Z10 / Fiat Punto Classic (opšta tema)

Opšte diskusije o markama i modelima automobila
Odgovori
Korisnikov avatar
Bax
Postovi: 11044
Pridružio se: 11 Jan 2012, 22:37

Re: Z10 / Fiat Punto Classic (opšta tema)

Post od Bax » 22 Jan 2020, 19:38

Evo prtscr.

Vidi to je tabela za antifriz generalno, sve je to slicno.
Sto se tice cepa, mislim ne zavisi protisak od njega u sistemu, tj zavisi da ne dodje do pucanja creva, ako je sistem izasao iz ravnoteze.

Koliko bara, zavisi od nivoa tecnosti u ekspanzionoj posudi, tj posredno jer tecnost sabija vazduh prema cepu kako se siri. Zato ako imas recimo tecnost ispod minimima, neces postoci zeljeni natpritosak, vec manji....

Ako ti imas meksa creva sa 1.0 bara osiguracem to bi znacilo, da on tebi mora svaki put da ispusti visak na cepu a ne verujem da se to desava, on do tih granicnih zona dolazi kad je vec doslo do kljicanja, ili proboja glave, i ako ne pusta na cepu rasprsnuce creva...Slika

Sent from my Redmi 7A using Tapatalk


Lepse je voziti slab auto brzo, nego snazan sporo.

Korisnikov avatar
Saša
Postovi: 12985
Pridružio se: 13 Jan 2012, 08:07
Garaža: Renault Kadjar Equilibre 1.3 TCe 140 i Fiat Punto Classic 1.2 8V LPG Dynamic A/C
Lokacija: Novi Sad

Re: Z10 / Fiat Punto Classic (opšta tema)

Post od Saša » 22 Jan 2020, 20:18

Ne trebaš ni kod Punta ništa da znaš. U stvari, sve što treba da znaš je da kazaljka temperature mora da stoji čvrsto na pola kada se zagreje motor i to je to. Ako ne stoji na pola - ideš kod majstora da reši problem. Druga je stvar što mi sami čačkamo i budžimo uvek nešto odnosno pravimo problem od nečeg vrlo jednostavnog.

TT


ljubitelj
Postovi: 10548
Pridružio se: 10 Sep 2012, 21:16
Lokacija: Beograd

Re: Z10 / Fiat Punto Classic (opšta tema)

Post od ljubitelj » 22 Jan 2020, 23:13

Na pritisku od 1 bara ključa na 100C voda a 50/50 mešavin na navedeih 108C.
To je stanje sistema bez čepa, 1 bar je atmosferski pritisak.
Pritisak od 2 bara se ne praktikuje kod auta (nisam siguran jer nisam vidjao takav čep), znam da ide do 1,5bara što oko 120C što je više nego dovoljno na ispravnom sistemu sve do spoljašnjih +50C tj i za vožnju po pustinji uz normalno opterećenje motora.

1,4-1,5 bara čep je manje više standardan.

U sistemu koji nornalno radi temperatura nikada ne prelazi 102-103C a to je obično temperatura kada je termostat otvoren i sistemu tada ima puni rashladni kapacitet. Ako prelazi 105C već ukazuje na problem u radu. E sad, ako je napolju +45C, vučete autom još 1,500kg prikolicu uz uspon kao što je Brzeće-Kop onda i poraste temperatura i na 110+C ali to su retke situacije i ipak nije baš za sva kola predvidjena situacija.


Kako je sistem zatvoren pritisak u sistemu definiše čep i njegov ventil natpritiska.
Nivo u posudi nema nikakvog uticaja
(nivo bi imao uticaja bi da je otvoren sistem, a onda je pravilo 1bar =10metara visine vodenog stuba, ili promena 5cm u posudi znači promenu pritiska od 0,05 bara).

U praksi, kada se na sistemu koji je pod pritiskom i zagrejan odvrne češ na posudi antifriz koji je do tada bio normalno stanje odjednom provri i pretvori se intenzivno u paru.
Što se kaže motor proključa.
Nema više pritiska u sistemu i time na 1 bar atmosferskog. Zato se u svim uputstvima kaže da ako se auto pregreva veoma pažljivo i veoma lagano uz mnjogo opreza odvrtati čep posude da bi se dolila tečnost, da ne bi instant proključalo ono što je preostalo unutra u sistemu i pojurilo napolje uz moguće opekotine.

Creva ne treba da budu tvrda nikada, ni kada je 1,5bara čep. (ovo znam jer Volvo ima sistem sa 1,5 bara, provereno sto puta pipanjem creva vrelog sistema).

Korisnikov avatar
Bax
Postovi: 11044
Pridružio se: 11 Jan 2012, 22:37

Re: Z10 / Fiat Punto Classic (opšta tema)

Post od Bax » 22 Jan 2020, 23:51

Drzim malu pumpu sa barometrom, u ruci.
Zapusim rupicu. Inace kod Punta je ekspanzioni sud valjkastog oblika.

Recimo hod klipa moje pumpe je oko 16cm, prvih 8cm kad pomerim sa 16 na 8cm, ocitam 15 mernih jedinica pritiska.

Onda klip pomerim na 8 cm(sredinu), zapusim rupu, i pritisnem sto vise mogu, tako da hod bude najvise do 8cm, tj. da pumpa dodje skoro u nulti polozaj. Zatim imam ocitavanje 60 jedinica protiska.

Dakle oba puta se klip pomerio 8 cm, ali prvi put sam ocitao pritisak 10ak mernih jedinica, a drugi put 60 mernij jedinica.

Kako ovo objasnjavas ako nije bitan nivo tecnosti za protisak na cepu.

Da zanemarimo da vise tecnosti ce malo vise i da se ekspanduje proporcionalno.

ljubitelj
Postovi: 10548
Pridružio se: 10 Sep 2012, 21:16
Lokacija: Beograd

Re: Z10 / Fiat Punto Classic (opšta tema)

Post od ljubitelj » 23 Jan 2020, 09:30

Nisam razumeo ni gde meriš, ni u kojim jedinicama pritiska, ni da li u otvorenom ili zatvorenom sistemu.

Kao što sam napisao, po definicji pritisak u rashladnom sistemu zavisi samo i jedino od pritiska koji odredi čep (njegov ventil nadpritiska pri zagrevanju. Nivo tecnosti nema niti može imati uticaja.

https://www.convertunits.com/from/water ... er]/to/bar

Korisnikov avatar
Bax
Postovi: 11044
Pridružio se: 11 Jan 2012, 22:37

Re: Z10 / Fiat Punto Classic (opšta tema)

Post od Bax » 23 Jan 2020, 09:39

Pa tom objasnjenju ventil stalno pusta visak pritiska? Onda bi voda isparavala vremenom kroz ventil, menjao bi se nivo?

Merim na rucnoj pumpi za bicikl. Zapusim venti l, i onda radim ocitavanja u psi.

Meni deluje da pomeranje klipa pumpe, simulira pomernju stuba vode u ekspanzionom sudu.
Za isti hod klipa, tj za isti hod dizanja nivoa tecnosti, protosak gasa zavisi od pocetne zapremine koju je ispunio(zanemarujem zagrevanje samog gasa tokom procesa...).

Mislim da samo maksimalan protosak na ventilu zavisi od njehovog dizajna, sve uspod toga zavisi od variranja nivoa tecnosti u ekspanzionom sudu.
Poslednja izmena od Bax u 23 Jan 2020, 09:47, izmenjeno 2 puta ukupno.

Korisnikov avatar
Saša
Postovi: 12985
Pridružio se: 13 Jan 2012, 08:07
Garaža: Renault Kadjar Equilibre 1.3 TCe 140 i Fiat Punto Classic 1.2 8V LPG Dynamic A/C
Lokacija: Novi Sad

Re: Z10 / Fiat Punto Classic (opšta tema)

Post od Saša » 23 Jan 2020, 09:44

Ne pušta jer se u normalnim uslovima ne stvara nikad toliki pritisak. To čisto sigurnosna opcija.

TT


Korisnikov avatar
Bax
Postovi: 11044
Pridružio se: 11 Jan 2012, 22:37

Re: Z10 / Fiat Punto Classic (opšta tema)

Post od Bax » 23 Jan 2020, 09:46

Ljubitelj tvrdi drugacije ako sam ga dobro razumeo?
Lepse je voziti slab auto brzo, nego snazan sporo.

Korisnikov avatar
Saša
Postovi: 12985
Pridružio se: 13 Jan 2012, 08:07
Garaža: Renault Kadjar Equilibre 1.3 TCe 140 i Fiat Punto Classic 1.2 8V LPG Dynamic A/C
Lokacija: Novi Sad

Re: Z10 / Fiat Punto Classic (opšta tema)

Post od Saša » 23 Jan 2020, 09:52

Pritisak u sistemu ako je sve ispravno je tek nešto minimalno iznad 1 bara jer nema šta da ga stvara, pa je zato čep na 1.4 jer je to dosta/sigurnosno više. Rashladna tečnost se u vožnji malo raširi od toplote i sabije to malo vazduha od oznake max do čepa i to je sve (poraste za oko 2 prsta). Ti i posle duže vožnje kada staneš možeš slobodno odvrnuti čep i čučeš zvuk otprilike kao da si skinuo čep sa flaše koka kole. To je to otpuštanje razlike pritiska a koja je jako mala odnosno ispod tih 1.4 bara.

TT





Korisnikov avatar
Bax
Postovi: 11044
Pridružio se: 11 Jan 2012, 22:37

Re: Z10 / Fiat Punto Classic (opšta tema)

Post od Bax » 23 Jan 2020, 10:11

Postoji jedan detalj koji mozda pravi neporazum, neki automobili, recimo moj stari Micuba, on je imao ventil direktno na hladnjaku, tj ventil se otvarao direknto na kriticni pritisak vode, i onda je visak vode odlazio u prelivnu posudu, preko tog ventila, tj za njega je bilo normano da se otvara kad se voda rasiri tokom zagrevanja motora.

Kod Punta je drugacije, njegov cep nema takvu funkciju, vec se nalazi kao cep na ekspanzionm sudu, nema kontakt sa antifrizom..
Lepse je voziti slab auto brzo, nego snazan sporo.

ljubitelj
Postovi: 10548
Pridružio se: 10 Sep 2012, 21:16
Lokacija: Beograd

Re: Z10 / Fiat Punto Classic (opšta tema)

Post od ljubitelj » 23 Jan 2020, 12:08

Taj Mitsu je otvoreni sistem hladjenja, Punto je zatvoreni sistem hladjenja.

Do sada smo pričali isključivo o pritisku u zatvorenom sistemu.

U njemu je tokom rada motora pritisak tačno onoliki koliko je napisano na čepu.
Prosto izmeri manometrom i sam ćeš se uveriti.

Ako je čep 1,2 bara, pritisak u celom sistemu ispod čepa je 1,2 bara i voda ključa na xx stepeni (prema tabeli).

Ako je čep 1,5bara pritisak u celom sistemu ispod čepa je 1,5 bara i voda ključa na mm stepeni (prema tabeli).

Isto i za čep 1,4bara ....1,1 bara itd menja se stepen kada počinje ključanje.. Promena čepa menja pritisak i menaj temperaturu ključanja vode.

Sve što važi za vodu važi i za antifriz, samo su druge tabele pritisak vs temp.

Čim pritisak usled zagrevanja u sistemu predje 1,51bara npr, ako je čep 1,50 bara otvara se ventil i istog trena čim se sa 1,51 smanji na 1,50 bara zatvori se.

I obrnuto, kada se hladi sistem nakon gašenja motora otvara se ventil potpritiska i pušta spoljni vazduh da ulazi u zatvoreni sistem.
Da nema toga pravio bi se vakuum i creva skupljala.

Voda/antifriz ne beži van posude jer je tečnost (ne prosipa se) a tek ako predje u paru tj gasovito stanje pomeša se sa vazduhom i onda izadje napolje kroz ventil na čepu.

Kada bi bilo kao što Saša kaže pritisak tek 1 bar, npr 1,05bara onda bi već na 101-102C proključala voda i nastala havarija motora.

Znači, čep na posudi nije prelivni sigurnosni kao kod otvorenog sistema nego radni sa definisanim pritiskom pod kojim održava vazduh u posudi pod pritiskom. A vazduh se održava pod pritiskom da bi se povećala temperatura ključanja tečnosti.

Kada se ohladi, nastaje razlika u nivou tačno za onoliko koliko je vode/antifriza promenilo agregatno stanje tj treba doliti.

Zato se i ne doliva u ispravnom sistemu a mora da dolike čim prokuva voda/antifriz/motor.

U suštini, sistem je prost i ne treba da interesuje vozača. Samo treba da bude ispravan čep koji ne pušta i da je nivo u posudi ispod max (da ne curi napolje) i iznad min (da nema vazdušnih čepova).

Bilo koji nivo izmedju min i max (bilo koji statički pritisak vodenog stuba tečnosti ) je ok, i nebitan je za rad sistema.

Moglo bi se postaviti pitanje i zašto nije 2 ili 3 bara pritisak u sistemu, pa realno nema potrebe a znatno bi poskupelo dihtovanje.

Korisnikov avatar
Saša
Postovi: 12985
Pridružio se: 13 Jan 2012, 08:07
Garaža: Renault Kadjar Equilibre 1.3 TCe 140 i Fiat Punto Classic 1.2 8V LPG Dynamic A/C
Lokacija: Novi Sad

Re: Z10 / Fiat Punto Classic (opšta tema)

Post od Saša » 23 Jan 2020, 12:35

ljubitelj je napisao:
23 Jan 2020, 12:08
Kada bi bilo kao što Saša kaže pritisak tek 1 bar, npr 1,05bara onda bi već na 101-102C proključala voda i nastala havarija motora.
Zato imaš u sistemu termostat podešen na 87 stepeni koji reguliše temeperaturu, odnosno rashladnu tečnost preusmeri u hladnjak i na taj način je ohladi i temperatura nikad ne prelazi 90 C u ispravnom sistemu. To je preko 10 stepeni razlike kao osiguranje, a na kraju tu je i max. pritisak sistema od 1.4 bara da u slučaju potrebe dodatno poveća tačku ključanja. No usprkos svemu ovome odnosno ako sve ovo zakaže (nastavi se vožnja) tečnost će ipak proključati pa da ne bi dobili eksploziju i oštećenje nekog dela sistema (kao kod parnog kotla) tu je čep sa tih 1.4 bara da to sve rastereti.

Korisnikov avatar
Eskimko
Postovi: 515
Pridružio se: 14 Jan 2018, 22:15
Garaža: Citroën C5 X7 Exclusive 2.0 HDI
Lokacija: Smederevo

Re: Z10 / Fiat Punto Classic (opšta tema)

Post od Eskimko » 23 Jan 2020, 13:00

Hvala ljubitelju na objasnjenju
Zato sam i pitao koji cep ide fabricki jer sam moj original izgubio. A na autu sam imao neki od 1.0 bara.
Sa cepom od 1.4 bara koji kosta 340 dinara dobijam vecu temperaturu kljucanja.
Kupio sam ga normalno da ne bi razmisljao o pregrevanju preko leta sa sve susplehom i izolacijom haube ako uletim u neku kolonu (granicni prelaz itd)
nismo utvrdili na koliko bara drzi onaj fabricki cep koji dolazi u punto classic ali nije ni bitno.

Korisnikov avatar
Saša
Postovi: 12985
Pridružio se: 13 Jan 2012, 08:07
Garaža: Renault Kadjar Equilibre 1.3 TCe 140 i Fiat Punto Classic 1.2 8V LPG Dynamic A/C
Lokacija: Novi Sad

Re: Z10 / Fiat Punto Classic (opšta tema)

Post od Saša » 23 Jan 2020, 13:05

Zašto ne uzmeš originalni čep na nekom od otpada i ne razbijaš glavu dalje? :D

Korisnikov avatar
Eskimko
Postovi: 515
Pridružio se: 14 Jan 2018, 22:15
Garaža: Citroën C5 X7 Exclusive 2.0 HDI
Lokacija: Smederevo

Re: Z10 / Fiat Punto Classic (opšta tema)

Post od Eskimko » 23 Jan 2020, 13:12

Ma jok uzeo sam nov za 340.
Taj original na otpadu ne pise verovatno na koliko je bara plus je star a mozda i zapusen

Odgovori