Motorna ulja

Iskustva sa gorivima i uljima
Odgovori
Korisnikov avatar
DS9
Postovi: 850
Pridružio se: 18 Nov 2013, 11:35
Lokacija: Beograd

Re: Motorna ulja

Post od DS9 » 18 Mar 2021, 20:53

Da, kao što vidiš o tome se radi (što nije čudo, a karakteristično je i za ostale proizvođače motora, za period nakon oko 2008. godine).

FIAT je međutim jasan, i prema prikazanim knjižicama za te motore tog godišta je propisano ulje koje suštinski zadovoljava ACEA A3/B4 u 5W-40 gradaciji.

Da je moje, i ukoliko bih znao da je tim motorima u kasnijim godištima samo pridodat DPF (zbog čega mu je ultimativno da koristi ulja kakvo je selenia wr p. e.)., a ostalo nije izmenjeno - vrlo bih razmislio (tj. bar u jednoj izmeni koristio) takva ulja kao potonja selenia tj. bitno tanja po ACEA C2 u 5W-30 gradaciji. Ili bih bar koristio 30ice po ACEA C3, koje su nešto deblje - jer mislim da je takvom dizelu sa turbinom to zgodnije, osim ukoliko se takav auto stalno voza maksmalno natovaren u dužim rutama.

Ukoliko ne bi bilo izražene potrošnje ulja, tj. ukoliko bi ona bila na sličnom nivou kao i sa 5W-40icom, nastavio bih sa tim tanjim uljem.

To je čisto lično (kao što sam i učinio za svoj 1,4 hdi, u poslednjih devet godina, i oko 90,000 km, koji se uglavnom maltretira po beogradskim gužvama) inače ne zagovaram odstupanje od propisanog u servisnoj knjižici.

ljubitelj
Postovi: 10570
Pridružio se: 10 Sep 2012, 21:16
Lokacija: Beograd

Re: Motorna ulja

Post od ljubitelj » 18 Mar 2021, 21:12

Da, u okviru paketa priprema za euro5 kod mnogih proizvodjača je izmenjena specifikacija uljna ka lakotekućim viskozitetima kao i smanjenje debljine karika a što bi trebalo da rezultuje manjim unutrašnjim trenjem u motoru i time manjoj potrošnji (čitati manje grama CO2 po km) čime se veštački "poboljšava" ekološka osobina motora.
E sad, što je to dovelo do veće potrošnje ulja (a to se ne meri i ne računa zvanično u CO2 što je suštinski pogrešno) i znatno većeg habanja motora tj koksovanja uz intervale produženja zamene ulja to kao eto nema veze.

U suštini 5w30 je bolje za dizel a 5w40 za benzinski motor, oba tipične upotrebe tj temperaturnog radnog opsega.
Dizel je za oko 300C niže temperature sagorevanja u komori od ekvivalentnog benzinskog motora, pa može bolje da podnese tanje ulje pogotovu to se tiče turbine.

Turbo benzinac zna da nagura i 900C u turbini a to za tanka ulja i pored gomile aditiva nije baš zdravo po dugovečnost.
U stvarnosti pravilo je da pravila nema, i treba probati da se drži fabričkih preporuka uz sitne korekcije prema lokalnoj siutaciji, stilu vožnje.

Uvek bih išao na tanje ulje pa ako ga troši više od 50-100grama/1,000km na gušće ili ispitao gde je problem.

Po mom iskustvu donji opseg fabričke preporuke je manje više optimalno za većinu korisnika, u smislu odabira viskoziteta. Norma se podrazumeva da bude ispoštovana.

Marko81
Postovi: 38
Pridružio se: 08 Avg 2020, 14:55

Re: Motorna ulja

Post od Marko81 » 18 Mar 2021, 23:39

DS9 je napisao:
17 Mar 2021, 23:18
Pita se na pogrešnom mestu, u pogrešno vreme. :mrgreen:

***
Marko81 je napisao:
16 Mar 2021, 19:32
DS9 je napisao:
16 Mar 2021, 17:13
Da, sasvim se uklapa. Sad, kad si već pomenuo Ravenol, ako bi jednu od (naj)boljih varijanti to bi bilo recimo ovo https://www.ravenol.de/en/product-range ... sae-5w-40/

Inače, kao što ljubitelj reče - npr. da je moja ta c3ojka, najbliža pumpa mi je NISova, pa bih tamo uzeo Autoline Sint 5W-40 i završio tu priču sebi na sreću i radost.
To je klasičan 5w40 sint nema još neku oznaku specifikaciju?
Nisam siguran na koje ulje mislis da je klasičan sint 5W-40, mannolovo, ravenolovo ili nisotecovo?

https://www.nisotec.eu/sr-lat/nisotec-a ... -sae-5w-40

Uglavnom, ako se pod klasičnim podrazumevaju ulja koja su tzv Full SAPS koja zadovoljavaju normu ACEA A3/B4 - to je recimo ravenolova varijanta, a i npr. ovaj motulov X-cess sa slike, dok je Autoline Sint 5W-40 po ACEA C3 normi, dakle nije baš klasičan, s tim što takva ulja mogu da zadovolje i npr. ACEA A3/B4 određenih godišta (pa im u specifikaciji stoji da zadovoljavaju i jedno i drugo)

Navodi PSA su takvi da gotovo svako ulje može da se upotrebi za taj TU1 motor, pitanje je samo da li će se pri odlučivanju neko držati isključivo onog što piše za taj motor u servisnoj knjižici iz 2004., onog što za taj motor (iz 2004.) piše u dokumentu o izboru ulja koji je PSA izdala 2016 godine (favorizujući i za taj motor upotrebu ulja koja nisu ni postojala 2004.), ili će eventualno uzimajući po nešto u obzir izabrati neku treću varijantu koja mu se čini takođe adekvatnom. Izbor nisotecove varijante bi bio otprilike ova treća varijanta, a izbor ravenolove i motulove bi moglo da se podvede pod prvu varijantu.

Druga varijanta, podrazumeva prvu varijantu + ulja po normi PSA B71 2290 (ACEA C2) + ulja po normi PSA B71 2312 (ACEA C1/C2), pri čemu se favorizuje upotreba potonjih ulja po PSA normama.
Oba su u gradaciju w30 mislio sam da za stariji auto ide w40?

Korisnikov avatar
stefanan
Postovi: 9518
Pridružio se: 16 Jan 2012, 17:46
Garaža: Fiat Stilo 1.9 mjet

Re: Motorna ulja

Post od stefanan » 19 Mar 2021, 10:18

Nisam baš skapirao ova dva posta od DS9 i ljubitelja, al mislim da neću menjati ulje jer svakako sestra ne prelazi veliku km, motor bi trebalo da je odličan jer je prešao 100k km

Nisam obratio pažnju dal troši, oba moja 1.9 mjet nisu ništa trošili, niti još par u okolini

Sent from my M2007J3SG using Tapatalk


Korisnikov avatar
DS9
Postovi: 850
Pridružio se: 18 Nov 2013, 11:35
Lokacija: Beograd

Re: Motorna ulja

Post od DS9 » 19 Mar 2021, 10:39

Pa, za praksu tvog/sestrinog automobila, nema ni veze ako nisi skapirao jer knjižica kaže da se koristi ulje po ACEA A3/B4 u 5W-40 gradaciji, što se već koristi, tako da možeš i da zaboraviš na priču i nastaviš sa postojećom praksom

Smisao onog što smo ljubitelj i ja napisali se više odnosi na to zašto se npr. novijim mjet-ovima propisuje drugačije ulje, uz to da ja za svoj groš volim da eksperimenišem i koristim tanje ulje. Ipak, formalno bitna razlika je da to što ja radim svom HDI-u ima zvaničnu podlogu/opravdanje od PSA, dok slično postupanje na sestrinom mjet-u to nema, odnosno može se računati i da ne bi trebalo tako.

***
Marko81 je napisao:
18 Mar 2021, 23:39
DS9 je napisao:
17 Mar 2021, 23:18
Pita se na pogrešnom mestu, u pogrešno vreme. :mrgreen:

***
Marko81 je napisao:
16 Mar 2021, 19:32
DS9 je napisao:
16 Mar 2021, 17:13
Da, sasvim se uklapa. Sad, kad si već pomenuo Ravenol, ako bi jednu od (naj)boljih varijanti to bi bilo recimo ovo https://www.ravenol.de/en/product-range ... sae-5w-40/

Inače, kao što ljubitelj reče - npr. da je moja ta c3ojka, najbliža pumpa mi je NISova, pa bih tamo uzeo Autoline Sint 5W-40 i završio tu priču sebi na sreću i radost.
To je klasičan 5w40 sint nema još neku oznaku specifikaciju?
Nisam siguran na koje ulje mislis da je klasičan sint 5W-40, mannolovo, ravenolovo ili nisotecovo?

https://www.nisotec.eu/sr-lat/nisotec-a ... -sae-5w-40

Uglavnom, ako se pod klasičnim podrazumevaju ulja koja su tzv Full SAPS koja zadovoljavaju normu ACEA A3/B4 - to je recimo ravenolova varijanta, a i npr. ovaj motulov X-cess sa slike, dok je Autoline Sint 5W-40 po ACEA C3 normi, dakle nije baš klasičan, s tim što takva ulja mogu da zadovolje i npr. ACEA A3/B4 određenih godišta (pa im u specifikaciji stoji da zadovoljavaju i jedno i drugo)

Navodi PSA su takvi da gotovo svako ulje može da se upotrebi za taj TU1 motor, pitanje je samo da li će se pri odlučivanju neko držati isključivo onog što piše za taj motor u servisnoj knjižici iz 2004., onog što za taj motor (iz 2004.) piše u dokumentu o izboru ulja koji je PSA izdala 2016 godine (favorizujući i za taj motor upotrebu ulja koja nisu ni postojala 2004.), ili će eventualno uzimajući po nešto u obzir izabrati neku treću varijantu koja mu se čini takođe adekvatnom. Izbor nisotecove varijante bi bio otprilike ova treća varijanta, a izbor ravenolove i motulove bi moglo da se podvede pod prvu varijantu.

Druga varijanta, podrazumeva prvu varijantu + ulja po normi PSA B71 2290 (ACEA C2) + ulja po normi PSA B71 2312 (ACEA C1/C2), pri čemu se favorizuje upotreba potonjih ulja po PSA normama.
Oba su u gradaciju w30 mislio sam da za stariji auto ide w40?


Za tvoju C3ojku sa TU1 motorom, recimo da može tako da se računa. Prethodno sam dao šta se sve zvanično, tj. od PSA predviđa/preporučuje za tvoj motor, ali možeš da računaš da je najadekvatniji izbor ulje u 5W-40 gradaciji. Ljubitelj je u svom prethodnom postu odlično objasnio zašto je to uglavnom tako (za tvoj motor koji je i po godištu, a i po dizajnu/konstrukciji, relativno stariji).

Sad, to što postoje razlike između ulja koja su u 5W-40 gradaciji - računaj da je za tvoj motor to sekundarna priča, koja nema preveliki značaj, Ako želiš ono što je totalno sasvim by the book, pri čemu se može računati da je to dobar/odličan izbor - koristi totalovo ulje Quartz 9000 5W-40, i završio si priču. Ako voliš da koristiš ono što se ređe koristi a smatra se kvalitetnijim onda koristi pomenutu motulovu ili ravenolovu varijantu. Ako voliš da jednostavno završiš priču, koristi pomenutu nisotecovu varijantu. Ni sa jednim od njih nema greške, ni zvanično/formalno, ni suštinski.

Marko81
Postovi: 38
Pridružio se: 08 Avg 2020, 14:55

Re: Motorna ulja

Post od Marko81 » 19 Mar 2021, 14:51

Hvala, mislio sam ako neko zna konkretnu oznaku ulja, za psa za taj motor kao što znam da je za moj auto vw 504/507 ne znam da li me razumes😀

Korisnikov avatar
DS9
Postovi: 850
Pridružio se: 18 Nov 2013, 11:35
Lokacija: Beograd

Re: Motorna ulja

Post od DS9 » 19 Mar 2021, 22:02

Razumem te, to je i bilo tvoje prvobitno pitanje, iz donjeg citata:
Marko81 je napisao:
16 Mar 2021, 14:24
Koja specifikacija ide u citroen c3 1.1 2004 ravenol recimo daje dve tri opcije.

Zato sam ti i odgovorio tada, a što je najpotpunije sa obzirom kako je PSA pisala preporuke za ulje za taj konkretni motor:
DS9 je napisao:
16 Mar 2021, 16:52
Po najaktuelnijoj citroenovoj dokumentaciji o preporučenim motornim uljima (iz 2016. godine)
za taj TU1/TU1A motor (kodne oznake XFX / HFY / HFZ i HFV) su za upotrebu u državama Evrope (od krajnjeg severa do krajnjeg juga, uključujući Srbiju i okolne države) preporučena ulja koja zadovoljavaju sledeće PSA norme:

PSA B71 2300 (10W-40 ACEA A3/B4, totalovo ulje Quartz 7000 10W40)
PSA B71 2296 (5W-40 ACEA A3/B4, totalovo ulje Quartz 9000 5W-40 )
PSA B71 2290 (5W-30 ACEA C2, totalovo ulje Quartz Ineo ECS 5W-30)
PSA B71 2312 (0W-30 ACEA C1/C2, totalovo ulje Quartz Ineo First 0W-30)

Takođe, u pomenutoj dokumentaciji stoji da se na teritoriji Evrope favorizuje upotreba ulja (kod motora kod kojih je njihova upotreba dozvoljena, dakle i za taj TU1 motor) koja zadovoljavaju norme PSA B71 2290 i PSA B71 2312, odnosno totalova ulja Ineo ECS 5W-30 i Ineo First 0W-30, respektivno.

U citroenovoj dokumentaciji iz 2004. godine se preporučuju ulja koja zadovoljavaju normu ACEA A3/B4 gradacije 10W-40 i gradacije 5W-40, a pominje se da se radi uštede goriva mogu kod pojedinih motora koristiti ulja gradacije 5W-30. Odnosno - gore/pomenute PSA norme su kreirane tri godine kasnije tj. 2007. godine.
Suština svega toga je izrečena ovde:
DS9 je napisao:
17 Mar 2021, 23:18


Navodi PSA su takvi da gotovo svako ulje može da se upotrebi za taj TU1 motor, pitanje je samo da li će se pri odlučivanju neko držati isključivo onog što piše za taj motor u servisnoj knjižici iz 2004., onog što za taj motor (iz 2004.) piše u dokumentu o izboru ulja koji je PSA izdala 2016 godine (favorizujući i za taj motor upotrebu ulja koja nisu ni postojala 2004.), ili će eventualno uzimajući po nešto u obzir izabrati neku treću varijantu koja mu se čini takođe adekvatnom. Izbor nisotecove varijante bi bio otprilike ova treća varijanta, a izbor ravenolove i motulove bi moglo da se podvede pod prvu varijantu.


Dakle, vrlo te dobro razumem - samo što za razliku od VW-a, PSA za taj motor preporučuje ulja po znatno više svojih normi, pri čemu se pojedine od tih normi međusobno dosta razlikuju. Jednostavno rečeno - PSA je tako pisala svoje preporuke, tj. okruglo pa na ćoše, tj. više ćošeta. A pre nego je 2007. kreirala svoje norme, za taj motor je preporučivala ulja norme ACEA A3/B4.

Ako hoćeš sve to, a za tebe jednostavno sažvakano - računaj da je konkretan odgovor na pitanje ovo dole:

ACEA A3/B4 5W-40

ili

PSA B71 2296

Konkretno ulje je Total Quartz 9000 5W-40
https://www.lubs-products-database.tota ... 009_EN.pdf

tj. ovo https://beocar.b-cdn.net/media/catalog/ ... 9/4915.jpg

***

Ako te zanima da od drugih proizvođača potražiš ulje za svoj motor, onda je verovatno najzgodnije da potražiš ono koje ima odobrenje/approval ili se preporučuje po normi PSA B71 2296.

Pošto si startno pomenuo da ravenol nudi nekoliko opcija, računaj da je varijanta VSI odličan/idealan izbor za tvoj TU1.

https://www.ravenol.de/en/product-range ... sae-5w-40/

Marko81
Postovi: 38
Pridružio se: 08 Avg 2020, 14:55

Re: Motorna ulja

Post od Marko81 » 19 Mar 2021, 23:45

Bravo!!!

Korisnikov avatar
A170T
Postovi: 2132
Pridružio se: 30 Jun 2013, 13:47

Re: Motorna ulja

Post od A170T » 05 Apr 2021, 17:33

Odradio danas mali servis posle 20 meseci i 4000km. Zapoceli pricu sa mehanicarem u vezi katalizatora i zaboravim da pitam sta je uopste sipao od ulja. Pogledam na nalepnici stoji 5w-40, do sada smo uvek koristili 10w-40. To bi trebalo da je nesto redje ulje? Ima li neke velike razlike ili su nijanse u pitanju?
Motor nakon servisa radi malo mirnije, u voznji je nesto tiši ili pak ja umisljam.

Послато са MI 9 помоћу Тапатока


Korisnikov avatar
DS9
Postovi: 850
Pridružio se: 18 Nov 2013, 11:35
Lokacija: Beograd

Re: Motorna ulja

Post od DS9 » 05 Apr 2021, 22:03

5W-40 je tečljivije na nižim temperaturama (dakle pri hladnom startu) nego 10W-40 na istoj temperaturi, dok im je tečljivost tačnije kinematička viskoznost, ili kako neko naziva (neprecizno) "gustina" uglavnom ista na radnim temperaturama motora. Sa obzirom da gradacija tipa xW-40 ima svoj određeni raspon nije svaka 40ica istog viskoziteta, tako da mogu međusobno da se razlikuju. Ti podaci pišu u specifikacijama ulja.

Inače, među široko rasprostranjenim uljima, tj. najčešće korišćenim, u poslednjih dvadesetak godina - 5W40ice su uglavnom ulja koja su nešto termalno stabilnija nego 10W-40, a neko bi to definisao da su 5W-40ice kvalitetnije. S tim što postoje i egzemplari (zato i kažem - među najčešće korišćenim).

Btw, nekim motorima/vozilima, u određenim godištima, su npr. propisana ulja koja su u gradaciji 5W-40, dok im npr. uopšte nisu propisana ulja koja su u gradaciji 10W-40 (jer je takvim motorima propisana određena norma koja između ostalog podrazumeva npr. samo gradaciju 5W-40 i 5W-30 ali ne i 10W-40).

Zbog toga je vrlo uputno, kada već pominjemo da je nekom motoru/vozilu sipano neko ulje - precizirati o kom se vozilu/motoru radi. Dakle, tip, kW, godište, i sl.

Sad, naravno da to nije nužno ukoliko nekog zanimaju samo norme koje se tiču mašinskih lubrikanata (ali ne i to koliko je neki od njih odgovarajući za određeni mašinski sklop).

***

Da, ima razlike, s tim što to da motor mirnije radi uglavnom može da ima veze sa time što je samo zamenjeno ulje (jer se to često konstatuje čak i kada se sipa isto ulje kao i u prethodnom intervalu). Ipak, sasvim je verovatno da će sa tečljivijim uljem na hladno, motor raditi mirnije dok se ne zagreje.

Praktično - razlika između 10W-40 i 5W-40 će pri prvom paljenju (za neke motore) uglavnom biti kritična na npr. -20 C, sasvim čujna na npr. -10 C, uglavnom čujna za većinu ljudi na 0 C, i verovatno čujna za one sa dobrim sluhom na npr. +15 C.
Poslednja izmena od DS9 u 05 Apr 2021, 22:28, izmenjeno 5 puta ukupno.

Korisnikov avatar
A170T
Postovi: 2132
Pridružio se: 30 Jun 2013, 13:47

Re: Motorna ulja

Post od A170T » 05 Apr 2021, 22:21

Hvala puno na odgovoru.

Послато са MI 9 помоћу Тапатока


Korisnikov avatar
DS9
Postovi: 850
Pridružio se: 18 Nov 2013, 11:35
Lokacija: Beograd

Re: Motorna ulja

Post od DS9 » 05 Apr 2021, 22:24

Nema na čemu.

Inače, ima očiglednijih testova razlika:


Extender
Postovi: 160
Pridružio se: 19 Dec 2020, 01:41

Re: Motorna ulja

Post od Extender » 13 Apr 2021, 08:31

Drugari, doslo vreme za mali servis. Koje ulje izabrati? Prosli put je sipano Castrol Edge 5w30 ali ne znam koliko je pametno da rizikujem sa njim zbog kopija.
Audi A4 B8 2.0TDI 105Kw

Sent from my SM-A520F using Tapatalk


Korisnikov avatar
sebekkg
Postovi: 10383
Pridružio se: 13 Jan 2012, 02:18

Re: Motorna ulja

Post od sebekkg » 13 Apr 2021, 14:39

Ja sam za isti auto uzeo prošle godine mobil 1 esp 5w30. Ove godine ću probati ravenol vmp sae 5w30. Imaju uvoznika u Srbiji, a i cena za 5l kanticu je malo veća u odnosu na mobil i castrol. Opet što kažeš ova ulja široko rasprostranjena su podložna i falsifikatima u zavisnosti gde i kako se uzme.

Sent from my SM-G965F using Tapatalk

Slika

Boki5
Postovi: 8
Pridružio se: 13 Apr 2021, 13:01

Re: Motorna ulja

Post od Boki5 » 14 Apr 2021, 09:52

Zdravo...
Vozim Opel corsu E 2015. godište 1.4 66kw. Motor je Euro 6. Približava se vrijeme malog servisa. Auto ima 39 000 km na satu. Do sada je sipano ulje Dexos 2 5w30. Svi servisi su rađeni u ovlašćenom servisu na godinu dana ili 8 000 do 9 000 km. Koje ulje mi preporučujete? A da nije dexos 2. U servisnoj knjižici piše za preporuku ACEA C3 5w30. Ja sam sada mislio kupiti Ina ultra star FE 5w30 koje ima ACEA C3 specifikaciju. Ali nema dexos 2 odobrenje proizvođača. Ne poznajem mnogo ovu materiju pa me zanima da li ulje mora strogo ispunjavati odobrenje proizvođača ili je dovoljno da bude 5w30 ACEA C3 standard (a tako piše i servisnoj).

Odgovori