Vladapetr napisao: Sa ovim platama ih proizvodnja ovde košta drastično manje nego npr ta ista proizvodnja u Poljskoj ili gde već.
I opet, oni to ne koriste do maksimuma niti pokazuju jasan interes da ostanu. Zašto?
Slazem se da pitanje puno toga otvara. Treba posmatrati iz ugla Fiata prevashodno.
Da se nadovezem. Da je tako kako si naveo, svako pa i Fiat bi se trudio da sto vise proizvodnje prebaci onda ovde. Imao bi shodno tom drasticno manjem trosku adekvatno veci profit.
Ili bas i nije ovde jeftinija proizvodnja i nisu manji troskovi plate pa takvo ponasanje izostaje evo vec godinama?
Da li ovde proizvodnja kosta drasticno manje je pitanje sudeci po podacima koji se mogu cuti u poredjenjima efekata rada upravo sa poljskim radnikom.
Ovde je (pise se) 3 puta manja produktivnost rada u KG fabrici, to prevedeno znaci da se ovdasnja bruto plata mnozi sa 3 da bi se uporedila sa bruto platom poljskog radnika.
Osnovno pitanje je koliku novu vrednost radnik u KG svojim radom napravi za sat vremena rada u odnosu na vrednost koju napravi radom radnik u poljskoj fabrici.
Mozda plate u KG i nisu uopste male vec adekvatne stvarnom stanju rada?
Koliko se proizvede dnevno, koliko godisnje vozila po radniku, koliko kosta proizvodnja a koliko se naplati pri prodaji...Fiat sigurno nije napamet odredio ponudjene zarade radnicima.
Fabrika u KG je mala, i ranije se postavljalo pitanje da li je tako skromna proizvodnja isplativa i za ovakve zarade, tj da li su plate prevelike u odnosu na efekte proizvodnje?
Efikasne fabrike proizvode i do 300 automobila dnevno a Fiat u KG proizvodi oko 10x manje.
Da li je isplacena bruto zarada u KG mala, velika odredjuje trziste radne snage i poslovni rezultati fabrike i samog Fiata. Siugrno nece Fiat isplatiti vise i ulaziti u gubitke zbog sentimenta radnika i njihovih zelja. Pa ma koliko strajkovali i trazili.
Ponudjeno je koliko se i inace nudi za takav rad ovde, nije u Fiatu plata umanjena.
Kada se nekome ne svidja ostvarena zarada moze ili da menja poslodavca za isti posao i pokusa da skuplje naplati svoj rad ili da menja sebe i usavrse se da radi neki bolje placeni posao koji se vise vrednuje na trzistu radne snage.
Trecega, da dobija "platu" strajkom, od drzave, na neki treci nacin van realnog trzisnog osnova je po pravilu neodrzivo na dugi rok.
Sada pred istek ugovora Fiata organizovati strajk duzi od strajka upozorenja tipa pola sata je nacin kako da radnici dobiju manje plate i na kraju potpuno ostanu bez plate.
Bolje da su postavili zahtev u strajku da drzava smanji porez/doprinos/takse koji se oduzima iz njihove plate. Time bi automatski iz iste plate, bruto naravno, dobijali veci iznos koji nose kuci i koji mogu da nazivaju "platom koju nose kuci".
Taj porez/doprinos je duplo veci nego sto placa njihov kolega radnik na traci u fabrici u Slovackoj.
Fiat ce kao i svaki normalan poslodavac veoma lako povecati plate i na sam nagovestaj strajka ako ima osnova i mogucnosti, ovako su svi na gubitku a narocito radnici koji strajkuju.
Sve ono sto nije zaradjeno tokom strajka morace da bude nadoknadjeno a to posledicno znaci da ce biti naplaceno od radnika tj iz njihovih buducih plata.
Ako Fiat ne zaradjuje sa sadasnjim platama morace plate u KG da se smanje i prilagode realnom stanju. Ili otkazi, tj bez ikakve plate za neke od ljudi koji sada rade.
Tako je bilo nedavno i u Bochumu u Opelovoj fabrici. Ili smanjenje plata ili otkazi, Isto Alitalia, i da se ne nabrajaju sveziji primeri upravo iz EU.
Drugacije ne funckionise biznis na trzistu.
Sa druge strane kada je velika produktivnost radnika i ostvaruje se dobra zarada fabrika onda se i plate povecavaju kao sto je u fabrici VWa u Slovackoj nedavno bilo na najavu strajka.
Ta neto prica je tek deo pune plate i nije relevantna za razmatranje da li poslodavac placa vise ili manje nego sto treba ili kako je negde drugde plata veca a pogotovu u drugoj zemlji sa drugim (manjim obicno) porezima na rad.
Ni drugi neki proizvodjac umest Fiata ne bi verovatno placao vise, nema razloga da bilo ko vise placa rad nego sto vredi na nasem lokalnom trzistu.