Stranica 779 od 898

Re: Vazduhoplovi

Poslato: 30 Dec 2020, 22:46
od pedja
Heinz napisao:Šta ih sprečava da sisaju i dalje?

Sent from my SM-G770F using Tapatalk
Kako čika Bajker reče, a ja nagovestih, čeka se sledeći tal, odnosno raskusuravanje. Čekamo novog "spasioca", koji će spasiti sebe i svoje, a mi to lepo platiti.

T-T


Re: Vazduhoplovi

Poslato: 30 Dec 2020, 23:47
od Heinz
To što oni imaju 18% ne spračava ih da i dalje nama uvaljuju skup zakup aviona, da menadžeri imaju lude plate i sl.

Re: Vazduhoplovi

Poslato: 31 Dec 2020, 07:02
od pedja
Nije isključeno ni da su lepo uzeli 100 milki, ili koliko već, a da će opet to isto otkupiti za 10, kada država "shvati" da je ipak pogrešila :D

T-T


Re: Vazduhoplovi

Poslato: 31 Dec 2020, 08:26
od Heinz
Pre će biti da smo kupili po 100 od Arapa, a prodaćemo Kinezima po 10.

Re: Vazduhoplovi

Poslato: 01 Jan 2021, 01:56
od nidza
Njima je bitno da je transakcija što veća, nije bitno u kom smeru.

Re: Vazduhoplovi

Poslato: 03 Jan 2021, 17:57
od zuzazu
Ovaj slucaj sa iscrtavanjem srca iznad planina Crne Gore je mnogo zanimljiv da ne bi ostao neobradjen. Ne kao odgovor Gaginh0u, koji to sigurno ne zasluzuje, vec upucen ljubiteljima avijacije na forumu, koji su i ako amateri, razlozniji i bolje upoznati nego “naivni” profesionalac iz kontrole letenja. Uz malu ogradu - ako se ne pravi “naivan”, zaista je zalosno sto nije sire edukovan u okviru struke.

Da zanemarimo cinjenicu da tzv. “srce” lici na nesto sto je dete predskolskog uzrasta ubacivalo koordinate u GPS, nego da pocnem sa ozbiljnim stvarima.
B75717F4-921B-4266-8CF9-E216DCA820BD.jpeg


Mlado momce, vodja vazduhoplova, prvu lekciju koju je trebao nauciti cim je seo na desno (kopilotsko sediste) saobracajnog aviona, je da se sa putnicima u avionu ne izvode nikakve kristijanije od aerodroma poletanja do aerodroma sletanja!

U slucaju iscrtavanja, da kazemo ozbiljnih slika na nebu (ako izostavimo brdo slika polnih organa uradjenih malim avionima),
13536685-EEA3-4507-B4D1-97FB40FBB861.jpeg




uvek se letelo sa AVIONOM BEZ PUTNIKA ili cargo avionom, uglavnom IZNAD vodenih povrsina tj. POVRSINA BEZ PREPREKA.

4BBB0A1D-0169-4625-B37D-28BBCC3773C2.jpeg
AD060D47-D210-4B3E-8493-7513BF224F80.jpeg



Decko je uradio svoj aeromiting iznad Crne Gore gde je planinski teren sa visokim grid MORA (minimum off route altitude).

EC24E537-9B9F-4A26-9E0F-CCC4215FE5CE.jpeg
EC24E537-9B9F-4A26-9E0F-CCC4215FE5CE.jpeg (188.42 KiB) Pogledano 1290 puta



U avijaciji postoji nesto sto se zove “situational awareness” i sto se uci vec nekih 10-20 godina od kako su strucnjaci postavili pitanje zasto se avioni procentualno najvise ruse u fazi kratkog prilaza (CFIT).

F8691257-C344-4C6A-BE04-3CBDD18803C9.jpeg
F8691257-C344-4C6A-BE04-3CBDD18803C9.jpeg (195.75 KiB) Pogledano 1290 puta





Elem, nije sve u drzanju volana, rucica gasa i gledanja u instrumente. Biti kapetan znaci imati mnogo siru sliku onoga sto se dogadja oko njega. Izmedju ostalog to bi znacilo da kapetan i u toku normalnog leta na nivou krstarenja, stalno razmatra postupke sta ce i gde ce u slucaju da mu se u tom momentu desi worst-case scenario. Npr. gde ce da krene ako dodje do dekompresije dok prelece Alpe; ili sta ako mu otkaze motor iznad Kazahstana gde nema off-route aerodroma u blizini ili sl. Za one kapetane koji to ne cine, kompanija kao moja, uvela je cruise briefing, gde se na svakih sat vremena razradjuje postupak u slucaju nekog otkaza.

Dakle, pilot Nikola, u opste ne zna sta se desava oko njega, a cisto sumnjam da je razmislio sta bi bilo sa bebom od 48 sati koju su vozili u Beograd na operaciju srca, u slucaju kvara motora ili dekompresije ili bilo kog drugog kvara dok je aeromitingovao iznad Niksica ili Kolasina. Uzgred, kapetan je uvek obavesten kada ima ovakvog putnika na letu, tako da ne moze biti da nije znao.

7CD5CED0-C6B6-4E56-93F2-63E084EAC5FC.jpeg
7CD5CED0-C6B6-4E56-93F2-63E084EAC5FC.jpeg (136 KiB) Pogledano 1290 puta

Po planu leta, avion je trebao sleteti u Beograd u 08:15, a produzio je let 34 minuta i sleteo u 08:49. Sta da mu je umro putnik u 08:35? “Gde ste do sada?” - “Crtao sam srce iznad MN, znate ovo je emotivan dan za sve nas....”

715495DF-AE63-49A7-B1F4-257A0E295BE2.jpeg

Znaci, on krsi i Zakon koji jasno kaze da je duzan da smanji mogucnost ugrozavanja zdravlja ljudi, posade, i imovine, stalnim uocavanjem opasnosti i kontrolom rizika od iste.

2BEC9E4C-362B-4CCC-BFC2-17F2B0041891.jpeg



I na kraju, kada se ovo gore pisanije uzme u obzir, potpuno nebitna prica o gorivu, koja nam nesto govori i o samom letu i kompaniji.



Najlogicnije je da je za alternativni aerodrom uzeta Podgorica, tj. ako ne uspe da sleti u Beogradu, da se vrati odakle je krenuo. Od Podgorice do Beograda i nazad mu treba oko 6 tona goriva. On je na to morao da uzme bar jos 1,5 tonu za svoj mali aeromiting koji ce osvanuti na drustvenim mrezama (@snork, ni u najludjem snu ne sme da koristi “iron reserve” i sleti u BEG ispod tog goriva). 25% dodati na fuel required je strasno mnogo i zahteva pisanje izvestaja posle leta, i/ili objasnjenje Operativnom Centru pred let zasto tankuje toliko goriva. To znaci da su i oni u OC znali sta ce da uradi, a nisu ga opomenuli na sve navedeno, ili je politika nosenja goriva počivše Montenegro Airlines takva da se moze poneti goriva koliko hoces, bez pravdanja, sto je izuzetno neprofesionalno u savremenim kompanijama gde se vodi racuna o svakom kilogramu prekomerne potrosnje.


Busanje u grudi “recite koliko kosta, platicu” lici na “drz’ te me, da ga ne ubijem” jer Nikola zna da od sutra nema ko da ga tereti za tih 500€.


Jos je gore, da mu ni posle leta nije doslo iz straznjice u glavu, da gorivo ne bi trebalo da mu bude okosnica samokritike vec nepotrebno ugrozavanje bezbednosti putnika.

Re: Vazduhoplovi

Poslato: 03 Jan 2021, 18:11
od Geza
Eto, zar nisi mogao odmah tako jednostavno da objasniš? :mrgreen:

Re: Vazduhoplovi

Poslato: 03 Jan 2021, 18:26
od dragan
Ti ne znas ni sa kim se svadjas. :)
Pocelo je od debilne primedbe tipa zasto se ne vidi druga polovina srca, ali ajde zavrsilo se sa smislenim odgovorom, vidim da si se bas potrudio, svaka cast.
Ako je sve tako kao sto pises, apsolutno nisam upucen u taj slucaj, jeste zaista protiv propisa raditi to sa putnicima, pogotovo sa tom bebom, ( ovaj deo oko visine je tesko komentarisati bez potpunog profila leta ), I covek treba da snosi sankcije.
Sto se tice same figure kao figure, uz odgovarajuca prethodna odobrenja I ispunjene uslove za let, moze da se nacrta I srce I mesec I zvezda I sta hoces, ocenu o umetnickom dojmu na stranu.


Sent from my Mi 9 Lite using Tapatalk


Re: Vazduhoplovi

Poslato: 03 Jan 2021, 18:45
od Heinz
Kako ga je njihova kontrola letenja pustila, ako već po visini npr nije bio u nadležnosti NATO ili koga već?

Re: Vazduhoplovi

Poslato: 03 Jan 2021, 19:07
od dragan
Nema tu nadleznosti NATO u smislu kontrole letenja, Oni rade lovacku zastitu vazdusnog prostora, sto se tice kontrole veci deo leta je na vezi sa oblasnom u Bg, a u jednom momentu u snizavanju predje na vezi prilazne kontrole u Pg, koja radi do Fl145, mada se njima prebaci na vezu I ranije, tj na vecoj visini I na nekoj severnijoj poziciji, oko Mojkovca. Po svoj prilici se ovo sve ovde odvija vec u podgorickoj nadleznosti.


Sent from my Mi 9 Lite using Tapatalk


Re: Vazduhoplovi

Poslato: 03 Jan 2021, 21:26
od BAJKER
Bolji, kompetentniji odgovor od Zu-a na ovu temu ne bi smo dobili nigde, koliko god da izgleda nadugacko i nasiroko sve je obuhvaceno sa preciznim odgovorom.

Re: Vazduhoplovi

Poslato: 03 Jan 2021, 22:14
od zuzazu
Muka mi je da citam kada stampa od morona napravi heroja.

Jos mi je gore kada ljudi koji citaju ove baljezgarije ne ukljuce mozak (OK, nije svako strucnjak, ali evo i ovde na forumu su ljudi koji nisu iz struke, postavili sasvim logicna pitanja po pitanju bezbednosti ovog leta).

Pokusao sam da objasnim da nije ni sve tako jednostavno.

Mogao sam da analiziram postupke, i kvar po kvar u toku aeromitinga iznad planina Crne Gore, ali mislim da je bilo nepotrebno, jer je dovoljno stvari ucinio da se popale sve crvene “warning” lampice.

Re: Vazduhoplovi

Poslato: 04 Jan 2021, 22:23
od Gaginh0
I ne stvarno, nije meni odgovorio, da ne mislite sad nešto...

Gospodine pilotu, nisam imao želju da atakujem na tvoj ego ili profesiju. Kako si sad odgovorilo mogao si i tada. Mogao si lepo da mene laika razuveriš i predočiš u čemu grešim, jer sam ja samo plebs koji čita novine, iz inostranstva.
Ali si se bez potrebe busao i tražio od ostalih članova mišljenje, ko da smo svi piloti. Kad su te manje-više iskulirali, sam si dao odgovor.
Zamisli kad bih ja napušio svakog ko se ne slaže sa mojim mišljenjem bez da mu dam bilo kakav odgovor, ili da odgovorim posle 5 dana. Plus pišeš samo u ovoj temi koja ti je u struci, i prosipaš pamet.

Da li je neko Milenijalac ili Titov pionir mene stvarno zabole, isti qurac. Milenijalce ste izrodili vi što ste se igrali u pesku, Druže "zuzazuazaau"

SporCki pozdrav!

Re: Vazduhoplovi

Poslato: 05 Jan 2021, 03:07
od snork
Na forumu imamo profesionalace (Zuzazu - pilot velikog komercijalnog aviona u velikoj avio kompaniji, Dragan - kontrolor letenja u oblasnoj kontroli Srbije i Crne Gore), par ljudi koji su sa ovim stvarima bili profesionalno u kontaktu ranije ili na nižim pozicijama, par amatera - pravih entuzijasta koji lete na kompjuterskim simulatorima i naučili su ogroman deo pravog znanja o upravljanju, komunikaciji i navigaciji. I desetak nas koji smo obični ljubitelji avijacije, gledamo u nebo i FR24, imamo opštu predstavu kako stvari funkcionišu, ali često nešto i lupimo. :) Ostatak foruma su ljudi koje avioni jenostavno ne zanimaju i koji su možda zapamtili nešto ako su leteli kao putnici, inače generalno nemaju ili imaju samo najgrublju predstavu o brzinama, visinama leta, veličinama i uglavnom ne razlikuju jedan avion od drugog. Kao recimo moja majka :D , koju sam vremenom naučio da razlikuje razne avione, a dugo je znala samo za mlazne i "sa propelerima". Od ovih drugih je posebno pamtila jedan kojim su početkom 1980-ih ona i otac leteli za Prag i koji je pravio jake vibracije koje su se prenosile na sedišta i putnike. U pitanju je bio ČSA Iljušin 18.

Tako da, Zuzazu, od šire publike - teško da će neko moći da kaže šta nije u redu sa postupkom mladog crnogorskog pilota, ma koliko tebi (i nama koji se zanimamo za materiju) to bilo očigledno. Baš sam pitao par kolega - ne vide ništa problematično osim što je produžio vreme leta i potrošio dodatno gorivo. A svi su bili u CG na moru i prolazili kroz Podgoricu i znaju da je samo deo prema Skadarskom jezeru nizija, a sve ostalo planinčine. Meni je to npr. prvo prošlo kroz glavu, nevezano za količinu goriva, procedure, kontrole letenja i sl.

U tom smislu, mogao je napraviti figuru iznad Skadarskog jezera, jedino što je tu državna granica, pa bi možda rizikovao da polete dva albanska Shenyanga J-6 da ga presretnu. :kezo: (Šalim se, znam da ni oni više ne koriste ove kineske kopije prastarih MiG-ova 19, mada su ih imali solidan broj)

Inače, nisam shvatio šta se dogodilo sa drugom polovinom "srca", jer je nema na FR24. Da li je docrtana samo na slici, ili ju je pilot stvarno napravio? Ako nije, kako je izgledao ceo let?

Re: Vazduhoplovi

Poslato: 05 Jan 2021, 09:35
od McGruja
snork napisao:Na forumu imamo profesionalace (Zuzazu - pilot velikog komercijalnog aviona u velikoj avio kompaniji, Dragan - kontrolor letenja u oblasnoj kontroli Srbije i Crne Gore), par ljudi koji su sa ovim stvarima bili profesionalno u kontaktu ranije ili na nižim pozicijama, par amatera - pravih entuzijasta koji lete na kompjuterskim simulatorima i naučili su ogroman deo pravog znanja o upravljanju, komunikaciji i navigaciji. I desetak nas koji smo obični ljubitelji avijacije, gledamo u nebo i FR24, imamo opštu predstavu kako stvari funkcionišu, ali često nešto i lupimo. :)
I par nas koji smo odgledali apsolutno sve Air Crash Investigation, bar po dva puta :)