BAJKER napisao:Obuku srpskih pilota u Hamburgu i Londonu platiće lizing kuće, pišu Novosti.
Takođe, „Erbas“ je spreman da u svojim centrima u Tuluzu, Hamburgu i Londonu odmah organizuje školovanje „Jatovih“ pilota.
Umesto ugovorenih osam kupiće se četiri A 320 po znatno manjoj ceni, koja će biti predmet pregovora. Te letilice trebalo bi da budu isporučene 2015. godine.
Iako radna grupa za „Jat“ još nije donela konačnu odluku, koji će se tip letilica iznajmiti, jasno je da se ide ka „Erbasu“, koji je i pozvan da pomogne. Zapravo od „Erbasa“ se na neki način očekuje garancija da posao oko uvođenja novog tipa aviona u flotu „Jata“ može da se završi do početka letnje sezone.
Avioni mogu da budu isporučeni u maju, a prvi letovi sa putnicima obavljaće se od 1. juna. Piloti će proći obuku, koja traje 24 dana i nakon položenog ispita na simulatoru sa instruktorima „Erbasa“ prevoziće putnike.
Propisano je najmanje 25 letova sa instrukturima. Školovanje pilota plaćaju lizing kuće, koje iznajmljuju avione.
Inače, prema trenutnim cenama na tržištu, zakup A 319 iznosi od 170.000 do 220.000 dolara, a A 320 od 180.000 do 250.000 dolara mesečno.
Da vidimo kolicinu budalastina u jednom tekstu:
- Lizing kuce se bave iznajmljıvanjem aviona, posada ili aviona, i posada - ali ne i skolovanjem pilota
- Skolovanje pilota ne moze biti odmah, pogotovo pred sezonu, jer se termini simulatora bukiraju mesecima u napred
- Radna grupa jos nije odlucila koji ce tip letelica iznajmiti ali zna da ce avioni biti u maju, kao da avioni cekaju na ''izvol' te''
- Type rating (dozvola za letenje odredjenog tipa aviona) je oko 27.000 EUR po pilotu. Kako po Jat standardu treba 5 posada po avionu, tj 10 pilota - samo za jedan avion skolovanje je oko 500.000 EUR - i kako sada lizing oko 200.000 dolara mesecno po jednom avionu?
- Type rating nikada i nigde, a po najmanje u Tuluzu nije trajao tri nedelje, vec mesec i po. Nakon zavrsene skole, ispita i simulatora, pristupa se obuci u zoni pa linıjskoj obuci. Za bezbedno letenje potrebno je minimum 100 sati na tipu.
- Sve kada bi drugovi genijalci znali koji avion zele, i kada bi obuka pocela koliko sutra - soferi kako ih ovde neki pezorativno zovu, nece biti spremni za sezonu.
- Postoji lista cekanja za avione (kao i slotovi ı to je predmet trgovine), i ozbiljni igraci koji su narucili avione prosle godine, mozda ih mogu ocekivati 2015. Dok se mi mislimo sta cemo, 2015 izmice. Gde ipak postoji mali trik. Na ime, u koliko se izabere opcija sa Prat end Vitnı Hjuston motorima avioni se mogu dobiti i odmah (jer ih nıko nece). Ako se izaberu CFM motori, onda se mora cekati. Ne bi me iznenadilo da Jat izabere goru opciju, jer ako se pogleda istorija - uvek su to radili.
Normalno, uz malu ogradu da je ovo misljenje samo jednog obicnog sofera, moguce da je istina drugacija sto cemo videti narednih meseci.
Ja recimo, tipujem, da ce poreski obveznicı ove zemlje jedno vreme pored viska Jat sofera placati strane pılote (ali ovog puta po evropskim tarifama tj. 7000 eur mesecno po pilotu, plus adekvatan hotel, plus prevoz, plus prekovremeno, plus....) koji ce leteti Erbase dok se ne odskoluju domaci.