Trka za profitom je navela proizvodjace aviona za novotarijama koje su na ivici bezbednosti.
I dok se jedan (AB) proizvodjac odlucio za sistem "moj je najveci", onaj drugi (Boeing) se opredelio za "moj je tehnicar".
U slucaju prvog to je rezultovalo nakazom od aviona koji moze da primi i do 800 putnika, a ovaj drugi se odlucio za inovacije koje nisu toliko impresivne na prvi pogled a to je najveca upotreba kompozitnih materijala do sada (50% aviona nije od alu) i pokretanje vecine sistema elektro a ne hidro sistemom. To je opet prouzrokovalo zahtev za snaznijim generatorima i baterijom...
Pomenuta baterija izuzev sto se brze puni i manja je, razvija preterane temperature pri praznjenju i punjenju preko limita. A kao sto je vec receno, punjena je lako zapaljivom materijom koja gori visokim temeraturama.
Svaka inovacija u vazduhoplovstvu, i pored mnogobrojnih testova, najveci ispit dozivljava tokom eksploatacije. Tako je do sada bilo, a ne verujem da ce se nesto menjati.
Tako ce i ova bolest biti otklonjena. kako je i FAA otkrio i nalozio tokom prosle noci (16.Dec.2013)
"In the evening of Jan 16th 2013 the FAA released an emergency airworthiness directive requiring all operators of Boeing 787-800 with immediate effect to modify the battery system or take another FAA approved action before further flights, which effectively grounds the aircraft. The FAA argued: "This emergency AD was prompted by recent incidents involving lithium ion battery failures that resulted in release of flammable electrolytes, heat damage, and smoke on two Model 787-8 airplanes. The cause of these failures is currently under investigation. These conditions, if not corrected, could result in damage to critical systems and structures, and the potential for fire in the electrical compartment."
Ameri nisu dundjeri koji ne znaju da naprave putnicki avion, na protiv - oni su prvi i najveci. Misliti da su tek tako ishitrili da izbace nov avion, bez vecih testova - smesno je.
Novinari uspesno rade svoj posao. ANA je prizemljila jedan avion zbog curenja goriva a jedan zbog
manjeg curenja ulja!!!. Manjeg curenja ulja? Pa Jat ne bi poleteo da je ovo bitan kvar...
Ono sto je za mene bitno je to da su sve mane ovog aviona transparentne a da FAA bez dlake na jeziku radi svoj posao.
Svest o vazduhoplovstvu amerikanaca je daleko ispred Evrope.
Primarna stvar od najmanjeg tockica do najveceg, je prenosenje informacija i analiza istih, i kao rezultat njihovo minimiziranje i otklanjanje.
Iz iskustva znam da su evropljani skloni medijskom zataskavanju problema sto je vrhunski bezobrazluk u vazduhoplovstvu, ali ipak prisutan. Money rules!
Toliko je primera raznoraznih otkaza (mnogih i sa fatalnim ishodom) evropskog proizvodjaca koji su ostali daleko od ociju javnosti, a prisutni su samo u strucnim krugovima.
Ko misli da se na nebu nista bitno ne dogadja izuzev kvarova 787 moze da pogleda:
http://avherald.com/
BTW, prosla godina je prva u dugom nizu da je Boeing napravio vise aviona od AB, i to je rekord za ovu kompaniju jer je broj jedinica presao 1000 kom (tacnije 1030)