Stranica 2 od 104

Re: Odlično objašnjenje šta je snaga, a šta obrtni moment :)

Poslato: 22 Maj 2012, 10:41
od Heinz
U mehanici (statici) je to moment sile. U dinamici je već obrtni moment.
U stručnim predmetima je obrtni moment, kao parametar snage, jer je promenljiv (kao i broj obrtaja). Obrtni moment se prenosi od kolenastog vratila (radilice) do točkova i to je jedino bitno za dimenzionisanje npr. prenosnika snage, pogonskih vratila itd. Opet na točku je jedino bitan obrtni moment, koji definiše pogonsku silu u kontaktu pneumatika i tla (naravno, utiče poluprečnik točka na tu silu).

Re: Odlično objašnjenje šta je snaga, a šta obrtni moment :)

Poslato: 22 Maj 2012, 10:46
od shone190
U automobilizmu je to "osecaj lepljenja za sediste" :ludilo:

Re: Odlično objašnjenje šta je snaga, a šta obrtni moment :)

Poslato: 22 Maj 2012, 10:50
od nikaragva
Cudi me da rasprava jos nije krenula tokom benzin vs dizel :kezo:

Re: Odlično objašnjenje šta je snaga, a šta obrtni moment :)

Poslato: 22 Maj 2012, 12:46
od Floyd
shone190 napisao:U automobilizmu je to "osecaj lepljenja za sediste" :ludilo:
Pa recimo.... :D

Re: Odlično objašnjenje šta je snaga, a šta obrtni moment :)

Poslato: 30 Maj 2012, 17:47
od dragvorl
Imas na ovom linku lepo objasnjeno.

Re: Odlično objašnjenje šta je snaga, a šta obrtni moment :)

Poslato: 30 Maj 2012, 21:00
od snork
Samo ne piše koliko kubika ima jedan, a koliko drugi motor. :mrgreen:

Evo sličnog (doduše ne toliko ekstremnog) primera sa kojim se većina nas sreće svaki dan - dizel motor u gradskom autobusu:

Slika

Izvor: http://www.ikarbus.rs/upload/naslovna/p ... KACIJA.pdf

Re: Odlično objašnjenje šta je snaga, a šta obrtni moment :)

Poslato: 18 Jun 2012, 15:04
od Floyd
http://www.youtube.com/watch?v=05zRyoBbcfI

Ko kaze da je obrtni beznacajan :)
Ovaj kamp prikolicu ni ne oseti.

Re: Odlično objašnjenje šta je snaga, a šta obrtni moment :)

Poslato: 18 Jun 2012, 15:20
od Laki021
Aj jos jednom da slikovito probam da objasnim zasto obrtni nije toliko bitan.

Koliki je obrtni moment bicikla?
Zbog lakseg racuna, uzmimo da ga vozi neko od 100kg mase, tj 1000N tezine. Kada se biciklista samo uspravi na pedali, obrtni moment na prednjoj osovini (kod pedala) je 1000N x dzuina pedale, koja je nekih 20-30cm, recimo 25cm, dakle 1000Nx0.25m= 250nm, dakle obrtni moment otprilike ko sto ima moj auto, a kako koji povlaci i ide??? Bicikli ima poprilican moment, ali malu snagu (jer je max broj obrtaja mali), te zato i ide kako ide. Nisam bas primetio osecaj "lepljenja" kad vozim bicikli ma koliko se trudio :) Neke stvari sam u racunu namerno zanemratio zbog jednostavnosti, ali poenta je ta. Cisto da pokazem precenjenost obrtnog moneta...

Dakle opet da ponovim ,obrni moment nije ni blizu bitan kao maksimalna snaga, jer moment menjate menjacem, a snagu nikako ne mozete menjati.

Re: Odlično objašnjenje šta je snaga, a šta obrtni moment :)

Poslato: 18 Jun 2012, 15:32
od shone190
Obrtni moment je itekako bitan za 90% voznje upravo on je najbitniji. Uzmi Hondu CRX i famoznih 124KS na 900Kg i pokusaj da se kroz grad utrkujes sa nekim Turbo dizelom od 120-130KS, pa ces da vidis koliko ces se "proslaviti" :)

Re: Odlično objašnjenje šta je snaga, a šta obrtni moment :)

Poslato: 18 Jun 2012, 15:41
od Laki021
Pa cela zabluda i zaludjenost obrtnim momentom i jeste potekla od turbo dizela. Zapravo, nije uopste poenta u njihovom visokom obrtnom momentu, vec krivi tog obrtnog momenta (i snage, jer su nerazdvojno povezani) koja je znatno ravnija od krive atmo benzinaca. Znaci turbo dizel ima i mnogo bolju krivu snage od atmo benzinca i odatle potice ta razlika u voznji, a ne od broja koji oznacava maksimalni obrtni moment.

Re: Odlično objašnjenje šta je snaga, a šta obrtni moment :)

Poslato: 18 Jun 2012, 15:47
od nikaragva
Jedno pitanje zasto se u kamionima od (ne znam napamet brojke ali su tu negde) 12000cc, 300ks i 2000Nm, ne koriste benzinski motori, nego dizel? Sad je gorivo tu negde sa cenom, nije kao pre razlika.

Re: Odlično objašnjenje šta je snaga, a šta obrtni moment :)

Poslato: 18 Jun 2012, 15:51
od Laki021
Pa rekao bih dva razloga pre svega.

1. Iako je gorivo tu negde sa cenom, dizel ce uvek manje trositi (samo gorivo sadrzi vise energije, plus je i proces efikasniji).
2. Trajnost motora i menjaca je od sustinske vaznosti, posto dizeli rade na nizem broju obrtaja znatno su pogodniji za ovu primenu (zato i prave takve ogromne motore, ogromnog obrtnog i relativno male snage zbog malog broja obrtaja).

Re: Odlično objašnjenje šta je snaga, a šta obrtni moment :)

Poslato: 18 Jun 2012, 15:53
od nikaragva
A zasto motor na benzin ne moze da isporuci sa tim menjacem (ili nekim drugim) toliki obrtni moment na malim obrtajima?

Re: Odlično objašnjenje šta je snaga, a šta obrtni moment :)

Poslato: 18 Jun 2012, 15:58
od Laki021
E tu vec ulazimo previse u sam hemijsko fizicki proces koji se desava u komori za sagorevanje, pretpostavljam da je nesto povezano sa brzinom i temperaturama sagorevanja dizela i benzina ali nisam dovoljno strucan da pisem detalje.

Re: Odlično objašnjenje šta je snaga, a šta obrtni moment :)

Poslato: 18 Jun 2012, 16:05
od nikaragva
Znaci dizel motor ili ako cemo o biciklovima neka mrcina od coveka lakse ishlendla kretanje iz 21e brzine, nego neka jada od coveka?