Pa vrlo je jednostavno.Romanticni_Piroman je napisao: ↑13 Maj 2019, 20:14Nisu mi bas jasne neke stvari, pokusavam da shvatim ali ne ide mi. Polovnjaci u Srbiji su izuzetno skupi, dok su novi automobili poprilcno jeftini u odnosu na ostatak Evrope. Upravo je ovo jedan od razloga zasto se uopste stranci odlucuju da prodaju auto u Srbiji, sto cu i ja uraditi, kad za to dodje vreme.
Vrsio sam malo detaljniju analizu, ovde u Norveskoj su novi automobili 1.8x skuplji nego tu, skoro duplo, a polovni su za oko 20-30% jeftiniji. Zasto je to tako?
Jos jedan trend koji primecujem je da tu kilometraza nije bas toliko bitna, odnosno ljudi placaju solidne novce za aute koje si presli po 200k, pa cak i 300k. Ovde se auto smatra mrtvim kada dodje do te cifre od 200k, i onda se prodaje za neki minimalan novac. Naravno zavisi od modela, mecka E klase vredi nesto i sa 200k, ali shvatate poentu.
Konkretno 2 prosecna oglasa koja trenutno vidim ovde:
Golf 2008. 60k km, 5000€
Golf 2007. od 250k km nema cenu, odnosno prodaju ga za 500€ vise nego sto bi im otpad dao za njega. To bude bilo gde izmedju 1000 i 1500€, i to uglavnom zavisi od guma na autu i tome slicnom, sam auto ne vredi nista.
Prvo, zašto su novi automobili u Norveškoj skuplji nego u Srbiji?
Svaki proizvođač gleda da uskladi cene svojih automobila sa kupovnom moći stanovništva u određenoj zemlji, odnosno na određenem tržištu. Iz tog razloga su automobili ne samo u Norveškoj već i u drugim razvijenijim državama skuplji nego u Srbiji koje važi za siromašno istočno tržište.
Dalje, kada bi malo dublje zagrebao i proanalizirao video bi da ti automobili i nisu baš toliko jednaki. Odnosno ti jeftiniji modeli u Srbiji su prilično ogoljeni opremom ili podmotorizovani u odnosu na pandane sa razvijenih zapadnih tržišta. Recimo kod nas se do skoro mogao kupiti Megan sa 1.6 atmosferskim motorom iz prethodne generacije koji Renault uopšte nije nudio na zapadnim tržištima.
Pa čak i kada porediš modele iz drugih linija opreme vidiš da pod određenom linijom opreme u Srbiji za tu manju cenu ne dolazi baš sve ono što što je sadržano u toj liniji opreme kod modela sa zapadnog tržišta.
Takođe, postoje modeli koji se izrađuju u fabrikama na više lokacija. Npr. nova Mercedesova A klasa se proizvodi u nemačkom Raštatu, u mađarskom Kečkemetu i u Finskoj (Valmet Automotive).
E sada, može se pretpostaviti iz koje fabrike dolaze modeli za Srbiju a iz koje za Norvešku. Naravno, troškovi proizvodnje u te tri fabrike nisu jednaki pa to utiče i na cenu gotovog proizvoda, ali takođe treba uzeti u obzir i da svaka fabrika zbog optmizacije proizvodnje određene delove nabavlja od lokalnih dobavljača i kooperanata kao i da proizvođač može organizovati da pojedine delove i sklopove za različite fabrike, upravo zbog isporuke na različita tržišta, isporučuju različiti dobavljači. Tako da se tu ne može govoriti o nekakvoj 100%-noj identičnosti modela koji dolaze iz različitih fabrika za različita tržišta niti o jednakom kvalitetu određenih delova i sklopova.
Što se polovnih automobila tiče i zašto su oni skuplji, to je sada nastavak na temu. Tu sada dolazimo do dobrog starog zakona ponude i potražnje. Jednostavno kao siromašno tržište većina ljudi nije u mogućnosti da kupi nov automobil. Iz tog razloga polovni automobili su daleko više traženi, odnosno postoji tržište za njih. U prilog svemu tome ide i ono što je neko pre mene i naveo, a to je da je kod nas još uvek moguće jeftino popravljati i krpiti polovan automobil i kao takav ga voziti i registrovati. Kod nas ruke majstora nisu skupe, delova iz Kine i Turske ima na pretek, kao i polovnih delova sa otpada, sa kradenih automobila, pa i kradenih novih originalnih delova jer kod nas kontrola te oblasti i nije preterano rigorozna a i to se uz malu čast organu reda može regulisati. Ono što je skupo pa skupo kod nas se ili remontuje ili ako može bez toga potpuno izbaci. Dizne se remontuju, pivajući zamajac se remontuje, lamele se nituju, DPF se seče i izbacuje napolje, EGR se fizički zatvara a softverski isključuje i takav auto kod nas glat prolazi tehnički pregled i registruje se.
U razvijenom svetu je registraciona politika ne samo u smislu tehničke ispravnosti daleko rigoroznija već je i poreska politika takva da te tera na nov auto. Stari automobili imaju veću emisiju štetnih izduvnih gasova i samim tim porez prilikom registracije je umnogome veći nego kod novijeg auta. Delovi su skupi, majstori su skupi, održavanje polovnog auta na zapadu po zapadnim standardima je daleko skuplje a porez na njega daleko veći a kupovina novog na njihov standard ne toliki problem i onda se ljudi mahom odlučuju na kupovinu novog a samim time polovni ne vrede mnogo jer nema tražnje za njima, niko neće sa njima da se bavi pod takvim uslovima, a kod nas se oni smatraju odličnim automobilima koji mogu uz minimalna ulaganja (čitaj krpljenja samo onoga što mora da bi bio u voznom stanju) još toliko da se voze i zato nama vrede. E sada se još vrati na deo gde na naše tržište uglavnom dolaze nova kola lošijeg kvaliteta nego na zapadu i onda i oni koji mogu da kupe nov auto neće da se zezaju sa škartom za istočno tržište koji treba debelo da plate, da drndaju po našim putevima, a nemaju nikakvu poresku povlasticu, čak šta više kod nas porez na upotrebu motornog vozila opada sa brojem godina automobila, i onda i oni gledaju pre da uzmu "dobar polovnjak iz uvoza" nego neku novu klotaru za naše tržište.
I eto ti formule.