Ranije su akumulatori 70tih i prve polovine 80tih trajali 10+ godina. Po potrebi su se servisirali, menjala pojedina ćelija ako strada i/ili menjala kiselina u pojedinoj ćeliji.
To su oni sa crnim debelim neprovidnim kućištem /mislim da se zvao materijal bakelit/ i žutih 6 čepova na navoj koji su se okretali rukom /zatopljeni u bitumen smolu ili tako nešto/ i lagano dosipala voda.
BH nije ni postojao kao marka, Trepča je bila glavna, a tu su aku Zletovo, Probištip, Vesna, onaj boasnski /zaboravio sam ime/...
Uglavnom akumulatori su trajali koliko i motor, nije bilo retko da se otvara motor a aku bude još original iz prve ugradnje.
Bili su deo redovnog planskog održavanja auta, tada su servisi po planu bili na 6 meseci.
Ono što ih je ubijali su bili nesavršeno punjenje, regleri pogotovu oni mehanički sa kotvom i elektromagnetom. Njih je trebalo na godinu dve štelovati...
Tako je na primer bilo na Fiatovim drivatima, VWima, Renoima, Škodama, Ladama ono što se kod nas uglavnom i vozilo.
Kasnije na samom kraaju 70tih i početkom 80tih tih sa pojavom elektronskih reglera , bez ikakve mehanike, koji su bili prvo spolja negde na požarnom zidu ugradjivani a posle postali toliko minijaturni da su ubačeni fizički direktno u alternator je praktično prestalo održavanje reglera. Ali su bili i skloni crkavanju, jednostavno pregore tokom vrućeg leta i vreline ispod haube.
Ovo sada Exide i ostali su po principu ugradi i zaboravi na njega, kada se isprazni voda baci, kupi drugi.
Trajnost ni prići onim starim teškim, sa puno olova a ne kao danas sa pastama na pločama.
ps. na servisima na 6 meseci su se štelovale takodje platine, štelovao ugao razvodnika, štelovale sajle kvačila, štelovala korpa kod VW Bube i još tako neki radovi koji danas ne postoje.
Na primer štelovali se paknovi kod bubanj kočnica preko ekscentra /dok se nije pojavilo automatsko štelovanje zazora paknova što je bila veeelika novost domaćeg programa/.
Jedno od bitnih štelovanja je bilo ono karburatora, pogotovu dvogrlih. Pa menjanje dizni da se smanji potrošnja benzina uz par- nepar sistem..
Razvodnik se štelovao prema sezoni leto- zima i prema oktanskom broju goriva koje će se točiti.
Motori su imali 25-50KS oni jači dostizali i celih 55-75KS.
Ljute mašine sa 100KS su bile čudo tehnike do kraja 80tih i početka 90tih.
Kod nas
Verujem da kada bi danas nekom servisu doveli tako neki auto iz 70tih ili 80tih velika većina ne bi znala te osnovne stvari i podešavanja na 6 meseci koje su se nekada zvale mali servis.
Možda bih mogao da održim neki pokazni čas iz osnova mehanike
Tada su se autima bavili auto mehaničari a ne kao danas auto monteri
