Stranica 89 od 104
Re: Šta je snaga, a šta obrtni moment?
Poslato: 08 Feb 2017, 13:43
od Ji 4Tze
U manjini u odnosu na šta? Oni što su bili većina su odavno ubacili turbo punjače.
Koji to automobilski n/a motor danas moraš da teraš u obrtaje radi preticanja i normalne vožnje?
Re: Šta je snaga, a šta obrtni moment?
Poslato: 08 Feb 2017, 13:48
od shandu90
Preko 4000rpm nisam imao potrebe da idem pri preticanju.
Sent from my LG-H440n using Tapatalk
Re: Šta je snaga, a šta obrtni moment?
Poslato: 08 Feb 2017, 13:57
od nidza
Za preticanje mora da se ode malo u obrtaje, mada se pojam visokih obrtaja spustio na ~3-4000rpm. Čak i ovaj moj benzinac maksimalnu snagu isporučuje na 4500rpm već, a maksimalni obrtni moment ima već od 1500rpm.
Činjenica je da su motori danas postali ekstremno elastični i veoma se lako voze. Za ubrzanje pri normalnoj vožnji je dovoljno pritisnuti papučicu gasa u bilo kojoj brzini.
Re: Šta je snaga, a šta obrtni moment?
Poslato: 08 Feb 2017, 14:12
od Mladen7
Ji 4Tze napisao:U manjini u odnosu na šta? Oni što su bili većina su odavno ubacili turbo punjače.
Koji to automobilski n/a motor danas moraš da teraš u obrtaje radi preticanja i normalne vožnje?
Pa nemoj sad da idemo preširoko, čovek je lepo naveo primer koji n/a motor i koji T dizel ,godiše oko 2000. A i pitao je za razliku utiska u vožnji konkretnih motora.
Šta je tu sporno ? Većina benzinaca je bila vrlo slična, neki jesu bili jači u toj zapremini neki nešto linearnije snage ali velika većina ista u suštini.
I danas se vozi gomila tih automobila, ne samo novi /noviji, a i ta tvoja Honda ima motor koji voli da ide u obrtaje a nije star auto.
Tek pojavom (opet) turbo benz situacija se donekle menja. Kažem donekle jer motori svakako postaju znatno elastičniji, skoro poput CR dizela, ali i dalje u višim i visokim obrtajima pružaju više i vrte se na više od dizela.
Za teranje u više obrtaje nije pravilo ili moranje, ali jasno je gde je snaga i efekat, zavisi od stila, potreba, načina nečije vožnje. A nije ni bezbedno ući u preticanje na srednjim obrtajima -gde će međuubrzanje biti znatno lošije. Na visokim ili višim brže završavaš radnju i veći je užitak.
Porediti n/a benz i t dizel na nižim/ srednjim obrtajima je zaista nepravedno , što bi Velja rekao ˝a gde je tork? ostao kući?˝

Re: Šta je snaga, a šta obrtni moment?
Poslato: 08 Feb 2017, 15:04
od ljuba
Kod mene na hibridnom autu se izuzetno jasno vidi razlika izmedju momenta i snage. Elektricni motor ima 330Nm momenat (od 0 obrtaja) i 102konja. Samo u elektro modu do 50km/h ima "snage" koliko oces, odnosno ubrzava kao metak, a npr kada samo na elektriku pokusam da ubrzam sa 80km/h na 120km/h pocne ozbiljno da se vuce (u odnosu na snazna ubrzanja pri malim brzinama), dok npr kada radi samo na turbo benzinac od 250Nm (od 1500 orbrtaja) i 150 konja, to ubrzanje je vise nego osetno brze - cak i mozda i (subjektivno) brze od tih 1,5x koliko ima vise konja...
Re: Šta je snaga, a šta obrtni moment?
Poslato: 08 Feb 2017, 15:21
od Markoni
nidza napisao:Čak i ovaj moj benzinac maksimalnu snagu isporučuje na 4500rpm
Tebi je maks. snaga od 4700-6200 o/min.
Tapatalk Post
Re: Šta je snaga, a šta obrtni moment?
Poslato: 08 Feb 2017, 15:27
od Ivan
Navikao na dizlo, kraj na 4500
Sent from my KIW-L21 using Tapatalk
Re: Šta je snaga, a šta obrtni moment?
Poslato: 08 Feb 2017, 16:02
od HKS
Markoni napisao:nidza napisao:Čak i ovaj moj benzinac maksimalnu snagu isporučuje na 4500rpm
Tebi je maks. snaga od 4700-6200 o/min.
Tapatalk Post
E moze li i objasnjenje za taj raspon maksimalnog momenta/snage, kod nekih pise taj raspon, dok je kod nekih tacno naveden broj obrtaja?
Sent from my m2 using Tapatalk
Re: Šta je snaga, a šta obrtni moment?
Poslato: 08 Feb 2017, 16:07
od nidza
Ajde de, lapsus za 200 obrtaja, mada ima paralele sa dizelkom. U crveno ne treba nikad da se uđe, maksimalna snaga se tamo ne nalazi.
Doduše, ne bih rekao da vuče konstantno od 4700-6200, vuče jače pred 6000. Stavićemo je na valjke jednog dana, baš me zanima šta će da izbaci.
@HKS: znači da je softverski utuljen motor, grafik torka je odsečen do tačke gde počinje maksimalna snaga, onda pada pod jednakim uglom do kraja merenja, a na mestu loma grafika počinje maksimalna snaga i taj grafik je potpuno ravan, odsečen. Ovako to nekako izgleda na papiru:
Isprekidana linija je stock, puna stage 3 APR:

Re: Šta je snaga, a šta obrtni moment?
Poslato: 08 Feb 2017, 17:15
od Mladen7
HKS napisao:
E moze li i objasnjenje za taj raspon maksimalnog momenta/snage, kod nekih pise taj raspon, dok je kod nekih tacno naveden broj obrtaja?
Tu su razlike koje su nastale zbog primene više teh rešenja, generacijska razlika uopšteno rečeno.
I na benz i dizelašima starijih konstrukcija obično su snaga i moment deklarisani na određenom br obrtaja, dok su kod tehnološki novijih motora upeglani ti parametri. Snaga od xxxx od yyyyy obrtaja i moment takođe od-do. Naravno ima razlike na kojim obrtajima u zavisnosti turbo benz/dizel.
Primenom turbina sa krilcima promenjive geometrije, dve turbine, usisnim granama sa promenljivom geometrijom ( dužinom puta usisa), varijabilnim radom ventila, bolja optimizacija ECUa... sve to doprinosi tom rasponu koji je upeglan na priličnom br obrtaja, moment na nešto nižim a snaga na višim obrtajima.
Dijagram koji je nidza okačio (prvi) dobra je ilustracija takvog načina rada motora, nebitno koji proizvođač, T. benz. U slučaju CR T dizela slično samo sve na nižim o/min.
A ovakav je dijagram starijih turbo dizel motora, sličan u tvojoj Astri
Ovakav dijagram je najčešći kod atmo benz motora( dijagram FIATovog 1.8 16v iz Brava/Brave) :

Re: Šta je snaga, a šta obrtni moment?
Poslato: 08 Feb 2017, 17:33
od ljubitelj
nidza napisao:
Doduše, ne bih rekao da vuče konstantno od 4700-6200, vuče jače pred 6000.
Da, vuca opada i najmanja je na 6200 sto se i ocekuje od takvog tipa motora.
To pokazuje i podatak da max snaga ne raste, ostaje ista kako rastu obrtaji u tom opsegu.
Ili najprostije receno, snaga je konstantna a ubrzanje opada (obrtni momenat) kako se ide u porast obrtaja iznad zone maksimuma volumetrijske efikasnosti.
Dijagram je tipican za turbo motore zadnjih 20tak godina sa elektronskom regulacijom turbo kompresora.
Re: Šta je snaga, a šta obrtni moment?
Poslato: 08 Feb 2017, 18:21
od nidza
Moram da te ispravim jer je samo delimično tačno to što si napisao. Sa stanovišta ubrzanja motora je tačno, ali sa stanovišta ubrzanja automobila, nije.
Ako posmatramo opseg od 4700-6200, opada moment, ali rastu obrtaji. Snaga je u tom opsegu konstantna, tj. automobil podjednako vuče (u istom stepenu prenosa). Ne smeju se zanemariti obrtaji u jedinici _vremena_, tj. ne sme se zanemariti vreme. F=ma, masa je konstantna, snaga je konstantna, tj. uprošćeno to je sila koja deluje na automobil, prema tome, i ubrzanje je onda konstantno jer je a=F/m.
Re: Šta je snaga, a šta obrtni moment?
Poslato: 08 Feb 2017, 19:42
od Velja
Kako do funkcioniše po Rakovici, tj uzbrdo-nizbrdo?
Re: Šta je snaga, a šta obrtni moment?
Poslato: 08 Feb 2017, 19:50
od nidza
Pitanje na mestu.
Tapatalk
Re: Šta je snaga, a šta obrtni moment?
Poslato: 08 Feb 2017, 21:54
od ljubitelj
nidza napisao:
Ako posmatramo opseg od 4700-6200, opada moment, ali rastu obrtaji. Snaga je u tom opsegu konstantna, tj. automobil podjednako vuče (u istom stepenu prenosa). Ne smeju se zanemariti obrtaji u jedinici _vremena_, tj. ne sme se zanemariti vreme. F=ma, masa je konstantna, snaga je konstantna, tj. uprošćeno to je sila koja deluje na automobil, prema tome, i ubrzanje je onda konstantno jer je a=F/m.
Izdvojioi sam boldovano gde je problem.
Snaga nije uprosceno sila.
Moment je sila puta duzina (krak sile) ili uprosceno sila na tocku. To je ono sto vuce auto.
I to je F u toj jednacini. F=M/R gde je M moment a R precnik obrtanja tocka.
Vuca opada u istom stepenu prenosa kako opada obrtni moment motora.
Bas kako pise ubrzanje je direktna funkcija sile (momenta sile koja deluje na centar tocka u glavcini).
Ubrzanje opada jer sila opada.
Vreme obrtanja motora kao sto se vidi u jednacini (jednacinama koje opisuju kretanje) nema uticaja na ubrzanje a.