Možda će ovo biti nekome korisno tj. ponekad potrebno: opis moje tehnike izoštravanja mutnih slika (ili dooštravanja nedovoljno oštrih, ovisno o ličnom poimanju "oštrine") koje su posledica "nedovoljno oštrog" objektiva.
Ponekad ova tehnika može pomoći i kod zamućenja fotografija nastalih pomeranjem foto-aparata tokom ekspozicije ali to je ipak mnogo teži problem za rešiti.
U većini ću ga preneti kako sam ga prvobitno objavio 02/2006 na jednom našem forumu (D.Z. u delu o fotografiji):
Eto tako iz dosade i ocaja sto mi slike nisu dovoljno ostre

, sednem ja i krenem da studiram Smart Sharpen na jednoj pejzaznoj slici (bem'ti pejzaz, tj. grad u kome zivim) ... elem, posle cirka 3 do 4 sata maltretiranja i buljenja u ekran, dodjem do sledecih kompomisnih podesavanja:
(
uz jednu napomenu: sluze za ekstremno "vadjenje" detalja na slici ali uz ocuvanje kvaliteta linija tj. da se ne pojavljuju, bar ne mnogo - malo mora, beli duhovi - repriza linije u glow varijanti)
Photoshop
(Filter / Sharpen / Smart Sharpen) *korigujte samo komentarisane parametre, ostale ne treba menjati osim ako baš to želite*
(tab) Sharpen:
------------------
- amount: 500% *(smanjujte ga za suptilni efekat, povećavajte za jači; najcesce se postavlja od 70 do 300, retko preko)
- radius: 0,2 pixels
- remove: Lens Blur
- more accurate: nije čekiran!
(tab) Shadow:
-----------------
- fade amount: 0%
- tonal width: 100%
- radius: 1 pixel
(tab) Highlight:
------------------
- fade amount: 100%
- tonal widht: 100% *(ili smanjivati do 60% za nesto jači efekat, ali obično se ne dira)
- radius: 1 pixels
Ako zelite umeksati teksturu (napr. zelite sakriti pore ili nedostatke na kozi kod portreta):
- (
tab) Shadow, (parametar) Fade Amount = povecavajte mu vrednost (napr. iznad 40-50 %) ali posto ce to izazvati umeksavanje i linija, u isto vreme
morate smanjivati vrednost (parametar) Tonal Width-a koji je ispod njega, prateci sta se zbiva sa linijama.
Znaci tekstura (zrnatost) ce se umeksati a linije ce te vratiti na zeljeni nivo ostrine.
Evo primera, levo mali isečak iz neoštre slike, desno izgled posle uoštravanja (parametri: 400, 0.2, LB - 0, 100, 1 - 100, 100, 1)
(klik na sliku za uvećanje)
A odavde
http://www.dodaj.rs/f/1C/FB/3JS6H6OA/te ... rafija.jpg možete sami preuzeti gornji primer (malo širi isečak) i probati date parametre, da se i sami uverite kako deluju ... mada verovatno imate i sami neku mutnu fotografiju koju možete probati uoštriti.
------------------------------------------------------------------------------------
(ovo što sledi je nepotrebno čitati osim ako vas baš ne interesuje

)
Da pojasnim malo kako sagledavam problem ostrenja (uocio sam da mozemo generalizovati dva pojma):
1. LINIJE (najcesce su u pitanju ivice objekata ili linijski objekti napr. grane drveta)
2. TEKSTURU (raster koji prekriva neku vecu povrsinu u manjem ili jacem valeru tj. prelivima osvetljenosti/boje).
Ako zelis da izostris liniju, dodavanjem crne tj. pojacanjem kontrasta duz linije se to veoma efikasno i lako uradi. Ali ako se tu pretera, pojavice se paralelno sa tom linijom i njen duh tj. odsjaj ili glow, duz celog tog objekta, ovisno o polozaju i osvetljenosti piksela na origalnoj slici.
Ako zelis da izostris liniju, pojacanjem rasterizacije tj. kontrasta po svakom pikselu/grupi piksela se postize isticanje pojedinacnih tackica i ako se pretera moze se javiti jako zrno tj. shum (grupisan ili ne, pravilno rasprostranjen ili ne, zavisi).
Problem 1:
programi za ostrenje (uglavnom) ili ostre linije a tekstura ostaje meka ili ostre teksturu a linije ostaju meke.
Verovatno su algoritmi za isticanje linijskih objekata suprotni potrebama matematickih operacija nad pojedinacnim grupama piksela tj. teksturnom ostrenju (i suprotno).
Problem 2:
ne mozes ostriti (ili bar ja to nisam uspeo/video) i linije i teksturu a da se usput ne pojavi njihova anomalija ... moras naci granicu kada je dosta tj. dok je pozitivan efekat ostrenja izrazen a negativan efekat u granici kontrolisanog (tj. slabo vidljiv).
Problem 3:
Svetli objekti (bilo linijski ili teksturni).
Svako ostrenje se na njih aplicira veoma brzo - mnogo brze nego na manje svetlim objektima i samim tim oni previse bzo pocinju da "drece" da se tako izrazim. Normalno to je zbog njihove svetlosne jednostavnosti (crno-belo).
Znaci i ovo treba drzati pod kontrolom.
E sad, da li postoji program koji je u stanju da analizom slike izdvoji sve pomenute tipove objekata, adekvatno i proporcionalno primeni snagu uostravanja na svakome pojedinacno (sve vreme vodeci racuna o odnosu sa ostalim objektima, da ne bi doslo do pojedinacnog "iskakanja") i uz to jos korisniku ponudi jednostavan interfejs za kontrolu ... pa takvog verovatno nema a i ako ga ima koristi ga CIA ili NASA
Znaci mi se snalazimo sa onim sto nudi Adobe PS a i to nije malo. Kao sto ste iz onog neobaveznog primera videli mogu se postici solidni rezultati ali uz pomenute kompromise prilikom uostravanja, sto znaci da je moguce dobiti jos jace istaknute teksture ali onda ce te upropastiti linijske objekte i kontra ... ne zaboravite one najgore jarko osvetljene.
Mislim da sam nasao podesavanja koja balansiraju na pominjanim problemima a opet daju veoma lepe rezultate.
Pozdav!