nidza napisao:Potpuno tačno je da je menjač množilac plave krive, ali mislim da ne-razmatranjem obrtaja, tj. frekvencije kojom prenosiš taj moment na točkove, nemaš potpunu informaciju o ubrzanju.
Nikako mi ne ide u glavu kako automobil može podjednako da ubrzava na 1500 i 6000 rpm (hipotetički isti tork), ako će na 1500 jednom da okrene obim točka, a na 6000rpm će okrenuti 4x obim točka, i preći 4x veći put - u jedinici vremena. Ovako laički u glavi sračunato, ispada da mu je na 6000rpm dovoljno linearno 4x manje torka da bi ubrzavao isto kao na 1500rpm, zar ne?

Glasno razmišljam, izvinjavam se ako grešim u sagledavanju. Ništa nisam stavio na papir, više plod dokonosti.
Ti si potpuno u pravu da na 1500 auto ima više momenta nego na 6000, iako tork opada, on u jedinici vremena ima konstatan priraštaj broja okretaja točka i taj priraštaj postoji dokle god kriva _snage_ raste, zar ne?

Maksimalna brzina automobila je u finalnom stepenu prenosa uvek u tački maksimalne _snage_ motora, ne u tački maksimalnog obrtnog momenta, samim tim mi je nekako logično da sve sile koje usporavaju automobil u tom opsegu najbolje savlađuje.
Eto malo glasnog razmišljanja sa moje strane. Eksperiment sledi ovih dana, mislim da će biti zanimljivo.
Eto, jako dobro glasno razmisljanje i prava pitanja.
Kao sto si i ranije napisao formulu, ubrzanje je definisano silom a nije definisano frekvencijom.
Ne igra u racunici broj obrtaja motora, obrtaja tocka, broja cilindara i slicno za ubrzanje.
a=F/m gde je
F=Tork na tocku/poluprecnik tocka.
Tork na tocku je plava kriva x mnozilac menjaca.
Ubrzanje je potpuno poznato iz 2 informacije- mase i sile (moment sile/radijus) koja deluje na tocak.
Tacno je da ce pri 6000 obrtaja preci 4X veci put u odnosu na 1500 obrtaja u jedinici vremena.
To je v=s/t, brzina kretanja.
Jeste, auto ce 4X puta vecom brzinom da se krece.
Ubrzanje ostaje isto bilo da je 1500 ili 6000 obrtaja motora ako je isti tork.
@klisko je dao racunicu sta se desava sa promenom odnosa u menjacu po pitanju momenta sile na tocku.
Ili, snaga motora je ista u svakom prenosnom odnosu a ubrzanje je razlicito pri razlicitim prenosnim odnosima (umnozena plava kriva).
Uz istu snagu TSI motora ako stavis tocak manjeg precnika dobices vece ubrzanje. I obrnuto, veci tocak za posledicu ima slabije ubrzanje.
Tork nema jedinicu vremena. To je sila x krak na kome deluje ta sila.
Kada zatezes sraf na neki tork, nebitno je da li to radis brzo ili sporo samo je bitno da na datom precniku bude zadata sila. Uvek ce biti jednoznacno odredjen tork bez elementa vremena.
Tacno si konstatovao da je maksimalna brzina u finalnom prenosu uvek u tacki maksimalne snage. Tork nije bitan za maksimalnu brzinu. (ovde se poklopilo da su tork i snaga u maksimumu na 4500 ali to nije bitno u opstem slucaju).
Kada je Vmax sve sile otpora kretanja se tada najteze savladjuju iako je maskimalna snaga. Ne najlakse kako si naveo.
Jos nesto, za razmisljanje.
Kada je tacka maksimalne snage i dostignuta maksimalna brzina ubrzanje pada na nulu.
V=max, P=max onda je a=0. Nije bitno na kojim obrtajima se to dogodilo.
Dostigao si maksimalnu brzinu i nema daljeg ubrzavanja, samo mozes da odrzavas tu dostignutu brzinu uz maksimalnu snagu motora.
Pitanje koje si rekao da si laicki naveo, "ispada da mu je na 6000rpm dovoljno linearno 4x manje torka da bi ubrzavao isto kao na 1500rpm, zar ne?"
Odgovor je jasan-ne.
Da bi ubrzavao isto kao na 1500rpm treba mu isti tork na 6000rpm a pri tome ce dostignuta brzina kretanja biti 4X veca.
Ako mislis da ti treba za testiranje mogu da ti dam sredstvo koje meri ubrzanje, vreme i brzinu sa memorijom svega. Nije zvanicno kalibrisano merilo ali to ne smeta da ustanovis zakonitost veza ubrzanja sa torkom ili snagom.
Kao sto je F=m x a probaj da zamislis analogijiu U=R x I. Promenom napona utices na tok struje. Otpor kao i masu uzmes da je konstanta.
Menjac mozes da posmatras kao analogiju za transformator.