Stranica 10 od 27

Re: Kočni sistemi - opšta diskusija

Poslato: 22 Jun 2014, 00:30
od KDman
Tako nekako, ali ima ABS pumpa, koja stvara pritisak kojim se preko elektro ventila može uticati na pritisak u hidrauličnom sitemu kočnica.

Re: Kočni sistemi - opšta diskusija

Poslato: 22 Jun 2014, 00:35
od kapor
ABS pumpa vrati pritisak koji je pao sa otvaranjem elektromagnetniog ventila,
A elektromagnetni vetil se otvorio jer je centralna jedinica dobila signal da se tocak mnogo brzo usporava i da ce doci do klizanja sa podlogom.

Re: Kočni sistemi - opšta diskusija

Poslato: 22 Jun 2014, 00:44
od Laki021
KDman napisao:Baš tako, kako sam naveo. Kompjuter dešifruje i digitalizuje, i dobija realne brzine.
To se negde koristi kao podatak i za brzinomer. Znači negde je brzinomer vezan za ABS sistem

edit
ako je pitanje kako baš radi ABS senzor brzine na točku, evo uprošćeno:
http://www.youtube.com/watch?v=ujc6pjftZ_w

Ovo je lako i jasno tokom normalnog kretanja, ali sta se desava tokom snaznog kocenja?
ABS sistem moze samo da procenjuje realnu brzinu kretanja vozila jer je njemu jedini dostupan podatak ugaona brzina tocka koja se u slucaju proklizavanja moze dosta razlikovati od realne brzine (da zanemarimo da brkam babe i zabe poredeci ugaonu i linearnu brzinu ali jasno je o cemu pricam). Naravno postoje nacini da se to se to estimira ali je daleko komplikovanije od navedenog postupka.

Re: Kočni sistemi - opšta diskusija

Poslato: 22 Jun 2014, 00:49
od Heinz
Ovde se izgleda meša ESP i ABS. Ovaj drugi samo ne dozvoljava točku da se ne okreće.

TT

Re: Kočni sistemi - opšta diskusija

Poslato: 22 Jun 2014, 00:56
od Laki021
Ne bas.

ABS zavisno od generacije i sofisticiranosti pokusava da odrzi kocenje tik iznad tacke u kojoj auto pocinje da proklizava.

Ovo ne omogucava samo upravljivost tokom snaznog kocenja vec i skracuje zaustavni put. Trik je da postoje dva koeficijenta trenja, koeficijent stajanja i klizanja. Ovaj stajanja je veci te moze da ostvari vecu silu, u trenutku kad tocak pocne da proklizava prelazimo na trenje klizanja koje ima nizu vrednost te sila kocenja slabi. Zato dobar ABS mora da spreci proklizavanje.

ESP radi mnogo vise, on koci svaki tocak ponaosob (stvarajuci namerno disbalans) tako da u slucaju zanosenja auta ili gubitka kontrole stvara krakove sila i momente sila koje auto rotiraju i vracaju ga u ravnotezu.

Re: Kočni sistemi - opšta diskusija

Poslato: 22 Jun 2014, 01:11
od kapor
Da skracuje zaustavni put al samo na tvrdoj podlozi.

Re: Kočni sistemi - opšta diskusija

Poslato: 22 Jun 2014, 11:11
od KDman
Laki021 napisao:
KDman napisao:Baš tako, kako sam naveo. Kompjuter dešifruje i digitalizuje, i dobija realne brzine.
To se negde koristi kao podatak i za brzinomer. Znači negde je brzinomer vezan za ABS sistem

edit
ako je pitanje kako baš radi ABS senzor brzine na točku, evo uprošćeno:
http://www.youtube.com/watch?v=ujc6pjftZ_w

Ovo je lako i jasno tokom normalnog kretanja, ali sta se desava tokom snaznog kocenja?
ABS sistem moze samo da procenjuje realnu brzinu kretanja vozila jer je njemu jedini dostupan podatak ugaona brzina tocka koja se u slucaju proklizavanja moze dosta razlikovati od realne brzine (da zanemarimo da brkam babe i zabe poredeci ugaonu i linearnu brzinu ali jasno je o cemu pricam). Naravno postoje nacini da se to se to estimira ali je daleko komplikovanije od navedenog postupka.

Ovo je pravo pitanje! Jer kad se koči forsirano - naglo, svi točkovi imaju neke nepoznate brzine koje nisu u skladu sa brzinom kretanja vozila. Kako onda ABS sistem ima vrednost stvarne brzine kretanja vozila? Nema pito cev :rofl:
Odgovor leži u tome, što posle svake sekvence kočenja ABS odblokira točak i on se kreće realnom brzinom, pa opet obrada podataka i kočenje. Tako ima recimo 2-3 sekvence u sekundi i to MAX. Tu i leži nesavršenost ABS, jer postoji realno vreme gde nema kočenja. Idealno kočene bi bilo konstantno kočenje sa određenim i definisanim procentom klizanja točka u odnosu na vrstu podloge.
Navedeno se vidi na dijagramu koji sam već postavljao. Dijagram kočenja koji navodim je rađen na valjcima sa konstantnom brzinom oko 13m/s. Pri kočenju bzina pada za oko 25%, ali se odblokiranjem vraća na realnu vrednost od oko 13m/s.

edit
Na ordinati je dato vreme kočenja u sekundama (ne vidi se vrh dijagrama), a na apcisi je brzina na obimu točka, u m/s

Re: Kočni sistemi - opšta diskusija

Poslato: 22 Jun 2014, 12:26
od kapor
I kako auto uspori ako mu je brzina 13m\s i padne za 25% tj 9.75m\s pa se opet vrati na 13m\s pa opet padne na 9.75 m\s i sve tako u krug?

Re: Kočni sistemi - opšta diskusija

Poslato: 22 Jun 2014, 12:47
od dragvorl
Ovaj zadnji grafik mi je u najmanju ruku cudan, koci se, a brzine ostaju iste. Logicnije je da je na horizontalnoj osi sila, a na vertikalnoj vreme. Postavi ako imas kompletan grafik da vidimo.

Slika

Slika

Re: Kočni sistemi - opšta diskusija

Poslato: 22 Jun 2014, 13:06
od Laki021
Dobar je grafik, stvar je u tome da grafik pokazuje vreme u milisekundama pa brzina tokom tog perioda i ostaje skoro nepromenjena.

Tacno je i kako je objasnio kako ABS procenjuje brzinu, ali je bitno da to dosta dobro radi samo na dobroj podlozi, ako bi podloga bila klizava, to bi zadalo ogromne muke sistemu jer ova procena pocinje zestoko da masi (usporavanje tocka pri kocenju je znatno izrazenije dok pri popustanju ne ni priblizno do izjednacavanja brzine tocka sa brzinom auta). Zato bas na snegu, ledu, blatu i moze najbolje videti koliko je ABS sistem nekog auta dobar i sufisticiran, losiji se potpuno polupaju (te zato ABS ne radi dobro u pojedinim situacijama i samo produzuje kocioni put), zvuce kao da nesto lome a ceo auto se trese dok je kocenje vrlo slabo, bolji to mnogo bolje ispeglaju i samo osetite vibriranje pedale. Ovo zavisi i od hardware-a samog kocionog sistema (koliko brzo i precizno moze da odreaguje na komande) ali i od software-a koji estimira brzinu kretanja i zadaje komande. Zato znatan napredak moze da se napravi ako se recimo ABS poveze sa nekim akcelerometrom (ESP ih poseduje) pa pored goreopisanog nacina procene brzine sistem ima jos jedan input koji mu moze pomoci da proceni stvarnu brzinu auta pa pomocu njega moze cak potpuno da izbegne potpuno otpusanje kocnije i vreme bez kocione sile (ogradjujem se da ovde ja malo filozofiram kako bih ja napravio, mozda nije bas tako).

Re: Kočni sistemi - opšta diskusija

Poslato: 22 Jun 2014, 13:32
od Heinz
Ne gleda ABS brzinu vozila, posmatra se samo točak.
Ako se priča o ESP onda je situacija mnogo složenija, posmatra se brzina vozila, položaj točka upravljača, ugaono ubrzanje vozila (yaw senzor)...

TT

Re: Kočni sistemi - opšta diskusija

Poslato: 22 Jun 2014, 13:36
od nikaragva
Po ledu mnogo cesce saltam u nize brzine i pipkam kocnicu nezno. Jer kad proklize ode mast u propast. Dok ti (ili abs) otpustis, da se ponovo tockovi zakotrljaju, ti si vec presao prilican put :) Naravno zavisi od brzine.
Bilo je mozda bas ovde i reci o tome. Koliko vozilo predje put od trenutka kada ti pomislis da treba da kocis, dok pomeris nogu sa gasa na kocnicu i dok stisnes kocnicu, pri brzini od 80km/h. Tzv. vreme reakcije, koje skoro pa najvise utice na put kocenja :) (u realnim situacijama, ne na poligonu :)) Onoga ko sporo reaguje, ne mogu spasiti ni najbolje kocnice koje postoje :)

Re: Kočni sistemi - opšta diskusija

Poslato: 22 Jun 2014, 13:43
od Laki021
Mogu, mnoga nova kola koce sama ako detektuju da je udar neizbezan ;)

Re: Kočni sistemi - opšta diskusija

Poslato: 22 Jun 2014, 13:57
od nikaragva
Kao na onom video snimku sto smo gledali ovde na forumu :D

Kada se (volvo?) zapucao u kamion na demontraciji :D


Salim se, zaboravio sam na to, to je jos egzotika i ne bih se previse uzdao u to :)

Re: Kočni sistemi - opšta diskusija

Poslato: 22 Jun 2014, 14:01
od McGruja
Imas i aktivne tempomate koji sami koce
Mercedes i Audi imaju radarsko resenje vec neko vreme