ljubitelj napisao:DS9 napisao:U gornjim citatima ima više pitanja koja bi zahtevala podrobnija, odnosno detaljnija objašnjenja (npr. indeks viskoznosti nekog mineralnog ulja može biti vrlo visok a da to ne znači da je ono odgovarajuće za motor - primer je LHM ulje).
Usput, i po crnogorskim gudurama za vreme vrućina sa četvoro saputnika nešto mu nije smetalo.
Najprostije rečeno - ne pada mi na pamet da se vraćam na 40ice, jer se za taj auto odnosno motor, i način na koji se eksploatiše - sasvim adekvatno pokazalo konkretno ulje i pri temperaturama višim od 40 C.
Ja sam te pitao samo i jedino za motorna ulja 5w30 vs 5w40. LHM nema veze, kao ni hidraulicno, kao ni hipoidno i sijaset drugih vrsta ulja.
A pitao sam za nesto konkretno, podatak ili tvoja pretpostavka zasto je jedno kvalitetnije od drugih a identicne APi odnosno ACEA norme.
Ovo sto si opisao su blagi uslovi eskploatacije, sta ti znaci cetvoro saputnika, pa auto je pravljen da prevozi 5 putnika, pa zatim i jos natovaren prtljaznik, teret na krovu, vuce prikolicu....
I vozi pod punim gasom stotinama kilometara.
I opet ne vidim nigde odakle znas, ili pretpostavljas, da se 5w30 pokazalo kao adekvatno. Pritisak ili temperaturu ulja merio tokom voznje na 40plus stepeni sa 4 osobe po Crnoj Gori iz cega bi nesto mogao da zakljucis o viskozitetu u tim uslovima?
Vozač koji ima četiri saputnika - vozi auto u kome se nalazi pet osoba. Žao mi je ako nisam bio jasan, mada ovo i nije toliko bitno.
Da bih objasnio svoj stav morao bih poprilično da pominjem eksperimentalne radove tribologa i da objašnjavam zašto ulje, tj većina ulja iz 5W-40 gradacije će se brže (nekako) degradirati nego većina ulja iz 5W-30 gradacije. Najprostije rečeno - dobijanje razvučenije (multigradne) gradacije zahteva drugačiju koncentraciju poboljšivača viskoznosti (tj. polimera) koji su podložniji degradaciji.
Dobar/visok indeks viskoznosti se može dobiti na razne načine - ali to ne znači da će ulja sa istim indeksom viskoznosti pod istim uslovima nakon npr. 500 radnih časova imati identične osobine. Ulja iz 5W-30 gradacije zahtevaju (uglavnom) drugačiji odnos baznog stock-a i paketa aditiva i tipično su skuplja jer niži viskozitet zahteva kvalitetnije bazno ulje i/ili paket aditiva.
Ljudima je generalno teško da zamisle da će nekakav motor duže da zaštiti tanje mazivo nego deblje - a istina je često baš takva. Međutim, to jeste istina pod nekakvim uslovima, a pod nekakvim drugim je sasvim suprotno.
Suština se ne nalazi toliko u mogućoj razlici između ulja različite gradacije (u konkretnom slučaju) , koliko se krije u odgovoru - šta je to većina, tj. kako većina eksploatiše automobilski motor?
Većina ne vuče prikolicu na 43 C
Ali, ima onih vozila koja su predviđena da to čine - sa (preporučenim) uljima 5W-30 gradacije.
Da sam rekao da se ulje iz 5W-30 gradacije pokazalo neadekvatno - neko bi mogao da pita zašto to tvrdim kad je masa najstručnijih ljudi u timovima proizvođača motora i proizvođača maziva utvrdila suprotno (usput, naravno da se pokazalo adekvatno kada par osnovnih laboratorijskih parametara pokazuju da jeste za dalje korišćenje posle 8000 km).
Pravo pitanje je da li je za pomenutu većinu HTHS od npr. 2.9 dovoljan koliko i HTHS od 3.5 A najključnije da li će (za pomenutu većinu) pad viskoziteta ili povećanje nivoa habanja biti oštriji kod jedne ili kod druge gradacije nakon npr. 10000 km. Taj odgovor se može naći u više odličnih eksperimentalnih procedura do kojih nije sasvim lako doći jer moraju da se plate pa ne vredi da ih ovde citiram.
Ipak, Ian Taylor tj. vodeći tribolog Shell-a je većinu toga sublimisao u fino predavanje (obratiti ažnju na poslednje grafike).
http://www.ltu.se/cms_fs/1.82748!/file/IanTaylor.pdf
Stručnije objašnjenje se može naći recimo na 70. strani knjige koja referentna za ovo o čemu suštinski pričamo. Tu je jasno objašnjeno kako (i zašto) 5W-30 može da bude "izdržljivije" od 10W-40 (odnosno da bude otpornije na ono što se u mašinstvu naziva - smicanje). A naravno da razlika može da bude manje izražena u odnosu na 5W-40.
https://books.google.rs/books?id=XjTaOq ... &q&f=false
Sa druge strane, jeste činjenica da je HTHS od 3,5 mPa.s udaljeniji nego 2.9 mPa.s - od kritičnog HTHS a za koji literatura navodi različite vrednosti (npr. 2,3 mPa.s), ali se i tu postavlja pitanje da li većina ili manjina dostiže (koliko dugo?) kritični HTHS, odnosno koliko je ta razlika značajna za njihovu upotrebu njihovog vozila.
***
Ljudima koji hrane svoje porodice od automobila koji poseduju i vožnje (npr. taksisti) nije bitna nevidljiva teorija.
Bitno im je da im se za što manje uloženih para i svog truda - vrati što više para.
Mnogi od njih koja imaju vozila oko desetak godina starosti će vam reći da menjaju ulje na oko 10000 km i da ga tipično kupuju za do 2500 din za pakovanje od 4 ili 5 litara. Ako vas poslušaju pa udvostruče cenu koju daju za ulje, a pri tom udvostruče interval za koji ga menjaju - lako se može desiti da se više neće vraćati na staru praksu. Jer brzo ukapiraju da ovo drugo ume da bude ekonomičnije za njih. Naravno da to bezbedno važi (samo) za one motore kojima je za otežane uslove propisan interval zamene 20000 km. To je inače slučaj sa mnogim vozilima PSA grupe koja su proizvedena u periodu 2000. do 2008.god.
Što se motora drugih proizvođača tiče, odnosno normi koje su za njih propisane (u smislu korišćenja maziva i propisanih intervala) naravno da se ne bi smelo izaći izvan toga.
***
A onima sa ultimativnom potrebom za uljem koje će im zaštiti motor u svim, pa i nepredviđenim uslovima - želim puno uspeha u sportskom automobilizmu.