Stranica 85 od 104

Re: Šta je snaga, a šta obrtni moment?

Poslato: 30 Dec 2015, 00:06
od dragvorl
https://youtu.be/KbcIlfqtNfI?t=13

https://www.youtube.com/watch?v=IDaRdd1AZsY

https://youtu.be/3vYNFgkCC_M?t=19

Re: Šta je snaga, a šta obrtni moment?

Poslato: 30 Dec 2015, 08:00
od nikaragva
Trakcija, tezina, aerodinamika i sve ostalo ulazi u jednacinu, koja postaje sada mnogo komplikovanija.

Ali nikad se o tome nije pricalo. Uvek se pricalo o motoru. Taj motor mozes da stavis u bilo koji auto. Pa onda mozes da stavis neki drugi motor i tako da testiras. Te gore promenljive onda vise nisu promenljive nego konstante, koje ne uticu na merenje :)

Re: Šta je snaga, a šta obrtni moment?

Poslato: 30 Dec 2015, 09:03
od Ivan
Onda nema ni smisla porediti ni motore u razlicitim karoserijama, pogotovo kada su razlicite konstrukcije.



Послато са GT-N7100

Re: Šta je snaga, a šta obrtni moment?

Poslato: 30 Dec 2015, 09:19
od nikaragva
Zasto?


Evo recimo ovaj mj, slucajno znam, da je isao u auta od punta do kadilaka.
Agregat ko agregat, apsolutno je nebitno u kakvo ce vozilo ici.

Samo su menjace menjali i kombinovali.

Re: Šta je snaga, a šta obrtni moment?

Poslato: 30 Dec 2015, 09:35
od Ivan
Cak je skoro svuda isti menjac, ali opet nisu iste performanse, razlicit precnik tocka, masa, aerodinamika itd.

Послато са GT-N7100

Re: Šta je snaga, a šta obrtni moment?

Poslato: 30 Dec 2015, 10:25
od nikaragva
Naravno.

Re: Šta je snaga, a šta obrtni moment?

Poslato: 30 Dec 2015, 12:02
od ljubitelj
Dusan napisao:@ljubitelj

Da li si procitao sta sam napisao? Nema potrebe da sada mesas snagu.

Torque na motoru, ili ti pre menjaca (torque koji je deklarisan od proizvodjaca i o kojem uvek pricamo) se kroz menjac konvertuje. Ono sto ti izostavljas je da je broj obrtaja RPM (revolutions per minute) znacajan faktor u konverziji kroz menjac do tockova.

Ponavljam jos jednom. Ako uzmes dva motora jedan pravi 200Nm drugi pravi 400Nm (PRE MENJACA i prvi i drugi), ako motor od 200Nm moze da se zavrti dovoljno pravice vise momenta NA TOCKU.
Zato npr. Clio RS sa 215Nm pravi vise obrtnog na tocku nego Golf 2.0 TDI koji ima preko 350Nm deklarisanih.


OBRTAJI su kljucni u ovoj diskusiji, jer TORQUE bez obrtaja je nista!

Mrzi me da postavljam linkove, pogledaj sam, ako nisi sposoban postavicu. Zakljucak je da se snaga i moment moraju uzeti u obzir, ali kao pokazatelj koji ce od 2 automobila bolje ubrzavati (pod uslovom da su ostali parametri priblizni) SNAGA je vaznija. Tu nema prostora diskusiji.
RPm motora nije toliko bitan, ne pokrece tockove snaga vec momenat.
Stavise, motor uopste ne generise snagu, niti se snaga meri. Snaga je samo izvedean matematicka operacija.
U tvom primeru, motor koji prvi 400Nm pre menjaca imace tacneo 2 puta veci moment na tocku, od onoga sa 200Nm.
Motor 200 vs 400Nm je odnos 2 puta.
Motor nema 2 puta odnos rpm, razlike u rpm su kod vecine motora simbolicne.
RPM jeste faktor koji se uzima u obzir ali je sporedan kod automobilskih motora.

Ono sto ti nedostaje u povezivanje celine, ako motor od xx Nm moze da se zavrti je samo proetpostavka koja i ne mora da se ostvari pri ubrzavanju auta.
A sta ces ako motor ne moze da se zavrti toliko i nikada ne dostigne max obrtaje.

Evo ti primer za razmisljanje.
Motor A sa 10Nm i 50KS koji se vrti visokim RPM. Dakle ima 50KS max snagu.
Motor B sa 50Nm i 10KS koji se vrti manjim RPM u odnosu na prvi. Dale ima 10KS max snagu.

Motor A ima vrlo verovtatno ne moze ni da pokrene auto, i nece nikada dostici max rpm i nikada nece ostavriti nominalnu papirnatu mogucu dostizivu snagu od 50KS.
Menjac nece pomoci u praksi, u teoriji mozes staviti neki ekstremni prenosni odnos tipa 100:1.
Motor B za razliku ce sasvim sirgurno pokrenuti auto, moci da se vozi, i ubrzava, i dostici ce max snagu i max obrtaje za neko vreme.
Imace realan menjac iz prakse.

Jos jednom, menjac/diferencijal kao i svaki takav mehanizam ima stvarna ogranicenja i gubitke. Sa druge strane, motor se ne pokrece snagom koja onda podize obrtaje. Sasvim suprotno, obrtni momenat je taj pokrece i koji omogucava da se uopste obrtaji povecavaju.

Obrtni momenat postoji kada je snaga jednaka nuli.
Obrnuto ne vazi.

Obrtaji su posledica momenta, ne snage.

Telo ce apsolutno uvek imati vece ubrzanja kada na njega deluje veca sila (moment). To vazi za sva tela u fizickoj mehanici pa i za automobile.

Snaga ni na koji nacin ne pokazuje ubrzanje tela. Jednostavno se uopste ne uzima u obzir, niti postoji u matematickoj jednacini. Napisao sam Njutnov zakon koji opisuje ubrzanje krutog tela.


Snaga i moment i obrtaji su povezani.
Moment generise, stvara,proizvodi, okrece radilicu, menjac, tockove kada je veci od otpora. Nekim obrtajima sve dok otpor bude jednak momentu pa dalje nema povecavanja obrtaja.

Snaga ne postoji, ne stvara, ne proizvodi, ne okrece radilicu, menjac, tockove. Snaga NE povecava obrtaje motora.
Snaga se ne meri. Meri se obtni momenat.


Menjac/prenosni odnosi se ne odredjuju prema ni prema snazi motora ni prema obrtajima motora.
Obrtni momenat odredjuje da li je prenosni odnos 13.5:1 , 18:1 ili 9:1 itd. Snaga se ne uzima u obzir na vucnom dijagramu.

Jos jedan primer, iz prakse radi lakseg razumevanje veze obrtaja sa snagom.
Jugo 45 ima 45 ks pri 5500 rpm.
Ima taj efekat, dostize tu snagu samo i jedino kada se steknu uslovi:
- da je obrtni momenat veci od obrtnog momenta koji stvaraju otpori kretanju vozila, cime taj uvek "vissak" momenta jos brze okrece motor tj povecava obrtaje.

- snaga je matematicki izraz te korelacije i nije uvekona od 45KS

-kada obrtni moment otpora kretanja bude jednak ili veci trenutnom momentu motora auto ubrzava sa negativnim predznakom. Tada se stisne pedala gasa koja povecava obrtni momenat, obrtaji su isti u tom malom intervalu vremena. Snaga koja je izracunata je povecana pri cemu jr RPM ostao isti.

snaga nije posledica samo RPM, uzrok promene izracunate snage je promena obrtnog momenta.

- kada obrtni moment pri datim obrtajima motora, na primer 3700 rpm, ne moze vise da savlada otpore kretanja (natovaren auto jaka uzbrdica vuce dodatnu masu) iako je stisnuta pedala gasa do kraja stanje je sledece

obrtni momenat motora je maskimalan za dati rpm (videti grafikon moment vs rpm koliko je tacna trenutna vrednost)
broj obrtaja motora je 3700, manji od maksimalnog
izracunata snaga motora pri 3700 ne dostize maksimalnih 45KS
motor nece dostici maksimalnih 5500 rom
menjac nece "konvertovati" 45KS u dovoljno momenta na tocku

Cinjenice koje zaista ne podlezu diskusiji, mogu da se prihvate ili odbace su sledece:

Motor je postigao max obrtni momenat, taj momenat okrece tockove i omogucava kretanje vozila
Motor nije postigao max rpm, rpm motora se nece povecavati bez obzira na postojanje podataka o 45KS
Motor nije dostigao 45KS, i nece ma koliko vremena u tom rezimu opterecenja se auto vozio.

Snaga od 45KS ne pokrece tockove, ne savladava otpore kretanja, ne povecava rpm.

Max snaga je nominalni pojam, izvedena velicina koja nema realni uticaj na stvarno ubrzanje vozila koje ce se dogoditi. Trenutno izracunata snaga koju motor ostvari moze da ukaze sta se desava sa kretanjem vozila. Ona se gotovo nikada i nigde ne pominje pa i u ovoj temi je retko pomenuta.

Maksimalna snaga kao podatak, sto je valjda jasno iz primera sa Jugom 45, ne obavestava o ubrzanju auta iako u sebi sadrzi podatak o max rpm.

Za razliku obrtni momenat vrlo dobro opisuje ocekivanu sposobnost ubrzanja auta i bez poznavanja rpm motora iz razloga sto je prenosni odnos menjac/diferencijal nesto sto se mnogo ne menja od vozila do vozila i od motora do motora.

Slicne prenose imaju auti sa motorom od 100Nm i sa motorom od 200Nm, razlika nije 2 puta/ 100%.

Razlika se zato manifestuje u posledicnom ubzanju, u perfomansama.

Pravilo je da auto sa vise Nm motora PRE prenosa ima vise Nm POSLE prenosa, na tocku, i da shodno tome bolje ubrzava. Pravilo je da se motori vrte 1000-6000 rpm.

Naravno, ima izuzetaka i postoji situacija koju si potencirao sa 8000 rpm, ili 20.000rpm ali se tu obicno radi o primeni takvih motora na laganim vozilima manje mase.
F1 je lagan malecni autic.

Motocikl moze da se pokrece motorom koji se vrti 12.000rpm sa malecnim momentom. Ima max 100KS
Taj isti motor sa 12.000rpm ne moze da pokrece kombi upravo zbog malecnog momenta.
Ne stavlja se menjac sa redukcijom 25:1 koji bi umnozio slabasan obrtni moment motora.

Takav kombi ocajno ubrzava sa motorom od 100KS.


Da zakjucim iako sam siguran da ces tesko promeniti misljenje.

Radilicu okrece obrtni moment ne snaga motora.
Tockove okrece moment tj sila pokrece aut a ne snaga motora.

Ubrzanje samo i jedino zavisi od sile na raspolaganju na tocku, i nimalo ne zavisi od potencijalne (virtuelne,papirnate) maksimalne snage, veza sile tj momenta sile na tocku i snage je rpm (tocka, menjaca,radilice)
koji sluzi za matematicku operaciju.

RPM ne nastaje iz max snage, nije posledica snage.

Podatak koji kaze motor Juga ima DO 45KS ne kaze mnogo cak i kada znas da je to pri 5500rpm

Ne govori da li motor Juga moze uopste da savlada otpore kretanja i uopste da ubrzava.

Taj podatak od 45KS ipak jeste koristan, po pravilu vrlo jasno ukazuje na dostizivu max brzinu vozila na ravnom putu (bez vetra, itd ostalih faktora) i stoga je pogodan za komparaciju 2 auta po toj perfomansi.

Podatak koji kaze da motor ima 60Nm, 170Nm ili 420Nm cak i bez poznavanja rpm i bez poznavanja prenosnih odnosa omogucava dobru procenu kako ce se auto ponasati, ubrzanje iz razloga kao sto sam pomenuo sto SUS motori imaju u 95% slucajeva isti opseg upotrebljivih rpm i mnogo slicnije prenosne odnosne u odnosu na tako veliku promenu obrtnog momenta.

Stvar je percepcije, laicki max KS su istorijski podatak na koji se naviklo u gledanju kataloga i ocekivanjima auta, sa konstruktorske /proiozvodjacke strane tj inzenjerske podatak o Nm motora je ono sto se uzima pri proracunu mejnaca i ostaloga za zeljene vozne karakteristike vozila.

Kada bi se reklo o stalno promenljivim trenutno izracunatim KS to bi moglo da opise ubrzanje. Na taj nacin se podatak o KS ne koristi, eto i u ovoj temi se iznosi po pravilu podatak da taj i taj motor ima nn maksimalnih KS.

Jos jednom, maksimalno mogucih hipoteticki dostizivih KS je podatak koji slabo opisuje ubrzanje vozila, sa ili bez RPM tih max obrtaja svejedno.

Za razliku maksimalno mogucih Nm se UVEK ostvaruje u svakom motoru i to na SVIM obrtajima.
Maksimalmni moment motora (tocka) postoji i za datih 900 rpm i za datih 3700 i za datih 7200 rpm i realan je, stvaran, opipiljiv, merljiv, kako god. Nije isti pri 900, 3700 ,7200 naravno ali uvek postoji.

Maksimalna snaga ne postoji na 900rpm, na 3700rpm a da/ne postoji na 7200 rpm.

Ne mogu da ti ponudim nikakve linkove, ni ne trebaju mi da objasnim. Mogu jedino da preporucim univerzitetski udzbenik ruskog autora Irodov koji se koristi na celoj planeti gde se mozes sam uveriti o sustinskoj razlici fizickih velicina sila, moment sile, snaga na kretanje tela u Njutnovoj mehanici.

Dilema ne postoji u nauci, auto ne pokrece snaga ma kolika da je vec sila.
Maksimum ubrzanja tela /auta je kada je maksimalna sila a ne kada je maksimalna snaga.

Postoji izreka, konji za vucu (Nm) i konji za galop (rpm) koja se kaze laicki da ne mora da se udje dublje u nauku i sazna zasto i u cemu je poreklo razlike.

Ajd u zdravlje i veselje :sesir: :pivo: da si ziv i zdrav pa se kuckamo sledece nove godine. :thumbup:

Re: Šta je snaga, a šta obrtni moment?

Poslato: 30 Dec 2015, 12:46
od Ivan
:bravo: :bravo: :bravo:

Re: Šta je snaga, a šta obrtni moment?

Poslato: 30 Dec 2015, 12:48
od Milos
Jebes mi sve ako ljubitelj nije novi Tesla.Covek je ispred svog vremena za nas obicne smrtnike.

Re: Šta je snaga, a šta obrtni moment?

Poslato: 30 Dec 2015, 12:55
od nikaragva
@ljubitelj
Postoji izreka, konji za vucu (Nm) i konji za galop (rpm) koja se kaze laicki da ne mora da se udje dublje u nauku i sazna zasto i u cemu je poreklo razlike.
Znaci ako hoces da ides brzo uzeces konja koji moze da zagalopira, a ne koji moze da povuce 10 tona.

Kada je najveca sila na tockovima? Pri maksimalnom momentu motora, npr. 1500 obrtaja, ili pri maksimalnoj snazi, recimo 4000 obrtaja?

Re: Šta je snaga, a šta obrtni moment?

Poslato: 30 Dec 2015, 13:09
od carov2
Baš mi bode oči momenat umesto moment.

Sent from my HUAWEI GRA-L09 using Tapatalk

Re: Šta je snaga, a šta obrtni moment?

Poslato: 30 Dec 2015, 13:16
od Xepoj87
Meni je prirodnije momenat, nego moment. Ali mi je recimo prirodnije dokument, nego dokumenat.

Sent from my Sony

Re: Šta je snaga, a šta obrtni moment?

Poslato: 30 Dec 2015, 13:18
od Milos
Ko bre kaze dokumenat ?

Re: Šta je snaga, a šta obrtni moment?

Poslato: 30 Dec 2015, 13:31
od nikaragva
To nije nasa rec. Pa valjda treba da se izgovara kao i tamo negde.
Sta kaze Klajn za tork, pardon, moment kako se izgovara?

Re: Šta je snaga, a šta obrtni moment?

Poslato: 30 Dec 2015, 13:33
od Kornjaca Rade
Pa nije isto kada se misli na moment (sile) kao fizicka velicina i momenat u smislu trenutak. To su dve razlicite reci.