Heinz napisao: 07 Feb 2018, 12:17
ljubitelj napisao: 07 Feb 2018, 10:33
Ozbiljno ispitivanje
jednom uradi akreditovana laboratorija i izda opšti tipski atest za taj tip/model/ deo koji se onda dalje ugradjuje po tom odobrenom osnovu bez naknadnih ponovljanja ispitivanja.
Nema višestrukog ispitivanja jednog te istog dela kod različitih krajnjih korisnika- kupaca.
Kod nas je problem što je postavljanje folija proglašeno za prepravku vozila. Ne znam kako je u DE.
Prepravka vozila je apriori dozvoljena, to se podrazumeva po automatizmu i ne treba nikakva dozvola bilo koga. Naravno proverava se na tehničkom da li je u saglasnosti sa tehničkim normama i pravilnicima.
U DE je sve što uradiš nakon fabrike prepravka vozila. Bilo ti lično bilo prodavac vozila/ diler bilo servis I folija, i sijalice, i spojleri, i distanceri, i felne, i gume, i kuka za vuču, i to nije nikakav problem.
Za bilo koji deo koji se naknadno postavjla/ugradjuju izvrši se tipsko ispitivanje i dodeli se KBA broj (kod nas bi to bio broj atesta koji izda ABS).
Dalje, uz svaki kupljeni primerak tog dela (sijalica, folija, felna, sirena,,....) obavezno dobiješ kopiju atesta sa KBA brojem. Sa tom kopijom ideš u registracionu kancelariju da ti upišu promenu podataka o vozilu.
I to je sve.
Potpuno je nebitno na kakva stakla postavljaš foliju, dozvoljeno je od 0% do 100% zatamnjenja ili zamena stakla za neprovidnu npr metalnu zamenu uz samo jedan uslov.
Vozilo mora da poseduje desni spoljni retrovizor.
Pošto desni retrovizor više nije posebna doplata za dodatnu opremu (80tih su auti još bili samo sa levim retrovizorom, 90tih uglavnom su svi novi modeli dobili serijski desni) to je postalo bespredmetno ispitivati folije.
Kao što je više puta razjašnjeno samo stakla iza B stuba mogu da se diraju i stavlja folija.
Vetrobransko i prednja bočna ne smeju nikakve folije opet iz razloga što od 90tih godina skoro svi auti več imaju fabrički zatamnjena stakla obično sa 25% ili 30% zatamnjenja.
Kako je maksimum dozvoljenog zatamnjenja tih stakala 30% nema ni svrhe postaviti dodatnu foliju sa 5% zatamnjenja pa to niko i ne radi.
Dakle, kada bi kod nas bio primenjen nemački model
Proizvodjač- uvoznik ima obevezu:
-AMSS CMV jednom na zahtev proizvodjača,/ uvoznika izvrši atest folije te i te,
-ABS prihvati ili ne prihvati atest i izda evidencioni broj za tu i tu foliju.
Vlasnik auta ima obavezu:
- kupi foliju i ugradi gde hoće
- evidencija nakon provere na tehničkom da je prepravka tehnički korektno izvedena
Bilo ko bilo gde na bilo kom autu može bez dalje procedure da kupi i ugradi tu i tu foliju uz prateću kopiju tog izdatog atesta i izvrši administrativnu prijavi radi evidencije/ registracije u dosijeu vozila.
Ne treba nikakva atestacija privrednih društava, preduzetnika (tj servisa u bilo kom formalnomobliku registracije u APR), gradjana koji sami urade, prijatelja... jer je roba već oatestom odobrena a sam tehnički pregled će proveriti da li je tehnički prepravka korektno obavljena ili je potrebna dorada.
Takav sistem je proveren , funkcioniše uspešno decenijama, jeftin je za krajnjeg kupca, donosi sredjen tehnički sistem kontrole, policiji omogućava efikasnu i laku kontrolu tehničkog stanja, prodavcima/ servisima omogućava unapred poznate uslove (troškove).
Jedino su na gubitku takse za pojedinačna ponovljena ispitivianja jedne te iste folije, takse za obradu i šetanje papira od kancelarije do kancelarije, takse za dopunski tehnički pregled, takse za potvrde proizvodjača/uvoznika auta i ostalo što sam zaboravio a postoji u celom lancu plaćanja.
Ne znam da li sam dovoljno jasno hronološki povezao redosled i tok cele akcije tek uglavnom nema razloga da prepravka vozila postavljanjem folija na dozvoljenim mestima ima status komplikovanog problema.
Ovako relativno jednostavno je manje više rešeno u zemljama šriom Evrope.
Ovo kod nas je sprdnja sa pravnim sistemom / potvrda ABS na prethodnu potvrdu AMSS kojom se potvrdjuje potvrda proizvodjača/ i svodi se na maltretiranje gradjana kao svrhu postojanja procedure. Ne vidim tehničku ispravnost vozila kao svrhu ovakvu procedure za folije.
Atest ABS se izdaje naravno na neki rok, na primer 10 ili 15 godina kada je potrebno ponovo od strane proizvodjača /uvoznika obaviti ispitivanje.
Slično kao izmišljena prodecura za folije tako je izmišljena i procedura za reatest (potvrdu već prethodog atesta) za autogas instalaciju nakon 5 godina.
Uobičajeni tehnički rok provere je 10godina, toliko je i garancija proizvodjača rezervoara.