@ljubitelj
Slažem se da su javašluk i loše obavljanje posla bili česti u socijalističkoj Jugoslaviji (i drugim socijalističkim zemljama). Često se, kada vidim kasirke u Maxiju kako su preopterećene, malo plaćene, a pri tome naučene da svakom kupcu kažu "Dobar dan", setim starog Centroproma i Pekabete, bahatosti, neizdavanja računa (dobiti račun bilo gde je pre 2000. godine bilo više izuzetak nego pravilo) i konstantne krađe od strane zaposlenih (krali su što od kupaca, što od firme). Iz jedne krajnosti se otišlo u drugu.
Ipak, mislim da do 1990-ih jeste bilo bezbrižnije vreme, svuda. U SAD se isto na domaćim letovima nije skoro ništa kontrolisalo. Na mnogim aerodromima je postojalo automatsko čekiranje, ali ne kao ovo danas sa proverom biometrijskih podataka, već samo ubaciš prtljag, a iz automata izađe boarding ticket. Znam za slučaj dolaska kolima do aviona da se rođaci da nešto što je zaboravila.
Na međunarodnim letovima je uvek bilo ozbiljnije, ljudi su prolazili kroz detektor metala, a prtljag kroz skener. Moj otac je 1985. sa Surčina leteo na studijsko putovanje u inostranstvo, i valjda je bio toliko uzbuđen da je to bilo sumnjivo obezbeđenju.

Prošao je kroz kompletan pretres, skidanje cipela, raspakivanje prtljaga i jedva je stigao da se ukrca na vreme. Mada verujem da bi ga sačekali. Nekada je, i kod nas i u inostranstvu bilo uobičajeno čekanje putnika koji su na aerodromu, ali još nisu stigli da se ukrcaju. Čekali su se i putnici sa vezanih letova. Ne kao ovo danas: "dođite na aerodrom dva sata pre poletanja, gejt se zatvara pola sata pre poletanja".
Što se tiče SR Jugoslavije i obnove međunarodnih letova posle delimičnog ukidanja sankcija 1995. godine, vladala je ista, relaksirana i prijateljska atmosfera kao u SFRJ, ali se takođe pazilo na ono na šta treba. Sredinom 1998. sam iskusio nešto što nisam video pre, ni posle toga, a to je "prepoznavanje prtljaga". Umesto pravo u avion, sa gejta se silazilo stepenicama na zemlju pored aviona, i svako bi sa gomile prtljaga uzimao svoj i premeštao ga na drugu gomilu. Samo to što su vlasnici "prepoznali" se ukrcavalo u avion. Tada su već bile intenzivne akcije albanskih terorista i verujem da su se plašili da bi neko mogao da ubaci kofer sa bombom. Ja sam bio toliko oduševljen što sam se našao pored ogromnog DC-10 i što sam mogao da ga obiđem iz neposredne blizine, da sam zaboravio da izvadim foto-aparat i napravim par snimaka.
Sve do terorističkih napada 11. 9. 2001, letenje avionom i odgovarajuće mere bezbednosti su bile mnogo normalnije. Naravno da su vrata pilotske kabine često bila otvorena, piloti izlazili i ponekad razgovarali sa putnicima, puštali radoznale putnike unutra da vide i pitaju šta ih zanima (neko je ovde pominjao slučaj sa jedanaestoro dece istovremeno u pilotskoj kabini JAT-ove B727-ice

). Jedina kompanija koja je imala zaključana (pri tome blindirana) vrata pilotskih kabina je bio El Al + dva naoružana agenta MOSSAD-a u zadnjim redovima. Ali oni su imali dugu istoriju otmica i pokušaja obaranja aviona i to je bilo sasvim razumljivo.
Unosili su se hrana i piće po želji (ne kao ove gluposti sada sa ograničenom količinom tečnosti i pri tome specijalno upakovanom). Lično sam, više puta, uz jednu torbu koja je išla u "overhead compartment", kao ručni prtljag unosio kese sa flašama (bilo da su kupljene u aerodromskom free shopu ili ne), stavljao ih pod sedište ispred, a dešavalo se i da se kotrljaju po podu tokom leta.

I u JAT-ovim i u avionima stranih kompanija. Niko mi nije reč rekao. Posle 11. 9. je nastupio fašistički odnos prema putnicima, a onda su došle i low cost kompanije, koje su donele dodatne restrikcije iz ekonomskih razloga.