sebekkg napisao:. ti imas propisanu snagu i obrtni za doticni motor, +- 2-3%. ali ako ti vidis da ti je sada snaga manja jedno 10+%, ne mozes mi reci da ti je motor i dalje ok, ako ti je auto star par godina, vec moras da znas da nije to sve idealno i da moras resiti problem gubljenja performansi, da bi ti bio siguran na putu, a da te nesto ne iznenadi na auto-putu, u preticanju i sl.
Podaci sa merenja se mogu pogledati na rri.se za ne mali broj vozila.
Nije retkost da novi motor ima 5 pa i 15% manje snage od papirnate deklarisane.
A ima i proizvodjaca gde je motor tipicno jaci od formalne deklaracije, po cemu su poznati VW dizeli na primer.
Citam temu i imao bih samo jedan komentar. Cena cipa je reda <5 evra, obican klasicni EEPROM koji se kupuje na kilo.
Postupak cipovanja traje od nekoliko desetina sekundi samo ubacivanje mape do nekoliko desetina minuta aktivna izrada mape tokom voznje tj fino podesavanje vec ranije pripremljene mape.
To tesko moze da kosta vise od 20tak evra rada ovde kod nas.
Ono sto mnogo kosta je znanje, tj prethodni rad mesecima i godinama da bi se do perfekcije i detalja upoznale osobine sagorevanja doticnog motora i kroz praksu testiranja znale granice odrzivih radnih parametara.
E taj prethodni rad je ono sto izdvaja ozbiljne tjuning kuce koje su samostalno izradile procesom testiranja uzivo svoje mape za razne radne rezime od resavske skole.
Glavni i osnovni sastojak svake mape pri tjuniranju je gorivo, tj njegova karakteristika sagorevanja u sprezi sa klimatskim uslovima.
Mapa nastala u CH ili D ili negde sa gorivom koje je tipicno u CH, D ili negde je po pravilu nepravilna i za nase gorivo i nase radne uslove.
Drugim recima i najskuplja uvezena mapa je diskutabilnog kvaliteta tj prilagodjenosti uslovima koje ce motor ovde kod nas imati u radu.
A razlike su ogromne.
Ja nikada ne bih dao da mi neko neke tudje mape ubacuje u motor ako nije uradjena detaljna fina kalibracija sa mnogo km voznje prethodno u nasim uslovima.
Brzina sagorevanja goriva se dosta razlikuje od mesavine do mesavine a time su i poerbne razlicite mape.
Cena koja se trazi za mapu obicno nema direktne povezanosti sa kvalitetom mapa.
Kako se tjuning mapiranjem radi vec 30tak godina tu nema odavno nikakvih tajni kada se ima odgovarajuca merna oprema za pracenje sagorevanja pri raznim rezimima rada motora.
Fabrike par decenija rade to tjuning mapiranje, neki proizvodjaci su imali i tjuning mapiranje kao opciju u ovlascenim servisima gde se kupuje cip sa ugradnjom. To je krenulo jos krajem 80tih godina sa Boschovim sistemima ubrizgavanja.
Ja sam sebi pravio razne mape goriva, jedno vreme vozio sa letnjom i zimskom mapom kao dve zasebne, zadnje vreme koristim neku uprosecenu. Radi se o mapama za TNG mesavinu ali je princip isti kao i za benzinske mape.
Po meni najgora varijanta tjuninga je zalivanje gorivom u tecnom stanju koje ne moze da sagori koje em stvara taloge po motoru em ga gusi smanjivanjem temperature sagorevanja em ekoloski deluje pogubno.
Mnogi zaboravljaju da problem i cilj nije dolivanje vise goriva nego vise gorive smese koja mora biti u gasovitom obliku.
Svaki dizel motor radi sa ogromnim viskom vazduha i on ne predstavlja (turbina) usko grlo.
Problem je pretvaranje dizela u gas sto finijom atomizacijom a to ne postize cip tjuning sam po sebi.
Dizanje pritiska ubrizgavanja pomaze ali tu postoje mehanicki limiti odabranih brizgaljki.
Kod benzinaca je slicna stvar, turbina moze ocas posla da se namesti da daje vazduha po zelji ali goriva smesa mora da se zadrzi u temperaturnoj zoni kontrolisanog sagorevanja a vise benzina kroz brizgaljke nije bez limita ma koliko da je veliki kapacitet brizgaljki.
Benzinci koji usisavaju samo vazduh kao dizeli, direktno ubrizgavanje, nemaju taj problem ali i dalje benzin mora da se prvo pretvori u gas da bi mogao da sagori.
Cinjenica je bilo koji naftni derivat ne gori u tecnom stanju, i ne proizvodi nikakav efekat tj ne povecava snagu motora kada takav udje i prodje kroz motor.
Cim vidim dim iz izduva tjuningovanog motora znam da je upravo smanjena time snaga motora u odnosu na maksimalno mogucu a sam motor postavljen na trasu kretanja ka otpadu.
Dim je uvek posledica nesagorelog goriva, inace su izduvni gasovi bezbojni kada motor radi ispravno.
Samo cipovanje bez obrade sklopa kvacila i eventualno menjaca je obicno medvedja usluga vlasniku na 4cilindricnom motoru.
Danas kada je izbor fabrickih motora tako veliki po meni je cipovanje bez mnogo smisla, ofrlje samo zamena EEPROM memorijskih podataka nije po pravilu trajno odrzivo resenje za ostale sklopove motora a kada se zagazi u paket svih ostalih promena obicno cena prepravke auta izadje skuplja nego fabricka varijanta vec uradjenih potrebnih prepravki.
Ima auta i ima motora koji su namerno fabricki priguseni pa su 2 ili 3 motora zapravo identicni a samo su elektronskim blokadama dobijeni razliciti "modeli".
Kod njih je prosto cipovanje zamenom mapa tj otkljucavanjem blokade po meni jedino i smisleno kada se zeli duze zadrzavanje vozila a ne trenutno igranje perfomansama.
Najbrzi cip tjuning koji znam je sto kvalitetnije po sadrzaju gorivo koje ce omoguciti da vec i fabricke mape dodju do izrazaja.
Odavno, vec par decenija fabricki ECU ima samoprogramabilne mape tj samotjuniranje prema vrsti upotrebljenog goriva.
Prakticno to sto kod nas rade tjuneri obicno vec sadrzi fabricki ECU bilo kao radne mape bilo kao rezervne.
Naravno ne u granicama podizanja parametara za 20-30-50 ili koliko se vec reklamira % cesto.
Dobro odradjene mape koje su napravljene kod nas i prema nasem gorivu su svakako vredne truda ali koliko je takvih a koliko je kloniranih mapa negde iz belog sveta koje su upitno valjane za nase gorivo.
Znam da se oni koji prodaju mape nece sloziti sa vecinom i da ce uvek biti navoda o nekakvim garancijama na cip, na mapu i slicno. Naravno niko nece dati garanciju na kompletan ucinak motora koje ukljucuje i sagorevanje.
A sve sto se izmeri na kraju izduva (bez katalizatorskih ciscenja) nepogresivo pokazuje koliko su dobre mape za dati motor i njegov radni rezim.
Ja sam za mapiranje a najvise za metod da to neko ovde, naravno da ima znanje, napravi mapu i onda tokom voznje radi finu kalibraciju ili prikupi podatke iz voznje u memoriju i onda prema tim podacima sa senzora izvrsi mapiranje u skladu sa stvarnim radom motora.
Gotova mapa odnekle iz belog sveta za mene je vredna realno koliko i cip, do desetak evra.
Uostalom mape se cak mogu naci i na internetu.
U svetu poznati tjuneri rade samo odredjene motore i obicno im treba vise godina dok ne naprave mapu za odredjeni motor i odredjeno gorivo uz mnogo prevezenih kilometara.
Ili laboratorijske uslove sa obimnim merenjima kada sve ide brze.