Motor M16A VVT?
Po pravilu, a prema tehničkim uputstvima tj. servisnim/korisničkim knjižicama japanski proizvođači motora imaju vrlo široke preporuke za upotrebu motornih ulja koje se mogu opisati kao od vrlo tankih/tečljivih sintetičkih ulja do vrlo viskoznih/"gustih" mineralnih ulja, tj. npr. od 0W-20 do 15W-50, i to sve za isti motor a korisniku/servisu ostaje da tumačenje temperaturne tabele slobodno interpertira.
Striktno tumačenje (zahteva za motornim uljem nekog motora) zahteva uvid u npr. servisnu ili korisničku knjižicu - pa u tom smislu jedino što sam na brzinu mogao da vidim je ovo dole iz 2008. godine, a po onome što (šturo) piše na starni 200. vidi se da je namenjeno američkom tržištu (tj. nema pomena o ACEA normama).
http://manuals.zedt.eu/suzuki%20sx4/3.S ... Manual.pdf
Iz cele priče, osim u slučaju posedovanja suzukijeve tehničke dokumentacije za konkretan motor - teško se nekakav izbor ulja (od strane servisa,) može sasvim osporiti ili sasvim favorizovati.
Ako se npr. (pošto je već pomenuto koje se ulje trenutno koristi) iskoristi Castrolov selektor maziva
https://applications.castrol.com/oilselector/
tek će tu čovek upasti u galimatijas - jer ako npr. izabere državu Nemačku ili Mađarsku biće mu ponuđeno da li da bira između serija za korisnike ili servise, dok ako izabere Grčku dobiće samo jedan izbor.
U prva dva slučaja će za obe države takođe dobiti različit izbor (manje/više)sintetičkih ulja (različitih gradacija) dok će za Grčku dobiti kao izbor polusintetičku varijantu.
Ako čovek onda razmišlja da npr. na teritoriji naših/ovdašnjih država (Srbija, BiH/Srpska, Hrvatska....) treba da izabere ulje po viskozitetu koji bi po zimskim temperaturama obuhvatao ono što (povremeno) važi za npr. Nemačku, a u letnjim mesecima ono što ume da važi i za Grčku - shvatiće da mora da napravi kompromis.
Međutim, svaki izbor ulja je kompromis suprotstavljenih zahteva, pri čemu je idealan kompromis u kome dobijamo više ono što nam je više potrebno a gubimo ono što nam je manje potrebno (ili što nas neće previše oštetiti).
Uprošćeno/laički - deblje ulje više štiti motor na većoj radnoj temperaturi motora, a tanje tj. tečljivije ulje pri hladnom startu pri čemu je hladni start nešto što se smatra da bitno haba motor. Sa debljim uljem je veća margina u zaštiti motora (koju možda u našim uslovima eksploatacije i ne dostižemo) ali je i veća potrošnja goriva - pa pod određenim uslovima može da ispadne da nam je motor možda zaštićeniji sa tanjim/"ređim" nego sa viskoznijim/"gušćim" uljem.
Možda može da nam bude tako. al i ne mora da znači, uvek.
Da bi stvar bila jasna sasvim neupućenima, navešću da ulja gradacije npr. xW-20 na radnoj temperaturi imaju (kinematički) viskozitet oko 8.5 cSt (centistoksa ili milimetara na kvadrat po sekundi tj. mm2/s), ulja gradacije xW-30 po normi ACEA A5 (kao što je castrolovo na slici) oko 9-10 cst, ulja gradacije xW-30 po normi A3/B4 ili C3 oko 11-12 cSt, ulja gradacije xW-40 oko 14 cSt, ulja gradacije xW-50 oko 18 cSt, a gradacije xW-60 oko 22 cSt
Ukratka suština je da u najvećem broju slučajeva biramo ulje koje ima viskozitet između 10 do 14 - a to su ulja 0W-30, 5W-30, 5W-40 i 10W-40 gradacije. Prve tri varijante imaju manje ili više sintetičkih komponenti (u zavisnosti kako su tj. po kojim normama koncipirana) dok su 10W-40ice sa manje pomenutog tj tzv. polusintetike.
Najjednostavnije (a to nam pokazuju norme koje konkretno ulje zadovoljava čak i ako ne gledamo njegovu detaljnu specifikaciju) 5W-30ice po ACEA A5 su oko 10 cSt, 5W-30ice po ACEA A3/B4 ili ACEA C3 su oko 12 cSt, a 5W-40ice i 10W-40ice su oko 14 cSt.
Da je neki (benzinski) evropski motor u pitanju, proizvodnje npr. 2000-2010. godine - moglo bi da se pretpostavi da bi za njega po pravilu bila zgodna neka 5W-40ica ili 0W-40ica (skoro pa svejedno od ta dva, mada definitivno na temperaturama ispod npr. -5 C je zgodnije imati 0W-XX gradaciju od 5W-XX gradacije tj 0W-40icu od 5W-40ice) - ali znamo da se japanski motori uglavnom proizvode sa nižim toleracijama zbog čega su im pogodnija/korisnija tanja ulja, dakle 5W-30ice ili 0W-30ice (a u nekim slučajevima, tj. kod najnovih i npr. 0W-20ice).
I šta sad da izaberem za moj Suzuki SX4 iz 2012. sa 1,6 VVT motorom ???
Pa, recimo da mogu da se za ovu stvar raščlane dva pristupa:
Prvo,
sarajevo123 napisao: 06 Jan 2021, 10:21
Vozim sx4 benzin 1.6 16v 2012 godiste sa LPGom.
Kako sam ga kupio koristim castrol ulje 5w30 A5, slike ispod.
Stavili su mi ga u servisu, nije ovlsteni ali je renomirani servis i mislim da znaju sta rade a i ovlasteni su uvoznik castrola tako da sam siguran da je ulje dobro
imaš poverenje u servis, odnosno u to što rade i koriste - zaboravi gornju priču (za svoju praksu) jer praksa pokazuje da verovatno ništa bitno ni ne treba da se menja.
Drugo:
Neko sa interneta (npr. ja) smatra sledeće:
Castrolova Magnatec serija nije vrh onoga što Castrol proizvodi nego je to Edge serija. Ako se želi Castrol, a ima se u vidu da se sagoreva lpg/tng, što će reći da bi bilo uputno koristiti npr. ulja po nekoj od ACEA C normi - vrlo verovatno bi se zgodnim pokazala upotreba npr. neke 5W-30 varijante Castrol Edge po ACEA C3 kao što je ovo
https://msdspds.castrol.com/bpglis/Fusi ... B2WPH3.pdf
To ulje je po kinematičkom visozitetu na sredini između onog što se sada koristi u tom suzukiju (dakle prilično tanka 5W-30 varijanta magnatec serije) i neke bitno deblje 5W-40 (odnosno, pomenuta 5W-30ica Edge serije je po viskozitetu među najdebljim 30icama).
Kako da odlučimo koja nam gradacija više odgovora?
Pa, u nedostatku vrlo preciznih merenja prlikom eksploatacije konkretnog motora - potrošnja ulja nam je relativno zgodan reper.
Ako taj motor ne potroši više od npr. 0.5 L sadašnjeg ulja koje mu je u motoru, na nekih npr. oko 10,000 km (u svim godišnjim dobima), vrlo verovatno i ne treba ići na deblju gradaciju. Jer, potrošnja ulja donekle može govoriti i o dinamici vožnje/eksploatacije (visoki obrtaji favorizuju potrošnju ulja, kao i vrlo opterećen auto). Ako je potrošnja ulja veća - verovatno bi bilo zgodno probati neku recimo 5W-40icu.
Ko želi vrh vrhova među uljima za civilne automobile, koristiće ona koja su koncipirana tako da imaju najveći udeo tzv prave sitetike, tj. 4. i/ili 5 grupe baznih, a sa obzirom da se sagoreva tng/lpg - biraju se varijante koje sadrže materije koje ostavljaju manje nesagorelog ostatka (dakle ACEA C norme, prvenstveno ACEA C3, ali nije isključeno da bi bila pogodna i ona koja zadovoljavaju ACEA C2 ili npr. ona koja zadovoljavaju ACEA C4).
Za takvu želju, recimo da mislim da bi nešto od sledećeg bilo najzgodniji izbor (i praktično najkvalitetniji, u smislu hemijskog sastava) za taj konkretni Suzuki:
Ravenol REP 5W-30 https://www.ravenol.de/en/product-range ... sae-5w-30/
Mobil ESP 5W-30 https://www.mobil.com/en/lubricants/for ... esp-5w-30/
Motul X-clean 5W-40 https://d23zpyj32c5wn3.cloudfront.net/i ... 1603722860 (motulova preporuka za upotrebu u suzukijevim motorima)
Ravenol RUP 5W-40 https://www.ravenol.de/en/product-range ... sae-5w-40/
Yacco Galaxie 0W-40 https://www.yacco.com/en/our-products/a ... e-0w40-323
Šta od svega ovog izabrati je pitanje, inače svako od njih se može uspostaviti kao veoma pogodno za određene, konkretne, uslove eksploatacije
***
Da je taj Suzuki moj - ja bih u njega (da živim u BiH), sipao sledeće i time završio priču:
Optima Eco Plus https://modricaoil.com/Product/Read/opt ... ducttype-7
ili
Optima Eco 5W-40 https://modricaoil.com/Product/Read/opt ... ducttype-7
Eventualno, ako su u BiH dostupna ulja iz novosadske blendare tj. Nisotec, izabrao bih
Autoline Sint 5W-30
https://www.nisotec.eu/sr-lat/nisotec-a ... -sae-5w-30
Autoline Sint 5W-40 https://www.nisotec.eu/sr-lat/nisotec-a ... -sae-5w-40
Pa, biraj ago što ti srcu drago.
