ZVER NA NEBU: Amerikanci razvijaju hipersoničnu špijunsku letelicu SR-72!
Maskimalna brzina biće mu dva puta veća od svog prethodnika, a kako se ističe biće sličnih dimenzija. Kao i kod „Crne ptice“ i na novoj letelici tajna u postizanju ogromne brzine biće motor.
VAŠINGTON - Kompanije „Lokid Martin“ najavila je da će razviti hipersoničnu špijunsku letelicu „SR-72“, koja će biti naslednik legendarne „SR-71 Crne ptice“.
Poznati američki konstruktor aviona saopštio je za časopis Aviation Week da su planovi za letelicu koja može da dostigne šest maha (jedan mah - 1.225 kilometara na sat) već napravljeni.
Maskimalna brzina biće mu dva puta veća od svog prethodnika, a kako se ističe biće sličnih dimenzija. Kao i kod „Crne ptice“ i na novoj letelici tajna u postizanju ogromne brzine biće motor.
Konstruktori tvrde da rade na razvoju motora koji će kombinovati tradicionalne turbine i „skremdžet" mlazni motor.Turbine inače imaju velikih problema sa usisavanjem vazduha na brzinama preko dva maha. I na „Crnoj ptici“ to je bio glavni problem, a rešen je izuzetno komplikovanim sistemom koji je specijalnim ventilima koji su usporavali vazduh dovoljno da bi motor mogao da ga usisa.
Američka vojska želi da sa „SR-72“ ima špijunsku letelicu koja može izuzetno brzo da deluje, a planira se da, kao i sadašnji dronovi, ima i opcionalni arsenal.„Lokid Martin“ kaže da bi manju demonstracionu letelicu, veličine „raptora“, mogla da napravi do 2023. godine, a da će „SR-72“ ući u službu 2030. godine.
„Crna ptica“ je predstavljena 1964. godine u bazi Palmsdejl u Kaliforniji, a „Crna ptica“ je tokom testova dostigla 3,4 maha.
U vojnu službu ušao je 1966. godine, a u službi oružanih snaga SAD poslednji let je napravio 1989. godine.
Poslednji let imao je 9. oktobra. 1999. godine. Samo su dva primerka preostala i oba se nalaze u avijacionim muzejima.Prvobitno ga je koristila američka vojska za obaveštajne zadatke tokom Hladnog rata, a kasnije i NASA radi testiranja izdržljivosti ljudi i materijala.
Ukupno ih je izrađeno 32, od čega je 12 uništeno u nesrećama.
Iako je trenutno predviđena samo vojna upotreba SR-72, uskoro bi ova tehnologija mogla da se primeni i u putničkom saobraćaju.
Novi SR-72 leteće brzinom i do 7.349 kilometara na sat, što je tri puta brže od „konkorda“. Da bi preleteo krug oko celog sveta, tehnološkom čudu biće potrebno samo šest sati na visini od 24 kilometara. Sin „blekbirda“, kako su ga nazvali, predstavljaće najrazvijenije oružje na svetu jer će biti prebrzo da bi ga protivničke snage oborile, a nijedna meta neće moći da mu promakne.
Problemi s kojima su se naučnici koji rade na SR-72 suočili bila je ogromna temperatura kojoj je šasija aviona, usled trenja vazduha pri velikoj brzini, izložena. Zbog toga će letelica biti konstruisana od kristala titanijuma i obmotana ugljeničnim vlaknima.
Konvencionalni motori aviona dostižu brzinu od samo 2,5 maha, a za veću brzinu koristi se takozvani skremdžet motor, koji usisava i povećava brzinu vazduha koji kroz njega prolazi. Problem je bio što je taj motor funkcionisao samo nakon dostizanja 3,5 maha, ali inženjeri iz „Lokhida“ premostili su taj jaz tako što su dizajnirali motor koji samostalno uspeva da ubrza avion do šest maha.
Proboj
Razvojem novog SR-72 napravljen je ogroman tehnološki proboj, zahvaljujući kojem će naučna fantastika uskoro postati stvarnost, pa će se u budućnosti nove letelice koristiti i za transport putnika.
- Taj avion će još više smanjiti svet. Još uvek ima mnogo nove tehnologije koja treba da se razvije, i moramo imati vladu i kompanije koje su spremne da istraže nove koncepte, kao i avio-kompanije koje su spremne da ih kupe - rekao je Filip Ačlajf, aeronautički inženjer sa salfordskog univerziteta.