On 25 May 2003, a Boeing 727, registered N844AA, was stolen at Quatro de Fevereiro Airport, Luanda, Angola,[1] prompting a worldwide search by the Federal Bureau of Investigation (FBI) and Central Intelligence Agency (CIA). No trace of the aircraft has since been found.
Re: Vazduhoplovi
Poslato: 02 Dec 2022, 22:54
od Geza
Re: Vazduhoplovi
Poslato: 04 Dec 2022, 02:07
od snork
Zapadna propaganda kako prvi sovjetski putnički mlaznjak nije valjao. Ali prvi putnički mlaznjak na svetu (britanski de Havilland Comet) je bio mnogo gori i dešavale su mu se povremene eksplozije usled nagle dekompresije. Zbog toga je od 1956. prizemljen, a Tu-104 bio jedini operativni putnički mlaznjak na svetu od 1956. do 1958. (naravno, leteo je redovno na liniji Moskva - London ). Od 1958. su se pojavili veći putnički mlaznjaci, konkretno Boeing 707, koji je, u raznim vojnim i kargo verzijama, nastavio da leti do današnjeg dana.
Na kraju je ustanovljeno šta nije u redu sa Cometom - pravougaoni prozori nasleđenih sa klipnih aviona koji su leteli na manjim visinama nisu bili adekvatni za veće razlike pritiska, i posle određenog broja poletanja/sletanja, u uglovima su na trupu počinjale da se javljaju pukotine. Koga zanima, postoje emisije o tome kako je na kraju ustanovljeno u čemu je problem - avion je potapan u vodu da bi se simulirale promene pritiska na trup.
U svakom slučaju, Sovjeti su bar taj deo savladali kako treba (okrugli prozori). Kao i Comet, i Tu-104 je imao motore u korenu krila, što je bilo vrlo bučno za putnike. I njegov naslednik, prvi avion sa turbofan motorima na svetu - Tu-124, imao je motore na istom mestu. Kada je Hruščov, posle leta francuskom Caravelle-om, bio impresioniran koliko je tiša, naredio je da sledeći model u toj klasi ima dva motora u repu, što je i učinjeno (Tu-134).
Od aviona sa motorima u korenu krila, Xian H-6, licencirana kopija strateškog bombardera Tu-16, nalazi se u upotrebi i danas.
Re: Vazduhoplovi
Poslato: 06 Dec 2022, 23:23
od snork
Sad sam tek pogledao ceo klip. Nisam znao da je Tu-104 napravljen na bazi bombardera Tu-16, niti da je generalno imao tendenciju da se "propinje" zbog centra mase pomerenog unazad. To je karakteristično za avione sa motorima u repu (pogotovo sa 3 ili 4), a rešava se pažljivom raspodelom tereta i, po potrebi (ako leti prazan), vodenim balastima u prednjem delu kargo prostora. Klip me je podsetio na ovaj:
Reč je o nesreći iz 1981. godine, u kojoj je poginulo kompletno rukovodstvo pacifičke flote SSSR, na povratku iz Lenjingrada u Vladivostok. Isti tip aviona, isti uzrok i to na samom poletanju. Avion pretovaren, teret loše fiksiran, a pretpostavka je da je ključna stvar bila što se velika rolna papira u kargo prostoru otkotrljala prema nazad.
Vrlo je neodgovorno uopšte poslati 16 admirala i još skoro 30 oficira nižeg ranga istim letom (danas ni dva direktora GAZPROM-a, uključujući i naše NIS-ovce, nikada ne lete zajedno), pa još ovim tipom aviona, koji je već bio zastareo i povučen iz civilne upotrebe.
Što se tiče pravljenja putničkog aviona od bombardera "na brzinu", imali su i jedan koji je bio veoma dobar: velik, brz (za turboprop) i pouzdan. Reč je o Tu-114, napravljenom na bazi bombardera Tu-95.
Re: Vazduhoplovi
Poslato: 07 Dec 2022, 13:46
od cozmo
Ja sam imao zanimljiv slucaj na letu Frankfurt - Zagreb 1987. godine, sa Inex Adriom. DC9 je bio u pitanju (serija 30).
Nesto mi je bilo cudno posle poletanja, kad posle minut - dva oglasava se kapetan i kaze da moli putnike iz zadnjih redova (tih i tih) da se pomere u prednji deo aviona "radi pravilne ravnoteze aviona".
Do dan danas mi nije jasno zasto, DC9 mislim da nema taj problem. Ili je imao nesto s trimovanjem. Mozda ce zuzazu znati.
Re: Vazduhoplovi
Poslato: 07 Dec 2022, 14:43
od zuzazu
Centraza igra ulogu u poletanju, a u penjanju i krstarenju, pogotovo na kratkim letovima - skoro pa nikakvu.
Na dugim linijama zadnja centraza stedi gorivo.
DC9 mi je nepoznat u eksploataciji.
Sto se tice sletanja, avion je vec natrimovan kako treba da bude, a centraza mozda moze da bude problem u go-around, mada tu vecu ulogu igra propinjuci moment od dodavaanja gasa.
Simulirali smo udes Turkisha u Amsterdamu. Turci na sve nacine pokusavaju da se operu i pokazu da krivica nije do njih, i uporno forsiraju ovaj scenario. Prakticno je nemoguce savladati propinjuci moment kod dodavanja gasa, ako prakticno odmah pilot ne pocne da trimuje avion "nose down", sto jeste nelogicna radnja - treba da ides gore, a trimujes na dole.
Re: Vazduhoplovi
Poslato: 07 Dec 2022, 19:25
od Harvey Specter
Verovatno selfie godine
Re: Vazduhoplovi
Poslato: 08 Dec 2022, 17:42
od zuzazu
Evo jos jednog bolesnog selfija.
Oborio neke dronove i rakete.
Selfirao se, a zatim katapultirao.
Screenshot_20221208_173840_Chrome.jpg (95.81 KiB) Pogledano 1443 puta
Re: Vazduhoplovi
Poslato: 08 Dec 2022, 18:07
od Geza
Re: Vazduhoplovi
Poslato: 11 Dec 2022, 22:34
od Heineken
zuzazu napisao: 08 Dec 2022, 17:42
Evo jos jednog bolesnog selfija.
Oborio neke dronove i rakete.
Selfirao se, a zatim katapultirao.