fq400 napisao:, a šta i kada će biti od samog projekta niko živ ne zna.
Nedavno sam citao 3 izvestaja/ plana na temu infrastrukture ovog dela Evrope.
To je definisano, projekat usvojen, dati rokovi, trase, sta ce biti, kao i troskovnik/ predracun gradnje.
Austrija je bila koordinirator za Balkan u ime EU i napisali su evaluaciju stanja sa predlogom potrebnih dorada/ izmena postojece odnosno izgradnje nove transportne mreze.
Osim puteva obuhvaceni su zeleznica, luke, i aerodromi.
Da li ce se planovi ostvariti bas kako pise jeste nepoznanica ali za sada tok dogadjaja ukazuje da se ne odustaje od zacrtanih projekata sirih razmera. Ovo sa Ibarskom je tek mala kockica u mozaiku.
Autoput Tirana- Elbasan je gotov, trebalo je da bude pusten na prolece ove godine ali se pojavilo kliziste koje se sada sanira. Bice na jesen reseno i verovatno pusteno kao celina.
Elbasan-Pogradec-Korca je odredjena trasa, radi se projektovanje.
Drac luka je rekonstruisana, izgradjen je novi deo.
Kicevo-Ohrid sa krakom Cafa San i Pogradec je u toku izgradnja autoputa koji treba da se otvori 2017.
Tirana-Debar (Kicevo) je ponovo pokrenuta gradnja, nije mi poznat rok zavrsetka.
Drac- Igumenica auto put je u gradnji, u Albaniji ide nesto brze nego deonice u Grckoj.
Drac-Vlora deonica ce verovatno bidi gotova u 2016.
Bugarska ima u gradnji Sofija-Solun autoput, oko 1/2 treba da bude gotovo 2017. a druga polovina trase je u pripremi/projektovanju.
Sofija-Skoplje je tek u pripremi, ne zna se kada ce poceti gradnja.
Nis-Pristina autoput je u pripremi.
Autoput- obilaznica oko Pristine je zavrsena i nastavljeno dalje ka Podujevu.
Deo autoputa kroz klisuru Vardara u MK je u gradnji, treba da bude zavrsen do 2017. Ostatak rekonstruisan, sto je delimicno i uradjeno. Autoput od granice Evzoni do Soluna- obilaznice treba da pocne da se gradi.
Autoput Ploce-Budimpesta je takodje predvidjen, deo u BH je u gradnji, deo je u pripremi, dok je u Hrvatskoj i Madjarskoj uglavnom dovrseno.
Predvidjen je i autoput od Skadra do Ploca odnosno do konekcije sa autoputem Ploce-Budimpesta tako da centralna Evropa bude povezan direktnom brzom vezom do Jonskih luka i dalje brodom ka Italiji.
Sto se zeleznice tice kompletna mreza na Balkanu treba da se elektrifikuje tamo gde je nema, treba da se dorade pruge na standard nosivosti od 22.5 tone, treba da se brzina podigne na standard 120km/h. Ima tacno plan po deonicama i po zemljama.
Dugacak je dokument sa planovima, dugo se radi na tim projektima, bilo je i izmena promasaja u procenama rokova i mogucih fondova ali generalno od plana se ne odustaje.
Plan je zapocet kada je Italija pocetkom veka bila predsedavajuci EU i tada je uvrsteno u zvanicne projekte tako da ne stoji kao bitno to sto neke zemlje nisu punopravne vec samo pridruzene clanice EU.
Ceo Balkan je "vidjen" u EU u nekoj pravnoj formi cvrsce povezanosti, to je sada vec izvesno.
Sporazume su Vlade potpisale, time i neke obaveze a naravno da ne ide sve glatko, tecno i na vreme. Uz to je Balkan veoma zahtevan u geografskom smislu za mnoge trase autoputeva i narocito zeleznice.
Do 2020. bi trebalo da su povezana Jadransko, Jonsko, Egejsko, Crno more, Bosfor kompletno sa autoputevima.
Za nesto dalji rok projektovano je da se izgradi autoput od Balkana i Pirineja do Bagdada sa prstenom koji prolazi kroy Jordan, Egipat, Tunis do Maroka. Autoput punog profila, fondovi su delimicno vec obezbedjeni (na papiru a videce se koliko zaista ima novca pored svega ovog u EU).
Mozes i sam da se uveris pretragom po dokumentima EU ili ako zelis da okacim mapu predvijdenih trasa.
Puno toga se vidi i preko Google Earth o stvarnom stanju radova na terenu, da zanemarimo papire koji svasta trpe.
Uglavnom Albanija najbrze gradi autoputeve uz Bugarsku, Crna Gora najsporije uz Srbiju, takav je moj utisak.
Nis -Drac autoput bi mogao biti brzo zavrsen kada bi se Srbija aktivnije ukljucila u projekat.
Bice uskoro u avgustu tema gradnje autoputeva na stolu berlinske konferencije, ocekuje se ubrzanje i podsticaj balkanskih svih zemalja da zalegnu na ubrzanju infrastrukturnih radova da bi se zavrsilo do 2020.