Ogi napisao:Kako resavate podupravljanje, pustanjem gasa i dodavanjem volana ili kvacilo / blago kocenje / popustanje okreta volana da bi se povratila kontrola ?
Nisi naveo za koji pogon pa ajde da pretpostavimo da se odnosi na prednji. Tu je pre svega faktor srece da se tockovi dohvate bolje podloge kao osnovno resenje a tek u manjoj meri mogucnost vozaca da utice kada se vec jednom dogodilo podupravljanje.
Ima raznih misljenja kako postupati, iznecu svoje za obe vrste pogona sto iz iskustva sto iz osnova dinamike kretanja tela. 4WD sam vozio uglavnom van puteva i ne bih o tome.
FWD
Ovo drugo sa pritiskanjem kvacila daje vece sanse na uspeh jer se time ponistava efekat pogonskih sila/kocenja oduzimanjem gasa na prednjim tockovima i time automatski poboljsava bocno vodjenje guma.
Kod podupravljanja koje se vec dogodilo volan je po pravilu bez efekta, klizanje se vec dogodilo pa je prioritet da se prvo uspostavi stanje bez klizanja da bi voaln ponovo postao funkcionalan.
RWD
Kod zadnjeg pogona je lakse, dodas gas umereno do jako i korigujes novonastalu putanju volanom a onda popustis gas ali ga ne smes potpuno pustiti da dodje do kocenja motorom na zadnje pogonske tockove jer je onda velika sansa da krene u klizanje zadnji kraj.
Znaci samo balans gasom je obicno dovoljan da auto sa zadnjim pogonom koji je podesen na podupravljanje kada se pretera sa brzinom se samokoriguje na pravu putanju.
To sve po ravnom u krivini. Na usponu i na nizbrdici se donekle menja ponasanje i reakcija.
Na nizbrdici prednji pogon u podupravljanju pustas potpuno gas da bi opteretio prednje tockove bez ikakvog kocenja i samo korigujes volanom ukoliko je moguce i imas srece da tockovi "uhvate" podlogu.
Ako nemas srece gotovo je, jednom kada prokliza prednji pogon na taj nacin nema vise vracanja.
Osim ako si veoma vest sa rucnom mehanickom kocnicom (ako je ima uopste auto) koju aktiviras tacno toliko za promenu balansa mase i namerno izazivanje klizanja zadnjeg kraja. To je potrebno veoma brzo i veoma dozirano i retki su vozaci sa takvim osecajem bez mnoooog uvezbavanje prethodno.
Na nizbrdici uz zadnji pogon obavezno stisnes kvacilo ako je zapocelo klizanje, vrlo blago kocenje i kokrekcija putanje volanom ako moze. Ako ne moze volanom da se povrati kontrola preostaje pokusaj sa dodavanjem gasa da bi se izazvalo klizanje zadnjeg kraja ali to lako predje u preupravljanje pa treba i za to dosta vezbe i osecaja a jako zavisi od samog vozila i njegovog balansa pa nije univerzalno za svaki zadnji pogon i svaki motor (po snazi) koliko i kada.
U osnovi je razlog zasto uopste dolazi do podupravljanja/ preupravljanja u odnosu na balans auta i zeljenu podesenost ponasanja pri uslovima kriticno male sile trenja. FWD je tu obicno u hendikepu u startu i veoma retko se uspe pribliziti mogucnostima RWD.
Prednost zadnjeg pogona je sto prednji tockovi prenose samo sile upravljanja pa je time veca upravljivost na raspolaganju (odnosno pri vecim brzinama se tek javlja podupravljanje) u odnosu na prednji pogon koji deli trenje sa podlogom na sile upravljanja i sile pogona/kocenja motorom pa time manji udeo ostaje za upravljivost volanom.
U sustini podupravljanje je bolji osecaj za vozaca i smatra se bezbednijim podesavanjem automobila od preupravljanja.
Bitno je znati da FWD auto je prakticno uvek sa podupravljanjem koje je umereno do jako izrazeno dok je RWD moguc i sa blagim podupravljanjem i sa blagim preupravljanjem i sa neutralnim ponasanjem zavisno od podesenosti (zelje fabrike).
Zbog toga je RWD po pravilu brzi kroz krivine jer duze ostaje stabilan bez otklizavanja. Sportski orijentisani auti su po pravilu RWD i podeseni na preupravljanje.
Najbolje je da sam za svoj auto probas trening po jako klizavoj podlozi/ ledu/ sa jako malim brzinama kako se ponasa. Umeju auti da se dosta razlikuju po stabilnosti i narocito brzini kojom prelaze iz stabilne putanje u pre/pod upravljanje.