba imati u vidu da motor svojim obrtnim momentom savlađuje neki spoljni otpor(5)
(5) Ako na motor nije povezan nikakav spoljni otpor, njegov izlazni moment je jednak nuli (treći Njutnov zakon – princip akcije i reakcije)! Ovo je uvek slučaj kod vozila sa menjačem u položaju praznog hoda ili sa isključenom spojnicom, bez obzira na položaj pedale za gas!
KRAJ CITATA
Drugo, zavisnost momenta i snage nije linearna, a to se najbolje vidi na spoljasnjoj brzinskoj karakteristici motora. U rezimu max snage, moment pada. Pogotovo kod diesela je nelinearnost izrazena. Jer kriva snage nije ravna kao kriva max momenta.
Evo malo gradiva, pa prouci...
http://ttl.masfak.ni.ac.rs/TKV/IV_Vucni_bilans.pdf
Laki, procitaj stranu 32. Verovatno profesori sa masinskog fakulteta znaju nesto.
https://tkdv.files.wordpress.com/2012/0 ... kripta.pdf
A na toj strani pise, i nije izvuceno iz konteksta:
CITAT:
S obzirom na to da obrtni moment (odnosno snaga) nema jednu konstantnu vrednost, već različite vrednosti za različite brojeve obrtaja, postavlja se pitanje šta je to što određuje na kom režimu odnosno pri kom broju obrtajaće motor raditi. Pri tome treba imati u vidu da motor svojim obrtnim momentom savlađuje neki spoljni otpor(5)
(5) Ako na motor nije povezan nikakav spoljni otpor, njegov izlazni moment je jednak nuli (treći Njutnov zakon – princip akcije i reakcije)! Ovo je uvek slučaj kod vozila sa menjačem u položaju praznog hoda ili sa isključenom spojnicom, bez obzira na položaj pedale za gas!
KRAJ CITATA
Re: Šta je snaga, a šta obrtni moment?
Znači, dizlo je Bogotac.
Re: Šta je snaga, a šta obrtni moment?
To je ono sto ti ne razumes, auto i njegove inercijalne sile uvek mogu potpuno da opterete motor (ako gume mogu to da isprate), da nije tako koja bi bila poenta jakih motora tako da ne smaraj vise sa tim citatom koji ne sluzi nicemu i nema veze sa temom.
Bolje uradi ono sto sam ti rekao da uradis i razjasnice ti se.
Tacno je i da se menjac dimenzionise na moment i sta sa tim, kakve to ima veze sa performansama auta?
Bolje uradi ono sto sam ti rekao da uradis i razjasnice ti se.
Tacno je i da se menjac dimenzionise na moment i sta sa tim, kakve to ima veze sa performansama auta?
Re: Šta je snaga, a šta obrtni moment?
Nije samo bitno kolika je maksimalna snaga, nego kolika je kroz obrtaje.
Dva automobila sa podjednako KS mogu imati različite performanse, čak može da se desi da slabiji pravi bolja vremena na stazi, jer u ostalim režimima, van maksimalne snage, ima više KS, odnosno Nm.
Sad su menjači napredovali, zgusnute su brzine i radni režim motora može da se suzi. Takođe hibrid dodatno može da suzi radni režim, jer ti elastičnost više nije toliko preko potrebna.
Stvar je prosta, ako auto kroz obrtaje ima više Nm znači da ima i više KS. Zatim se doda menjač koji tu dodatno zakomplikuje poređenje. Benzinci obično imaju danas dugačke menjače. Da su kraći i okrenuti performansama samo, bili bi još brzi.
Tapatalk
Dva automobila sa podjednako KS mogu imati različite performanse, čak može da se desi da slabiji pravi bolja vremena na stazi, jer u ostalim režimima, van maksimalne snage, ima više KS, odnosno Nm.
Sad su menjači napredovali, zgusnute su brzine i radni režim motora može da se suzi. Takođe hibrid dodatno može da suzi radni režim, jer ti elastičnost više nije toliko preko potrebna.
Stvar je prosta, ako auto kroz obrtaje ima više Nm znači da ima i više KS. Zatim se doda menjač koji tu dodatno zakomplikuje poređenje. Benzinci obično imaju danas dugačke menjače. Da su kraći i okrenuti performansama samo, bili bi još brzi.
Tapatalk