Apex napisao: 15 Jul 2021, 09:10
Ali opet gledam ako je u praksi razlika između tog Galaxa i Mobil praktično nepostojeća po auto što ne bih probao nešto drugo.
Ljubitelj ti je naglasio jednu opštu činjenicu koja se tiče ulja u 0W-40 gradaciji, a to je da su ona, po prirodi stvari (tj. zahteva za takvom gradacijom) sa naglašenim udelom sintetskog baznog ulja, ukratko sintetike, i da mogu da se uz manju godišnju kilometražu terati i npr. dve godine, što ne bi morao da bude slučaj ukoliko bi se izabrale neke druge varijante koje su takođe propisane tom smartu.
Ta široka gradacija, 0W-40, je koncipirana/kreirana da maksimalno moguće pomiri zahteve za time da ulje na hladno bude ekstremno tečljivo (dakle 0W), kako bi motor efektno radio i bivao zaštićen i pri hladnom startu i/ili u uslovima hladnije klime, kao i to da na optimalnoj radnoj temperatri motora (dakle oko 100 C) sa viskozitetom 40 bude dovoljno "debelo" tj. viskozno, čime ispoljava znatnu marginu zaštiti motora kada je on izsložen težim uslovima (visoki obrtaji, visoka ambijentalna temperatura, gradski uslovi i sl.).
Moglo bi da se kaže da su to prava multgradno "all round" celogodišnja ulja, koja u tako različitim klimatskim (ili mikroklimatskim u smislu različite temperature motora) uslovima imaju najadekvatniji mogući viskozitet.
Ova gradacija kod nas (po jugoistoku Evrope) nije toliko šire popularna najpre zbog visoke cene, međutim ona je npr. u SAD ekstremno popularna (sa obzirom na lokalne ekstremne klimatske uslove u različitim godišnjim dobima), i to baš pomenuta Mobil1 varijanta. Skoro da mu tamo dođe k`o nacionalni folklor, tipa kod nas sarme ili ćevapa
Međutim, generalno uzevši,
takve široke tj. razvučene gradacije, kao što je 0W-40 ili npr. 5W-50, uglavnom se dobijaju uz značajan udeo sintetskog baznog ulja i dodatkom značajnije (u odnosu na to koliko je u manje razvučenim gradacijama) količine polimera jer to omogućava da se postigne pomenuti viskozitet.
Nezgodna osobina polimera je da su podložniji cepanju što uslovljava da koršćenjem tj. značajnijim raubovanjem ulja - ono siđe u nižu gradaciju, tipa iz 0W-40, u 0W-30 ili 5W-30.
Taj efekat je naravno poznat proizvođačima, i npr. svojevremeno je Mobil bio kritikovan od strane nekih zbog toga - međutim pitanje je da li je taj efekat za neki motor nužno (jedino) negativan, a takođe je pitanje koliko je izražen u praksi za propisani interval zamene ulja.
Kada se umesto veće količine polimera koristi veći udeo sintetskog baznog ulja - onda je ulje termalno stabilnije (i početni viskozitet mu je stabilniji).
Ovo gore sam sve morao da napišem jer je to uvod za odgovor na pitanje iz citata
Sa obzirom na poprilično različite karakteristike pomenutih mobila i galaxa - ne bi bilo korektno reći da je to isto.
Mobil1 0W-40 FS
https://www.mobil.com/en-pl/passenger-v ... 1-fs-0w-40
Galax Racing 0W-40
http://www.rnb.rs/wp-content/uploads/20 ... G-0W40.pdf
Prvo što pada u oči je da galaxova varijanta ima veći viskozitet na 100 C i manji pour point tj. tačku stinjavanja - što najverovatnije znači da je gradacija postignuta sa većim udelom polimera nego što je to slučaj kod mobilove varijante.
Osim toga, poznata nam je detaljna nezavisna laboratorjska analiza tog mobilovog ulja
https://www.oil-club.ru/forum/topic/302 ... 0-svezhee/
a suština je da je ono vrhunski koncipirano (uz par detalja koji za neke motore mogu biti neodgovarajući, npr. visok udeo sulfatnog pepela), što naravno nije čudo za ExxonMobil koji je u svojim razvojnim timovima umeo da ima i po par nobelovaca.
Po udelu sintetskog baznog ulja, odnosno njegovom sastavu, teško da bi galaxova varijanta mogla da bude na nivou onog što je u mobilovoj varijanti, sa obzirom da analiza mobilove pokazuje da se radi o kombinaciji GTL+PAO+estri bez hidrokrekovanog baznog ulja tj. III grupe. Takođe, paket aditiva sadrži i značajniji udeo molibdena koji je dodatni začin u smislu smanjenja trenja odnosno habanja.
Za galaxovu varijantu nismo sigurni tačno šta sadrži, ali je ona sigurno odrađena tako da zadovolji navedene specifikacije.
Ipak, izjednačavati ih ne bi odgovaralo istini.
Druga je priča šta hemijski sastav znači za konkretnu praksu - i ako bi smo tako nešto pretpostavljali, najverovatnije (u ovom slučaju ova dva ulja) to znači da mobilova varijanta u dužoj kilometraži ostaje početnog viskoziteta (koji je doduše niži), uz eventualno veću marginu u zaštiti motora zbog najverovatnije robusnijeg paketa aditiva.
Mislim da ti sada može biti jasnije zašto sam ti, između ostalog, naveo da tebi ne preporučujem da koristiš galaksovu varijantu. Sa mobilovom kupuješ veću sigurnost u ulje i manje razmišljanja o njemu, a sa galaxovom dobijaš korektno ulje sa eventualno otvorenih više pitanja.
Sa mobilovom varijantom, uz adekvatnu cenu, dobijaš bukvalno smućkan aktuelan vrh svetskog razvoja maziva, dok sa galaxovom najverovatnije klasično urađeno ulje iz 0W-40 gradacije (onako kako se to koncepcisjksi činilo pre 15ak ili 20ak godina). Btw, voleo bih da me neko iz beogradske RNB demantuje u ovim mojim navodima.
Sad, to što sam ja lično sklon uljima koja ostavljaju manje sulfatnog pepela je nešto što je meni bitno, ali ne mora da bude za tebe tj. tvoj SMART. Ukoliko se ne doliva značajnija količina ulja, onda to ima manji značaj.
Inače, sa obzirom na norme koje traži motor tog smarta, i sa obzirom klimatske uslove kod nas - mislim da mu nije ultimativno potrebno ulje 0W-40 gradacije iako je takvo zgodno (a sa mobilovom varijantom verovatno jedno od najzgodnijih izbora), pa time hoću da kažem kako verujem da bi i neko od ulja iz 5W-40 gradacije bilo takođe sasvim odgovarajuće.
Kako god, ako si se već odlučio za pomenuti Mobil1 računaj da nema greške.

Ako si to učinio za neko drugo ulje, verujem da takođe nema greške, s tim što pazi na interval zamene.