Šta je snaga, a šta obrtni moment?
- Ji 4Tze
- Postovi: 8230
- Pridružio se: 22 Jan 2012, 23:10
- Garaža: Mercedes E Class 220d All-Terrain
- Lokacija: Beograd
Re: Šta je snaga, a šta obrtni moment?
evo primer, svi su tu negde sa snagom al Honda ima skoro duplo manje Nm i zato gora međuubrzanja u neadekvatnom stepenu prenosa, tipa 80-120
http://www.zeperfs.com/en/match1260-1453-2689.htm
http://www.zeperfs.com/en/match1260-1453-2689.htm
Boringly average, but also perfect for school run mums
- dragvorl
- Site Admin
- Postovi: 24701
- Pridružio se: 06 Jan 2012, 13:03
- Garaža: Fiat Stilo 1.9 MJ
- Lokacija: NS
- Kontakt:
Re: Šta je snaga, a šta obrtni moment?
Ma jasta, kao i oni tamo sto konstruisu te silne Nm.Velja napisao:
Gurnuli su glave u formule i definicije, pa ne vide šumu od drveta



Mauro Forghieri:"Power comes from speed, torque without speed is nothing"
Life is funny, skies are sunny, Bees make honey, who needs money
Re: Šta je snaga, a šta obrtni moment?
Ovo je suština oko koje se ne razumemo. Motor ne može odjednom da radi na maksimalnoj karakteristici. Čak i kod automobila sa CVT menjačem motoru je potrebno neko vreme da pri davanju punog gasa sa parcijalne karakteristike snage pređe na maksimalnu karakteristiku. To vreme direktno zavisi od krive momenta, odnosno položaja maksimalnog momenta u odnosu na položaj maksimalne snage. Zbog toga se često dešava da slabiji auto na početku ubrzavanja napravi toliku razliku da je jačem posle džabe što je brži. Ne pobeđuje na drag trkama uvek auto sa većom izlaznom brzinom. Posebno izraženo kod turbo motora, donekle rešivo anti-lagom uz ozbiljne troškove.Laki021 napisao:
2. Slicni auti iste snage imaju slicne performanse nevezano za moment.
Re: Šta je snaga, a šta obrtni moment?
Upravo ovo je suština koja objašnjava sve. Nije bitno samo kolika je maksimalna snaga nekog motora, ona ne govori dovoljno. Mnogo je bitnije kako je raspoređen moment kroz obrtaje i uparenost sa menjačem. Odnosno, motor sa više torka na nižim obrtajima je manje zahtevan po pitanju menjača, a motor sa usko raspoređenim maksimalnim momentom u višim obrtajima mora da ima poprilično usklađen menjač sa osnovnom funkcijom automobila.
Uopšte nije tako jednostavno da se može u jednoj rečenici odlučiti šta je bitnije. Suština je da max tork sam po sebi i max snaga apsolutno nisu dovoljne da daju sve potrebne informacije o potencijalnim performansama automobila.
Doduše, treba uzeti u obzir da je u to vreme verovatno broj brzina u menjaču bio 3 ili 4, pa je značaj torka bio veći. Što ima više brzina, to je elastičnost motora manje kritična."Horsepower sells cars, torque wins races."
-Enzo Ferrari
Uopšte nije tako jednostavno da se može u jednoj rečenici odlučiti šta je bitnije. Suština je da max tork sam po sebi i max snaga apsolutno nisu dovoljne da daju sve potrebne informacije o potencijalnim performansama automobila.
Re: Šta je snaga, a šta obrtni moment?
Upravo je jednostavnije nego što se ovde nepotrebno komplikuje, verovatno samopromocije radi. Nenad je malopre lepo rekao suštinu.
Rano dizanje krive momenta kod rasta obrtaja motora, omogućava brže postizanje max. snage i to rezultira boljem ubrzanju auta.
Rano dizanje krive momenta kod rasta obrtaja motora, omogućava brže postizanje max. snage i to rezultira boljem ubrzanju auta.
Re: Šta je snaga, a šta obrtni moment?
Zato se slazem sa ljubiteljom da treba imati grafik pa onda mozes reci sta jeste tacno.
poslato sa tapatoka koristeći komšin vajrles
poslato sa tapatoka koristeći komšin vajrles
Re: Šta je snaga, a šta obrtni moment?
NenadNR napisao:Ovo je suština oko koje se ne razumemo. Motor ne može odjednom da radi na maksimalnoj karakteristici. Čak i kod automobila sa CVT menjačem motoru je potrebno neko vreme da pri davanju punog gasa sa parcijalne karakteristike snage pređe na maksimalnu karakteristiku. To vreme direktno zavisi od krive momenta, odnosno položaja maksimalnog momenta u odnosu na položaj maksimalne snage. Zbog toga se često dešava da slabiji auto na početku ubrzavanja napravi toliku razliku da je jačem posle džabe što je brži. Ne pobeđuje na drag trkama uvek auto sa većom izlaznom brzinom. Posebno izraženo kod turbo motora, donekle rešivo anti-lagom uz ozbiljne troškove.Laki021 napisao:
2. Slicni auti iste snage imaju slicne performanse nevezano za moment.
To je sad vec skroz treca stvar, to nema veze ni sa momentom ni sa snagom, to je brzina odziva motora na gas.
To zavisi od sto faktora, pocev od same konstrukcije motora, da li je turbo ili ne, kakav je turbo, kako je podesen ECU, ubrzigavanja...
Tu cak generalno vazi da se banzinci brze odazivaju na gas, tj sto bi rekao brze prelaze sa parcijalne na punu karakteristiku (ovo pominjanje parcijalne karakteristike nam je zaista suvisno jer za njih vazi sve i sto kao i za max karakteristiku ali ajde) iako imaju manje moemnta, dakle to nije nikako povezano sa momentom.
Moj auto je turbo, zapravo twin scroll turbo i nenormalno se dobro odaziva na gas, nema tu nekog govora o tome da mu treba vremena da razvije snagu kad stisnes gas, ako se vec vrti na odgovarajucim obrtajima, u pitanju su desetinke dok ne pocne da cupa svom snagom. Cak sam pisao da se u voznji ponasa zivahnije od novog C400 sto se odziva na gas tice.
Tek M5 je prica za sebe, tu se mozes poseci koliko je odziv na gas ostar, ja zaista sumnjam da njemu treba vise od pola sekunde da sa recimo 20% snage skoci na 100% ako se nalazi na odgovarajucim obrtajima. BMW je 50i motoru namerno skresao moment na pocetku kako ne bi skako ko magarac pri kretanju.
Sve u svemu tu postoje dosta znacajne razlike, ali to nema previse veze sa snagom i momentom.
- Ivan
- Postovi: 9930
- Pridružio se: 03 Jan 2013, 09:22
- Garaža: bmw 3 f31, bmw 5 f10,
- Lokacija: Novi Sad
Re: Šta je snaga, a šta obrtni moment?
Gledao sam neki test a6 3.0tfsi i 535i i bas su komentarisali kako audi mnogo bolje i lepse reaguje na gas, pretpostavljam zato sto je kompresor pogonjen remenicom pa nema nimalo laga kao turbomotor.
Na svako davanje gasa audi poskoci duzinu dve ispred bmwa, tako je bilo i pri startu iz mesta i posle toga idu maltene identicno.
Takodje sto se tice dizela skoro iste snage/obrtnog/zapremine moze biti razlicita reakcija na gas, tjm vreme za koliko razvije maksimalan momenat iako je vec na 2000rpm
Послато са GT-N7100
Na svako davanje gasa audi poskoci duzinu dve ispred bmwa, tako je bilo i pri startu iz mesta i posle toga idu maltene identicno.
Takodje sto se tice dizela skoro iste snage/obrtnog/zapremine moze biti razlicita reakcija na gas, tjm vreme za koliko razvije maksimalan momenat iako je vec na 2000rpm
Послато са GT-N7100
Re: Šta je snaga, a šta obrtni moment?
Nisam probao taj Audiev- motor, verujem da je dobar. Ovaj 35i motor se zaista odlicno odaziva, pride sada postoji nova verzija koja je jos bolja.
Tu veliku prednost imaju elektromobili, oni jedini mogu skoro trenutno da dignu moment na max, mada iskreno izmedju Tesle i M5 se ne primeti neka razlika, mislim da je Tesla namerno za nijansu otupela reakciju da ne kida kola.
Tu veliku prednost imaju elektromobili, oni jedini mogu skoro trenutno da dignu moment na max, mada iskreno izmedju Tesle i M5 se ne primeti neka razlika, mislim da je Tesla namerno za nijansu otupela reakciju da ne kida kola.
- dragvorl
- Site Admin
- Postovi: 24701
- Pridružio se: 06 Jan 2012, 13:03
- Garaža: Fiat Stilo 1.9 MJ
- Lokacija: NS
- Kontakt:
Re: Šta je snaga, a šta obrtni moment?
Evo excel tabele https://docs.google.com/spreadsheet/ccc ... sp=sharingnikaragva napisao:Boga mi Veljo, kako je krenulo ispasce tako. I nikad ja uzeti benzinca, a bas zelim.Velja napisao:Znači, dizlo je Bogotac.
Ajde da se izbaci neka racunica, formule, primeri.
Sta nam govori slika 24. iz dokumenta "teorija-kretanja-drumskih-vozila-skripta.pdf"?

Mauro Forghieri:"Power comes from speed, torque without speed is nothing"
Life is funny, skies are sunny, Bees make honey, who needs money
Re: Šta je snaga, a šta obrtni moment?
Procitah sta se sve pisalo.
Au, koliko reci oko jedne jednacine

Naravno da je snaga izvedena jedinica, jednostavo sila puta brzina ili kod rotacinog kretanja obrtni momenta put ugaona brzina.
Da li je bitniji prvi ili drugi mnozilac ili rezultat, pitanje je sada.
Ako se pitanje gleda u kontekstu sta je bitnije ili najbitnije, tesko je reci, ali ako se treba na kraju jedno izabrati, naravno da je maksimalna snaga motora...
Postoji mnogo drugih varijabli kao sto su sam prenos i njegovi odnosi, tezina, reagovanje/polozaj gasa itd, a na kraju i sama namena vozila.
Nije isto kamion ili traktor i trkacki auto.
Au, koliko reci oko jedne jednacine


Naravno da je snaga izvedena jedinica, jednostavo sila puta brzina ili kod rotacinog kretanja obrtni momenta put ugaona brzina.
Da li je bitniji prvi ili drugi mnozilac ili rezultat, pitanje je sada.

Ako se pitanje gleda u kontekstu sta je bitnije ili najbitnije, tesko je reci, ali ako se treba na kraju jedno izabrati, naravno da je maksimalna snaga motora...
Postoji mnogo drugih varijabli kao sto su sam prenos i njegovi odnosi, tezina, reagovanje/polozaj gasa itd, a na kraju i sama namena vozila.
Nije isto kamion ili traktor i trkacki auto.

Re: Šta je snaga, a šta obrtni moment?
Amerikanci i njihovi pokušaji da raznoraznim matematisanjem pokažu kako je NASCAR motor bolji od F1 motora. Autor tog sajta umalo nije umro kad su uveli restrikcije u NASCAR-u pa sad motori imaju 100 ks manje.
I M5 je ipak serijski auto sa kompromisom između performansi i upotrebljivosti. Kada se pravi trkački auto na limitu performansi svi problemi postaju izraženiji i teško je napraviti zadovoljavajuću kombinaciju. Veliki turbo zbog performansi kome treba mlazni motor (anti lag) u izduvu da se vrti kad se pusti gas, a radna temperatura motora ne sme da pređe 80 stepeni. Sve je na ivici da se istopi i raspadne, a treba da završi trku.
Nije poenta u tome dal je manje ili više momenta nego gde je maksimum u odnosu na maksimum snage. Brzina odziva motora na gas zavisi od sto faktora od kojih zavise i kriva momenta i snage tako da se to ne može razdvajati. Nek je i kašnjenje pri davanju gasa 5 stotih to je na kraju kružne trke 2-3 sekunde nšto je sasvim komotna prednost. Radim na 5 atmosferskih motora trkačkih automobila sa preko 110 ks po litri radne zapremine i na primer ozbiljan je problem kad se omaši nešto pa maksimalni moment ode preblizu maksimalnoj snazi. Ispod obrtaja gde je maksimalni moment se pojavi rupa od nesto preko 1000 o/min gde je motor neupotrebljiv. Ne vidi se to nešto previše na krivi snage ali kad se u tom opsegu obrtaja da gas motor hoće da se ugasi.Laki021 napisao:
To je sad vec skroz treca stvar, to nema veze ni sa momentom ni sa snagom, to je brzina odziva motora na gas.
To zavisi od sto faktora, pocev od same konstrukcije motora, da li je turbo ili ne, kakav je turbo, kako je podesen ECU, ubrzigavanja...
Tu cak generalno vazi da se banzinci brze odazivaju na gas, tj sto bi rekao brze prelaze sa parcijalne na punu karakteristiku (ovo pominjanje parcijalne karakteristike nam je zaista suvisno jer za njih vazi sve i sto kao i za max karakteristiku ali ajde) iako imaju manje moemnta, dakle to nije nikako povezano sa momentom.
Moj auto je turbo, zapravo twin scroll turbo i nenormalno se dobro odaziva na gas, nema tu nekog govora o tome da mu treba vremena da razvije snagu kad stisnes gas, ako se vec vrti na odgovarajucim obrtajima, u pitanju su desetinke dok ne pocne da cupa svom snagom. Cak sam pisao da se u voznji ponasa zivahnije od novog C400 sto se odziva na gas tice.
Tek M5 je prica za sebe, tu se mozes poseci koliko je odziv na gas ostar, ja zaista sumnjam da njemu treba vise od pola sekunde da sa recimo 20% snage skoci na 100% ako se nalazi na odgovarajucim obrtajima. BMW je 50i motoru namerno skresao moment na pocetku kako ne bi skako ko magarac pri kretanju.
Sve u svemu tu postoje dosta znacajne razlike, ali to nema previse veze sa snagom i momentom.
I M5 je ipak serijski auto sa kompromisom između performansi i upotrebljivosti. Kada se pravi trkački auto na limitu performansi svi problemi postaju izraženiji i teško je napraviti zadovoljavajuću kombinaciju. Veliki turbo zbog performansi kome treba mlazni motor (anti lag) u izduvu da se vrti kad se pusti gas, a radna temperatura motora ne sme da pređe 80 stepeni. Sve je na ivici da se istopi i raspadne, a treba da završi trku.
- dragvorl
- Site Admin
- Postovi: 24701
- Pridružio se: 06 Jan 2012, 13:03
- Garaža: Fiat Stilo 1.9 MJ
- Lokacija: NS
- Kontakt:
Re: Šta je snaga, a šta obrtni moment?
Dobro Neso, pa mislim da mi ovde ipak vecinom svi vozimo smrtnicka kola gde manje ili vise taj odziv na gas ne igra bas sudbonosnu ulogu gada hocemo da obidjemo kamion na magistrali ili slicno. A sto se ovog Nascar poredjenja tice potpuno je nebitno da li je Nas vs F1 ili je biciklo protiv tricikla, sustina je da je covek dao proracun sile na tockovima, ubrzanja i ostalih bitnih cinilaca koji se vrte i u ovoj nasoj temi.
Isto slikovito poredjenje kada voze bicikl neki covek od 100+ kila i neki sportista od 50 kila. Ovaj tezi moze da stisne pedalu mnogo vecom silom kada se osloni, ali ovaj drugi moze da vrti pedale brze ali manjom silom, rezultat ce biti isti, samo ce se do njega doci na drugi nacin.
Isto slikovito poredjenje kada voze bicikl neki covek od 100+ kila i neki sportista od 50 kila. Ovaj tezi moze da stisne pedalu mnogo vecom silom kada se osloni, ali ovaj drugi moze da vrti pedale brze ali manjom silom, rezultat ce biti isti, samo ce se do njega doci na drugi nacin.

Mauro Forghieri:"Power comes from speed, torque without speed is nothing"
Life is funny, skies are sunny, Bees make honey, who needs money
- Ji 4Tze
- Postovi: 8230
- Pridružio se: 22 Jan 2012, 23:10
- Garaža: Mercedes E Class 220d All-Terrain
- Lokacija: Beograd
Re: Šta je snaga, a šta obrtni moment?
Al ko će lakše uz Rakovička brda da tera?
Boringly average, but also perfect for school run mums