pedja napisao:nas uglavnom samo jedno zanima - koliko ce mi zavrsiti na racunu, u rukama, gde god.
Pa to i jeste zavrseno isplaceno u zbiru koliko je navedeno na kraju samo se raspodeljuje na nekoliko racuna isplate.
Razumem sta hoces da naglasis ali pravila koja svuda vaze u vezi plata su nesto drugacija.
Trosi se bruto plata, sta mislis (te) odakle penzija ili poseta lekaru. Nije to neko drugi platio i zaradaio.
To sto ne moze da se cela plata (taj bruto) podigne sa racuna i potrosi slobodno vec samo oko malo vise od pola plate (taj neto) vec obavezno potrosi na iskljucivo jedan nacin ne menja cinjenicu ukupnog iznosa isplacene plate od strane poslodavca. A i taj neto deo je prakticno jos manji kada se provuce jos PDV na robu i usluge koje se potrose.
Iznos koji je morao biti zaradjen u punom obimu (bruto), to je cena zaposlenog/plata a eto kod nas je situacija da tek oko 1/2 plate zavrsi opipljivo u rukama.
E sad, sto nas jedino zanima jedan deo zarade a za drugi se pravimo da smo noj sa glavom u pesku dovodi cesto do anomalije da se poredi ovdasnja neto sa nekom bruto platom u svetu.
Treba posmatrati zaradu i iz ugla poslodavca, fond za isplatu plata je upravo taj ukupni zbir i ako nema tog ukupnog novca nema ni isplate neto dela.
Velja napisao:Kome smeta jak javni sektor?
Nije ti dobro pitanje. Nikome ne smeta, naprotiv jak javni sektor je veoma bitan za opsti nivo drustva.
Smeta nesto drugo, sto javni sektor na 1 radnom mestu zaposljava u proseku 5-6 ljudi gde onda svaki od tih 5 ljudi zahteva i povlaci kroz naplatu 5 bruto plata.
Dakle, 1 radno mesto isplati se 6 bruto plata.
I naravno da ne moze da bude to odrzivo. Da je normalno stanje 1 radno mesto- 1 zaposleni- 1bruto plata odmah bi automatski i isplacena plata mogla biti 3x veca a fond plata 2x manji nego sada.
E onda nastaje pitanje nad pitanjima, a sta bi radili onih 5 ljudi na izmisljenim radnim mestima kada privredni kapacitet nema mogucnost da kreira toliko novih radnih mesta?
Taj odnos 1 mesto/ 6 isplacenih plata je procena pri poredjenju sa slicnim javnim sektorima drugih zemalja. Naravno, ima i kontra situacija da 1 zaposleni pokriva 2 radna mesta i gine od posla.
Kod nas ne postoji dobra organizacija niti sistematizacija radnih mesta, ne zna se ni koliko ima zaposlenih niti koliko treba da ima za dati obim posla, zaposljava se bez transparentnih javnih konkursa, nema niti adekvatne kontrole obima i kvaliteta rada zaposlenih...nema u sustini onoga sto cini jedno uspesno postavljeno radno okruzenje u preduzecu.
To smeta. I to je jedan od bitnih faktora zasto je kod nas javni sektor toliko slab sa rezultatima iako angazuje tako velike resurse i tako veliki broj ljudi.
Nema uspesne drzave bez jakog i efikasnog javnog sektora.