Pa, ako je meni pitanje postavljeno (a najiskrenije se nadam da će se najzad u ovakve forume uključiti stručnjaci iz FAM-a, NIS-a ili RNB-a, posebno takvi koji su život pesvetili istome čemu i legendarni Antoan Lavoazije), prvo hvala na pitanjum posebno u petak (na Sv. Đurđic) kada o tome nakon radne nedelje mogu slobodnije da razmišljam.
1. Koliko je meni poznato, a lako je proverljivo na njihovom sajtu (na žalost samo tokom radnih dana)oni nikada nisu proizvodili 0W-40icu. Donekle treba imati u vidu da je proizvodna/strateška istorija FAM-a takva da su oni najpre specijalisti u mazivima za potrebe industrije - pa ako im se pogleda automativni asortiman (čitaj automobilska i kamionska/autobuska ulja) videće se da ne pokrivaju celu paletu, tj. sve što bi nekog moglo da zanima, već da nude ono što se najviše traži. Doduše, to važi i ua mnogo veće kompanije/proizvođače mašinskih lubrikanata.
Čisto lično, mislim da im ta 0w-40ica ne fali previše jer su sa svojom automobilskom 5w-40icom po ACEA C3 (dakle Fenix Premium 5W-40) pokrili mnoge zahteve , ali naravno da bi takvo ulje kakve su većine 0W-40ica bilo zgodno ponuditi tržištu.
Sad, to što je moje lično mišljenje takvo da bih davao prednost manje razvučenim gradacijama nego što je ta 0W-40 je personalna preferenca zbog činjenice da su takva ulja uglavnom podložnija smicanju pod težim uslovima (tj. tzv. shearing rate - koga zanimaju detalji može mu biti zanimljivo sledeće jer je donekle aktuelno, čisto radi upoznavanja sa materijom, iako se tu ne pominju 0W-40ice
https://www.sciencedirect.com/science/a ... 1-main.pdf )
Inače, mislim da bi trebalo naglasiti kada se pominju "navodno vrhunskia ulja tipa mobil1 ili neki castrol edge" - da se radi o vrhunskim proizvođačima, koji među onome što nude imaju i vrhunska ulja. Nekada su oni bili retki/jedini koji su to vrhunsko nudili (jer su njihovi razvojni timovi u nekom trenutku učinili značajna dostignuća) - međutim u današnje vreme daleko od toga da su jedini. Oni su uglavnom samo šire poznati, kao što su npr. među sportskom opremom najpoznatiji npr. Nike i Adidas, a jasno je da ima prozvođača koji za neke specifične primene imaju proizvode sličnog ili eventualno višeg kvaliteta.
Ajmo konkretnije:
Dakle postavljeno je nekoliko pitanja, a tiče se predloženih izbora za D4F benzinski motor Renault grupacije odnosno 1,2 16v.
Prvo što ću da kažem (a inače u vezi ovog sam napisao detaljnije objašnjenje na Renault Forumu Srbije ovde
https://www.renaultforumserbia.com/inde ... #msg784482 )
da sam Renault svojom zvaničnom tehničkom dokumentacijom ne predlaže jedno ulje, nego to čini njegov partner u poslu Total koji je vlasnik Elf brenda (koji bi inače propao da ga Total nije zadržao, nakon što ga je kupovinom asimilovao).
Renault za taj motor daje preporuku da se upotrebe sva ulja po normi ACEA A3 ili ACEA A5 (a njih je gomila) pri čemu samo uopšteno navodi da preporučuje Elf ulja. Time uopšte ne pravi razliku među različitim (čitaj - različitog kvaliteta) - osim ne sasvim jasnom klimatskom tabelom.
http://www.aussiefrogs.com/forum/attach ... 3a-oil.pdf
Ono što FAM predlaže ne mogu trenutno da proverim - a suštinski je bitno šta se upoređuje jer oba proizvođača za isti motor (a prema navodu tehničke dokumentacije Renault-a) imaju više odgovarajućih ulja.
Međutim, moj lični odgovor na vaše pitanje bi bio (najpre iz razloga što tražite kratko objašnjenje a suštinski ta stvar zahteva veoma dugo objašnjenje),
da sa obzirom da se radi o motoru Renault grupacije, i sa obzirom da Renault preporučuje upotrebu Elf ulja - ni ne treba da izaberete bilo koje drugo osim Elf ulja.
Ako želite konkretnije, onda bi smo morali da znamo koje Elf ulje upoređujemo sa kojim famovim, o kom se vozilu radi, koje je godište, i okviran način eksploatacije tj. godišnja kilometraža i sl.
Duže objašnjenje bi bilo da FAM nudi neka bitno kvalitetnija ulja od nekih elfovih, a takođe važi i obratno - jer je sam Renault tako definisao preporuke za upotrebu motornog ulja, da ne navodi bliže objašnjenje koja su konkretno (tj. kojih normi) od preporučenih ulja pogodnija (a neko bi rekao kvalitetnija).
To je inače i razlog što sam se uopšte počeo da zanimam za maziva (a ona mi nisu vezana za obrazovanje i profesiju) - odnosno sam shvatio da posebno francuski proizvođači motora nisu sasvim konkretizovali preporuke za motorna ulja, mada to doduše ume da bude diskutabilno i kod mnogih ostalih proizvođača motora.
U daljoj priči navodite "Kao laiku stvar je jasna. Zašto bi čovek eksperimentisao sa nečim što ne zna šta je." - a suština je da se polazi od pretpostavke da se sa Elf-om zna šta je, a na FAM se odnosi to da se ne zna šta je.
Meni je sasvim razumljiv takav stav pa ću pokušati da ga donekle obrazložim. Elf je dakle ime koje uliva poverenje sa obzirom na istoriju (a pogotovo što ga Renault preporučuje). Sa druge strane - ime FAM nekom može da uliva nešto sasvim suprotno. Ovo drugo je posledica raznih dešavanja tokom prethodne dve/tri decenije.
Međutim laik ne zna da FAM (trenutno) ima tehnološki postupak blendiranja (umešavanja) ulja koji je na nivou Total-o (tj. Elf-a), samo manjeg kapaciteta od grandioznog Total-a. Takođe ne zna da je kontrola kvaliteta (proizvedenog) na sličnom nivou, i ne zna da FAM ima odobrenja od svetski poznatih proizvođača radnih mašina (MAN, Cummins...) za mnogo zahtevnije/skuplje primene nego što je uobičajeno korišćenje automobila (a po neka automobilsko ulja se nalaze i na nekim zvaničnim listama recimo Daimlera za upotrebu u nekim mercedesovim motorima). To se naravno odnosi i na ostale renomirane proizvođače lubrikanata (pa i Total).
Blendiranje maziva je takvo - da niko osim samog proizvođača (ili lab. analize sadržaja kantice/serije) ne zna šta se tačno nalazi u kupljenoj kantici ulja (jer je sa svakom šaržom baznog ulja finalno ulje donekle različito), ali o tome okvirno govore norme koje proizvođač ulja može isticati pod određenim uslovima (ATIEL code of practice), odnosno može govoriti tehnički list, u kome doduše sitnim slovima piše da je to što je ispisano neobavezujuće i da se to i ne garantuje, i da su navedene prosečne tj. srednje vrednosti (kako kod kog proizvođača, Elf uglavnom navodi ovo poslednje).
Na kraju (da ne bi smo širili priču kad već ne navodimo konkretna ulja), na pitanje "Da li je fam barem jedank ako ne i bolji od pomenutog elf-a? I u čemu konkretno?" - sve što bih mogao da kažem je da ima opravdanih razloga da se smatra da su (neka) Elf ulja bolja tj. pogodnija od (nekih) famovih za motore Renault grupacije (i neke druge), ali da to tako izrečeno ne mora obavezno da bude i istina (za određeni slučaj- tj. konkretnu kombinaciju motor-ulje-eksploatacija).
Ja npr, famovo ulje (koje je pandan jednom od preporučenih za moje vozilo) koristim umesto Total-ovog jer;
1. Više volim FAM nego Total, tj više volim da moj novac ode u većoj meri FAM-u, nego Total-u i njegovim posrednicima.
2. Po neke laboratorijske analize za nezavisnih sajtova (Oil.ru) su pokazale da su odgovarajućeg kvaliteta
3. Verujem više u istinitost tehničke specifikacije i bezbedonosnog lista (a manje verujem u totalov, pročitati sledeću stavku)
4. Znam iz kog je (jedinog) pogona izašlo ulje koje sipam u svoj motor (za Totalov nemam pojma, jer on ima više blendata po svetu)
5. Znam koga ću (i kako) da nagazim ako mi se nešto ne sviđa kod FAM-a, a Total me nije ni udostojio odgovora na najjednostavnije pitanje koje ulje od njihovih više ponuđenih da izaberem za svoj Auto (iako su odgovor mogli lako da napišu, ali bi on otvorio mnoga druga pitanja od kojih bi po neka bila nezgodna za njih, u smislu da odgovore zvanično istaknu).
6. Obaška gore navedeno, verujem da ono što čujem kako radi moj motor, koliko to čini sa famovim ulje (kao i nečija druga vozila sa istim), i na osnovu potrošnje goriva - da je to ulje jednako pogodno kao i slično koncipirana ulja drugih proivođača, možda čak i pogodnije od pojedinih drugih.
Najkonkretnije, nema tog (čoveka) koji sa 100%tnom sigurnošću može da odgovori na Vaša pitanja - jer je blendiranje maziva dinamično i varijabilno. Neki proizvođač maziva može biti (uslovno rečeno) jednak ili bolji od drugog (ako se upoređuju konkretna ulja), ali to vremenom može i da se brzo promeni (na lošije i na bolje).
Elf je između ostalog i poslovni partner Renault-a, a ovaj potonji je dao odobrenja nekim Elf-ovim uljima po normi RN 0700 koje je (između ostalih) odgovarajuće za motor DF4 Takođe, Renault je dao to odobrenje i uljima nekih drugih velikih proizvođača (za najverovatnije ne malu sumu novca). FAM nema ulje sa pomenutim odobrenjem i zbog toga je u tom smislu inferioran u odnosu na proizvođače ulja koji imaju to odobrenje (tj. konkretna ulja koje imaju odobrenje, iako ono nije formalno nužno za godišta renaultovih vozila od pre 2007.)
Najjednostavnije rečeno - ne može ovde biti kratkog i pri tome sasvim tačnog odgovora jer su detalji bitni, a njih je gomile.
Alibi odgovor je - ako si laik (u ovoj oblasti), drži se onog što piše u korisničkom uputstvu vozila.
Ako nisi laik (ili vremenom prestaneš da to budeš), onda ćeš u glavi imati mnogo više pitanja nego što ćeš imati konkretnih, tačnih i preciznih odgovora.
Još jednom, hvala vrlo na pitanjima obojci, pa ako budem mogao ja ću na konkretnija pitanja konkretnije i odgovarati, dok je ovaj moj odgovor samo ukratko objašnjenje na nešto što su kao pitanja vrlo široko postavljena.