Motorna ulja

Iskustva sa gorivima i uljima
Odgovori
Korisnikov avatar
DS9
Postovi: 850
Pridružio se: 18 Nov 2013, 11:35
Lokacija: Beograd

Re: Motorna ulja

Post od DS9 » 13 Jan 2021, 01:18

sebekkg je napisao:
12 Jan 2021, 12:10
Ovo moze i na alfi 159(2009) 1.9jtd 150ks?
O ulju za alfu 159 odnosno 1,9 mJTD je bilo reči par stranica ranije (oko detalja - trebalo bi ispratiti kompletnu donju raspravu), a striktno tumačeno potrebno je ulje koje zadovoljava normu FIAT 9.55535-S1

DS9 je napisao:
23 Sep 2020, 01:34
U prethodnom postu se lako vidi kako se može biti u zabludi, i kako npr. i Selenia selektor maziva ne daje onaj podatak koji piše u zvaničnoj dokumentaciji

Mehaničar je u pravu, dakle (za 1.9 JTDM 8v, 1.9 JTDM 16v i 2.0 JTDM) ide ulje po normi FIAT 9.55535-S1 odnosno Selenia WR P. E.

Tako piše na stranama 266 i 267 korisničkog uputstva za alfu 159, na španskom jeziku, izdato 2011. god.


https://silo.tips/download/manual-de-us ... o-alfa-159

***

Pomenuti ravenolov REP 5W-30 bi vrlo verovatno bilo (veoma) zgodno ulje za pomenutu alfu tj. 1,9 mJTD ali to nije dokumentovano po normama koje REP 5W-30 zadovoljava.

Ravenolova (najkvalitetnija, uslovno rečeno) preporuka za tu alfu je VMP varijanta

https://www.ravenol.de/en/application-a ... sae-5w-30/

uz (uslovno rečeno nešto manje kvallitetnije, tj. na bazi HC/III grupe baznih ulja)

FEL 5W-30 https://www.ravenol.de/en/application-a ... sae-5w-30/
i
SMP 5W-30 https://www.ravenol.de/en/application-a ... sae-5w-30/

Suština je da Fiatova S-1 norma podrazumeva (između ostalog) ulja čiji je kinematički viskozitet na 100 C oko 10 mm2/s, dok je REP (kao i VPM i SMP) nešto viskozniji/deblji tj. oko 12 mm2/s (što je na gornjoj granici gradacije SAE 30). Pod određenim uslovima lako se može uspostaviti da bi to savim odgovaralo konkretnom motoru.

Sad, (sa obzirom na gornju činjenicu) nije bez veze ravenol preporučio varijante VMP i SMP sa takvim viskozitetom za upotrebu kod motora kojima bi trebalo ulje po fiatovoj S-1 normi. Teoretski, mogao je verovatno da npr, preporuči i REP varijantu, ali Ravenol očigledno voli da ima vrlo široku paletu sa različitim preporukama.

Korisnikov avatar
sebekkg
Postovi: 10392
Pridružio se: 13 Jan 2012, 02:18

Re: Motorna ulja

Post od sebekkg » 13 Jan 2021, 06:06

Da li cinjenica da pomenuti motor ima dpf menja preporuku za ova ulja?

Sent from my SM-G965F using Tapatalk

Slika

Marjan984
Postovi: 15
Pridružio se: 03 Dec 2019, 23:42

Re: Motorna ulja

Post od Marjan984 » 13 Jan 2021, 14:06

DS9 je napisao: Ravenolova (najkvalitetnija, uslovno rečeno) preporuka za tu alfu je VMP varijanta

https://www.ravenol.de/en/application-a ... sae-5w-30/

uz (uslovno rečeno nešto manje kvallitetnije, tj. na bazi HC/III grupe baznih ulja)

@DS9VMP je PAO

Morse
Postovi: 178
Pridružio se: 28 Jul 2020, 10:06
Garaža: Lancer 2009. 1.5

Re: Motorna ulja

Post od Morse » 13 Jan 2021, 18:49

DS9 je napisao:
13 Jan 2021, 01:18
uz (uslovno rečeno nešto manje kvallitetnije, tj. na bazi HC/III grupe baznih ulja)

FEL 5W-30 https://www.ravenol.de/en/application-a ... sae-5w-30/
i
SMP 5W-30 https://www.ravenol.de/en/application-a ... sae-5w-30/
Mislim da se ta konstatacija odnosila na FEL i SMP, ne na VMP.

Marjan984
Postovi: 15
Pridružio se: 03 Dec 2019, 23:42

Re: Motorna ulja

Post od Marjan984 » 13 Jan 2021, 20:07

Izvinjavam se.... mea culpa


Korisnikov avatar
DS9
Postovi: 850
Pridružio se: 18 Nov 2013, 11:35
Lokacija: Beograd

Re: Motorna ulja

Post od DS9 » 14 Jan 2021, 11:14

sebekkg je napisao:
13 Jan 2021, 06:06
Da li cinjenica da pomenuti motor ima dpf menja preporuku za ova ulja?

Ne menja (previše) bitno, jer norma FIAT 9.55535-S1 podrazumeva ulja koja su zasnovana na ACEA C2, a to za praksu znači da (eventualno) mogu biti odgovarajuća i ulja po normi ACEA C3 (a čak i ACEA C4, što takođe nije baš dokumentovano), dakle ulja sa sniženom količinom materija koja ostavljaju nesagoreli ostatak u dpf-u.

Ako pogledamo specifikacije svih pomenutih ravenolovih varijanti, dakle VMP, FEL, SMP i REP - videćemo da sva ona pripadaju nekoj od ACEA C kategoriji ulja, tj. low/mid SAPS, koja su primarno (ali ne i isključivo) razvijena i namenjena dizelima sa FAP/DPF.

Bitna greška bi bila upotrebiti ulje koje ne zadovoljava ACEA C2 i/ili ACEA C3 - jer bi to eventualno moglo da doprinese bržem (tj. na nižoj kilometraži) zapušivanju dpf/fap.

Fiat ima takva partnerski odnos sa (petronasovom) Selenia, da samo njoj daje odobrenja po svojoj normi, a ostalim proizvođačima lubrikanata ne daje odobrenja (zbog toga ostali proizvođači lubrikanata i navode da neka ulja preporučuju za upotrebu po nekoj od fiat normi, jer bi ona vrlo verovatno to zadovoljila kada bi Selenia htela da im da odobrenje, kao što neće zbog ekskluziviteta sa fiatom).

Ko želi da se najstriktnije drži onog što piše u tehničkoj dokumentaciji fiata za tu alfu - koristiće Selenia W.R. PE

https://extranetpli-eu.pli-petronas.com ... ec_eng.pdf


Čisto lično, sebi bih (kud&kamo) pre izabrao neku od ravenolovih varijanti, s tim što bi moglo da se probere još gomila ulja raznih proizvođača (recimo ona koja zadovoljavaju PSA normu B71 2290 ili ona koja npr. zadovoljavaju VW 504/507 ili BMW LL-04 ili MB 229.51 u 5W-30 gradaciji).

Eventualna (suštinska) dilema je da li upotrebiti ulja koje zadovoljavaju ACEA C2 (koja su tečljivija/nižeg_viskoziteta, a što je najbliže S-1 normi) ili ulja po ACEA C3 koja su nešto višeg viskoziteta.

Ako motor već iza sebe ima poprilično kilometara sva je verovatnoća da nema greške sa uljima po ACEA C3 u toj alfi.

Korisnikov avatar
sebekkg
Postovi: 10392
Pridružio se: 13 Jan 2012, 02:18

Re: Motorna ulja

Post od sebekkg » 14 Jan 2021, 12:17

Konkretno je ovaj motor na 180k km. Uvezen pre tri godine iz ch sa 150k km. Ja sam razmisljao po tvojoj preporuci da bude ili ravenol ili mobil 1 esp, a ako ne bude velika razlika definitivno ravenol. Gledao sam cenu ovog sto je Ivan uzeo i cena za 5l je oko 9500 din.

Sent from my SM-G965F using Tapatalk

Slika

Korisnikov avatar
Puzo81
Postovi: 3263
Pridružio se: 11 Mar 2012, 23:42
Garaža: Ford S-Max 2.0 Tdci Titanium
Lokacija: Novi Sad

Re: Motorna ulja

Post od Puzo81 » 14 Jan 2021, 12:28

Isti motor 1.9Jtdm 110kw, isti auto.

Prethodni vlasnik sipao Castrol Edge 5-30W i Mogul 5-30W. Kaže da je sve bilo ok, nije trošila 159 ništa.

U servisnoj iz Švice radili su mali servis na svakih 30.000km.

Ja ću naravno na 10 i Seleniu 5-30WR P.E.

Korisnikov avatar
sebekkg
Postovi: 10392
Pridružio se: 13 Jan 2012, 02:18

Re: Motorna ulja

Post od sebekkg » 14 Jan 2021, 12:35

Pogledao sam ja tehnicke podatke za seleniju kao sto i Ds9 reče i uporedio sa ravenolom. Ono sto sam skontao jeste da ako se ne robuje pukom preporukom italijana ima drugih ulja koja su slicne cene, a bolja.

Sent from my SM-G965F using Tapatalk

Slika

Korisnikov avatar
Puzo81
Postovi: 3263
Pridružio se: 11 Mar 2012, 23:42
Garaža: Ford S-Max 2.0 Tdci Titanium
Lokacija: Novi Sad

Re: Motorna ulja

Post od Puzo81 » 14 Jan 2021, 13:44

Naravno ne treba robovati, svaki proizvođač gura "svoje" ulje. Važno je da zadovoljava fabričku specifikaciju.

Bio sam zadovoljan sa Seleniom na 147 JTD tako da ću nastaviti i na Jtdm, naravno samo original od uvoznika kao i do sada.

p.s. Dok sam vozio Corsu B 1.0 12V trocilindraš koristio sam 15-40 pa 10-40 . Original GM, Castrom Magnaetec mi je trošila haos. Total i Motul ne.

Korisnikov avatar
Ikac
Postovi: 1759
Pridružio se: 19 Apr 2012, 22:29
Garaža: Fiat Bravo 198 (2011) 1.6 multijet

Re: Motorna ulja

Post od Ikac » 14 Jan 2021, 14:15

Npr. Total Ineo ECS 5w30 nema odobrenje, ali po svim specifikacijama ispunjava S1 standard.
Na nekim sajtovima stoji ovako
Specifications & Approvals:

ACEA C2, A5 / B5

PSA PEUGEOT CITROEN B71 2290

- QUARTZ INEO ECS is the only low SAPS oil recommended by PSA. It far exceeds the requirements of ACEA C2 and is also recommended for:

FIAT 9.55535-S1
Ja sam ga jednom sipao i iskreno sve je bilo ok, kao i sa seleniom pre njega, kao i sa Shellom posle njega.

Korisnikov avatar
DS9
Postovi: 850
Pridružio se: 18 Nov 2013, 11:35
Lokacija: Beograd

Re: Motorna ulja

Post od DS9 » 14 Jan 2021, 14:36

Da, Ineo ECS (odnosno ulja po normi PSA B71 2290) je po većini ključnih osobina gotovo identično onome što podrazumeva S-1 fiatova norma. Btw, na npr. srpskom nezavisnom forumu ljubitelja citroena tj. CFS-u, teško bi ste nekome dokazali da Ineo ECS nije dobro ulje - jer brojni članovi sa njim višegodišnje nemaju ikakvo negativno iskustvo. Ono je primarni izbor/preporuka (od strane PSA dokumentacije) za većinu nešto starijih HDI sa FAP/DPF (a i za one koji nemaju fap/dpf).


***

Za razliku od nekog prethodnog perioda (npr. do pre npr. 10 godina, obaška pre 20 godina) kada na ovdašnjim prostorima nije moglo ponekad da se nabavi i ono što treba po specifikaciji - sada (za pojedine motore) imamo toliko širok izbor lubrikanata da možemo da se igramo sa izborima u finim razlikama.

Petronas/Selenia je sasvim renomiran i nema greške kada je ulje izabrano by the book. Praksa pokazuje (za svako ulje) da li su eventualno potrebne korekcije zbog nekakvih konkretnih uslova eksploatacije konkretnog vozila.

Ravenol postaje (ili je to već postao) zvezda među evropskim proizvođačima lubrikanata, možda slično kako je to bilo sa npr. Castrol pre tridesetak godina ili sa npr. Motul (pre 15ak godina) koji se prvo proslavio u moto-sportu pa je serija 300V nekim sportskim automobilima donela osvajanje pojedinih šampionata.

Pored toga je još gomila proizvođača u čije poverenje samo neupućeni mogu da sumnjaju.

Najjednostavnije rečeno - za motor te alfe može da se bira mnogo toga u zavisnosti kako neko želi da tumači navode tehničke dokumentacije vozila, i specifikacije raznih lubrikanata.

***

Da je moja ta alfa, ja bih se razmišljao da li da u nju sipam najpre isto ulje koje koristim (gotovo deceniju) za svoj 1,4 HDi, tj. kruševačko FAM Fenix PSA Energy 5W-30 koje je blizanac uljima po ACEA C2 i PSA B71 2290, ili npr. da izaberem nešto od sledećeg:

https://www.rnb.rs/proizvodi/galax-racing-plus/
ili
http://www.rnb.rs/wp-content/uploads/20 ... S-5W30.pdf

ili npr. da svratim do pumpe i uzmem ovo
https://www.nisotec.eu/sites/default/fi ... %20PDS.pdf

ili ovo
https://www.nisotec.eu/sites/default/fi ... 0PDS_0.pdf

Mislim, lično bih birao među tih pet ulja. Ostala (od drugih proizvođača) su krasna ali bih ja bio srećan&zadovoljan sa nekima od gore pomenutih. To jest, već sam srećan sa famovom varijantom.
Poslednja izmena od DS9 u 14 Jan 2021, 14:50, izmenjeno 1 put ukupno.

Korisnikov avatar
Ikac
Postovi: 1759
Pridružio se: 19 Apr 2012, 22:29
Garaža: Fiat Bravo 198 (2011) 1.6 multijet

Re: Motorna ulja

Post od Ikac » 14 Jan 2021, 14:50

Kad pominjemo već taj standard, Petronas je čini mi se skoro izbacio ulje 5w30 Acea c2 (PETRONAS Syntium 5000
CP 5W-30), ali ono što je interesantno da nema fiatov approval, već samo PSA B71 2290 i Renault RN0700. Baš me zanima da li postoji neka razlika u odnosu na Seleniu WR P.E. 5w30.

Korisnikov avatar
DS9
Postovi: 850
Pridružio se: 18 Nov 2013, 11:35
Lokacija: Beograd

Re: Motorna ulja

Post od DS9 » 14 Jan 2021, 15:00

Da, pitanje je da li ima nekih bitnih razlika, a verovatno nema previše (za praksu).

Kao i drugi proizvođači, radi se o tome da se ima šira paleta po specifičnim normama. Relativno sličan slučaj je npr. da totalovo ulje Ineo Efficinecy 0W-30 bi verovatno moglo da ima odobrenje/approval po normi PSA B71 2290 (jer je vrlo slično koncipirano kao npr. Mobil1 ESP 5W-30 koje ima između ostalog i to PSA odobrenje), ali je očigledno odluka Total-a da za tu PSA normu ima rezervisano jedno ulje tj. Ineo ECS.

Ko bude smatrao da bi možda za neke PSA motore bilo bolje da su upotrebljavali pomenuto Ineo Efficinecy 0W-30 nego Ineo ECS - složiću se.

Inače je Ineo Efficiency primer ulja gde je na radnoj temperaturi motora ulje gradacije 0W-30 deblje/"gušće" nego npr. neko (ACEA C2) ulje 5W-30 gradacije. Naravno to nije nikakvo čudo, sa obzirom kako je postavljen SAE J300 standard koji govori o viskozitetima ulja.

Korisnikov avatar
cozmo
Postovi: 5030
Pridružio se: 13 Jan 2012, 08:50
Garaža: Peugeot 307 1.6 HDI, Citroen Xsara Picasso 2.0 HDI
Lokacija: Novi Sad

Re: Motorna ulja

Post od cozmo » 15 Jan 2021, 13:27

DS9 je napisao:
14 Jan 2021, 15:00
(jer je vrlo slično koncipirano kao npr. Mobil1 ESP 5W-30 koje ima između ostalog i to PSA odobrenje)
VRH ulje. Predjoh 9000km od servisa, ni gram nije potrosio. Mojim stilom voznje mislim da bez problema bi islo 30.000km...
"This is Chief Inspector Clouseau’s residence. This is Chief Inspector Clouseau speaking on the pheun.”

Odgovori