Laki021 napisao:Pa cela zabluda i zaludjenost obrtnim momentom i jeste potekla od turbo dizela. Zapravo, nije uopste poenta u njihovom visokom obrtnom momentu, vec krivi tog obrtnog momenta (i snage, jer su nerazdvojno povezani) koja je znatno ravnija od krive atmo benzinaca. Znaci turbo dizel ima i mnogo bolju krivu snage od atmo benzinca i odatle potice ta razlika u voznji, a ne od broja koji oznacava maksimalni obrtni moment.
Slažem se u potpunosti sa kolegom Lazom!

Atmo dizeli imaju inferiornu max. snagu i max. moment u odnosu na atmo benzince iste zapremine, a problem je što ljudi često porede babe i žabe. Inače dizel gorivo ima veću specifičnu energiju u odnosu na benzin, jer je reč o ugljovodonicima sa više C atoma. I iskorišćenje kod dizel motora je veće - do 45% u odnosu na oko 30% kod benzinaca. Te dve stvari čine da dizelaši za istu snagu troše manje goriva i to je njihova najveća prednost.
Laza je već pomenuo i drugu veliku prednost dizel motora, važnu naročito za kamione i autobuse, a to je oblik krive snage/momenta. Na leru su snaga/moment mali i ove krive počinju vrlo strmo (zato je prva brzina kod dizelaša dosta kratka, ali je i potrošnja u leru mala - odlično za gradsku vožnju i razne radne mašine). Međutim, čim se malo odmakne od lera, nagib ovih krivih se naglo smanjuje i već na malim obrtajima dostižu maksimum. To za automobile, koji max. snagu koriste za velike brzine nije bitno, ali jeste za autobuse i kamione, kojima je snaga potrebna odmah iz mesta, za pokretanje tereta.
Naravno da je moguće napraviti i veliki benzinski motor sa malom snagom, koji će takođe imati slične osobine. Takvi motori se i prave za autobuse i kamione u nekim delovima sveta (Aljaska, Sibir), u kojima je bitno da se zimi ne zalede, a ne gleda se potrošnja.
nikaragva napisao:Jedno pitanje zasto se u kamionima od (ne znam napamet brojke ali su tu negde) 12000cc, 300ks i 2000Nm, ne koriste benzinski motori, nego dizel? Sad je gorivo tu negde sa cenom, nije kao pre razlika.
Zato što bi umesto npr. 30 trošio 50 l /100 km.
nikaragva napisao:A zasto motor na benzin ne moze da isporuci sa tim menjacem (ili nekim drugim) toliki obrtni moment na malim obrtajima?
Pa može i tako, samo što bi trebalo više brzina da bi se takav kamion/autobus pokrenuo iz mesta. A i ovako ih već imaju previše...
Za vreme Staljingradske bitke je fabrika tenkova koje sa nalazila u tom gradu u jednom trenutku ostala bez dizel motora. I, šta su uradili - počeli su da ugrađuju avionske (visokoobrtne benzinske) motore koje su imali. "Skratili" su brzine u menjaču, tenk je bio sporiji pri kretanju iz mesta (dok se izmenjaju brzine), a posle su ga gazili u velike obrtaje kao da je avion. Sve to u principu nije predstavljalo problem, jer je životni vek tenka na staljingradskom frontu bio svega nekoliko sati.
nikaragva napisao:Kad se konacno izmisli baterija koja traje 1000km, onda ce sve ovo pasti u zaborav. Tamo obrtni moment pocinje od 0 obrtaja

I ne treba menjac

I ne samo što počinje od 0 obrtaja, već je upravo na nuli (za jednosmerni motor) taj moment beskonačan (kriva momenta je hiperbola)! Ko se vozio u starim ZIU-9 sovjetskim trolejbusima, zna šta to znači.

Na startu sa semafora daleko ostavlja iza sebe sva vozila sa SUS motorima...