Beograd -- Vrh pilona na Mostu na Adi nedostaje još od prvog bezuspešnog pokušaja da ga postavi helikopter Vojske Srbije.
Kada su piloti prvi put podigli helikopter sa namerom da obave "operaciju“ montiranja špica, ometao ih je jak vetar, zbog kojeg ni radnici unutar pilona nisu mogli bezbedno da prihvate konstrukciju.
Još tada je najavljeno da će podizanje završne konstrukcije biti ponovo organizovano narednih dana, čim to budu dozvolili vremenski uslovi.
Ipak, četiri godine pošto je Most na Adi svečano otvoren poznato je da ova saobraćajnica uopšte neće ni biti završena.

Sedam metara visoki vrh pilona nikada neće biti postavljen, jer bi to bilo protivzakonito, kažu nadležni.
Dakle, čitav olimpijski ciklus se čekalo da raskošni pilon mosta dobije konačni oblik, a umesto toga stigla je informacija iz Direkcije za građevinsko zemljište i izgradnju da se odustalo od tog poduhvata.
"Rešetkasti vrh pilona neće biti montiran, jer nije obuhvaćen postojećom građevinskom dozvolom", ističu u direkciji.

Pre četiri godine piloti Vojske Srbije helikopterom su podigli takozvani špic, ali zbog jakog vetra nisu mogli da ga bezbedno postave zajedno sa radnicima koji su se nalazili unutar pilona. Tada je montiranje vrha pilona odloženo na nekoliko dana dok se vremenski uslovi ne poboljšaju.
U Direkciji za građevinsko zemljište i izgradnju su godinama uveravali da se nije odustalo od ove aktivnosti koja se, kako su pretprošlog leta isticali, pažljivo planira jer nema određenog roka. Izgleda da se nikada nije “prolepšalo vreme”. Međutim, u direkciji sada imaju drugačije objašnjenje.
"Pred kraj izgradnje pilona, početkom 2011. godine, jedan od arhitekata idejnog rešenja mosta izrazio je potrebu da se arhitektonski aspekt pilona poboljša izgradnjom produžetka od sedam metara na vrhu. Na ovu inicijativu reagovali su glavni gradski arhitekta i nadležne gradske komisije koji su tražili da Direkcija, preko inženjera projekta, izda instrukciju izvođaču da izradi dodatni vrh pilona. Međutim, ta izrada nije završena do septembra 2011. godine, kada je izvođač uklonio kransku dizalicu od 215 metara, koja je služila za izgradnju pilona", pričaju u direkciji.
Kako kažu, za izvođača više nije bilo mogućnosti da postavi rešetkasti vrh, a obrazloženje za definitivno odustajanje od ove operacije su našli i u zakonu.
"Nedostajući vrh pilona je kupastog oblika, dužine sedam metara i napravljen je od nerđajućeg čelika. Čine ga osam cevi međusobno povezanih prstenovima na svakom metru. Element ima zaštićene servisne merdevine, a planirano je da ih koriste majstori prilikom održavanja elektroopreme na vrhu“,– ovo je ukratko opis konstrukcije čija je instalacija tada bila planirana.

Jedne subote maja 2012. godine Mi-17 Ratnog vazduhoplovstva i protivvazduhoplovne odbrane Vojske Srbije 45 minuta pokušavao je da približi svoj teret radnicima koji su virili iz najviše tačke Beograda. Međutim, zbog jakog vetra uslovi za bezbedno "spajanje“ nisu postojali.

Tokom ove misije još jedan helikopter RViPVO bio je u vazduhu. Gazela je bila "camera ship“ i na njoj su bili snimatelj Vojnofilmskog centra "Zastava film“, kamerman Studija B i fotograf Dušan Atlagić, čije fotografije ovog nesvakidašnjeg događaja možete videti, piše portal Tango six.