Preuzeto sa motori.hr
VIN je kratica za „Vehicle Identification Number“, a označava broj kojim proizvođači označavaju šasiju, tj. okvir motornog vozila, kao glavnog podatka koji pravno i činjenično razlikuje pojedino vozilo kao predmet. Unutar tog VIN-broja nalazi se cijeli niz podataka o vozilu na kojem se nalaze, a onome tko ih zna očitati govore puno o samom vozilu, od podataka o tome u kojoj tvornici, zemlji i u koje vrijeme je vozilo proizvedeno, preko podataka o specifičnostima samog vozila koje mu je dao proizvođač, do običnog serijskog broja koji smješta vozilo u određeni niz istovrsnih ili sličnih jedinki…
Primjer identifikacijske kartice Toyote
Sam VIN-broj se sastoji od 17 znakova, koji mogu biti brojevi ili slova. Odredbe koje ga takvim određuju definirane su ISO standardom broj 3779, koji je donijet na svjetskoj razini u veljači 1977. godine. Šest godina kasnije, točnije 1983.-e godine, napravljena je prva velika revizija koja je uredila zadnje detalje, i u tom obliku taj standard vrijedi i danas. ISO VIN standard je oblikovan da identificira okvire cestovnih vozila svih vrsta, znači – automobila, kamiona, autobusa, motocikala…
Standard ISO 3779 dozvolio je manje odstupanje i prilagodbu po pitanju godine u kojoj je vozilo proizvedeno, i to u dijelu VIN-broja koji se odnosi na specifikacije proizvođača. Od proizvođača koji koristi kod za oznaku godine proizvodnje, ISO standard zahtijeva da ta oznaka bude na desetom mjestu u VIN-broju. Isto se odnosi i na korištenje koda same tvornice. Kada proizvođač koristi kod za označavanje tvornice ili samog pogona gdje je vozilo prizvedeno, ISO-standard tada nalaže smještanje oznake na jedanaesto mjesto VIN-broja. U VIN-broju se smiju koristiti samo VELIKA slova od A do Z, te brojevi od nule do devet. Ne smiju se koristiti slova I, O i Q iz vrlo očitih razloga zamjene sa brojevima, tako da je O uvijek i samo nula, a I je uvijek i samo broj jedan. Englesko slovo „kju“ – Q – je sa tim „repićem“ vrlo nečitljivo, pogotovo na mjestima gdje se VIN-broj obično nalazi, a to zna biti i vrlo slabo dostupno mjesto, čitanje kojega želimo što prije dovršiti, i to bez ikakvih nedoumica. Unutar samog VIN-broja NISU dozvoljeni razmaci ili prazni prostori.
Primjer VIN-dekodiranja jednog BMW automobila
Europska Unija je donijela direktive koje obvezuju da VIN-broj moraju imati sva cestovna vozila proizvedena u državama članicama EU. Direktiva je usklađena sa ISO-standardom, uz iznimku da kod godine proizvodnje (na desetom mjestu u VIN-broju) i kod tvornice ili pogona proizvodnje (na jedanaestom mjestu u VIN-broju) NISU obavezan podatak. Te dvije oznake su ostavljene na izbor proizvođaču, koji te dvije oznake – deseto i jedanaesto mjesto VIN-broja – može koristiti za detaljnije označavanje specifikacija samog vozila, mada može iste koristiti kao i svi ostali – za godinu proizvodnje i kod tvornice. Ta direktiva EU se odnosi na sva vozila na 4 kotača, koja mogu postići brzinu veću od 25 km/h, te na sve vrste prikolica.
Vehicle Identification Number – VIN-broj - sastoji se od tri glavna dijela:
WMI - World Manufacturer Identifier (Svjetski identifikator proizvođača motornih vozila) čine oznake na prvom, drugom i trećem mjestu u strukturi VIN-broja. Ukoliko neki proizvođač proizvodi manje od 500 vozila u godini dana, tada na treće mjesto dolazi brojka „9“. Cijeli WMI je detaljno opisan u standardu ISO 3780.
VDS - Vehicle Description Section (dio koji opisuje samo vozilo) se sastoji od 6 znakova, raspoređenih na pozicije od četvrtog do devetog mjesta u VIN-broju, i sastoji se od opisa specifičnosti samog vozila zadanih od strane proizvođača.
VIS - Vehicle Identifier Section (dio koji identificira samo vozilo u nizu istih ili sličnih na proizvodnoj liniji) se sastoji od zadnjih osam znakova u VIN-broju, a isti nam govore o godini proizvodnje, tvornici ili pogonu gdje je vozilo proizvedeno, te serijskom broju vozila.
Zadnje četiri oznake trebale bi biti brojčane, a ostale dvije prije se, za potrebe velikih serija, mogu određivati i kao slova. Na desetom mjestu se nalazi, kako sam već rekao, kod godine proizvodnje, koji može biti i u obliku broja i u obliku slova.
Još jedno dekodiranje broja na primjeru BMW-a
Znači, preostaje samo da utvrdimo gradivo:
Na prvom, drugom i trećem mjestu u VIN-broju su oznake nazvane „World, Manufacturer, Identifier“, a označavaju zemlju, proizvođača i njegovu kodnu oznaku.
Na mjestima četiri, pet, šest, sedam i osam se VDS oznake, koje formira samostalno svaki proizvođač da bi interno opisao svojstva vozila.
Na mjestu devet, zadnjem u VDS sekciji, nalazi se kontrolni broj proizvođača.
Na desetom mjestu se nalazi kod godine proizvodnje.
Na jedanaestom mjestu se nalazi kod tvornice ili pogona gdje je vozilo proizvedeno.
Znakovi od dvanaestog do sedamnaestog mjesta predstavljaju VIS sekciju, i određuju redno mjesto vozila u određenoj seriji istih ili sličnih vozila.
Sada, kada smo vidjeli osnovne postavke, da vidimo i kako je to podijeljeno u praksi:
Prva oznaka – kod zemlje (Country code)
SAD (1 or 4), Kanada (2), Meksiko (3), Japan (J), Koreja (K), Engleska (S), Njemačka (W), Italija (Z)
Druga oznaka – proizvođač (Manufacturer)
Audi (A), BMW (B), Buick (4), Cadillac (6), Chevrolet (1), Chrysler (C), Dodge (B), Ford (F), GM Canada (7), General Motors (G), Honda (H), Jaguar (A), Lincoln (L), Mercedes Benz (D), Mercury (M), Nissan (N), Oldsmobile (3), Pontiac (2 or 5), Plymouth (P), Saturn (8 ), Toyota (T), Volvo (V), Suzuki (S), Kawasaki (K).
Treća oznaka – vrsta vozila (Identifier)
Motocikli (1 ili A) Kawasaki i Suzuki se toga ponekad i ne pridržavaju
Četvrta oznaka – kategorija vozila (Vehicle category)
Može se razlikovati po proizvođačima, a ovdje je dio prikaza kako to radi npr. japanski Suzuki:
Scooteri (C), Business modeli ili commuteri (B), jednocilindarski sport/street modeli (N), višecilindarski sport/street modeli (G), obiteljski modeli (F), off road (S), V-Type motor, street, V2/V4/V6/8,... (V), redni četverocilindraši (H)…
Peta oznaka – zapremina pogonskog agregata (Engine Displacement)
Ovdje dani podaci dani su kao primjer za Suzukijev proizvodni program, no svaki proizvođač ima svoje sisteme:
A = 49 ccm ili manje
B = 50 - 69 ccm
C = 70 - 79 ccm
D = 80 - 89 ccm
E = 90 - 99 ccm
F = 100 – 124 ccm
G = 125 – 149 ccm
H = 150 – 199 ccm
J = 200 – 249 ccm
K = 250 – 399 ccm
M = 400 – 499 ccm
N = 500 – 599 ccm
P = 600 – 699 ccm
R = 700 – 749 ccm
S = 750 – 849 ccm
T = 850 – 999 ccm
U = 1000 – 1099 ccm
V = 1100 – 1199 ccm
W = 1200 – 1299 ccm
Y = 1400 – 1499 ccm
Z = 1500 ccm i više
Šesta oznaka – vrsta pogonskog agregata (Engine Type)
I ovdje dani primjeri su iz baze Suzukija i služe kao primjer za određivanje
1 = 2-taktni jednocilindraski
2 = 2-taktni dvocilindarski
3 = 2-taktni tro- ili više cilindarski
4 = 4-taktni jednocilindarski
5 = 4-taktni dvocilindarski… itd itd…
Sedma oznaka
Prva generacija određenog modela dobiva oznaku 1, druga generacija 2 itd… od desete generacije koriste se slova A, B… može se raditi o okviru, pogonskom agregatu… Uglavnom, tako radi Suzuki, ali i mnogi drugi, a prikaz bi zahtijevao cijelu knjižicu, a ne samo članak…
Osma oznaka
Baš kao i sedma oznaka: prva generacija određenog modela dobiva oznaku 1, druga generacija 2 itd… od desete generacije koriste se slova A, B… može se raditi o okviru, pogonskom agregatu… Uglavnom, tako radi Suzuki, ali i mnogi drugi, a prikaz bi zahtijevao cijelu knjižicu, a ne samo članak…
Deveta oznaka – kontrolni broj (Check digit)
Deveta oznaka u VIN-broju služi za provjeru svih prethodnih brojeva unutar jedne VIN-oznake.
----------------------------
Još informacija o VIN-u:
http://en.wikipedia.org/wiki/Vin_number
http://www.amss-cmv.co.rs/pdf/identifikacijavozila.pdf
------------------------------
Za AUDI možeš preko raznih dekodera da saznaš više o konkretnom primerku.
Primer:
http://www.vin-decoder.net/sample_audi_vin_decoder
Sajtovi za dekodiranje VIN broja
AUDI:
http://www.s2central.net/vindecoder.html
AUDI/VW:
http://www.motoverse.com/tools/vin/audi.asp
RAZNO:
http://www.vin-decoder.net/ ,
http://www.analogx.com/contents/vinview.htm