Re: Imali smo, nismo znali ...
Poslato: 14 Okt 2018, 08:15
U Tavriji sam se vozio,
Da korigujem normal benzine je bio oznake 86-88 a super crveni 98-100. Bezolovni se pojavio stidljivo na leto 1985., uglavnom na magristalama koje vode na Jadran (zbog stranaca pre svega) u Hrvatskoj, Sloveniji a nesto kasnije i u Srbiji.
Rafinerija Rijeka proizvodila.
Ta prica o 2.000 DEM plati radnika i jeste tako da su tek neki i tek poneki mese imali takvu isplatu odmah nakon promene dinara za novi dinar. Velika vecina je bila kao i pre zamene valute na daleko manjim platama. ALi neki jesu imali extra plate, osiguranja, elektroprivreda, JAT, banke, naftasi, export import mega monopoli uvoza i slicni privilegovani. Ostali, stop na 300-500-800 DEM kako vec koji deo SFRJ. U Sloveniji su oduvek plate bile x3 u odnosu na Srbiju recimo.
Okacio sam, prosecna plata 1985. 133USD, to je u okolini 400DEM tada bilo uz inlfaciju dinara 70%. Tako da je promenljivo u DEM, uglavnom plate su bile u dinarima male kupovne moci pogotovu sto se za dinare moglo kupiti malo robe. Hrana, energija, komunalije, prevoz. Sve ostalo se sa platom nije moglo kupovati jer je bilo uvozno a ta roba se placala DEM, USD itd.. U to vreme vec i Zastave iz KG su se kupovale u devizama, dinari nisu prihvatani kao stvarna valuta.
Postupak je bio odes u Zastava salon da odaberes model, dobijes profakturu na 1 ili 2 dana vazenja, kes DEM zamenis u (drzavnoj, menjacnice nisu postojale kao pojam u SFRJ) fiktivne dinare (koje ne vidis) koji legnu Zastavi na racun. Sa tom potvrdom sacekas 3-10 meseci nakon placanja da se auto proizvede (ili na crno uz korupciju otmes nekome sa spiska cekanja) i stigne auto u boji koja se tog meseca pravila.
Boju auta nisi mogao da biras pri uplati a pojam dodatne opreme pri narucivanju nije postojao
i kod Zastave ni kod drugih pa ni uvezenih na konsignaciju.Zastava je imala svoju banku koja je sluzila samo za to pranje para, drugim poslovima osim prodaje auta DEM-dinar se nije bavila.
Ako bi hteo dinarima od plate da platis svuda su odgovori bili da ne primaju uplate, robe nema. Za DEM je moglo. A kupovina DEM je zvanicno bila moguca samo u banci (koja iste naravno nije imala u prodaji) pa su svi vrsili krivicno delo i posedovali DEM kupljene na crno na ulici bilo od svrcera bilo od gastarbajtera (oni su de facto omogucavali ponudu deviza).
Danas izgleda smesno taj sistem prevare.,lazi i samoobmanjivanja kako je to uredjeno stanje i jos odrzivo.
Stanje je stalno pogorsavano a inflacija postala 3cifrena sve do jeseni/zime 1989. i ukidanja dotadasnjeg plivajuceg dinara.
E onda su plate preko noci postale mnogo vrednije a standard porastao. Prvi put se 1990. pojavila i prodaja DEM gradjanima,doduse u ogranicenim kvotama i uz dokaz pasosem da se putuje u inostranstvo. I dallje slobodna kupovina deviza nije bilo moguca a ni dozvoljena.
Taj BMW E30 je jedino u SFRJ i Grckoj prodavan i imao motor tik ispod 1.600 kubika, preradjen samo za ove 2 zemlje, Svuda drugde je motor bio 1.800ccm. U SFRJ je porez na 1800 bio 141% a na ovaj osakaceni motor je bio 82%.
Slicno je bilo sa Reno 21, svuda je imao motor 1.721ccm samo je u SFRJ prodavan sa 1.400ccm posebna verzija.
Za samit nestvrstanih je Interexport nabavio Audi 100 u vecim kolicinama (milim da je nekoliko hiljada odjednom bio paket), Univerzal je Volvo 740S varijantu bordo boje sa najslabijim 2000ccm motorom (klot samo za tu priliku sklepan model) plasrrao u par stotina komada.
Mogu se valjda naci bas tacni podaci o platama, kursu DEM itd ako nekoga bas zanima ali sustina je u opisu nacina na koji se funkcionisalo usled okolnosti. Dinar nije vredeo ni pisljiva boba u stvarnom trgovanju ni kod gradjana a ni kod privrede najveci deo te decenije 80tih.
Da korigujem normal benzine je bio oznake 86-88 a super crveni 98-100. Bezolovni se pojavio stidljivo na leto 1985., uglavnom na magristalama koje vode na Jadran (zbog stranaca pre svega) u Hrvatskoj, Sloveniji a nesto kasnije i u Srbiji.
Rafinerija Rijeka proizvodila.
Ta prica o 2.000 DEM plati radnika i jeste tako da su tek neki i tek poneki mese imali takvu isplatu odmah nakon promene dinara za novi dinar. Velika vecina je bila kao i pre zamene valute na daleko manjim platama. ALi neki jesu imali extra plate, osiguranja, elektroprivreda, JAT, banke, naftasi, export import mega monopoli uvoza i slicni privilegovani. Ostali, stop na 300-500-800 DEM kako vec koji deo SFRJ. U Sloveniji su oduvek plate bile x3 u odnosu na Srbiju recimo.
Okacio sam, prosecna plata 1985. 133USD, to je u okolini 400DEM tada bilo uz inlfaciju dinara 70%. Tako da je promenljivo u DEM, uglavnom plate su bile u dinarima male kupovne moci pogotovu sto se za dinare moglo kupiti malo robe. Hrana, energija, komunalije, prevoz. Sve ostalo se sa platom nije moglo kupovati jer je bilo uvozno a ta roba se placala DEM, USD itd.. U to vreme vec i Zastave iz KG su se kupovale u devizama, dinari nisu prihvatani kao stvarna valuta.
Postupak je bio odes u Zastava salon da odaberes model, dobijes profakturu na 1 ili 2 dana vazenja, kes DEM zamenis u (drzavnoj, menjacnice nisu postojale kao pojam u SFRJ) fiktivne dinare (koje ne vidis) koji legnu Zastavi na racun. Sa tom potvrdom sacekas 3-10 meseci nakon placanja da se auto proizvede (ili na crno uz korupciju otmes nekome sa spiska cekanja) i stigne auto u boji koja se tog meseca pravila.
Boju auta nisi mogao da biras pri uplati a pojam dodatne opreme pri narucivanju nije postojao
i kod Zastave ni kod drugih pa ni uvezenih na konsignaciju.Zastava je imala svoju banku koja je sluzila samo za to pranje para, drugim poslovima osim prodaje auta DEM-dinar se nije bavila.
Ako bi hteo dinarima od plate da platis svuda su odgovori bili da ne primaju uplate, robe nema. Za DEM je moglo. A kupovina DEM je zvanicno bila moguca samo u banci (koja iste naravno nije imala u prodaji) pa su svi vrsili krivicno delo i posedovali DEM kupljene na crno na ulici bilo od svrcera bilo od gastarbajtera (oni su de facto omogucavali ponudu deviza).
Danas izgleda smesno taj sistem prevare.,lazi i samoobmanjivanja kako je to uredjeno stanje i jos odrzivo.
Stanje je stalno pogorsavano a inflacija postala 3cifrena sve do jeseni/zime 1989. i ukidanja dotadasnjeg plivajuceg dinara.
E onda su plate preko noci postale mnogo vrednije a standard porastao. Prvi put se 1990. pojavila i prodaja DEM gradjanima,doduse u ogranicenim kvotama i uz dokaz pasosem da se putuje u inostranstvo. I dallje slobodna kupovina deviza nije bilo moguca a ni dozvoljena.
Taj BMW E30 je jedino u SFRJ i Grckoj prodavan i imao motor tik ispod 1.600 kubika, preradjen samo za ove 2 zemlje, Svuda drugde je motor bio 1.800ccm. U SFRJ je porez na 1800 bio 141% a na ovaj osakaceni motor je bio 82%.
Slicno je bilo sa Reno 21, svuda je imao motor 1.721ccm samo je u SFRJ prodavan sa 1.400ccm posebna verzija.
Za samit nestvrstanih je Interexport nabavio Audi 100 u vecim kolicinama (milim da je nekoliko hiljada odjednom bio paket), Univerzal je Volvo 740S varijantu bordo boje sa najslabijim 2000ccm motorom (klot samo za tu priliku sklepan model) plasrrao u par stotina komada.
Mogu se valjda naci bas tacni podaci o platama, kursu DEM itd ako nekoga bas zanima ali sustina je u opisu nacina na koji se funkcionisalo usled okolnosti. Dinar nije vredeo ni pisljiva boba u stvarnom trgovanju ni kod gradjana a ni kod privrede najveci deo te decenije 80tih.