jaksa napisao:ljubitelj napisao:jaksa napisao:ljubitelj napisao:kragujevac napisao:Dva glavna postulata u firmama na zapadu:
1. Niko nije nezamenljiv
2. One koji putuju ne treba zaustavljati
Ovo vazi svuda, i zapadu i Africi i Aziji pa naravno da ce vazitii u KG.
Kod nas jos ima shvatanja koja se vezuju za samoupravni period da smo mi neki izuzetak za koji ne vaze opsta pravila trzista koja vaze svuda.
Glupost.
Zamenite onda sve radnike i neka rade za 100e. A posle njih, sledeći nek rade za 50e.
Zato pametni gazde svuda o tome itekako vode računa, kolika je fluktuacija itd. Normalno, kad se gleda i razmišlja iz perspektive 19.veka to se ne vidi.
Normalno, pametni svuda postuju cene na lokalnom trzistu rada pa ne razmisljaju na nacin kako bi ti kao gazda nasumicno menjao radnike.
Svašta, ništa ne razumeš. Ja sam ironičan. Ja sam na sttrani radnika, valjda je i vrapcima jasno

Ne spadam u vrapce

Ne razumem ironiju u ovako bitnim stvarima.
Pa i ja sam na strani radnika, samo imam drugačiji stav da se pouzdano gradi pozicija za pregovore pre postavljanja zahteva pa se može željeni cilj i ostvariti.
To podrazumeva da postoji alternativno rešenje i za slučaj prihvatanja i za slučaj odbijanja zahteva kao i argumenti koji će ubediti poslodavca da zahtevana viša plata njemu donosi veći profit.
Neće nigde mudar "gazda" kome radom donosiš novac da te otpusti tek tako.
Nijedan poslodavac neće prihvatiti trajno rešenje koje vodi smanjenju profita.
Može pritisak sindikata, države, radnika, bilo koga da natera da se poveća trošak rada u novčanom bilansu firme kao provremeno rešenje ali će prvom prilikom vlasnik firme doneti trajnu odluku koja njemu više para donosi, tj više odgovara.
----------------------------------------------------------
Uveren sam da balans željene i dostižne cene rada odredi tržište, ja ne znam za slučaj da u nekoj zemlji postoji bitno odstupanje plate- zarade od opšteg stanja privrede. Naravno uvek ima izuzetaka od pravila za nekog veoma različito pozicioniranog pojedinca koji obavlja neki posao za koji se veoma teško nalazi zamena.
U KG ima kažu statistike nekih 23.000 novih spremnih radnika za zamenu ovih sadašnjih. To je prvi i osnovni faktor za ono gore što sam napisao, za procenu koji je to nivo izbalansirane cene rada koja se može ponuditi kao realno stanje. Nešto ne verujem da pokretači štrajka sagledavaju sve faktore koji utiču na željeni cilj da sebi obezbede uvećani prihod.
Bilo bi jako lepo kada bi opšti nivo razvijenosti privrede, tržišta, ponude radnih mesta, ponude slobodnih radnika bio drugačiji od sadašnjeg i tipična plata postala bliža 1.000 evra kao što je u bivšim socijalističkim zemljama dostignuto ali to nije realno stanje i nije realno sada očekivanje da se možemo porediti.
Za 15 godina biće normalno i da u KG radnik na traci traži i dobiije 700 evra tzv. neto kao što je u Madjarskoj, Rumuniji, itd. sada.
Kao što je pre 15 godina bilo normalno da u toj Pojskoj ili Češkoj plata bude 300 do 400 evra za taj posao na traci a u Rumuniji 150 evra.
Kod nas je 2000.te plata bila u rangu 70 do 90 evra, sada u KG imaju oko 320 evra, više nego jasan napredak. Trend je da se povećavaju plate što je posle dugo vremena kada se očekivalo samo smanjenje već znatan dobitak.
Naše je da se potrudimo da tih 15 godina koliko je njima trebalo do sadašnjeg nivoa ako možemo skratimo na 10tak godina privrednog razvoja. Preko noći opšte stanje većih plata prosto spada u domen bajki i to treba jasno i otvoreno saopštiti i u KG, i svuda da se izbegnu nerealna maštanja i poredjenja sa "koja je plata tamo negde to hoću i ja odmah i sada".
FIAT je samo direktan primer funkcionisanja tržišne privrede, bilo koji drugi poslodavac bi vrlo slično njima rezonovao sve dok je nivo razivjenosti tržišta ovde takav kakav je.
Kako je tamo negde u drugim zemljama koje su slično imale svoju nekada industriju koja je propala pa nastala nova stranog vlasništva, moje razumevanje
Poljska ima FIAT, Opel, VW i još sijaset dobavljača. Isto i Češka, Slovačka, Rumunija svuda je barem 3 velike fabrike i naravno tada postoji i potražnja za radnicima kao i konkurencija poslodavaca da privuku sebi dobre i efikasne radnike a tada plate automatski rastu na tržištu.
Sada je stopa nezaposlenosti u Češkoj i Slovačkoj u okolini 2% i vape za radnicima tipa rada na trakama, i plaćaju naravno više nego ovde a manje nego tamo za njihove radnike. Sa raznih strana čitam da je neko otišao na nekoliko meseci smenskog rada (nočne smene uglavnom jer to domaći tamo iazbegavaju) u neku fariku auto industrije kao radnik montaže na traci. Ono što ja čitam je cifra oko 450 evra da se vrednuje taj posao, plus dobije se neki smeštaj.